depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Als we dan toch aan het vooruit kijken zijn: 16/03/2023 verhoogd de ECB nog eens met 0,5%spaarfreakje schreef: ↑1 maart 2023, 21:41 Wij kijken al vooruit en volgen de dagelijkse OLO met restduur van 1 jaar op stat.nbb.be![]()
Dit snap ik niet zo goed, want ik volg ook de rente van de OLO op 1 jaar.karine schreef: ↑1 maart 2023, 21:46Bedankt.spaarfreakje schreef: ↑1 maart 2023, 21:41 Wij kijken al vooruit en volgen de dagelijkse OLO met restduur van 1 jaar op stat.nbb.be![]()
Rente van edepo wordt toch bepaald op gemiddelde van de afgelopen maand?
Juliie maken hier een voorspelling op komende maand...
Concreet, we zijn nu 02 maart: je kan toch maar pas op vijfde laatste werkdag van maart een gemiddelde nemen, te starten van vijfde laatste werkdag van februari...
Maar ik weet ook dat huidige stand een goede indicator is, maar zou er toch nog geen gemiddelde op plakken...
Op de website van Test-Aankoop (1 maart 2023) staat info over 'beperkingen én voordelen' van de e-DEPO-rekening. En omdat ikzelf in dit topic, 'door de bomen het bos niet meer zie', deel ik het graag met andere spaargidsers die, net als ikzelf, wat meer duidelijkheid kunnen gebruiken.
Als voorbeeld viel mij het volgende op:
https://www.test-aankoop.be/geld/spaarr ... uws/e-depo
Als voorbeeld viel mij het volgende op:
Voor meer voorbeelden, zie:.../... Tweede beperking: bedragen die minder dan twaalf maanden op de rekening blijven staan, worden niet vergoed. Eenmaal die termijn is verstreken, heb je recht op de rentes die telkens op 1 januari worden gestort. De rentes voor een storting in maart 2023 zullen dus pas in 2025 worden gestort (nadat ze werden verworven in maart 2024). En vreemd genoeg brengen ze op hun beurt geen rente op .../...
Maar neem aan in het voorbeeld van test-aankoop voor stortingen gedaan in 2023 & die je 12 maanden laat staan je ondanks de storting v/d rente pas op 01/01/2025 je na de termijn van 12 maanden wel gewoon je terugbetaling kan aanvragen van gestorte basisbedrag? Dat je misschien wel de berekende rente ziet staan na 12 maanden maar enkel je basisbedrag dan opvraagt?
Alhoewel ik hier ook dacht gelezen te hebben dat ze wel rente uitbetalen bij afsluiten v/h dossier na meer dan 1 jaar (en je dus niet zou moeten wachten tot 01/01/2025, in het geval van stortingen in 2023)?
Alhoewel ik hier ook dacht gelezen te hebben dat ze wel rente uitbetalen bij afsluiten v/h dossier na meer dan 1 jaar (en je dus niet zou moeten wachten tot 01/01/2025, in het geval van stortingen in 2023)?
-
MountainTop
- Full Member

- Contacteer:
Merci, Nefertari. Had geen idee.
Je moet sowieso altijd vanaf de maand na de maand van storting, 12 maanden bijtellen en dan best op dag 1 van de maand nadien, om je geld met rente te recupereren. Je mag het ook langer laten staan, dan brengt enkel het kapitaal extra rente op per bijkomende maand.Nefertari schreef: ↑2 maart 2023, 10:39 Op de website van Test-Aankoop (1 maart 2023) staat info over 'beperkingen én voordelen' van de e-DEPO-rekening. En omdat ikzelf in dit topic, 'door de bomen het bos niet meer zie', deel ik het graag met andere spaargidsers die, net als ikzelf, wat meer duidelijkheid kunnen gebruiken.
Als voorbeeld viel mij het volgende op:Voor meer voorbeelden, zie:.../... Tweede beperking: bedragen die minder dan twaalf maanden op de rekening blijven staan, worden niet vergoed. Eenmaal die termijn is verstreken, heb je recht op de rentes die telkens op 1 januari worden gestort. De rentes voor een storting in maart 2023 zullen dus pas in 2025 worden gestort (nadat ze werden verworven in maart 2024). En vreemd genoeg brengen ze op hun beurt geen rente op .../...
Als je langer kan wachten en het voor enkele jaren laat staan, kan je jaarlijks in januari de intresten laten storten voor dat geld dat er minstens 12 maanden op staat.
Vandaar dat sommigen opteren om telkens een nieuw dossier te openen en het geld na 12 maanden met intrest op te vragen.
Persoonlijk combineer ik beiden. Ik heb op één dossier twee maanden na elkaar gestort, daarna in maand 3 een nieuw dossier geopend met waarschijnlijk nog eens een twee storting later.
De meest interessante stortingen zijn die van december natuurlijk, omdat je daar sneller geniet van je intrest, 13 maanden later.
Basisbedrag opvragen is op elk moment mogelijk, doe je dat binnen de 12 maanden ben je de interest kwijt.
Is natuurlijk weer een belachelijke regel van de overheid om die interesten ook niet direct mee uit te betalen, gaat toch snel over wat Euro's bij grotere bedragen.
Samengevat:
storting 15 maart 2023
interest begint te lopen vanaf 01 april 2023 tot 01 april 2024
01 januari 2025 wordt interest 1 april 2023--1 april 2024 uitbetaald
+
01 januari 2025 wordt ook interest 1 april 2024--31 december 2024 uitbetaald.(want dit geld staat al een jaar op de rekening)
Is natuurlijk weer een belachelijke regel van de overheid om die interesten ook niet direct mee uit te betalen, gaat toch snel over wat Euro's bij grotere bedragen.
Samengevat:
storting 15 maart 2023
+
01 januari 2025 wordt ook interest 1 april 2024--31 december 2024 uitbetaald.(want dit geld staat al een jaar op de rekening)
DCK werkt volgens principe enkelvoudige interest, een bank volgens samengestelde interest. DCK is dan ook geen bank.
Boggle headen met een drpositorekening heeft geen zin
Mr Boggle vereist compounded intrest.
De depositorekening is geen spaarrekening. Testaankoop is een tweede Arco en/of Kaupting aan het creëeren.
Boggle headen met een drpositorekening heeft geen zin
Mr Boggle vereist compounded intrest.
De depositorekening is geen spaarrekening. Testaankoop is een tweede Arco en/of Kaupting aan het creëeren.
-
pinkpanther
- Jr. Member

- Contacteer:
Je kunt toch je kapitaal opvraag na het verstrijken van de 12 maanden, dan moet je niet zo lang wachten op de interest?karine schreef: ↑2 maart 2023, 13:52 Basisbedrag opvragen is op elk moment mogelijk, doe je dat binnen de 12 maanden ben je de interest kwijt.
Samengevat:
storting 15 maart 2023
+
Kleine nuance: op 01 januari volgend op de 12 maanden wordt de rente berekend. Niet uitbetaald.
Uitbetaling is op vraag en gebeurt niet automatisch.
Je moet dus zelf na 01 januari vragen om de rente te storten op een rekening naar keuze en dit is niet de e-depo.
Dwz. vraag je bijv. in april pas de rente pas op, dan zal dit de rente zijn berekend op 01 januari.
Wil je echter de rente hebben zoals die is in april, dan moet je gans uw edepo afsluiten en wordt rente bij afsluiten berekend en meebetaald met het kapitaal.
Opgepast: met afsluiten bedoel ik wel nadat uw geld er minimaal 12 maanden heeft opgestaan.
Afsluiten op maand 11 brengt geen rente op...
Is wat verwarrend maar niet geheel onduidelijk...
Je moet dus zelf na 01 januari vragen om de rente te storten op een rekening naar keuze en dit is niet de e-depo.
Dwz. vraag je bijv. in april pas de rente pas op, dan zal dit de rente zijn berekend op 01 januari.
Wil je echter de rente hebben zoals die is in april, dan moet je gans uw edepo afsluiten en wordt rente bij afsluiten berekend en meebetaald met het kapitaal.
Opgepast: met afsluiten bedoel ik wel nadat uw geld er minimaal 12 maanden heeft opgestaan.
Indien op dat moment of de jaren erna de rente nog aantrekkelijk is kan je best het kapitaal gewoon laten staan en uiteindelijk wanneer het niet meer de moeite loont de zaak volledig afsluiten.
Maar zover zijn we nog lang niet veronderstel ik.
Wat gebeurt er als je de rekening sluit na bv. 14 maanden? Krijg je dan intrest voor 14 maanden of voor 12 maanden?
Wat gebeurt er als je op geregelde tijden bijstort, en je haalt een bepaald bedrag af, hoe worden dan die intresten berekend?
Gaat dat zoals een spaarrekening, waarbij men eerst de langst-lopende bedragen neemt en zo verder gaat naar de kortst-lopende bedragen?
Is het dan niet beter om voor elk bedrag een nieuwe e-depo rekening te openen om alles uit mekaar te houden of kan je maar 1 e-depo rekening openen?
Wat gebeurt er als je op geregelde tijden bijstort, en je haalt een bepaald bedrag af, hoe worden dan die intresten berekend?
Gaat dat zoals een spaarrekening, waarbij men eerst de langst-lopende bedragen neemt en zo verder gaat naar de kortst-lopende bedragen?
Is het dan niet beter om voor elk bedrag een nieuwe e-depo rekening te openen om alles uit mekaar te houden of kan je maar 1 e-depo rekening openen?
Mickey_B schreef: ↑2 maart 2023, 16:02 Kleine nuance: op 01 januari volgend op de 12 maanden wordt de rente berekend. Niet uitbetaald.
Als je één bedrag stort en na 14 maanden het dossier afsluit, krijg je de intrest van 14 maanden.
Als je begint met meerdere stortingen te doen, moet de laatste er 12 maanden opstaan en krijg je bij afsluiten, voor elke maand van alle bedragen, je intrest.
Wil je regelmatig storten en afhalen, open je best voor ieder bedrag, een nieuw dossier.
Als je begint met meerdere stortingen te doen, moet de laatste er 12 maanden opstaan en krijg je bij afsluiten, voor elke maand van alle bedragen, je intrest.
Wil je regelmatig storten en afhalen, open je best voor ieder bedrag, een nieuw dossier.
Dit is niet correct.
te vinden op hun site;
De rente begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de borgtocht werd geplaatst en eindigt op de laatste dag van de maand die voorafgaat aan de maand waarin de borgtocht wordt terugbetaald.
14 maanden e-depo is dus +/- 12 maanden rente, dus best storten op het einde van de maand en afhalen in het begin van de maand.
Ja dat weet ik, maar de kern van de vraag was of je bij afsluiting enkel intrest krijgt voor 12 maanden of effectief voor de maanden dat het geld er staat (rekening houdend met regel: laatste dag/eerste dag van maand).