Defensief sparen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Defensief sparen
Elke spaar/beleggings mogelijkheid bevind zich op een curve van opbrengst en risico: Als je maar een laag risico wenst zal je een lage opbrengst krijgen. Wil je een hogere opbrengst dan zal je hoger risico moeten nemen.haelewyn schreef: ↑19 september 2019, 11:19 Rekening houdend dat spaarrekeningen niet veel meer opbrengen,
termijnrekeningen en kasbons ook al niet..
Als je (gedeeltelijk) zou afstappen van het houden van spaarrekeningen, wat is dan volgens jullie de eerste beste stap ?
Niet 'de kous' of het geld cash begraven of in een kluis leggen.
Maar een bankproduct met zo min mogelijk risico en als het enigzins kan, redelijke beschikbaarheid van het geld en een opbrengst (gegarandeerd) van meer dan 1 procent per jaar.
Niet : geld vastzetten voor 10 jaar en dan 1 procent per jaar krijgen.
Bestaat het ?
Obligaties ?
Windmolenparken ?
Iemand een idee ?
Risico manifesteert zich in verschillende vormen: volatileit, drawdown, non-liquiditeit, ....
Zoals andere aangaven kan je een deel van je portefeuille veilig houden met een lage opbrengst en kan je met een ander deel naar een hogere opbrengst mikken. Beleggingen zoals aandelen hebben op lange termijn een hoger verwacht rendement. Dit hoger rendement is niet gegarandeerd en je kan ook verlies leiden, zelfs op lange termijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
anonymous
CKV geeft 0.10 basisrente en 0.30 getrouwheidspremie. Geen beperking op stortingen. Nadeel. Weinig kantoren en zeer ouderwetse manier van werken.
-
anonymous
Ik ben waarschijnlijk ouderwets maar ik spreek toch liever een mens in een kantoor aan voor ik daar mijn geld zet in plaats van het toe te vertrouwen aan internet bankje. Dat ik dan wat intrest minder heb neem ik er bij.
Toch opletten Flat Twin. Mijn eerste ervaring met een bankdirecteur was bij een bedrieger. Toen ik bij de storting van mijn eerste drie maanden salaris een bewijs vroeg zei hij verontwaardigd: 'Maar bankieren is een kwestie van vertrouwen jongen' (ik was 18). Gelukkig werkte ik bij een andere bank in de dienst Rekeningen-Courant en eiste een bewijs van de storting.
De man had verkeerd gespeculeerd en was wanhopig op zoek naar geld. Het zou niet de eerste malafide bankmedewerker geweest zijn.
Hemeltergend !
De man had verkeerd gespeculeerd en was wanhopig op zoek naar geld. Het zou niet de eerste malafide bankmedewerker geweest zijn.
Hemeltergend !
nee, met een veer op perkament!
-
anonymous
Weet ik wel maar als er bij medirect in Brussel (of is het Thailand, wie weet waar ze zitten) op een knopje duwt en uw geld overschrijft begin er maar aan. Bij een kantoor kun je nog binnen lopen en een molotovcocktail naar binnen gooien om je frustratie bot te vierenSparSpaar schreef: ↑24 september 2019, 17:10 Toch opletten Flat Twin. Mijn eerste ervaring met een bankdirecteur was bij een bedrieger. Toen ik bij de storting van mijn eerste drie maanden salaris een bewijs vroeg zei hij verontwaardigd: 'Maar bankieren is een kwestie van vertrouwen jongen' (ik was 18). Gelukkig werkte ik bij een andere bank in de dienst Rekeningen-Courant en eiste een bewijs van de storting.
Hemeltergend !
-
anonymous
-
anonymous
Heb nog ni lang geleden een rekening geopend bij Santander. Ben eens benieuwd hoe lang ik nog kan genieten van hun 0.8%
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Een familielid van 70+ ging deze week naar AXA op verzoek van het kantoor (nooit doen !) en kreeg er een voorstel voor een belegging, zonder risico, 2,50 procent gegarandeerd *.. Een volledig veilige belegging en je kan niets verliezen. Hij is ook superdefensief in zijn beleggingen en wil niet verder gaan dan een spaarboekje of een Tak21.
*AXA World Funds Defensive Optimal Income
Blijkt nu wel dat dat een fonds is en dat het het laatste jaar 1,35 procent in waarde is gezakt.
https://www.test-aankoop.be/invest/bele ... mal-income
Instapkosten waren 2,5 procent.
Hij vroeg me of ik het zou doen.. wou het nog eens met iemand anders dan die bankbediende bespreken.
Ik onthoud me even van verdere commentaar hier
Blijkt nu wel dat dat een fonds is en dat het het laatste jaar 1,35 procent in waarde is gezakt.
Hij vroeg me of ik het zou doen.. wou het nog eens met iemand anders dan die bankbediende bespreken.
Ik onthoud me even van verdere commentaar hier
In die link staat ook een pagina met de rendementen van het fonds, in vergelijking met hun benchmark.haelewyn schreef: ↑25 september 2019, 21:07
Het is hallucinant hoe veel slechter het fonds doet dan zijn benchmark, voor alle periodes in het verleden.
Het is schandalig dat ze dit fonds durven voorstellen. Ik dacht dat het niet mogelijk was, maar het is waarschijnlijk slechter dan Carmignac Patrimoine.
Heb ik enkele dagen geleden niet gezegd wat het betekent als een post begint met "een familielid van mij" "mijn buurman" "een goede kennis" enz...
dat wil dus zeggen dat àlles wat daarop volgt, gezever en verhaaltjes zijn, iets wat ze zelf meegemaakt hebben, en waarop ze graag zouden hebben dat iemand anders dat "plaatst"
psychologie!
Ik heb enkele dagen geleden gezegd dat 'Nasa' een trol is.. Ik zal ook wel gelijk hebben. Psychologie..
In dit geval was het familielid mijn vader. Ik weet wel zeker wat er gebeurd is. Hoe slim anderen ook zouden denken te zijn, dat is meestal onterecht. Ook een weetje uit de psychologie.
Banken mogen mij niet eens meer bellen om te komen lullen over hun zakken vullen. Dat is een afspraak die ik met de banken waar ik mee samenwerk gemaakt heb. Als ze zich daar zouden aan bezondigen, al te vaak, kan ik hun nummer blokkeren of mijn klandizie stopzetten.
Voor dit nieuwe verhaal bij AXA vind ik het een stopzetting van de relatie waard, maar mijn ouders zullen er wel anders over denken.
Kan iemand toevallig het advies lezen van Test Aankoop. Enkel beschikbaar voor leden. ik ben geen lid.
In dit geval was het familielid mijn vader. Ik weet wel zeker wat er gebeurd is. Hoe slim anderen ook zouden denken te zijn, dat is meestal onterecht. Ook een weetje uit de psychologie.
Banken mogen mij niet eens meer bellen om te komen lullen over hun zakken vullen. Dat is een afspraak die ik met de banken waar ik mee samenwerk gemaakt heb. Als ze zich daar zouden aan bezondigen, al te vaak, kan ik hun nummer blokkeren of mijn klandizie stopzetten.
Voor dit nieuwe verhaal bij AXA vind ik het een stopzetting van de relatie waard, maar mijn ouders zullen er wel anders over denken.
Kan iemand toevallig het advies lezen van Test Aankoop. Enkel beschikbaar voor leden. ik ben geen lid.