Defensief pensioenspaarfonds bij Argenta
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Defensief pensioenspaarfonds bij Argenta
Als men - om gelijk welke reden - ervoor kiest om aan fiscaal pensioensparen in een fonds te doen dan zou ik sterk aanraden om voor de meest dynamische / offensieve vorm te gaan.
Ik rekende dit ooit eens na voor de pensioenfondsen bij Belfius (maar ik denk dat de resultaten bij andere aanbieders idem zullen zijn). De defensieve varianten kennen bij beursdalingen ook een terugslag (weliswaar minder sterk dan bij de offensieve vorm) maar het herstel nadien gaat ook trager. Zelfs bij de grootste beursdalingen en slechtst denkbare instapmoment haalde het offensieve fonds de defensieve variant na max. 2 jaar opnieuw in. Terwijl de offensieve versie een groter positief rendement laat optekenen (m.a.w, je kan ook meer tegen een stootje).
Ik rekende dit ooit eens na voor de pensioenfondsen bij Belfius (maar ik denk dat de resultaten bij andere aanbieders idem zullen zijn). De defensieve varianten kennen bij beursdalingen ook een terugslag (weliswaar minder sterk dan bij de offensieve vorm) maar het herstel nadien gaat ook trager. Zelfs bij de grootste beursdalingen en slechtst denkbare instapmoment haalde het offensieve fonds de defensieve variant na max. 2 jaar opnieuw in. Terwijl de offensieve versie een groter positief rendement laat optekenen (m.a.w, je kan ook meer tegen een stootje).
Bij Befius heeft het 'neutraal fonds' geen instapkosten. De defensieve en offensieve fondsen hebben 2% of 2,5% instapkosten.Dieteren schreef: ↑Vandaag 09:41 Als men - om gelijk welke reden - ervoor kiest om aan fiscaal pensioensparen in een fonds te doen dan zou ik sterk aanraden om voor de meest dynamische / offensieve vorm te gaan.
Argenta heeft, denk ik, het enige andere fonds op de markt zonder instapkosten.
Je zou zot zijn om niet één van die 2 te kiezen aangezien hun jaarlijkse kosten niet anders zijn dan de fondsen met instapkosten.
Voor de rest ben ik het niet eens dat dit een slechte investering hoeft te zijn om verschillende redenen... (ik ga het hierbij houden van met de IWDA fanboys valt toch niet te discussiëren).
Die instapkosten zijn niks in vergelijking met de lopende kosten!
Als je er toch éne kiest,zoek er ene uit met een lage lopende kost. Heeft veel meer inpact op uw rendement.
Als je er toch éne kiest,zoek er ene uit met een lage lopende kost. Heeft veel meer inpact op uw rendement.
De lopende kosten liggen in lijn met de gemiddelde actieve beleggingsfondsen (1,5% a 1,8%) van internationale vermogensbeheerders. Dat is hoog als je naar ETF's kijkt natuurlijk maar dan vergelijk je 2 verschillde producten.
Dat de Belgische banken zich schandalig (=meer dan internationaal gangbaar) zouden verrijken aan die producten, klopt dus niet.
Dat de Belgische banken zich schandalig (=meer dan internationaal gangbaar) zouden verrijken aan die producten, klopt dus niet.
Not really, je moet het volledige plaatje bekijken. De ETF heeft een volledig andere fiscaliteit dan een PSP, bij een vergelijking dien je rekening te houden met alle kosten,taksen en rendementen.
Anyway uiteindelijk bedoelen we toch hetzelfde, de ETF zal bijna altijd superieur zijn in uiteindelijk nettorendement. Maar er zijn uitzonderingen.