Deutsche bank: Het antwoord op de gegarandeerde rentevoeten !!!
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
bibieke73
Deutsche bank: Het antwoord op de gegarandeerde rentevoeten !!!
ziehier het antwoord waar velen op wachten...
Verwijzend naar uw e-mail en uw aangetekende brief van 15 februari 2009 aangaande de nieuwe reglementering op uw spaarrekening db Intensiv Plus, kunnen we uw vraag om een compensatie niet positief beantwoorden.
Zoals meegedeeld, heeft de Belgische regering op 22 december 2008 een wijziging aangekondigd van de reglementering omtrent belastingvrije spaarrekeningen en dit vanaf 1 april 2009.
U kunt deze wijzigingen raadplegen in het Belgisch Staatsblad pagina's 67513 en 67514 (zie www.staatsblad.be).
Deze nieuwe reglementering die verplicht is en met onmiddellijke ingang, bevat de volgende belangrijke bepalingen.
- De basisrentevoet zal niet meer mogen bedragen dan het hoogste van de volgende twee rentevoeten: de richtinggevende rente van de Europese Centrale Bank (ECB) en 3%.
- De getrouwheidspremie zal worden gekoppeld aan de basisrentevoet en zal slechts tussen 25% en 50% van de toegepaste basisrentevoet door de bank bedragen.
- Een bank zal geen promotionele voorwaarden meer mogen toekennen op een belastingvrije spaarrekening. Dit heeft tot gevolg dat alle stortingen op een belastingvrije spaarrekening vanaf 1 april 2009 op dezelfde manier moeten vergoed worden, en dit ongeacht het moment waarop zij gestort werden.
Concreet zal u voor uw spaargeld steeds blijven genieten van de rentevoeten en de garanties die in voege waren bij uw uitgevoerde stortingen in de loop van het jaar 2008 en dit tot 31 maart 2009.
Daarentegen zal de garantie, voor uw stortingen waarbij de rentevoeten u gegarandeerd werden gedurende 12 maanden vanaf de storting, worden stopgezet op 1 april 2009. Het blijven toepassen van de huidige voorwaarden na deze datum zou immers in hoofde van Deutsche Bank een inbreuk op de fiscale wet impliceren, wat uiteraard niet kan overwogen worden.
Gelet op de relevantie van de ECB-rente, zullen wij u wellicht slechts in de loop van de maand maart 2009 met zekerheid kunnen meedelen welke rentevoeten vanaf 1 april 2009 zullen worden toegepast.
In dit verband mag u er uiteraard van op aan dat ons engagement, om u in alle omstandigheden een hogere spaarrente aan te bieden dan de grote Belgische banken, onverkort blijft gelden.
Verwijzend naar uw e-mail en uw aangetekende brief van 15 februari 2009 aangaande de nieuwe reglementering op uw spaarrekening db Intensiv Plus, kunnen we uw vraag om een compensatie niet positief beantwoorden.
Zoals meegedeeld, heeft de Belgische regering op 22 december 2008 een wijziging aangekondigd van de reglementering omtrent belastingvrije spaarrekeningen en dit vanaf 1 april 2009.
U kunt deze wijzigingen raadplegen in het Belgisch Staatsblad pagina's 67513 en 67514 (zie www.staatsblad.be).
Deze nieuwe reglementering die verplicht is en met onmiddellijke ingang, bevat de volgende belangrijke bepalingen.
- De basisrentevoet zal niet meer mogen bedragen dan het hoogste van de volgende twee rentevoeten: de richtinggevende rente van de Europese Centrale Bank (ECB) en 3%.
- De getrouwheidspremie zal worden gekoppeld aan de basisrentevoet en zal slechts tussen 25% en 50% van de toegepaste basisrentevoet door de bank bedragen.
- Een bank zal geen promotionele voorwaarden meer mogen toekennen op een belastingvrije spaarrekening. Dit heeft tot gevolg dat alle stortingen op een belastingvrije spaarrekening vanaf 1 april 2009 op dezelfde manier moeten vergoed worden, en dit ongeacht het moment waarop zij gestort werden.
Concreet zal u voor uw spaargeld steeds blijven genieten van de rentevoeten en de garanties die in voege waren bij uw uitgevoerde stortingen in de loop van het jaar 2008 en dit tot 31 maart 2009.
Daarentegen zal de garantie, voor uw stortingen waarbij de rentevoeten u gegarandeerd werden gedurende 12 maanden vanaf de storting, worden stopgezet op 1 april 2009. Het blijven toepassen van de huidige voorwaarden na deze datum zou immers in hoofde van Deutsche Bank een inbreuk op de fiscale wet impliceren, wat uiteraard niet kan overwogen worden.
Gelet op de relevantie van de ECB-rente, zullen wij u wellicht slechts in de loop van de maand maart 2009 met zekerheid kunnen meedelen welke rentevoeten vanaf 1 april 2009 zullen worden toegepast.
In dit verband mag u er uiteraard van op aan dat ons engagement, om u in alle omstandigheden een hogere spaarrente aan te bieden dan de grote Belgische banken, onverkort blijft gelden.
Re: Deutsche bank: Het antwoord op de gegarandeerde rentevoeten !!!
Dit klopt niet! Het is minimum 25% van de aangeboden basisrente en max. 50% van de maximale basisrente!bibieke73 schreef: - De getrouwheidspremie zal worden gekoppeld aan de basisrentevoet en zal slechts tussen 25% en 50% van de toegepaste basisrentevoet door de bank bedragen.
Zie topic van de nieuwe spaarregeling.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bovenstaande zal uiteraard wel zo in de vernieuwde wetgeving zijn opgenomen, maar doet m.i. totaal en absoluut geen afbreuk aan het feit dat een bank haar gewaarborgde intrest gedurende 12 maand, toegekend tijdens een gegarandeerde 'actieperiode', zomaar onder dit voorwendsel kan gaan verwerpen of niet nakomen.bibieke73 schreef: ziehier het antwoord waar velen op wachten...
.../....
Een bank die zichzelf en haar klanten respecteert, en tevens ook de eerdere gegeven & aangegane garanties dient na te komen, kan dit perfect opvangen door haar klanten bijvoorbeeld een niet-belastingvrije spaarrekening aan te bieden (vb een termijnrekening), waardoor die klanten gecompenseerd worden.
De rest is allemaal struisvogelpolitiek. Vandaar dat dit aangepakt dient te worden. Trouwens, er is een uitloopregeling voorzien in de wet, waardoor ze al gedeeltelijk hierin kunnen tegemoetkomen.
Ik heb alvast in mijn aangetekend schrijven van gisteren laten weten dat de gegeven garanties zonder fout dienden gerespecteerd te worden, en overweeg daarom zelfs de inschakeling van een raadsman zo ze zich niet aan de opgegeven waarborgen houden. Mijn brief werd eveneens als copij naar de toezichthouder voor de banken (CBFA) verstuurd en ook aan de ombudsman voor financiële geschillen. (zoals hier in de diverse threads ivm DB werd over geschreven).
-
JurgenG
Ik heb zelf geen spaarrekening met 'gegarandeerde' interesten maar dit zou wel eens een interessante zaak kunnen worden.
De wet op de handelspraktijken en de fiscale wetgeving regelrecht tegen elkaar.
Tussenoplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de bank in kwestie voor de periode tot 31/03 de intrest geeft zoals beloofd, INCLUSIEF getrouwheidspremie en aangroeipremie, zelfs al is de termijn daarvoor nog niet vervallen.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Jef Vermassen zal wel te duur zijn om de spaarders daarin te verdedigen zeker?
Tussenoplossing zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de bank in kwestie voor de periode tot 31/03 de intrest geeft zoals beloofd, INCLUSIEF getrouwheidspremie en aangroeipremie, zelfs al is de termijn daarvoor nog niet vervallen.
Tegen de wet ingaan, is niet eenvoudig maar daarom niet altijd hopeloos.JurgenG schreef: Ik heb zelf geen spaarrekening met 'gegarandeerde' interesten maar dit zou wel eens een interessante zaak kunnen worden.
Meester Modrikamen heeft ondertussen ook al wel zijn naam gemaakt
- OpelZafira
- Full Member

- Contacteer:
Ik heb ongeveer dezelfde brief ontvangen na mijn aangetekend schrijven. En ik die nog dacht dat DB voor een overgangsregeling zou zorgen! In die brief NIETS over een eventuele overgangsregeling. Het komt hier op neer: gegarandeerde rente tot en met 31/03/09 en daarna val je gewoon op de rentes die dan van toepassing zijn. Een beetje cynisch schrijven ze ook dat het mij altijd vrij staat om mijn gelden op te nemen.
Volgens mij heeft de directie de opdracht gegeven aan de bankkantoren en hun callcenter om zo vaag mogelijk te zijn in hun uitleg en de mensen wijs te maken dat experten met een regeling bezig zijn. Dit gegeven komt dus ook nooit op papier.
Dus mensen, BD is helemaal niet aan het zorgen voor een regeling voor de spaarders. Het is zo een beetje als bedrijven de economische crisis inroepen om wat extra volk buiten te werken. De schuld op iemand anders steken en er zelf blij mee zijn omdat ze zo van deze hoge rentes (of werkmensen) afraken.
Ik laat mijn geld de twaalf maanden uitzitten bij DB (voor de getrouwheidspremie) en daarna sluit ik er alles onmiddellijk af.
Volgens mij heeft de directie de opdracht gegeven aan de bankkantoren en hun callcenter om zo vaag mogelijk te zijn in hun uitleg en de mensen wijs te maken dat experten met een regeling bezig zijn. Dit gegeven komt dus ook nooit op papier.
Dus mensen, BD is helemaal niet aan het zorgen voor een regeling voor de spaarders. Het is zo een beetje als bedrijven de economische crisis inroepen om wat extra volk buiten te werken. De schuld op iemand anders steken en er zelf blij mee zijn omdat ze zo van deze hoge rentes (of werkmensen) afraken.
Ik laat mijn geld de twaalf maanden uitzitten bij DB (voor de getrouwheidspremie) en daarna sluit ik er alles onmiddellijk af.
Laatst gewijzigd door OpelZafira op 20 februari 2009, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Guest
hoi, 
wat het gaat worden met de nieuwe spaarregeling ,dat is papdik kijken hé,
misschien interessant om even na te kijken,
termijnrekeningen zoals ze nu lopen bij CE vind ik niet slecht,geld spreiden op verschillende termijnen,kan vanaf 2500 euro,wel doen voor 16 maart,
zoals vermeld in mijn brief is dit gegarandeerd tot dan,,
keuze om intrest bij vervaldatum te laten storten en dan verder op termijn werken,nadeel is dat je gedurende de termijn niet onmiddelijk aan je geld kan,daarom spreiden,bv 3mnd,6mnd,12mnd, intresten zijn zeker niet slecht na voorheffing,gespreid wil zeggen dat er toch steeds geld vrijkomt voor je weet maar nooit,dat is een voordeel
wat het gaat worden met de nieuwe spaarregeling ,dat is papdik kijken hé,
misschien interessant om even na te kijken,
termijnrekeningen zoals ze nu lopen bij CE vind ik niet slecht,geld spreiden op verschillende termijnen,kan vanaf 2500 euro,wel doen voor 16 maart,
zoals vermeld in mijn brief is dit gegarandeerd tot dan,,
keuze om intrest bij vervaldatum te laten storten en dan verder op termijn werken,nadeel is dat je gedurende de termijn niet onmiddelijk aan je geld kan,daarom spreiden,bv 3mnd,6mnd,12mnd, intresten zijn zeker niet slecht na voorheffing,gespreid wil zeggen dat er toch steeds geld vrijkomt voor je weet maar nooit,dat is een voordeel
Heb van BKCP bank een brief gekregen dat zij ook op 1 april de rente zullen wijzigen ondanks de garantie tot 2010
Ik heb op hun E-mail (alles is bij mij tot nu toe via E-Mail gegaan) terug geantwoord dat ik NIET akkoord was. Heb tevens een kopij van mijn E-mail naar Ombudsman@OmbFin.be gestuurd.
Tevens heb ik hun laten weten dat ik als wij, eventueel samen met de ombudsman niet tot een aanvaardbare oplossing komen, dat ik, eventueel samen met andere gedupeerden gerechtelijke stappen overweeg.
Tevens heb ik hun laten weten dat ik als wij, eventueel samen met de ombudsman niet tot een aanvaardbare oplossing komen, dat ik, eventueel samen met andere gedupeerden gerechtelijke stappen overweeg.
hallo, laat maar eens iets weten als je van de ombudsman een antwoord krijgt aub.JRa schreef: Ik heb op hun E-mail (alles is bij mij tot nu toe via E-Mail gegaan) terug geantwoord dat ik NIET akkoord was. Heb tevens een kopij van mijn E-mail naar Ombudsman@OmbFin.be gestuurd.
ik heb mijn aangetekend schrijven van 18/2 jl ook via e-mail naar de Ombudsman gericht en tevens ook naar de toezichthouder op de banken, het CBFA, die alvast volgend antwoord per mail terugstuurde:
Wij verwijzen naar uw e-mailbericht van 18 februari 2009 betreffende uw geschil met de kredietinstelling DEUTSCHE BANK.
Wij delen u mee dat op basis van artikel 47 van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen, de relaties tussen een kredietinstelling en een bepaalde cliënt niet tot de bevoegdheid van de CBFA behoren, tenzij het toezicht op de instelling dat vergt. Wij vestigen evenwel uw aandacht erop dat de CBFA gehouden is tot een strikt beroepsgeheim. Dit betekent dat de CBFA, indien ze beslist om elementen uit een haar voorgelegde klacht op te nemen in het kader van haar toezicht op de kredietinstelling, ze de klager hiervan niet informeert.
Voor geschillen met een kredietinstelling kan u schriftelijk terecht bij de Bemiddelingsdienst Banken-Krediet-Beleggingen (Belliardstraat 15-17 bus 8 te 1040 Brussel, fax: 02/545.77.79, e-mail: Ombudsman@Ombfin.be, website : www.ombfin.be).
Wij vestigen uw aandacht erop dat u eerst contact dient op te nemen met de bemiddelingsdienst van de betrokken kredietinstelling. In uw geval is dat DEUTSCHE BANK, Cliëntendienst, de heer Anthony SCHIFFLERS, Marnixlaan 13-15, 1000 Brussel (fax : 02/551.62.99), Service.clients@db.com. Pas indien u daar geen genoegdoening bekomt kunt u zich tot de Ombudsman van de financiële sector wenden.
in mijn schrijven staat alvast eveneens dat ik het daarbij niet ga laten, en desnoods ook de gerechterlijke toer zal opgaan.
ik hoop dat het niet zo'n vaart zal moeten lopen, maar ik vrees er toch 'n beetje voor... 't is echt straf dat je zo'n zaken al op deze manier moet gaan benaderen om hen af te dwingen hun schriftelijke beloftes te doen houden!
op www.juridischforum.be staat vandaag een klacht van een ex-werknemer van DB, over de werkwijze van zijn werkgever : onder de rubriek "banken".
Omdat die ex-werknemer mogelijk na zijn einde contract nog onder de discretieplicht gehouden blijft, ga ik hier niet verder op in.
De ombudsdienst der banken neemt normaal ook een klacht over als je eigen bank na 30 dagen nog geen of geen bevredigend antwoord heeft gegeven.
Indien je je klacht eerder doorstuurd, dan beperkt hun taak zich tot het doorsturen van de klacht.
Omdat die ex-werknemer mogelijk na zijn einde contract nog onder de discretieplicht gehouden blijft, ga ik hier niet verder op in.
De ombudsdienst der banken neemt normaal ook een klacht over als je eigen bank na 30 dagen nog geen of geen bevredigend antwoord heeft gegeven.
Indien je je klacht eerder doorstuurd, dan beperkt hun taak zich tot het doorsturen van de klacht.
Ik heb vandaag mijn schrijven (E-Mail) terug gehad van de ombudsdienst. De zaak loopt dus. Ik heb er vertrouwen in dat de ombudsdienst wel iets uit de brand kan slepen. Dit is alleszins een eerste stap die zo wie zo dient doorlopen te worden. Tijd brengt raad, maar opgeven dat nooit.yezzer schreef:hallo, laat maar eens iets weten als je van de ombudsman een antwoord krijgt aub.JRa schreef: Ik heb op hun E-mail (alles is bij mij tot nu toe via E-Mail gegaan) terug geantwoord dat ik NIET akkoord was. Heb tevens een kopij van mijn E-mail naar Ombudsman@OmbFin.be gestuurd.
ik heb mijn aangetekend schrijven van 18/2 jl ook via e-mail naar de Ombudsman gericht en tevens ook naar de toezichthouder op de banken, het CBFA, die alvast volgend antwoord per mail terugstuurde:
Groeten,
JRa
Laatst gewijzigd door JRa op 23 februari 2009, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb gisteren ook een 'standard' antwoord gekregen van hun 'klantendienst' met nog eens een herhaling van hetgeen we allen reeds weten.
Het ziet er niet naaruit dat er een 'overgangsmaatregel' eraankomt ....
Na AUG09 maak ik mijn evaluatie (einde van mijn periode van 12 maand) ....bijna zeker dat het een BYE BYE DB wordt ...
Het ziet er niet naaruit dat er een 'overgangsmaatregel' eraankomt ....
Na AUG09 maak ik mijn evaluatie (einde van mijn periode van 12 maand) ....bijna zeker dat het een BYE BYE DB wordt ...
Al iets ontvangen van de ombudsman?