DeGiro Kernselectie (15/04/2021)
TIP
Re: DeGiro Kernselectie (15/04/2021)
Some ad-hoc comments
Elke indexprovider heeft wijn eigen definities.
Zo is Zuid-Korea bij de ene een land met een ontwikkelde markt en een emerging market voor de andere index.
Ook hebben ze niet dezelfde definitie van small caps. Als je MSCI small cap met FTSE large cap combineert kan het zijn dat je sommige aandelen twee keer zal bezitten en andere misschien niet.
(het gaat hier niet om grote % dus misschien heeft het niet zo'n belang).
IWDA en IEMA/EMIM zijn fondsen die de MSCI index volgen. VWCE volgt de FTSE series van indexen.
Elke indexprovider heeft wijn eigen definities.
Zo is Zuid-Korea bij de ene een land met een ontwikkelde markt en een emerging market voor de andere index.
Ook hebben ze niet dezelfde definitie van small caps. Als je MSCI small cap met FTSE large cap combineert kan het zijn dat je sommige aandelen twee keer zal bezitten en andere misschien niet.
(het gaat hier niet om grote % dus misschien heeft het niet zo'n belang).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Inderdaad. Onderliggend zijn het dezelfde aandelen. Je zou enkel het IWDA + EMIM mandje vervangen door het VWCE mandje.Vosqe schreef: ↑18 april 2021, 22:10 Als je gespreid hebt aangekocht en nu wisselt zou ik zeker niet terug spreiden. Dat heb je dan al gedaan, al zal het niet zichtbaar zijn in je rendement op VWCE. Moesten de markten effectief aan hun top zitten koop je alles aan de top, maar je hebt ook aan de top verkocht. Zo denk ik er toch over...
Als je winst zou kunnen halen door te verkopen en dan gespreid terug instappen, dan zou je dit elke maand moeten doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik zie da je voor het dividend naar kapitalisatie gaat ipv de distributie, is het niet voordeliger van te kiezen voor distributie vermits je via je belastingsaangifte de 30% kan recupereren. Of wat is hier het voordeel dat ik niet ken.
Ahnee, het zijn toch juist de herbeleggende ETF's die voor Belgen gevrijwaard worden van de belastingen? dus je moet juist *niet* de distribuerende ETF's kiezen.
Bovendien heb je bij Degiro dan nog het voordeel dat je niks meer moet aangeven, want Degiro houdt blijkbaar geen RV in op de dividenden. Maar zonder dividenden.. ook geen probleem.
Die 30% is enkel op aandelen, niet op etf's of distributie fondsen.
Ik keek net even naar de kernselectie van Degiro op https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie en zowel IWDA als IUSN zitten er blijkbaar niet meer in.
Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
IE00B4L5Y983 staat er toch nog steeds tussen bij mij.