De ideale ETF's
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
De ideale ETF's
Ik las dit weekend in de krant dat DB zich meer gaat bezig houden met ETF's te verkopen en ze zelf uit dit grote aantal een beperkte keuze gemaakt hebben die zij hun klanten aanraden.
De moment van aankopen is voor mij allang voorbij, daarvoor wacht ik op een deftige correctie.
Mijn vraag is dus wat is jullie mening over deze samenstelling ?
Volgens de 520 ETF's die DB aanbiedt zijn dit dus de beste :
Vanguard S&P 500: de grootste tracker ter wereld, volgt de S&P 500
iShares MSCI World: volgens de wereldwijde aandelenindex
iSharies Corporate Bond (in dollar): volgt meest verhandelde Amerikaanse bedrijfsobligaties
iShares Corporate Bond (in euro): volgt Europese bedrijfsobligaties van gemiddelde kredietwaardigheid
db x-trackers Nikkei 225: volgt de belangrijkste Japanse aandelenindex (Nikkei)
iShares European Property Yield: volgt Europese vastgoedbedrijven
iShaores Global Water: volgt internationale aandelen uit de watersector
De moment van aankopen is voor mij allang voorbij, daarvoor wacht ik op een deftige correctie.
Mijn vraag is dus wat is jullie mening over deze samenstelling ?
Volgens de 520 ETF's die DB aanbiedt zijn dit dus de beste :
Vanguard S&P 500: de grootste tracker ter wereld, volgt de S&P 500
iShares MSCI World: volgens de wereldwijde aandelenindex
iSharies Corporate Bond (in dollar): volgt meest verhandelde Amerikaanse bedrijfsobligaties
iShares Corporate Bond (in euro): volgt Europese bedrijfsobligaties van gemiddelde kredietwaardigheid
db x-trackers Nikkei 225: volgt de belangrijkste Japanse aandelenindex (Nikkei)
iShares European Property Yield: volgt Europese vastgoedbedrijven
iShaores Global Water: volgt internationale aandelen uit de watersector
Re: De ideale ETF's
Hoi Karine, ETF's zijn momenteel hot, maar ik ben geen believer.
Ze volgen gewoon de index. Passief beheer bevalt mij niet.
Dat is maar mijn mening hé.
Ze volgen gewoon de index. Passief beheer bevalt mij niet.
Dat is maar mijn mening hé.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Karine,
ETFs zijn mandjes van aandelen, waar de kosten van de mandjes laag zijn tov vele andere manieren van beleggen.
Op alle andere vlakken zijn ETFs zoals andere fondsen.
Vele ETFs zijn passieve indexfondsen: Zij bevatten de aandelen van een index; zij proberen niet te raden welke aandelen beter zullen presteren en proberen ook niet om de best momenten te raden om te kopen en verkopen. Ze zijn passief. Als dusdanig garanderen ze een gemiddelde opbrengst. Ik weet dat er veel professionele beleggers zijn, ik kan me niet meten met hun, dus persoonlijk ben ik heel tevreden met een gegarandeerde gemiddelde opbrengst.
Er zijn veel indexen; het is niet omdat iemand een index definieerd van bedrijven met een appelblauwzeegroen logo, dat dit een goede index is. Fondsen kunnen op vele manieren de index volgen. Zelfs als de index goed is moet je naar de karakteristieken van het fonds zelf kijken om te zien of het een goed fonds is. Wat zijn de ISIN codes van de aangeraden fondsen?
In de indexen zou ik kiezen voor maximaal gediversifieerde indexen; bvb voor aandelen bvb MSCI world heeft een 1600 tal aandelen. In de fondsen is het belangrijke te verifiëren dat de fondsen de aandoen echt kopen. En dat ze hiervoor geen hoge kosten aanrekenen. Voor Belgische investeerders zijn accumulerende fondsen interessant omdat de dividenden herbelegd worden zonder roerende voorheffing van 30%.
Een fonds dat dikwijls naar voor geschoven word is iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA - ISIN=IE00B4L5Y983. Dit wereldfonds bevat de grootste aandelen van de ontwikkelde landen, gewogen volgens hun marktwaarde. Ik zie weinig reden om daar nog eens extra Amerikaanse of japaneese aandelen aan toe te voegen.
Ook zie ik weinig reden om sector of subsectorfondsen toe te voegen. Als de professionele en actieve beleggers de juiste prijs en weging bepaald hebben, voel ik mij niet in een positie om daar aan te twijfelen.
In de keuze voor de obligatiefondsen is het belangrijk om te kiezen wat de functie is van het obligatiefonds in je portefeuille. Persoonlijk zie ik obligatiefondsen voor stabiliteit en niet voor groei. Corporate bonds hebben een grotere verwachte opbrengst maar ook een grotere volatiliteit dan onverheids obligaties. Corporate bonds hebben een lagere verwachte opbrengst dan aandelen, en een hogere volatiliteit dan overheidsobligaties. Corporate bonds zijn zijn noch vis noch vlees. Als ik groei wens koop ik aandelenfondsen. Als ik stabiliteit wil koop ik overheidsbonds.
ETFs zijn mandjes van aandelen, waar de kosten van de mandjes laag zijn tov vele andere manieren van beleggen.
Op alle andere vlakken zijn ETFs zoals andere fondsen.
Vele ETFs zijn passieve indexfondsen: Zij bevatten de aandelen van een index; zij proberen niet te raden welke aandelen beter zullen presteren en proberen ook niet om de best momenten te raden om te kopen en verkopen. Ze zijn passief. Als dusdanig garanderen ze een gemiddelde opbrengst. Ik weet dat er veel professionele beleggers zijn, ik kan me niet meten met hun, dus persoonlijk ben ik heel tevreden met een gegarandeerde gemiddelde opbrengst.
Er zijn veel indexen; het is niet omdat iemand een index definieerd van bedrijven met een appelblauwzeegroen logo, dat dit een goede index is. Fondsen kunnen op vele manieren de index volgen. Zelfs als de index goed is moet je naar de karakteristieken van het fonds zelf kijken om te zien of het een goed fonds is. Wat zijn de ISIN codes van de aangeraden fondsen?
In de indexen zou ik kiezen voor maximaal gediversifieerde indexen; bvb voor aandelen bvb MSCI world heeft een 1600 tal aandelen. In de fondsen is het belangrijke te verifiëren dat de fondsen de aandoen echt kopen. En dat ze hiervoor geen hoge kosten aanrekenen. Voor Belgische investeerders zijn accumulerende fondsen interessant omdat de dividenden herbelegd worden zonder roerende voorheffing van 30%.
Een fonds dat dikwijls naar voor geschoven word is iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUR) | IWDA - ISIN=IE00B4L5Y983. Dit wereldfonds bevat de grootste aandelen van de ontwikkelde landen, gewogen volgens hun marktwaarde. Ik zie weinig reden om daar nog eens extra Amerikaanse of japaneese aandelen aan toe te voegen.
Ook zie ik weinig reden om sector of subsectorfondsen toe te voegen. Als de professionele en actieve beleggers de juiste prijs en weging bepaald hebben, voel ik mij niet in een positie om daar aan te twijfelen.
In de keuze voor de obligatiefondsen is het belangrijk om te kiezen wat de functie is van het obligatiefonds in je portefeuille. Persoonlijk zie ik obligatiefondsen voor stabiliteit en niet voor groei. Corporate bonds hebben een grotere verwachte opbrengst maar ook een grotere volatiliteit dan onverheids obligaties. Corporate bonds hebben een lagere verwachte opbrengst dan aandelen, en een hogere volatiliteit dan overheidsobligaties. Corporate bonds zijn zijn noch vis noch vlees. Als ik groei wens koop ik aandelenfondsen. Als ik stabiliteit wil koop ik overheidsbonds.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het kan misschien fout zijn, maar ik koop etf's met twee vingers in de neus en ogen dicht, als je dat begrijpt. En dat heeft me geen windeiren gelegd! Daarvoor dienen eigenlijk etf's, zonder nadenken beleggen!
Koop je 1 enkele etf vdbherman of meerdere en zo welke?
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member

- Contacteer:
Je bent geen echte belg zonder een bel20 etf
ik wil niks zeggen maar
zou er in thailand ook een soort thai-20 bestaan ?
( ik voel iets in mijn tenen )
zou er in thailand ook een soort thai-20 bestaan ?
( ik voel iets in mijn tenen )
- DoubleDigitsOrBust
- Full Member

- Contacteer:
Dat zou de SET zijn, Stock Exchange of Thailand. Er is een SET 50 en een SET 100
Er is ook de "iShares MSCI Thailand Capped ETF (THD)" die bevat 130 aandelen, waarvan de top 15 me allemaal onbekend zijn.
Misschien een leuke rondvraag: moest je verplicht "1 europe country ETF" in je port hebben, welke zou je dan kiezen?
Er is ook de "iShares MSCI Thailand Capped ETF (THD)" die bevat 130 aandelen, waarvan de top 15 me allemaal onbekend zijn.
Misschien een leuke rondvraag: moest je verplicht "1 europe country ETF" in je port hebben, welke zou je dan kiezen?
Euro Stoxx?DoubleDigitsOrBust schreef: ↑18 september 2017, 22:57Misschien een leuke rondvraag: moest je verplicht "1 europe country ETF" in je port hebben, welke zou je dan kiezen?
Ofwel gewoon en sterindex van Duitsland? Duitsland wordt toch altijd gezien als de motor van Europa.
Als je met europe eurozone bedoelt, duitsland uiteraard. Als je het continent bedoelt, dan misschien eerder Zweden.DoubleDigitsOrBust schreef: ↑18 september 2017, 22:57 Misschien een leuke rondvraag: moest je verplicht "1 europe country ETF" in je port hebben, welke zou je dan kiezen?
Duitsland etf of nordic countries etf
Ik heb vorig jaar zo eens alle top-etf's volgens morningstar opgelijst :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat me ook interessant lijkt is de VanEck Vectors Morningstar Wide Moat ETF.
Iemand hier ervaring mee ?
Nog iets anders is wat jullie denken over de ETF SH.
Deze stijgt wanneer de beurzen dalen, heeft het de laatste jaren natuurlijk slecht gedaan maar dat zou wel eens kunnen draaien.
http://www.etf.com/SH
Iemand hier ervaring mee ?
Nog iets anders is wat jullie denken over de ETF SH.
Deze stijgt wanneer de beurzen dalen, heeft het de laatste jaren natuurlijk slecht gedaan maar dat zou wel eens kunnen draaien.
http://www.etf.com/SH
Wat is een voorbeeld van zo een overheidsbonds etf?In de keuze voor de obligatiefondsen is het belangrijk om te kiezen wat de functie is van het obligatiefonds in je portefeuille. Persoonlijk zie ik obligatiefondsen voor stabiliteit en niet voor groei. Corporate bonds hebben een grotere verwachte opbrengst maar ook een grotere volatiliteit dan onverheids obligaties. Corporate bonds hebben een lagere verwachte opbrengst dan aandelen, en een hogere volatiliteit dan overheidsobligaties. Corporate bonds zijn zijn noch vis noch vlees. Als ik groei wens koop ik aandelenfondsen. Als ik stabiliteit wil koop ik overheidsbonds.
Hier zijn enkel voorbeelden van overheids ETFs met hun belangrijste kenmerken.Jhn schreef: ↑30 september 2017, 20:14Wat is een voorbeeld van zo een overheidsbonds etf die voor stabileit kunnen zorgen in een portefeuille?In de keuze voor de obligatiefondsen is het belangrijk om te kiezen wat de functie is van het obligatiefonds in je portefeuille. Persoonlijk zie ik obligatiefondsen voor stabiliteit en niet voor groei. ...
- iShares Core € Government Bond | IEGA | rendement 0.70 | duration 9.22 | Gem krediet kwaliteit A | spijtig van de lange duration
- iShares € Aggregate Bond | IEAG | rendement 1.15 | duration 7.82 | Gem krediet kwaliteit A | ~20% corporates
- iShares € Govt 7-10yr Bond | IBGM | rendement 0.74 | duration 8.47 | Gem krediet kwaliteit A | maar 27 obligaties -
- iShares € Govt 3-7yr Bond | CBE7 | rendement ? | duration 4.88 | Gem krediet kwaliteit A | Accumulerend - 52 obligaties
- iShares € Govt 3-5yr Bond | IBGX | rendement 0.04 | duration 3.85 | Gem krediet kwaliteit BBB | lagere kwaliteit, Veel Italie en Spanje, maar 9 obligaties
Omdat de Euro obligaties zo weinig opbrengen kan men ook globaal kijken, maar rekening houden met muntschommelingen
- ishares Global AAA-AA Govt Bond | IAAA | rendement 0.78 | duration 9.66 | Gem krediet kwaliteit AA | lange duration
- ishares Global Govt Bond | IGLO | rendement 0.94 | duration 9.64 | Gem krediet kwaliteit AA | lange duration
Persoonlijk heb ik ook een goede portie op mijn spaarboekjes. Beperkte opbrengst met 100% kapitaalsgarantie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.