De weg naar mijn lening
TIP
De weg naar mijn lening
Hey allen
Ik ben van plan een huis te kopen en ben de toer van de banken aan het doen.
Mijn situatie: Alleenstaand 27 jaar, woning kost €300.000, lening nodig van €165.000 op 20 jaar
De banken:
ING: 1.15% formule variabel 1+1+1 (3%/--) met verplichte verzekering (familiale / brand / schuldsaldo) & zichtrekening
Argenta: 2.4% formule vast met verplicht verzekering (familiale / brand) & pensioensparen & hypothecaire volmacht (voordeel van €1000 op notariskosten) & zichtrekening
Crelan: ging niet mee in dit verhaal
KBC: ging niet mee in dit verhaal
Alles samen (dus alle verplichtingen) komt worst case van ING op gelijke hoogte als dat van Argenta, maar bij Argenta heb ik dan geen schuldsaldo en is er een hypothecaire volmacht.
Er staan nog een paar banken op mijn agenda (waaronder mijn hoofdbank Belfius), maar na het gesprek met KBC (toen hij al wist dat ze er niet onder kon) gaf deze persoon al aan dat het voorstel van ING al zeer goed is. Hij gaf wel aan dat Belfius op dit moment ook wel met goede rente gooit.
De vraag:
Je kan altijd alle banken afgaan, maar denken jullie dat het echt nog de moeite waard zal zijn?
Ik kan nog het voorstel van ING doorsturen naar Argenta en hopen dat ze hieronder gaan, maar vanaf wanneer vinden jullie dit de moeite waard? Een vaste rente is moeilijk te vergelijken met een variabele.
Thanks
Ik ben van plan een huis te kopen en ben de toer van de banken aan het doen.
Mijn situatie: Alleenstaand 27 jaar, woning kost €300.000, lening nodig van €165.000 op 20 jaar
De banken:
ING: 1.15% formule variabel 1+1+1 (3%/--) met verplichte verzekering (familiale / brand / schuldsaldo) & zichtrekening
Argenta: 2.4% formule vast met verplicht verzekering (familiale / brand) & pensioensparen & hypothecaire volmacht (voordeel van €1000 op notariskosten) & zichtrekening
Alles samen (dus alle verplichtingen) komt worst case van ING op gelijke hoogte als dat van Argenta, maar bij Argenta heb ik dan geen schuldsaldo en is er een hypothecaire volmacht.
Er staan nog een paar banken op mijn agenda (waaronder mijn hoofdbank Belfius), maar na het gesprek met KBC (toen hij al wist dat ze er niet onder kon) gaf deze persoon al aan dat het voorstel van ING al zeer goed is. Hij gaf wel aan dat Belfius op dit moment ook wel met goede rente gooit.
De vraag:
Je kan altijd alle banken afgaan, maar denken jullie dat het echt nog de moeite waard zal zijn?
Ik kan nog het voorstel van ING doorsturen naar Argenta en hopen dat ze hieronder gaan, maar vanaf wanneer vinden jullie dit de moeite waard? Een vaste rente is moeilijk te vergelijken met een variabele.
Thanks
- Higherdemon
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: De weg naar mijn lening
Meer banken afgaan is steeds zinvol. Een mailje sturen met een bestaand voorstel sturen kan ook al voldoende zijn.
Mailjtes sturen en de week erna eens bellen.
Al spaar je maar 0.1% uit dit kan veel geld zijn op het einde van de rit.
Mailjtes sturen en de week erna eens bellen.
Al spaar je maar 0.1% uit dit kan veel geld zijn op het einde van de rit.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Worst case bij ING is 2,3 terwijl Argenta 2,4 is. Ik zie ook de komende jaren de rentevoeten niet exploderen. Dus de kans dat je effectief worst-case gaat uitkomen, lijkt me heel klein.SMGGM schreef:Alles samen (dus alle verplichtingen) komt worst case van ING op gelijke hoogte als dat van Argenta, maar bij Argenta heb ik dan geen schuldsaldo en is er een hypothecaire volmacht.
Wat ik ook steeds herhaal, waar je rekening mee moet houden:
=> Hoe groot schat je de kans in dat je er effectief 20jaar blijft wonen?
Je leert iemand kennen wil gaan samenwonen, je wil binnen enkele jaren ergens anders gaan wonen, ....
Een voorbeeld:
Stel, je besluit na 10 jaar die woning te verkopen.
Bij ING heb je op dat moment (veronderstelling dat 1,15% blijft) nog een openstaand kapitaal van 87236,26 €
Bij Argenta heb je op dat moment een openstaand kapitaal van 92343,01 €
Dat is dus een verschil van meer dan 5000€ dat je minder moet afkopen.
Bijkomend dat je bij ING ook maandelijks meer kunnen sparen hebt (maandelijkse aflossing van 769,92 t.o.v. 866,32 € geeft op 10 jaar een extra spaarpot van 11568€)
-
anonymous9
Ik zou ook neigen naar de ING. Welke is je gemiddelde rentevoet als je de komende 3 jaar op 1,15% kunt blijven? Dan ga je wellicht fors onder de 2,4% van Argenta blijven (wat ik redelijk hoog vind, aangezien ik bij een grootbank vorige week op 25 (!) jaar als eerste aanbod 2,39 kreeg... Dan is 2.4 voor 20 jaar best wel duur, zeker gelet op uw lage quotiteit)
Alvast bedankt voor de feedback.
Zonet bij Belfius geweest.
Zij bieden 2.07% vast aan. Uiteraard liet hij uitschijnen dat de rentes wellicht zullen stijgen en dat een vaste rente voordeliger is.
Het totaal kostenplaatje van Belfius is ongeveer €2400 goedkoper dan de worst case van ING.
Echter bij de variabele rente zal elk jaar dat de rente laag blijft mij €850 opbrengen. Na 3 jaar zit de variabele rente dus op gelijke hoogte als de 2.07% vaste rente. Is dit het risico waard? Als ik het nieuws zo lees denk ik eerder van wel.
Belfius gaf wel aan ook dezelfde formule en voorwaarde als ING te willen aanbieden, maar hiervoor is een getekend compromis nodig (wat ik nog niet heb).
Morgen, de 6 de bank aan de beurt.
De volledig lijst:
Belfius: 2.07% formule vast met verplichte verzekering (familiale / brand / schuldsaldo) & zichtrekening
Argenta: 2.40% formule vast met verplicht verzekering (familiale / brand) & pensioensparen & hypothecaire volmacht (voordeel van €1000 op notariskosten) & zichtrekening
Crelan
KBC
Zonet bij Belfius geweest.
Zij bieden 2.07% vast aan. Uiteraard liet hij uitschijnen dat de rentes wellicht zullen stijgen en dat een vaste rente voordeliger is.
Het totaal kostenplaatje van Belfius is ongeveer €2400 goedkoper dan de worst case van ING.
Echter bij de variabele rente zal elk jaar dat de rente laag blijft mij €850 opbrengen. Na 3 jaar zit de variabele rente dus op gelijke hoogte als de 2.07% vaste rente. Is dit het risico waard? Als ik het nieuws zo lees denk ik eerder van wel.
Belfius gaf wel aan ook dezelfde formule en voorwaarde als ING te willen aanbieden, maar hiervoor is een getekend compromis nodig (wat ik nog niet heb).
Morgen, de 6 de bank aan de beurt.
De volledig lijst:
Belfius: 2.07% formule vast met verplichte verzekering (familiale / brand / schuldsaldo) & zichtrekening
Argenta: 2.40% formule vast met verplicht verzekering (familiale / brand) & pensioensparen & hypothecaire volmacht (voordeel van €1000 op notariskosten) & zichtrekening
Crelan
KBC
-
webmaster
Hallo SMGGM,
scherpe tarieven heb je daar
vergeet je niet je offertes in te voeren op onze site? zo geef je ook wat terug aan de community
dank,
Kristof
scherpe tarieven heb je daar
vergeet je niet je offertes in te voeren op onze site? zo geef je ook wat terug aan de community
dank,
Kristof
@SMGGM, grote kans dat komende donderdag de ECB de rente nog iets gaat verlagen. Misschien dat de banken daarna nog lager gaan?
Ondertussen is duidelijk wat ECB gaat doen:
- verlenging van opkoopprogramma tot eind maar 2017 (was tot september 2016)
- verlaging van depositorente (rente die banken moeten betalen) van -0.2% naar -0.3%
De verlenging geeft wat meer zekerheid dat een variabele rente mogelijk nog iets langer zal duren.
Ondertussen is mijn toer van de banken gedaan (BNPPF was gisteren). Volgende week compromis ondertekenen en de 2 overblijvende banken tegen elkaar uitspelen.
Argenta: 2.40% formule vast met verplicht verzekering (familiale / brand) & pensioensparen & hypothecaire volmacht (voordeel van €1000 op notariskosten) & zichtrekening. Ging niet verder mee in dit verhaal
BNPPF: ging niet mee in dit verhaal
Bedankt voor de hulp en zodra het finaal is goed ik het toe op de site.
- verlenging van opkoopprogramma tot eind maar 2017 (was tot september 2016)
- verlaging van depositorente (rente die banken moeten betalen) van -0.2% naar -0.3%
De verlenging geeft wat meer zekerheid dat een variabele rente mogelijk nog iets langer zal duren.
Ondertussen is mijn toer van de banken gedaan (BNPPF was gisteren). Volgende week compromis ondertekenen en de 2 overblijvende banken tegen elkaar uitspelen.
Argenta: 2.40% formule vast met verplicht verzekering (familiale / brand) & pensioensparen & hypothecaire volmacht (voordeel van €1000 op notariskosten) & zichtrekening. Ging niet verder mee in dit verhaal
BNPPF: ging niet mee in dit verhaal
Bedankt voor de hulp en zodra het finaal is goed ik het toe op de site.
-
anonymous9
Laat het ons weten! Zelf zou ik nog steeds geneigd zijn naar de ING. Het geld dat je in den beginne uitspaart kan je dan bvb op een aparte spaarrekening zetten en gebruiken om de hoofdsom sneller af te betalen op het moment dat je rentevoet zou stijgen boven de 2.07 van Belfius, dat zou het effect van die renteverhoging moeten temperen.
-
anonymous
Probeer toch intussentijd nog een zicht te krijgen op de kosten van die verzekeringen.SMGGM schreef:Ondertussen is mijn toer van de banken gedaan (BNPPF was gisteren). Volgende week compromis ondertekenen en de 2 overblijvende banken tegen elkaar uitspelen.
Die zichtrekening en verplichte loondomiciliatie is geen probleem. Als je om redenen een andere bank als hoofdbank wil, laat je op de eerste je loon toekomen, trek je er de maandelijkse aflossing af en stort het (automatisch) door naar je andere bank.
De verzekeringen is een ander verhaal. Let hier goed op de kosten.
Bekijk ook je tarieven zonder de korting. Bekijk hoeveel die verzekering op een ander kost. Neem dit mee in je vergelijk!
(vb: als je lening zonder korting + verzekering bij een andere maatschappij goedkoper uit komt dan je lening met korting maar verplichte verzekering...)
Pas op dat Belfius u geen ARCO aandelen aansmeert met het oog op een lager rente tarief.