depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Andere vraag: wat gebeurt er als na storting de rente schommelt binnen die periode, wordt dan de intrestberekening op dagbasis aangepast of op maandbasis of op uurbasis? Of wordt de intrest vastgezet op de dag van de storting?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Omdat ze met volle maanden werken is het op maandbasis.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bij afsluiting zal je ingelegd kapitaal + rente van volledige periode krijgen m.a.w. wanneer je in maart '23 stort (rente vanaf april '23) en rekening afsluit in juli '24 zal je rente uitbetaald krijgen voor de periode april '23 t/m juni '24.
Vandaar, zolang de rente nog aantrekkelijk is het kapitaal gewoon op de rekening laten staan.triumph_st schreef: ↑2 maart 2023, 18:35Bij afsluiting zal je ingelegd kapitaal + rente van volledige periode krijgen m.a.w. wanneer je in maart '23 stort (rente vanaf april '23) en rekening afsluit in juli '24 zal je rente uitbetaald krijgen voor de periode april '23 t/m juni '24.
Zo zie ik het ook: als rente aantrekkelijk is zal ik kapitaal laten staan. Ik zal wel zo snel als mogelijk de rente opvragen en deze op een nieuw edepo dossier storten. Dan brengt deze rente ook terug op (rente op rente).karine schreef: ↑2 maart 2023, 19:49Vandaar, zolang de rente nog aantrekkelijk is het kapitaal gewoon op de rekening laten staan.triumph_st schreef: ↑2 maart 2023, 18:35
Bij afsluiting zal je ingelegd kapitaal + rente van volledige periode krijgen m.a.w. wanneer je in maart '23 stort (rente vanaf april '23) en rekening afsluit in juli '24 zal je rente uitbetaald krijgen voor de periode april '23 t/m juni '24.
Want vraag je de rente niet op, brengt deze ook niets op. Ze wordt nl. niet bij uw kapitaal bijgeschreven (wat bij een spaarrekening wel zo is)…
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zo, net gebeld met DCK (tot nu geen antwoord op mijn mail) en van een vriendelijke dame meer uitleg gekregen over de valutadatum van stortingen.
De datum bovenaan op het bewaargevingsdocument is wel degelijk de valutadatum = datum dat zij geld ontvangen.
Staat daar 1 maart 2023 dan zal je pas rente krijgen vanaf 1 april 2023. Het is wel zo dat er 's nachts automatisch een batch gedraaid wordt om alle verwerkingen van ontvangen gelden te doen. Vandaar ook dat de meesten rond 02.00u 's nachts een mail ontvangen.
Het is dan wel zo (dat wou zij niet bevestigen) dat wanneer je geld bij hun ontvangen is op 28 feb (laatste dag van de maand) hun batchverwerking van 02.00u er voor zorgt dat je als valutadatum (onterecht) de volgende dag of 1 maart krijgt en niet 28 februari.
Zij vroeg mij ook waarom ik meerdere dossiers opende. (Om een beter overzicht te houden over de verschillende betalingen en een beter zicht te houden over de looptijd om later correct rente te kunnen opvragen). Dit begreep ze dan ook.
Zij wist ook te vertellen dat men bezig is om binnen afzienbare tijd een duidelijke (sic) uitleg op de website te zetten over de renteberekeningen, dit nadat ik haar zei dat gezien het groeiende succes van de e depo rekening er wel meer mensen met vragen (gaan) komen.
De datum bovenaan op het bewaargevingsdocument is wel degelijk de valutadatum = datum dat zij geld ontvangen.
Staat daar 1 maart 2023 dan zal je pas rente krijgen vanaf 1 april 2023. Het is wel zo dat er 's nachts automatisch een batch gedraaid wordt om alle verwerkingen van ontvangen gelden te doen. Vandaar ook dat de meesten rond 02.00u 's nachts een mail ontvangen.
Het is dan wel zo (dat wou zij niet bevestigen) dat wanneer je geld bij hun ontvangen is op 28 feb (laatste dag van de maand) hun batchverwerking van 02.00u er voor zorgt dat je als valutadatum (onterecht) de volgende dag of 1 maart krijgt en niet 28 februari.
Zij vroeg mij ook waarom ik meerdere dossiers opende. (Om een beter overzicht te houden over de verschillende betalingen en een beter zicht te houden over de looptijd om later correct rente te kunnen opvragen). Dit begreep ze dan ook.
Zij wist ook te vertellen dat men bezig is om binnen afzienbare tijd een duidelijke (sic) uitleg op de website te zetten over de renteberekeningen, dit nadat ik haar zei dat gezien het groeiende succes van de e depo rekening er wel meer mensen met vragen (gaan) komen.
Vraag me af wat de overheid met al deze rente doet die niet wordt opgevraagd ? (misschien eens aan Bracke en De Croo vragen

Die rente die je een half jaar of langer moet missen vanwege uitbetaling januari erop kost toch ook een bak geld.
€500.000==>3%==€15.000 aan interest dat een half jaar of langer stilstaat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een half jaar geen rente op die €15.000 kost je €225 of 0,045% van de hoofdsom. Sommige fiscale geniën denken dat het daarom beter is om na één jaar telkens het dossier af te sluiten zodat ze met de rente en het oorspronkelijk kapitaal een nieuw dossier kunnen starten. Een maand geen rente op de hoofdsom kost ze al direct €1250, natuurlijk brengt de herbelegde rente de volgende 5 maand wel €188 op

Ik lees op de FAQ pagina van E-Depo dat je 1 dossier/rekening niet kan gebruiken om bij te storten.
Dus je zou voor elke nieuwe storting een nieuw dossier moeten openen.
Klopt dat?
De FAQ is hier te vinden: https://financien.belgium.be/nl/betalin ... tie-e-depo
Klopt dat?
De FAQ is hier te vinden: https://financien.belgium.be/nl/betalin ... tie-e-depo
Kan ik het geld in meerdere keren betalen?
Neen, het geld moet verplicht in één keer aankomen met de juiste gestructureerde mededeling. Indien één van deze elementen niet in overeenstemming is met de voorschriften, wordt het geld verplicht teruggestort op de uitgevende rekening en gaat e-DEPO ervan uit dat er geen betaling is ontvangen. Als er binnen 30 dagen geen correcte betaling is ontvangen, wordt het dossier automatisch geannuleerd.
Klopt niet , je moet een aanvraag doen om een (bijkomende) storting te doen en een bedrag opgeven. Dat bedrag moet in 1 keer gestort worden….
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Neen, je leest het verkeerd.XPloRR schreef: ↑4 maart 2023, 10:48 Ik lees op de FAQ pagina van E-Depo dat je 1 dossier/rekening niet kan gebruiken om bij te storten.
Klopt dat?
Kan ik het geld in meerdere keren betalen?
Neen, het geld moet verplicht in één keer aankomen met de juiste gestructureerde mededeling. Indien één van deze elementen niet in overeenstemming is met de voorschriften, wordt het geld verplicht teruggestort op de uitgevende rekening en gaat e-DEPO ervan uit dat er geen betaling is ontvangen. Als er binnen 30 dagen geen correcte betaling is ontvangen, wordt het dossier automatisch geannuleerd.
Je moet op voorhand opgeven hoeveel je gaat storten (bv. 10.000 euro). Je krijgt dan een gestructureerde mededeling om de overschrijving te doen. Het bedrag (10.000 euro) moet je in 1 verrichting overschrijven. Je mag niet bijvoorbeeld 5.000 euro van de ene zichtrekening en 5.000 euro van een andere zichtrekening in 2 verrichtingen overschrijven.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Bedankt voor verduidelijking!
En kan je na die eerste storting die in zijn geheel van één rekening moet komen, daarna onbeperkt bijstorten?
Heeft iemand dat al gedaan (bijstorten)?
En wat als je bv. de eerste storting op 31 maart doet en de tweede op 31 augustus.
En je haalt alles af op 1 april van het jaar daarop.
In principe is dan 12 maanden verstreken voor de eerste storting, maar krijg je dan enkel de intrest op de eerste storting of toch op beide stortingen(voor de tweede weliswaar voor minder dan 12 maanden), ondanks het feit dat de tweede storting minder dan 12 maanden aanwezig was?
En kan je na die eerste storting die in zijn geheel van één rekening moet komen, daarna onbeperkt bijstorten?
Heeft iemand dat al gedaan (bijstorten)?
En wat als je bv. de eerste storting op 31 maart doet en de tweede op 31 augustus.
En je haalt alles af op 1 april van het jaar daarop.
In principe is dan 12 maanden verstreken voor de eerste storting, maar krijg je dan enkel de intrest op de eerste storting of toch op beide stortingen(voor de tweede weliswaar voor minder dan 12 maanden), ondanks het feit dat de tweede storting minder dan 12 maanden aanwezig was?
In dit geval krijg je 0€ rente voor beide. Storting op 31/3 zal niet op 31/3 bij het DCK ontvangen en verwerkt zijn. Dan telt die voor de rente pas vanaf 1 mei. Afhalen op 1 april is minder dan 12 maanden voor beide. Zie verduidelijking een paar posts hoger over de valutadatum.
De rente wordt pas uitbetaald voor bedragen die effectief 12 maanden volgens berekeningsregels op de rekening stonden.
Volgens mij beschouwen ze de 12 maanden voor elke storting afzonderlijk
De rente wordt pas uitbetaald voor bedragen die effectief 12 maanden volgens berekeningsregels op de rekening stonden.
Volgens mij beschouwen ze de 12 maanden voor elke storting afzonderlijk
Klopt en de betaalde rente is o.b.v. het gemiddelde van die maandelijks gepubliceerde rentevoeten voor die periode. Vandaar die pdf met de maandelijkse rentevoeten.triumph_st schreef: ↑2 maart 2023, 18:35Bij afsluiting zal je ingelegd kapitaal + rente van volledige periode krijgen m.a.w. wanneer je in maart '23 stort (rente vanaf april '23) en rekening afsluit in juli '24 zal je rente uitbetaald krijgen voor de periode april '23 t/m juni '24.
In juli 2024 krijg je rente = kapitaal * avg(rentevoeten april 2023-juni 2024)* 0,7.