De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Dit is een fonds dat noteert in Euro.
Dit fonds kan een goed fonds zijn voor het stabiele gedeelte van je portefeuille.
Dit fonds kan een goed fonds zijn voor het stabiele gedeelte van je portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik ben eerder voorstander van deze: http://www.morningstar.be/be/etf/snapsh ... 0P0000V5I3
Voor wie liever eens SPDR heeft i.p.v. Shares
Voor wie liever eens SPDR heeft i.p.v. Shares
Voor in België geregistreerde ETF's gaat de beurstaks van 0,12% naar 1,32% voor respectievelijk kapitaliserende en distribuerende.B7H4long schreef: ↑18 december 2018, 13:46 Beurstax voor een etf is bij mijn weten bijna altijd 0,12%, zowel bij aankoop als verkoop.
Bij distribuerende fondsen betaal je telkens de roerende voorheffing van 30% op de uitgekeerde dividenden. Je houdt 70% over.
Bij accumulerende obligatiefondsen betaal je 30% meerwaardebelasting bij verkoop. Dus 100% van de dividenden worden gerinvesteerd en je krijgt dividend-op-dividend.
Op het einde betaal je 30% op de totale meerwaarde.
Of dit veel zal zijn is de vraag: de huidige intrestvoeten zijn laag, en de waarde van de obligaties zelf zal eerder dalen dan stijgen (door de stijgende rente). Beide leiden tot een hoger totaalrendement van accumulerende fondsen tov distribuerende fondsen.
... Maar er zijn maar heel weinig acumulerende obligatiefondsen.
De meerwaardetaks of Reynderstaks van 30% komt er nog eens bovenop.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Je kan beter ETF's kopen die in het buitenland geregistreerd zijn. Dan is die beurstaks maar 0,12% en vaak ook betere belastingverdragen met andere landen.
Gelukkig zijn er maar weinig ETF's in België geregistreerd. Eigenlijk geen goede. De 1,32% is dus praktisch gezien enkel voor de actieve fondsen van toepassing.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De vraag blijft waarom er zo weinig/Geen accumulerende obligatieETF's zijn. Het argument van de beurstaks speelt niet, want die is 0,12% voor wél geregistreerde.. (merk op: bij aandelenETF's wil je net niet-geregistreerde)
https://i.imgur.com/Q1LGwGh.png
https://i.imgur.com/Q1LGwGh.png
België is eerder een uitzondering ivm die voordelige taxatie. Ik veldlanden zijn accumulerende fondsen een nachtmerrie ivm taxatie van de dividenden, of zelfs volledig verboden,
Er zijn te weinig Belgische beleggers om dit voor de fondsaanbieders aantrekkelijk te maken.
Er zijn te weinig Belgische beleggers om dit voor de fondsaanbieders aantrekkelijk te maken.
Ik vermoed dat er op een obligatieETF wel meerwaardebelasting is, itt aandelenETF
Posting om het te bewaren voor de toekomst.
Als we de DJIA als maatstaf nemen, is er "gemiddeld" elk jaar een korrektie (-10%), elke 3 jaar een daling van 15% en om de 6 jaar een beermarkt (-20%). Soms gaat het -30%,-40%,-50% die zelfs na verschillende jaren niet herstelt. (DJIA 1948-2017 - bron americanfunds - zoek voor 'history of declines')
Als we de DJIA als maatstaf nemen, is er "gemiddeld" elk jaar een korrektie (-10%), elke 3 jaar een daling van 15% en om de 6 jaar een beermarkt (-20%). Soms gaat het -30%,-40%,-50% die zelfs na verschillende jaren niet herstelt. (DJIA 1948-2017 - bron americanfunds - zoek voor 'history of declines')
Update van de offensieve 75/25 portefeuille met maandelijkse stortingen.
(- beschrijving van de portefeuille en strategie - update van vorige maand - )
Stand vandaag (rond 10u30): 100.520 Euro - een YTD van -6,69%.
De belegger heeft gekozen voor een gespreide beleggingststrategie: hij belegd het geld als het beschikbaar word.
Deze maand zijn er de volgende toevoegingen: 500 Euro van het loon van December, 1000 Euro van de eindejaarspremie.
Ook word de intrest van het langetemijnsparen geboekt 122 Euro.
Na de dalingen van de aandelenmarkt heeft de portefeuille nu 72% aandelen.
IWDA staat op 47,4% : de contributie van deze maand zal dus daarheen gaan : 36 extra deelbewijzen @41,8040 Euro
Aandelen stijlbox is nu:
22 22 23
06 07 08
03 04 04
Sectorenverdeling blijft bijna identiek aan Mixfondsen EUR offensief
Regioverdeling: Groot Europa: 26,85 (Euro 14,5%) , Amerika 55,9%, APAC: 17,2%
- Euro is overwogen met zo'n 5% tov de marktkapitalisatie - ditgeeft ook een lichte overweging naar Europa.
- Emerging markets is een 9% van de aandelen.
(- beschrijving van de portefeuille en strategie - update van vorige maand - )
Stand vandaag (rond 10u30): 100.520 Euro - een YTD van -6,69%.
De belegger heeft gekozen voor een gespreide beleggingststrategie: hij belegd het geld als het beschikbaar word.
Deze maand zijn er de volgende toevoegingen: 500 Euro van het loon van December, 1000 Euro van de eindejaarspremie.
Ook word de intrest van het langetemijnsparen geboekt 122 Euro.
Na de dalingen van de aandelenmarkt heeft de portefeuille nu 72% aandelen.
IWDA staat op 47,4% : de contributie van deze maand zal dus daarheen gaan : 36 extra deelbewijzen @41,8040 Euro
Aandelen stijlbox is nu:
22 22 23
06 07 08
03 04 04
Sectorenverdeling blijft bijna identiek aan Mixfondsen EUR offensief
Regioverdeling: Groot Europa: 26,85 (Euro 14,5%) , Amerika 55,9%, APAC: 17,2%
- Euro is overwogen met zo'n 5% tov de marktkapitalisatie - ditgeeft ook een lichte overweging naar Europa.
- Emerging markets is een 9% van de aandelen.
Een tijdje geleden bleek het dat sommige forumleden niet begrepen op welk moment een belegger die de Bogleheads Filosofie volgt zijn aankopen doet.
Laten we de principes die op de eerste blz van deze thread eens overlopen.
Een Bogleheads zal een plan maken. Beleggen is dus voor hem geen bezigheid die gebaseerd is op emoties of gevoelens. Een Boglehead volgt het -zorgvuldig uitgedachte- plan. Dus de kans dat een Boglehead zal bijdragen tot een thread zoals "Mijn grootste fout van 2018" is klein.
2 Invest early and often
Niemand weet hoe de markten zullen evolueren. Gegeven de horizon van de belegger, hebben aandelen hebben een hoger verwacht rendement dan cash. Dus het heeft geen nut de aankopen uit te stellen.
3 Never bear too much or too little risk
Een Boglehead zal een portefeuille aanhouden die overenkomt met zijn risicoprofiel. Hiervan afwijken door meer of minder cash aan te houden heeft dus geen voordeel.
Als de portefeuille van de Boglehead te veel afwijkt van zijn gekozen risicoprofiel dan zal hij herbalanceren. Dit is een mechanische uitvoering die in het beleggingsplan beschreven staat; zowel wanneer als hoe.
5 Never try to time the market
Niemand weet hoe de markten zullen evolueren. Het heeft dus geen zin om een aankoop te laten afhangen van de huidige situatie van de markt. Het heeft geen zin om aankopen uit te stellen als hij de cash heeft want dit zou betekenen dat de Boglehead niet zijn AA volgt.
7 Keep costs low
Een Boglehead zal zijn aankopen/verkopen beperken. Een Boglehead zal niet traden. Een Boglehead is een Buy en Hold belegger.
10 Stay the course
Een Boglehead zal zijn plan volgen, en zal het niet laten beingvloeden door de actuele situatie. Een Boglehead zal zijn aankopen uitvoeren volgens zijn plan.
Concreet zou dit kunnen betekenen.
Een Boglehead zal zijn aankopen uitvoeren van zodra hij het geld heeft. Hij zal de nieuwe cash zo snel mogelijk omzetten naar zijn gewenste verdeling van zijn portefeuille.
Dit komt overeen met de strategie en uitwerking die ik hier vorig jaar heb uiteengezet met de voorbeeldportefeuille.
Speciaal Geval;
Een verandering in het risicoprofiel van de belegger kan leiden naar een verandering in de AA. Dit kan gebeuren als de nood, bereidheid en mogelijkheid om risico te nemen is veranderd. Als dit het geval is zal de Boglehead deze verandering in principe direct uitvoeren. De argumenten over de aankopen van hierboven zijn ook hier geldig.
Laten we de principes die op de eerste blz van deze thread eens overlopen.
1 Develop a workable planB7H4long schreef: ↑5 april 2018, 21:56
Dit zijn de principes van de Bogleheads(R)_investment_philosophy:Voor een snelle inleiding kan je deze videos bekijken.1 Develop a workable plan
2 Invest early and often
4 Diversify
6 Use index funds when possible
7 Keep costs low
8 Minimize taxes
9 Invest with simplicity
10 Stay the course
Een Bogleheads zal een plan maken. Beleggen is dus voor hem geen bezigheid die gebaseerd is op emoties of gevoelens. Een Boglehead volgt het -zorgvuldig uitgedachte- plan. Dus de kans dat een Boglehead zal bijdragen tot een thread zoals "Mijn grootste fout van 2018" is klein.
2 Invest early and often
Niemand weet hoe de markten zullen evolueren. Gegeven de horizon van de belegger, hebben aandelen hebben een hoger verwacht rendement dan cash. Dus het heeft geen nut de aankopen uit te stellen.
Een Boglehead zal een portefeuille aanhouden die overenkomt met zijn risicoprofiel. Hiervan afwijken door meer of minder cash aan te houden heeft dus geen voordeel.
Als de portefeuille van de Boglehead te veel afwijkt van zijn gekozen risicoprofiel dan zal hij herbalanceren. Dit is een mechanische uitvoering die in het beleggingsplan beschreven staat; zowel wanneer als hoe.
Niemand weet hoe de markten zullen evolueren. Het heeft dus geen zin om een aankoop te laten afhangen van de huidige situatie van de markt. Het heeft geen zin om aankopen uit te stellen als hij de cash heeft want dit zou betekenen dat de Boglehead niet zijn AA volgt.
7 Keep costs low
Een Boglehead zal zijn aankopen/verkopen beperken. Een Boglehead zal niet traden. Een Boglehead is een Buy en Hold belegger.
10 Stay the course
Een Boglehead zal zijn plan volgen, en zal het niet laten beingvloeden door de actuele situatie. Een Boglehead zal zijn aankopen uitvoeren volgens zijn plan.
Concreet zou dit kunnen betekenen.
Een Boglehead zal zijn aankopen uitvoeren van zodra hij het geld heeft. Hij zal de nieuwe cash zo snel mogelijk omzetten naar zijn gewenste verdeling van zijn portefeuille.
Dit komt overeen met de strategie en uitwerking die ik hier vorig jaar heb uiteengezet met de voorbeeldportefeuille.
Speciaal Geval;
Een verandering in het risicoprofiel van de belegger kan leiden naar een verandering in de AA. Dit kan gebeuren als de nood, bereidheid en mogelijkheid om risico te nemen is veranderd. Als dit het geval is zal de Boglehead deze verandering in principe direct uitvoeren. De argumenten over de aankopen van hierboven zijn ook hier geldig.
als ik dit lees ben ik dankzij de 'too' en 'possible' die er staan ook een B-head.

luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Ik ben geïnteresseerd om een passieve portefeuille op te starten, bestaande uit indexfondsen/ETF en misschien 5 of 10% 'play money'. De details moet ik nog vastleggen.
Plan zou zijn om te starten met €10k, en er dan maandelijks €500-€1000 bij te storten om in te kopen op het fonds dat het laagst staat als % van de portefeuille volgens mijn (nog te bepalen) asset allocation. Via welk platform kan ik dat het beste doen? Momenteel heb ik al een account bij Bolero omdat dat handig is als klant van KBC, maar ik weet niet of er een groot verschil is qua kosten (en mss beschikbaarheid fondsen?) om toch een ander platform te overwegen (er rekening mee houdend dat ik liefst maandelijks €500 - 1000 bijkoop)?
Plan zou zijn om te starten met €10k, en er dan maandelijks €500-€1000 bij te storten om in te kopen op het fonds dat het laagst staat als % van de portefeuille volgens mijn (nog te bepalen) asset allocation. Via welk platform kan ik dat het beste doen? Momenteel heb ik al een account bij Bolero omdat dat handig is als klant van KBC, maar ik weet niet of er een groot verschil is qua kosten (en mss beschikbaarheid fondsen?) om toch een ander platform te overwegen (er rekening mee houdend dat ik liefst maandelijks €500 - 1000 bijkoop)?
Wat is de kost per aankoop bij bolero?
Je kan misschien je aankopen bundelen per trimester? Als het een gemiddeld jaar is zou het aandelengedeelte sneller groeien en zal je dus moeten bijlopen voor het stabiele gedeelte van je portefeuille.
Andere alternatieven dat dikwijls op dit forum vermeld word is degiro. Zoek er eens op.
Je kan misschien je aankopen bundelen per trimester? Als het een gemiddeld jaar is zou het aandelengedeelte sneller groeien en zal je dus moeten bijlopen voor het stabiele gedeelte van je portefeuille.
Andere alternatieven dat dikwijls op dit forum vermeld word is degiro. Zoek er eens op.
Bolero is wel ok. 7,5 euro per transactie op euronext amsterdam. Op 1000€ is dat dus 0,75%.
Degiro is inderdaad gratis voor hun kernselectie van ETF's.
Degiro is inderdaad gratis voor hun kernselectie van ETF's.