De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dit is een fonds dat noteert in Euro.
Dit fonds kan een goed fonds zijn voor het stabiele gedeelte van je portefeuille.
Dit fonds kan een goed fonds zijn voor het stabiele gedeelte van je portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben eerder voorstander van deze: http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000V5I3
Voor wie liever eens SPDR heeft i.p.v. Shares
Voor wie liever eens SPDR heeft i.p.v. Shares
Voor in België geregistreerde ETF's gaat de beurstaks van 0,12% naar 1,32% voor respectievelijk kapitaliserende en distribuerende.B7H4long schreef: ↑18 december 2018, 13:46 Beurstax voor een etf is bij mijn weten bijna altijd 0,12%, zowel bij aankoop als verkoop.
Bij distribuerende fondsen betaal je telkens de roerende voorheffing van 30% op de uitgekeerde dividenden. Je houdt 70% over.
Bij accumulerende obligatiefondsen betaal je 30% meerwaardebelasting bij verkoop. Dus 100% van de dividenden worden gerinvesteerd en je krijgt dividend-op-dividend.
Op het einde betaal je 30% op de totale meerwaarde.
Of dit veel zal zijn is de vraag: de huidige intrestvoeten zijn laag, en de waarde van de obligaties zelf zal eerder dalen dan stijgen (door de stijgende rente). Beide leiden tot een hoger totaalrendement van accumulerende fondsen tov distribuerende fondsen.
... Maar er zijn maar heel weinig acumulerende obligatiefondsen.
De meerwaardetaks of Reynderstaks van 30% komt er nog eens bovenop.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash