depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
De ECB geeft prioriteit aan de inflatiebestrijding. Ze had de stijging kunnen afgezwakt hebben maar tegelijkertijd gaf ze zo een signaal dat ondanks de crisis van de laatste dagen, de ECB alles onder controle heeft.
Het zal nog opletten worden dat de rentevoet voor april geen 2,90% zal blijven.
-
Sammy2
Dit zou een primeur zijn: "De ECB heeft ALLES onder controle".
Ik zeg maar wat zij gezegd hebben als verklaring om toch met 50 punten te stijgen.
Zacht slapen als het om banken gaat ben ik al lang verleerd sinds de bankencrisis van 2007-8!! Ik hou dan ook mijn hart vast, vooral omdat we hier met velen met het gros van ons spaargeld bij buitenlandse banken zitten! Keytrade, Santander, NIBC, Medirect.... Onze Belgische banken doen het momenteel nog niet zo slecht. En ja die bankgarantie.... Ik zou het liever niet willen uittesten of het wel overal werkt, in geval van.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Hoewel MeDirect een Maltese bank is, valt ze wel onder het BELGISCHE deposito-garantiestelsel.
NIBC valt onder het Nederlandse en Keytrade onder het Franse.
Bij alle 3 zijn, spreidt ook op dat vlak de risico's hé.
Izola is dan weer eigenlijk een Belgisch initiatief (Groep Van Marcke) maar valt onder het MALTESE deposito-garantiestelsel.
Volgens mij te mijden vanwege de wanverhouding financiële middelen die in Malta geplaatst worden t.o.v. de Maltese economie en BNP.
Santander viel vroeger onder het Belgische deposito-garantiestelsel maar nu onder het SPAANSE.
Of de Spaanse overheid/economie/BNP het stelsel kan aanvullen via leningen (wat de normale procedure zou zijn) is voor mij minder zeker. Ik ben er weg gegaan sinds ze hun rentes zo hoog lieten worden
NIBC valt onder het Nederlandse en Keytrade onder het Franse.
Bij alle 3 zijn, spreidt ook op dat vlak de risico's hé.
Izola is dan weer eigenlijk een Belgisch initiatief (Groep Van Marcke) maar valt onder het MALTESE deposito-garantiestelsel.
Volgens mij te mijden vanwege de wanverhouding financiële middelen die in Malta geplaatst worden t.o.v. de Maltese economie en BNP.
Santander viel vroeger onder het Belgische deposito-garantiestelsel maar nu onder het SPAANSE.
Of de Spaanse overheid/economie/BNP het stelsel kan aanvullen via leningen (wat de normale procedure zou zijn) is voor mij minder zeker. Ik ben er weg gegaan sinds ze hun rentes zo hoog lieten worden
Het is misschien ook waardevol eens te kijken naar de financiële presentaties van de banken, want ik maak liever geen gebruik van depositogarantiesystemen. De vorige jaren was MeDirect België alleszins niet echt winstgevend.
Ik denk dat er van elke bank wel iets te zeggen is. Ik veronderstel dat Europa de garantie tot 100k wel zal nakomen. Alles daarboven is natuurlijk een ander verhaal...
Alles er boven ben je sowieso kwijt. Europa heeft nooit uitspraken gedaan dat je op dat vlak ook safe zit. Ze zeggen enkel dat het bij bedrijven hoger mag liggen.
Dus kun je er wel vanuit gaan dat elke euro boven de 100.000 afgeroomd wordt (als sterveling zijnde). Misschien dat De Croo en een soort van Bracke wel nog een achterdeur weet maar jij, ik en tante Sonia zijn sowieso de sjaak.
Mocht het al zover komen, dan zal dat gewoon een Arco 2.0 worden. 15 jaar talmen wie, wat hoe en wanneer in fout was en aansprakelijk gesteld moet worden. Een regering links en rechts die valt en uiteindelijk een akkoord wat slechts een habbekrats is van de werkelijkheid.
En toch schat ik de kans op een nieuwe bankencrisis bijzonder klein in.
Je kan die wel niet met elkaar vergelijken hé. Arco waren niet beursgenoteerde aandelen. Wat niet wegneemt dat je spaargeld overal veilig is.Kevva schreef: ↑19 maart 2023, 23:05
Mocht het al zover komen, dan zal dat gewoon een Arco 2.0 worden. 15 jaar talmen wie, wat hoe en wanneer in fout was en aansprakelijk gesteld moet worden. Een regering links en rechts die valt en uiteindelijk een akkoord wat slechts een habbekrats is van de werkelijkheid.
We hebben hier destijds de hele soap meegemaakt rond het faillissement van Kaupthing bank. De Britten en de Nederlanders zijn toen door de IJslandse staat uitbetaald geworden en het Belgische deel..... werd overgenomen door Keytrade bank!
Dan had je nog Dexia, nu Belfius, door de Belgische staat gered...
Vandaag in het nieuws, UBS neemt Credit Suisse over. Maw, men zoekt altijd wel naar een oplossing. Over Deutsche bank is ook lang negatief gerapporteerd. Het zal allemaal nooit helemaal safe zijn want men leert spijtig genoeg niet uit het verleden.
Spreiden blijft de boodschap.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
UBS zal ook wel een vreugdedansje doen. CS gekocht aan 50 cent per aandeel. Ze gaven eerst 25 cent.
Gekocht aan 60% korting.Orakel van Brakel schreef: ↑20 maart 2023, 08:43 UBS zal ook wel een vreugdedansje doen. CS gekocht aan 50 cent per aandeel. Ze gaven eerst 25 cent.
Je moet ook niet te veel spreiden. Zoals die Spaargidser die 20.000 euro over 8 banken gespreid had.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer: