De mening van Rabobank.be over de hervormingen van Reynders
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
webmaster
De mening van Rabobank.be over de hervormingen van Reynders
Lees zeker eens onderstaand opiniestuk van Rabobank.be
Naar mijn weten is dit de eerste maal dat een kleinere bank reageert op de plannen van minister Reynders rond de hervorming van de spaarwetgeving.
Komt de discussie nu toch van de grond?
De Belg is mee, de minister nog niet
We begrijpen dat het op dit moment belangrijk is om de grootbanken veilig te stellen, maar dit mag niet ten koste gaan van de vrije concurrentie. Juist nu onze aanpak van een hoge basisrente zonder ondoorzichtige premies begint door te breken, dreigt een nieuw wetsontwerp de (getrouwheids)premie verplicht te maken voor de spaarboekjes.
Erger, de basisrente zou maximaal even hoog mogen zijn als de (dalende) rente van de Europese Centrale Bank (ECB) - nu dus 3.25% en vrijdag aanstaande wellicht nog minder. Een wetsontwerp dat duidelijk is ingefluisterd door de grootbanken. Voor hen zijn de internetbanken al langer de luis in de pels. Deze nieuwe manier van bankieren past niet echt in hun model. Dit wetsvoorstel maakt van spaarboekjes terug een eenheidsworst en dat is in het nadeel van de Belgische spaarder. Terwijl in sectoren als energie of telecommunicatie de vrijemarkteconomie wordt gestimuleerd, betekent dit wetsvoorstel een stap achteruit voor de financiële sector.
Het is bovendien een zinloos achterhoedegevecht. Uit recent onderzoek blijkt dat het percentage klanten dat van bank wil veranderen nog nooit zo hoog is geweest. Dit is geen plotse paniekreactie, maar een trend die we al jaren vaststellen, als we de cijfers analyseren van ons jaarlijks onderzoek naar het spaargedrag van de Belgen. Deze cijfers worden trouwens bevestigd door andere studies zoals recent nog een enquête van De Persgroep en Le Soir. De Belg is niet langer inert. Hij laat minder en minder met zijn geld sollen. Internetbanken (met een solide moeder) hebben een kostenvoordeel en zullen dat altijd kunnen vertalen in voordelen voor de klant, betere producten en service, transparantie en vooral standvastigheid. Geen wet die dat kan tegenhouden.
01/12/2008
bron: http://www.rabobank.be/nl/mening_van/default.aspx
Naar mijn weten is dit de eerste maal dat een kleinere bank reageert op de plannen van minister Reynders rond de hervorming van de spaarwetgeving.
Komt de discussie nu toch van de grond?
De Belg is mee, de minister nog niet
We begrijpen dat het op dit moment belangrijk is om de grootbanken veilig te stellen, maar dit mag niet ten koste gaan van de vrije concurrentie. Juist nu onze aanpak van een hoge basisrente zonder ondoorzichtige premies begint door te breken, dreigt een nieuw wetsontwerp de (getrouwheids)premie verplicht te maken voor de spaarboekjes.
Erger, de basisrente zou maximaal even hoog mogen zijn als de (dalende) rente van de Europese Centrale Bank (ECB) - nu dus 3.25% en vrijdag aanstaande wellicht nog minder. Een wetsontwerp dat duidelijk is ingefluisterd door de grootbanken. Voor hen zijn de internetbanken al langer de luis in de pels. Deze nieuwe manier van bankieren past niet echt in hun model. Dit wetsvoorstel maakt van spaarboekjes terug een eenheidsworst en dat is in het nadeel van de Belgische spaarder. Terwijl in sectoren als energie of telecommunicatie de vrijemarkteconomie wordt gestimuleerd, betekent dit wetsvoorstel een stap achteruit voor de financiële sector.
Het is bovendien een zinloos achterhoedegevecht. Uit recent onderzoek blijkt dat het percentage klanten dat van bank wil veranderen nog nooit zo hoog is geweest. Dit is geen plotse paniekreactie, maar een trend die we al jaren vaststellen, als we de cijfers analyseren van ons jaarlijks onderzoek naar het spaargedrag van de Belgen. Deze cijfers worden trouwens bevestigd door andere studies zoals recent nog een enquête van De Persgroep en Le Soir. De Belg is niet langer inert. Hij laat minder en minder met zijn geld sollen. Internetbanken (met een solide moeder) hebben een kostenvoordeel en zullen dat altijd kunnen vertalen in voordelen voor de klant, betere producten en service, transparantie en vooral standvastigheid. Geen wet die dat kan tegenhouden.
01/12/2008
bron: http://www.rabobank.be/nl/mening_van/default.aspx
Laatst gewijzigd door webmaster op 2 december 2008, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De mening van Rabobank.be over de hervormingen van Reynders
tja,dan zullen de mensen over grens moeten om te gaan shoppen zeker?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom zouden we het over de grens moeten gaan zoeken? Als de internetbanken meer concurrentie willen en deze regels worden erdoor gedrukt, moeten ze maar met spaarrekeningen komen waar dan 15% RV op verschuldigd is. Zo kunnen ze WEL spaarrekeningen aanbieden met alleen maar een basisrente EN kan de vrije concurrentie behouden blijven!
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
-
pol
Beste Vaganza,
Sorry, maar ik ben wat betreft Rabotje zeer terughoudend in hun verklaringen.
Je weet nog 3-tal maanden geleden de heisa over de 4,25 % drempel. Rabotje had die simpel MOETEN toepassen. ZIJ waren de koploper bij dit verzoek. En wat bleek.....ze gaven 4,20% met grote vertraging. Nee...Rabotje....nee niet (meer) voor mij.
Sorry, maar ik ben wat betreft Rabotje zeer terughoudend in hun verklaringen.
Je weet nog 3-tal maanden geleden de heisa over de 4,25 % drempel. Rabotje had die simpel MOETEN toepassen. ZIJ waren de koploper bij dit verzoek. En wat bleek.....ze gaven 4,20% met grote vertraging. Nee...Rabotje....nee niet (meer) voor mij.
-
Buidel
Ogenschijnlijk krachtige woorden, maar let op het subtiele woord dat werd toegevoegd.webmaster schreef:Internetbanken (met een solide moeder) hebben een kostenvoordeel en zullen dat altijd "kunnen" vertalen in voordelen voor de klant, betere producten en service, transparantie en vooral standvastigheid. Geen wet die dat kan tegenhouden.
1) Beperking van de concurrentie? Ze zullen dan idd hogere kosten hebben. Alhoewel als ze bv. 3%+2% geven dan zijn ze ook 5% kwijt.Berend schreef:Dit is geen goed diee om volgende redenen:Vaganzza schreef: Waarom zouden we het over de grens moeten gaan zoeken? Als de internetbanken meer concurrentie willen en deze regels worden erdoor gedrukt, moeten ze maar met spaarrekeningen komen waar dan 15% RV op verschuldigd is. Zo kunnen ze WEL spaarrekeningen aanbieden met alleen maar een basisrente EN kan de vrije concurrentie behouden blijven!
1) beperking van concurentie, want de bank moet hogere kosten doen om dezelfde nettorente te blijven geven.
2) de klant betaald nodeloos belastingen, iets wat geen enkele klant graag doet.
Dus het voorstel wat jij aandraagt is helemaal geen behoud van vrije concurentie, maar zet de internetbanken net in een concurentieel minder sterke positie.
2) Who cares of je nu RV moet betalen als je netto op het einde van de rit meer overhoudt? Het is nog altijd netto dat telt. Als een bank met het RV systeem wilt werken, dan willen ze meer rente willen geven dan dat wettelijk voorgeschreven is.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
1) concurrentie is relatief, je moest eens weten hoeveel verdoken monopolies er bestaan (prijs afspraken tussen enkele spelers) ...
2) Ik weet niet of je het beseft, maar de overheid is GEEN PERSOON.Dus de inkomsten van belastingen vloeien terug naar de maatschappij ofwel in de vorm van openbare diensten/gebouwen ofwel via solidariteit.
Dus ik vind Reynders zijn beslissing begrijpelijk
Hij staat nu eenmaal onder druk van het grof geld 
2) Ik weet niet of je het beseft, maar de overheid is GEEN PERSOON.Dus de inkomsten van belastingen vloeien terug naar de maatschappij ofwel in de vorm van openbare diensten/gebouwen ofwel via solidariteit.
Dus ik vind Reynders zijn beslissing begrijpelijk
is dit wel juist ?? ik dacht dat het minimum toegelaten steeds 4% ging zijn. Enkel als de ECB rente hoger ging dan 4% dan mogen banken ook hoger gaan.Erger, de basisrente zou maximaal even hoog mogen zijn als de (dalende) rente van de Europese Centrale Bank (ECB)
Nee, het gaat wel degelijk over een koppeling aan de ECB-renteperrush schreef:is dit wel juist ?? ik dacht dat het minimum toegelaten steeds 4% ging zijn. Enkel als de ECB rente hoger ging dan 4% dan mogen banken ook hoger gaan.Erger, de basisrente zou maximaal even hoog mogen zijn als de (dalende) rente van de Europese Centrale Bank (ECB)
En die gaat waarschijnlijk zakken naar 2,25 bij de volgende rentedaling
Waiting for the financial meltdown...
-
JurgenG
Maar ik heb nog nergens gelezen dat het exact de ECB-rente zal zijn, volgens mij kan het ook zijn dat ze bijvoorbeeld een tarief mogen maken ECB+1% of ECBx0,9.Roeland schreef:Nee, het gaat wel degelijk over een koppeling aan de ECB-renteperrush schreef:
is dit wel juist ?? ik dacht dat het minimum toegelaten steeds 4% ging zijn. Enkel als de ECB rente hoger ging dan 4% dan mogen banken ook hoger gaan.
En die gaat waarschijnlijk zakken naar 2,25 bij de volgende rentedaling
vanaf 10 december zit de ECB op 2,5 %.
Dat is toch al een serieuze daling tegenover nu!
Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom men er een maximum wil op plakken. Hoe hoger de rente, hoe sneller men aan de vrijgestelde interesten zit, hoe meer RV de staat kan innen :-)
Dat is toch al een serieuze daling tegenover nu!
Ik snap eigenlijk ook niet goed waarom men er een maximum wil op plakken. Hoe hoger de rente, hoe sneller men aan de vrijgestelde interesten zit, hoe meer RV de staat kan innen :-)
Rabobank verlaagt zijn rente tot 4%, 4,20 is gedaan!