Defensief sparen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Defensief sparen
Ik doe ook een poging tot antwoorden :
Als ge (103 - huidige leeftijd) x 12 x 1000 (euro) op een spaarboekje hebt staan (of in niet-risicovolle beleggingen) ?
Afhankelijk van hoe je denkt over de term groot kan je dat nog gaan vermenigvuldigen met een perceptiefactor.
Damn.. even gerekend. ik kom er niet. Ik weet niet eens of ik aan 'klein kapitaal' kom dan
Dus voor een 60 jarige komt dat neer op 500.000€ op spaarrekening.
Als je beetje spaart, groepsverzekering uitbetaald krijgt bij pensionering en ondertussen iets geërfd kom je hier toch aan?
Als je beetje spaart, groepsverzekering uitbetaald krijgt bij pensionering en ondertussen iets geërfd kom je hier toch aan?
Dus.. als bijna alles wat je in de voorwaardelijke wijs zei nog niet vervuld is, .. is het redelijk normaal om daar niet aan te komen. Dat is een troost 
Was er ooit niet eens een enquete in de krant waarin het gemiddelde spaarbedrag van de Belg stond... Even op zoek gaan daarnaar.. Dat van de gemiddelde schuld per Belg ligt me nog dichter in het geheugen. Of van het aantal mensen dat zijn schulden niet kan afbetalen : dat ook.
"""" Het aantal mensen dat hun schulden niet meer kan betalen, is het afgelopen jaar met 1,9% gedaald. Momenteel kunnen 363.573 Belgen een of meerdere leningen niet meer terugbetalen. In totaal gaat het om 541.114 dossiers. Dat is de eerste daling sinds crisisjaar 2008. """"" Bron : Het Laatste Nieuws.
Was er ooit niet eens een enquete in de krant waarin het gemiddelde spaarbedrag van de Belg stond... Even op zoek gaan daarnaar.. Dat van de gemiddelde schuld per Belg ligt me nog dichter in het geheugen. Of van het aantal mensen dat zijn schulden niet kan afbetalen : dat ook.
"""" Het aantal mensen dat hun schulden niet meer kan betalen, is het afgelopen jaar met 1,9% gedaald. Momenteel kunnen 363.573 Belgen een of meerdere leningen niet meer terugbetalen. In totaal gaat het om 541.114 dossiers. Dat is de eerste daling sinds crisisjaar 2008. """"" Bron : Het Laatste Nieuws.
Eind 2018 hadden de Belgen samen 1300 miljard financiële activa (de 300 miljard schulden niet meegerekend).haelewyn schreef: ↑2 oktober 2019, 12:20 Dus.. als bijna alles wat je in de voorwaardelijke wijs zei nog niet vervuld is, .. is het redelijk normaal om daar niet aan te komen. Dat is een troost
Meer dan 400 miljard staat op rekeningen (zicht, spaar, termijn).
Andere bezittingen: huizen, gronden, kunst, … niet meegerekend.
De gemiddelde Belg heeft dus zowat 114.000 € aan financiële activa, waarvan 35.000 € op rekeningen.
Die gemiddelde Belg is dus iedereen meegerekend: baby, peuter, kleuter, ..., overgrootvader, betovergrootvader.
Ah, ok. Dus als iemand de rest van zijn leven iedere maand +1000€ van zijn spaarboek kan uitgeven, spreken we van iemand met een groot kapitaal of fortuin. Daar kan in feite niemand het mee oneens zijn. Best zorgen dan dat we allemaal zo'n groot kapitaal hebben tegen dat we op pensioen gaan. Die 1000€/maand zou wel eens alles kunnen zijn waar we het mee moeten gaan doen als we onze politici aan deze sneltreinvaart verder laten doen. Hopelijk verkloten die excellenties het niet op zo'n manier dat we ook nog eens met een hyperinflatie opgescheept zitten.haelewyn schreef: ↑2 oktober 2019, 11:36
Ik doe ook een poging tot antwoorden :
Als ge (103 - huidige leeftijd) x 12 x 1000 (euro) op een spaarboekje hebt staan (of in niet-risicovolle beleggingen) ?
Afhankelijk van hoe je denkt over de term groot kan je dat nog gaan vermenigvuldigen met een perceptiefactor.
Damn.. even gerekend. ik kom er niet. Ik weet niet eens of ik aan 'klein kapitaal' kom dan![]()
Ik dacht altijd dat een kapitaalkrachtig iemand kon leven van de opbrengst van zijn kapitaal en tegelijk de inflatie voorbleef. In die zin is 10 miljoen (aan 0,11%) op dit moment zelfs geen groot kapitaal meer. Met 100 miljoen kan je royaal leven van de intrest maar blijft de inflatie je nekken.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Nee, 21, dus precies de helft. Om dat te weten te komen heb ik in Morningstar fonds per fonds opgeroepen en de grafiek over 10 jaar geanalyseerd. Al mijn fondsen op één na heb ik nog bij Rabobank gekocht. De verantwoordelijke voor de fondsen daar was zeer kundig want hij heeft goede fondsen in het aanbod gezet.
Ik lees dikwijls op dit forum dat je beter in etf's kunt beleggen dan in fondsen want dat slechts een klein percentage (10%?) van de actief beheerde fondsen de index overtreffen. Dus zeg ik: dat kan goed zijn, maar als je dan een fonds koopt uit die 10% heb je meer rendement dan met een etf, niet? Dus daar ga ik op letten bij de aankoop van fondsen in de toekomst. Voor mij enkel fondsen, geen etf's.
Als jij kan voorspellen welke fondsen bij de "goei" 10% zullen zitten, dan is dat de beste strategie...
Dat moet ik niet voorspellen. Ik bekijk de grafiek op Morningstar die de prestaties van het fonds en zijn index met elkaar vergelijkt. Prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst maar wel een goede aanwijzing.