Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Spaarrekeningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

depositorekening federale overheid

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
1385 berichten
  • Pagina 35 van 93
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • …
  • 93
  • Volgende
TIP
Gebruik onze tools spaarrentes vergelijken - Simulatie van uw rendement - Vergelijk kredietwaardigheid
anonymous9433

Re: depositorekening federale overheid

• Citeer

Bericht door anonymous9433 » 2 februari 2023, 08:54

Brembos schreef: ↑2 februari 2023, 08:37 Zelfs Indien de minder productieve productieve Limburgers mee zouden gaan met Wallonie verandert dat de zaak niet voor mij.
Waarom? Limburgers zijn Vlamingen ... ik zie het probleem niet. En ik vraag toch ook niet dat de enige "productieve productieve" (sic ;D) Walen - die van Vlaams-Brabant - bij Vlaanderen komen aansluiten?

Voor mij hoeft Vlaanderen niet onafhankelijk te worden maar op de huidige manier kan het ook niet verder. De beste wijze om de roep naar onafhankelijkheid af te blokken is een goed functionerende federale overheid en regering.
En laat nou net daar het schoentje knellen: zowat alle franstalige partijen (ook MR) blokkeren elk initiatief om de overheidsfinanciën onder controle te houden, de fiscaliteit te reorganiseren, de werkloosheid aan te pakken, de pensioenen betaalbaar te houden ...

anonymous9433

• Citeer

Bericht door anonymous9433 » 2 februari 2023, 08:59

Om terug een beetje meer on topic te komen: misschien moet ik mijn e-Depo rekening wel afsluiten want mogelijk is het een federaal initiatief om op een slinkse wijze Vlaams geld te collecteren en aan de WalloBrux te geven.

De slechtere credit rating van onze franstalige collega's verklaart dan ook meteen de hogere opbrengst ... O0

Sammy2

• Citeer

Bericht door Sammy2 » 2 februari 2023, 09:12

m-peeters schreef: ↑2 februari 2023, 08:59 Om terug een beetje meer on topic te komen: misschien moet ik mijn e-Depo rekening wel afsluiten want mogelijk is het een federaal initiatief om op een slinkse wijze Vlaams geld te collecteren en aan de WalloBrux te geven.

De slechtere credit rating van onze franstalige collega's verklaart dan ook meteen de hogere opbrengst ... O0
Doen 8)

kweeni
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door kweeni » 2 februari 2023, 10:07

was na jarenlange winterslaap wakker geworden op deze sitenet door deze e-depo rekening, heb ook beroepshalve lang ervaring gehad met de DCK, maar blijkbaar zijn hier nog steeds het extreem rechts nationalisch zootje dat de dienst bepaald en altijd off topic gaat, bye bye en ni gaan janken binnen een jaar
het gras is altijd groener aan de overkant

anonymous9433

• Citeer

Bericht door anonymous9433 » 2 februari 2023, 10:18

kweeni schreef: ↑2 februari 2023, 10:07 was na jarenlange winterslaap wakker geworden op deze sitenet door deze e-depo rekening, heb ook beroepshalve lang ervaring gehad met de DCK, maar blijkbaar zijn hier nog steeds het extreem rechts nationalisch zootje dat de dienst bepaald en altijd off topic gaat, bye bye en ni gaan janken binnen een jaar
"extreem rechts nationalisch zootje" ???
Tot daar de "verdraagzaamheid" van woke mensen en hun interpretatie van de vrijheid van meningsuiting. ::) ::) ::)

En ik wou juist de discussie terug on topic brengen :)

beyourself
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer beyourself
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door beyourself » 2 februari 2023, 12:23

Wat is feitelijk het nut om bij te storten in een bestaand dossier (zeker in huidige context van stijgende rente) en welke rente krijg je dan als je dit doet? Dit is me nog niet duidelijk..

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 2 februari 2023, 15:17

beyourself schreef: ↑2 februari 2023, 12:23 Wat is feitelijk het nut om bij te storten in een bestaand dossier (zeker in huidige context van stijgende rente) en welke rente krijg je dan als je dit doet? Dit is me nog niet duidelijk..
Ieder bedrag dat je stort moet minstens één jaar blijven staan. Daarna kan, enkel in geval van afsluiten, voor 1 jaar plus x aantal maanden per gestort bedrag, de rente berekend worden. De rentes zijn berekend per maand, over de periode waarin het bedrag erop staat. Indien je je geld niet wenst op te vragen, kan je enkel je intresten jaarlijks in januari vorderen, op aanvraag en uiteraard voor die stortingen die minstens één jaar op de rekening staan.

Je kan op langere termijn je geld laten staan. Als je telkens een nieuw dossier aanmaakt moet je dit in het oog houden en telkens na een jaar, de maand nadien afsluiten.

Tenminste zo heb ik het ik begrepen.

rudipsycho
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer rudipsycho
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door rudipsycho » 2 februari 2023, 16:12

spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2023, 00:55
Kevva schreef: ↑26 januari 2023, 23:25

Ik interpreteer dit als volgt:
Op 1 januari xxxx wordt de berekening gemaakt hoeveel rente je verworven hebt.
De eerste berekening hierbij is nagaan wanneer het dossier in orde was (dus dat DCK het geld ontvingen heeft). Is dat <12 maanden dan verschijnt er niets want je hebt nergens recht op (je moet nl. 12 maanden je geld laten staan). Is het meer dan 12 maanden, dan wordt die rente van de afgelopen 12 maanden bijgeschreven.

Maar dat neemt niet weg dat je nog geen rente verwerft, die wordt wel al berekend.

Afbeelding

Even concretiseren: Wie vandaag (26 januari 2023) geld stort. De looptijd mag je maar rekenen vanaf 1 februari 2023.
- Berekening 1 januari 2024 - > 11 maanden in e-depo (dus nog niet rechthebbend)
- 1 februari 2024 - > 12 maanden in e-depo. Je kun het geld opvragen ook al staat er €0 aan vergaarde rente. Je zal die toch krijgen. De rente bestaat uit een optelsom van alle brutorentes - 30% RV / 12 maanden
- 1 januari 2025 - > Berekening van de rente. Langer dan 12 in e-depo? Ja, dan verschijnt de vergaarde rente in je account. Beslis je om dan je geld op te vragen optelsom van alle brutorentes - 30% RV / 23 maanden

Stel dat je beslist dat je op 1 februari 2028 afhaalt Dan heb je er exact 5 jaar in gezeten.
Dan zullen ze alle maandrentes optellen, daar trekken ze 30% RV van af en gaan ze vervolgens die waarde delen door 60 (60 maanden).
De laatste alinea klopt niet.
ELK jaar wordt de rente (op de hoofdsom) BEREKEND op 1 januari en toegevoegd aan het beschikbare saldo (maar niet aan de hoofdsom):
dus op 1 januari 2026 wordt ook rente over 12mnd berekend en toegevoegd, op 1 januari 2027 opnieuw rente over 12 mnd enz.
Je kan éénmaal per kalenderjaar de rentes opvragen die op die manier berekend werden maar geen bijkomende tussentijdse rentes, tenzij je het dossier volledig afsluit.

Momenteel te voorbarig om een excel op lange termijn op te stellen, omdat in 2024 dit product niet meer interessant zal blijken te zijn, volgens mijn mening.
Het beste was idd gestort te hebben tegen eind december 2022 maar elke nog komende maand in 2023 kan nog goed zijn.
Niets belet je om in maart opnieuw een dossier te openen enz.
Men moet zich ook niet houden aan max 100 000, in feite is de 'staatswaarborg' hier dus 'onbeperkt'...
Maar in 2024, nee dan is het vet van de soep voor dit product vrees ik, omdat de rentes dan opnieuw dalend zullen worden.
Doel is immers een inflatie van rond de 2% met daaraan gekoppeld kleine 2% rente...
Mijn Santander Consumer Bank Vision+ rekening heeft over 2022 iets meer netto interest opgebracht.
Rentetarieven: 1/1 tot 17/10: 0,60%
17/10 tot 15/12: 0,75%
16/12 tot 1/1: 1,05%
Voor de laatste weken van december heb voor het gemak het tarief van 0,75% gehanteerd. Netto jaaropbrengst (0,60 x 9,5) + (0,75 x 2,5) = 7,575. gedeeld door twaalf maanden = 0,631%. Is meer dan het jaarrendement van de e-depo rekening (0,54%). Ik heb het natuurlijk over 2022. Mis ik iets? Kan, want ben 55+.

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 2 februari 2023, 16:48

Het enige wat je mist, is wat rendement. En dat sinds 1.10.2022 tov de tarieven van de federale overheid. Dat rendement is dan nog niet zeker, want als de laatste 6 maanden van dit jaar ( wat erg onwaarschijlijk is, maar soit) die rente terug naar nul gaat, is het een maat voor niets geweest ( op jaarbasis wel te verstaan). ;)

rudipsycho
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer rudipsycho
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door rudipsycho » 2 februari 2023, 17:05

pukkie007 schreef: ↑2 februari 2023, 16:48 Het enige wat je mist, is wat rendement. En dat sinds 1.10.2022 tov de tarieven van de federale overheid. Dat rendement is dan nog niet zeker, want als de laatste 6 maanden van dit jaar ( wat erg onwaarschijlijk is, maar soit) die rente terug naar nul gaat, is het een maat voor niets geweest ( op jaarbasis wel te verstaan). ;)
Ik had het in mijn bericht over het gehele jaar 2022. 0,631% is meer dan 0,54%.

beyourself
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer beyourself
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door beyourself » 2 februari 2023, 18:31

mouche schreef: ↑2 februari 2023, 15:17
beyourself schreef: ↑2 februari 2023, 12:23 Wat is feitelijk het nut om bij te storten in een bestaand dossier (zeker in huidige context van stijgende rente) en welke rente krijg je dan als je dit doet? Dit is me nog niet duidelijk..
Ieder bedrag dat je stort moet minstens één jaar blijven staan. Daarna kan, enkel in geval van afsluiten, voor 1 jaar plus x aantal maanden per gestort bedrag, de rente berekend worden. De rentes zijn berekend per maand, over de periode waarin het bedrag erop staat. Indien je je geld niet wenst op te vragen, kan je enkel je intresten jaarlijks in januari vorderen, op aanvraag en uiteraard voor die stortingen die minstens één jaar op de rekening staan.

Je kan op langere termijn je geld laten staan. Als je telkens een nieuw dossier aanmaakt moet je dit in het oog houden en telkens na een jaar, de maand nadien afsluiten.

Tenminste zo heb ik het ik begrepen.
Tot zover ben ik mee, maar ik,had bij wijze van test een dossier geopend, gestort en een stuk terug naar mijn bank overgeschreven…. Nu merk ik dat ik bij dit dossier kan bijstorten.. dossier had ik geopend en getest in december…

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 3 februari 2023, 08:53

Bijstorten kan, maar het is dan die datum die als startdatum geldt, niet die van het openen van het dossier. Hetzelfde geldt voor iedere bijstorting.
Alles hangt ervan af hoe lang je het geld wil laten staan. Als je op zeker wil spelen, open je telkens een nieuw dossier voor iedere nieuwe storting en sluit je af de maand volgend op die van je storting, plus 1 jaar. Zo heb je ook de intresten onmiddellijk. Indien je het geld laat staan, kan je de intresten pas in januari opvragen op voorwaarde dat het geld er effectief 1 jaar opstaat.

Gezien de rentes nog niet snel gaan zakken maar het ook onvoorspelbaar blijft hoe lang dit gaat blijven duren, is het misschien aan te raden telkens een nieuw dossier te openen en af te sluiten na 1 jaar.

Kevva
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Kevva
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Kevva » 3 februari 2023, 09:13

Het gemiddeld zal over de voorbije 3 dagen toch wel al gezakt zijn. De OLO 1 jaar (waarop die rente berekend wordt) heeft een flinke knauw gekregen op 2/2/2023.
Maar we hebben nog 25 dagen om stabiel te draaien rond die 2,80%.

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 3 februari 2023, 09:18

Kevva schreef: ↑3 februari 2023, 09:13 Het gemiddeld zal over de voorbije 3 dagen toch wel al gezakt zijn. De OLO 1 jaar (waarop die rente berekend wordt) heeft een flinke knauw gekregen op 2/2/2023.
Maar we hebben nog 25 dagen om stabiel te draaien rond die 2,80%.
Ik zie dat hier eigenlijk nog niet terug. https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=IROLOBE2

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 3 februari 2023, 10:13

Op 8/2/23 verhoogd de ECB de MRO naar 3%, overnight naar 3,25% en deposito naar 2,5%, OLO op 1 jaar zal zich daar de komende weken naar aanpassen, maw gaat naar +3%.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

1385 berichten
  • Pagina 35 van 93
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • …
  • 93
  • Volgende

Terug naar “Spaarrekeningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy