Defensieve portefeuille met 3 fondsen
TIP
Defensieve portefeuille met 3 fondsen
Stel ik wil een som geld spreiden over 3 fondsen, snelle winst zou fijn zijn
maar is niet het belangrijkste, zekerheid en winst op middel tot lange termijn is dat wel. Vraag is: welke 3 zou jij kopen? Ben echt benieuwd wat jij adviezen zijn 
Re: Hoe zou jij het doen?
Ik weet niet hoe anderen hierover denken, maar ik zou die som geld alvast in meer dan 3 fondsen stoppen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Defensieve portefeuille met 3 fondsen
2 scenario's als ik 20 jaar zou zijn =
1.Aandelen wereldwijd kopen voor 25% (Carmignac I.) , Cash voor 25%, Obligaties voor 25% (Duitse obligaties) en fysiek goud voor 25%
2. Voor 50% in een aandelenfonds met grondstoffen en energie (Carmignac commodities) en de andere 50% in cash.
1.Aandelen wereldwijd kopen voor 25% (Carmignac I.) , Cash voor 25%, Obligaties voor 25% (Duitse obligaties) en fysiek goud voor 25%
2. Voor 50% in een aandelenfonds met grondstoffen en energie (Carmignac commodities) en de andere 50% in cash.
Laatst gewijzigd door luc1961 op 21 januari 2012, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Kan je er namen op plakken op die fondsen?
Daar ben ik vooral naar benieuwd naar.
Maak het graag zo concreet mogelijk.
Dank
Daar ben ik vooral naar benieuwd naar.
Maak het graag zo concreet mogelijk.
Dank
Als mijn horizon meer dan 5 jaar zou zijn, zou ik de volgende fondsen kopen:
33% Skagen Global
33% Carmignac Investissement
33% Aberdeen Global Emerging Markets
Ik zou, vanwege de huidige onzekere periode, dan wel de aankopen spreiden in 12 aankopen (36 met 3 fondsen): elke maand een evenredige aankoop gedurende een jaar.
33% Skagen Global
33% Carmignac Investissement
33% Aberdeen Global Emerging Markets
Ik zou, vanwege de huidige onzekere periode, dan wel de aankopen spreiden in 12 aankopen (36 met 3 fondsen): elke maand een evenredige aankoop gedurende een jaar.
Ik zou zeker aanraden om meer fondsen aan te kopen. Een stuk of 10 lijkt me een goed begin. Minstens 5 een absoluut minimum.
Uw spreiding is zeker niet slecht maar kijk zeker ook naar spreiding over fondsen voor de korte termijn ( 3 tot 5 jaar ) fondsen voor de lange termijn ( 5 jaar en langer )
Wil je namen van fondsen dan kan je die op mijn blog vinden bij de aanraders van 1/1/2012. Probeer niet te gokken op welke regio's het goed gaan doen want dat weet niemand: spreiden is de boodschap.
En als je vertrokken bent: hou je spreiding in de gaten en balanceer regelmatig je portefeuille.
Uw spreiding is zeker niet slecht maar kijk zeker ook naar spreiding over fondsen voor de korte termijn ( 3 tot 5 jaar ) fondsen voor de lange termijn ( 5 jaar en langer )
Wil je namen van fondsen dan kan je die op mijn blog vinden bij de aanraders van 1/1/2012. Probeer niet te gokken op welke regio's het goed gaan doen want dat weet niemand: spreiden is de boodschap.
En als je vertrokken bent: hou je spreiding in de gaten en balanceer regelmatig je portefeuille.
@josmt: maandelijkse inleg: dan zal het bedrag niet zo hoog zijn, is er ergens een minimum bedrag?
Kan 50 euro of zelfs minder?
Volgens de laatste studies zou in schijven instappen volksverlakkerij zijn. Een marketingmanier om de twijfelaars over de streep te halen. Wat doe je dan op het moment dat je al voor 70 à 80 % ingestapt bent ? Weer snel uitstappen ?
Beter eerst kijken naar de volatiliteit van het fonds en bij de juiste keuze ervoor gaan. Eerst minder volatiele fondsen kopen en dan de volatielere als aanvulling eventueel.
Beter eerst kijken naar de volatiliteit van het fonds en bij de juiste keuze ervoor gaan. Eerst minder volatiele fondsen kopen en dan de volatielere als aanvulling eventueel.
Je kan één eenheid van een fonds kopen. Als dat dan 10 euro kost, dan is dat geen probleem. Ze hebben dat niet graag, maar het kan. Verzekeraars zetten er soms een minimum op, maar je investeert best direct in fondsen en niet via een Tak23.Jhn schreef:@josmt: maandelijkse inleg: dan zal het bedrag niet zo hoog zijn, is er ergens een minimum bedrag?
Re:Defensieve portefeuille met 3 fondsen
Om terug te komen op de orginele vraag, ik lees daar dus wel dat zekerheid een belangrijke vereiste is, dus een vrij defensieve portefeuille. Bovenstaande voorstellen zijn eerder dynamisch en voldoen dus niet aan die vraag.
Met 3 fondsen zou mijn voorstel op dit ogenblik zijn: Carmignac Patrimoine, Ethna Aktiv E en Robeco High Yield.
Ik benadruk op dit ogenblik, omdat ik denk dat we nog niet noodzakelijk de bodem van de crisis al gezien hebben. Diversificatie kan later gebeuren, momenteel is kapitaalbehoud het allerbelangrijkste en daar hebben weinig fondsbeheerders kaas van gegeten.
En ook hier is gespreid instappen over een langere periode een aanrader.
Met 3 fondsen zou mijn voorstel op dit ogenblik zijn: Carmignac Patrimoine, Ethna Aktiv E en Robeco High Yield.
Ik benadruk op dit ogenblik, omdat ik denk dat we nog niet noodzakelijk de bodem van de crisis al gezien hebben. Diversificatie kan later gebeuren, momenteel is kapitaalbehoud het allerbelangrijkste en daar hebben weinig fondsbeheerders kaas van gegeten.
En ook hier is gespreid instappen over een langere periode een aanrader.
@robokat: ondertussen heb ik geleerd dat er ook verschillende types zijn, kapitaliseren versus uitbetalen?
Dus als er keuze is welk type is aan te raden?
Dus als er keuze is welk type is aan te raden?
Mag ik in deze selectie suggereren om R. High Yield dan toch te vervangen door Robeco Lux-O-rente.robokat schreef:
Dit fonds heeft gemiddeld hetzelfde rendement als het eerste maar is veel en veel minder volatiel. Men heeft het toch over defensief.
En ik blijf erbij: met zulke defensieve fondsen is gespreid instappen geld verliezen.
@Al Fonds: ik heb hier destijds uitgebreid verkondigd dat CP geen gespreid instappen behoeft. Vanaf eind 2010 liet het fonds schommelingen zien van wel 10%, zodat ik mijn menig toch moest herzien. Waarna ik fijntjes op mijn eerdere uitspraken werd gewezen
Ook bij CP is gespreid instappen op dit ogenblik wel aangewezen, want het fonds rijdt mee op de EUR/USD verhouding. Ethna belegt meer europees en heeft daar minder last van.
@Jhn: Disitributie fondsen zijn te verkiezen boven kapitalisatie indien je dreigt tegen de 20.000 euro grens van roerende inkomsten aan te lopen. Niet alle fondsen hebben beide varianten.
Ook bij CP is gespreid instappen op dit ogenblik wel aangewezen, want het fonds rijdt mee op de EUR/USD verhouding. Ethna belegt meer europees en heeft daar minder last van.
@Jhn: Disitributie fondsen zijn te verkiezen boven kapitalisatie indien je dreigt tegen de 20.000 euro grens van roerende inkomsten aan te lopen. Niet alle fondsen hebben beide varianten.
Laatst gewijzigd door robokat op 22 januari 2012, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat die 20000 euro betreft, die zit niet in het vizier, maar hoe moet ik dat zien.
Ik beleg bvb: 10000 euro na x tijd stijgt de koers en verkoop ik alles terug voor 21000 euro.
Het total bedrag dan is boven de 20000 euro, heb je dan prijs?
Of gaat het over de winst aleen zijnde: 11000 euro?
Ik beleg bvb: 10000 euro na x tijd stijgt de koers en verkoop ik alles terug voor 21000 euro.
Het total bedrag dan is boven de 20000 euro, heb je dan prijs?
Of gaat het over de winst aleen zijnde: 11000 euro?
Alleen op de winst en je hoeft als particulier dan de meerwaarde op aandelenfondsen nog niet mee te tellen.
Dus je hebt nog wat ruimte.
Dus je hebt nog wat ruimte.