Deutsche Bank vs Binck Bank kosten effecten
TIP
Deutsche Bank vs Binck Bank kosten effecten
Hey!
Ik ben de laatste dagen aan het overwegen om de overstap te maken van Binck naar Deutsche Bank omdat een vriend van mij goede ervaring heeft met DB. SPecifiek ben ik op zoek naar een bank die de laagste kosten aanbiedt voor het beleggen in trackers, fondsen en klein deel van mijn kapitaal in specifieke aandelen.
Bij mijn eerste 'onderzoek' kwam Binck eruit als de goedkoopste en meest betrouwbare buiten Lynx (maar Lynx is Nederlands dus is meer administratief werk + ik heb gehoord dat als ze failliet zou gaan je geen verzekering hebt tot 100 000€ wat wel het geval is bij Belgische banken). Nu vertelt mijn vriend me dat DB bepaalde fondsen aanbiedt waar én geen instapkosten én geen beheerskosten betaald worden, praktisch gratis dus. Ik kan dit moeilijk geloven.
Ik heb een klein overzicht gemaakt van wat voordelen zijn van elke bank qua kosten structuur.
Binckbank: bij de meeste fondsen rekenen ze geen instapkosten aan tenzij anders vermeld. Bewaarloon = 0, beheerloon uiteraard wel, verschilt van fonds tot fonds.
Deutsche Bank: voor aankoop fonds rekenen ze 1% instapkosten aan (=/ beheerskosten, die komen er nog bij voor fondsen van derden) + bewaarloon 0,12% + kosten van het instrument zelf (=beheerloon). Eigen fondsen kunnen wel goedkoop zijn.
Mijn kapitaal is minder dan 25 000 euro op dit moment dus ik kom niet in aanmerking voor een + rekening bij DB.
Mijn vragen zijn:
1. Wat is volgens jullie de meest voordelige bank voor iemand met mijn profiel? 5/10 beleggen in fondsen, 4/10 beleggen in ETF's, 1/10 beleggen in individuele aandelen.
2. Ik las in een artikel van test-aankoop dat Deutsche Bank voor de aankoop van elk effect 8 euro kosten aanrekenen per jaar. Klopt dit? Artikel was van 2017.
Bedankt alvast voor de input!
Ik ben de laatste dagen aan het overwegen om de overstap te maken van Binck naar Deutsche Bank omdat een vriend van mij goede ervaring heeft met DB. SPecifiek ben ik op zoek naar een bank die de laagste kosten aanbiedt voor het beleggen in trackers, fondsen en klein deel van mijn kapitaal in specifieke aandelen.
Bij mijn eerste 'onderzoek' kwam Binck eruit als de goedkoopste en meest betrouwbare buiten Lynx (maar Lynx is Nederlands dus is meer administratief werk + ik heb gehoord dat als ze failliet zou gaan je geen verzekering hebt tot 100 000€ wat wel het geval is bij Belgische banken). Nu vertelt mijn vriend me dat DB bepaalde fondsen aanbiedt waar én geen instapkosten én geen beheerskosten betaald worden, praktisch gratis dus. Ik kan dit moeilijk geloven.
Ik heb een klein overzicht gemaakt van wat voordelen zijn van elke bank qua kosten structuur.
Binckbank: bij de meeste fondsen rekenen ze geen instapkosten aan tenzij anders vermeld. Bewaarloon = 0, beheerloon uiteraard wel, verschilt van fonds tot fonds.
Deutsche Bank: voor aankoop fonds rekenen ze 1% instapkosten aan (=/ beheerskosten, die komen er nog bij voor fondsen van derden) + bewaarloon 0,12% + kosten van het instrument zelf (=beheerloon). Eigen fondsen kunnen wel goedkoop zijn.
Mijn kapitaal is minder dan 25 000 euro op dit moment dus ik kom niet in aanmerking voor een + rekening bij DB.
Mijn vragen zijn:
1. Wat is volgens jullie de meest voordelige bank voor iemand met mijn profiel? 5/10 beleggen in fondsen, 4/10 beleggen in ETF's, 1/10 beleggen in individuele aandelen.
2. Ik las in een artikel van test-aankoop dat Deutsche Bank voor de aankoop van elk effect 8 euro kosten aanrekenen per jaar. Klopt dit? Artikel was van 2017.
Bedankt alvast voor de input!
Re: Deutsche Bank vs Binck Bank kosten effecten
Bij mijn weten rekent DB geen kosten aan per effect, behalve dan de transactiekost en taksen. Je hebt wel 12 euro bewaarloon per lijn met een maximum van 200 euro.
Er loopt momenteel een actie (moet je laten activeren) dat als je nieuw geld naar hen overschrijft en dat binnen een bepaalde termijn belegt, je 1% terugkrijgt.
Heel wat fondsen zijn ook opgenomen in het DB Investment Plan, waardoor je op een geautomatiseerde manier in die fondsen kan beleggen, maandelijks of 3-maandelijks (dacht ik).
Bij Binckbank zit je voor de aankoop van fondsen onder de 500 euro ook kosten aan, maar ik weet niet hoeveel die bedragen.
Die 100.000 euro waar jij over spreekt is alleen geldig op spaarboekjes, spaarverzekeringen en termijnrekeningen.
Bij beleggingen is er een waarborg, dacht ik, van 20.000 euro.
Maar hier is 1 groot verschil : de fondsen, aandelen, enz. die op een effectenrekening staan zijn van u. Bij problemen/faillissement kan de overdracht tijd in beslag nemen, maar uiteindelijk zal alles overgezet worden naar een andere bank. Alleen kan je in die tussentijd geen verrichtingen doen.
Er loopt momenteel een actie (moet je laten activeren) dat als je nieuw geld naar hen overschrijft en dat binnen een bepaalde termijn belegt, je 1% terugkrijgt.
Heel wat fondsen zijn ook opgenomen in het DB Investment Plan, waardoor je op een geautomatiseerde manier in die fondsen kan beleggen, maandelijks of 3-maandelijks (dacht ik).
Bij Binckbank zit je voor de aankoop van fondsen onder de 500 euro ook kosten aan, maar ik weet niet hoeveel die bedragen.
Die 100.000 euro waar jij over spreekt is alleen geldig op spaarboekjes, spaarverzekeringen en termijnrekeningen.
Bij beleggingen is er een waarborg, dacht ik, van 20.000 euro.
Maar hier is 1 groot verschil : de fondsen, aandelen, enz. die op een effectenrekening staan zijn van u. Bij problemen/faillissement kan de overdracht tijd in beslag nemen, maar uiteindelijk zal alles overgezet worden naar een andere bank. Alleen kan je in die tussentijd geen verrichtingen doen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord Anne.
Dus als ik het goed lees is DB wel duurder dan Binck Bank voor mijn profiel?
Die 12 euro bewaarloon per lijn, betekent dit dat je 12 euro betaalt per jaar per rekening die je open hebt staan?
Of betekent 'lijn' iets anders dan een rekening?
Ik ben wel van plan om telkens meer dan 500 euro / keer te beleggen, zowel voor fondsen, trackers als voor aandelen, dus die extra kosten <500€ zijn voor mij niet van belang.
Tot slot, wanneer ik een rekening bij Lynx zou openen, wat zijn de nadelen van een rekening bij een Belgische bank zoals Binck? Ik hoorde dat het ingewikkelder is om je belastingen aan te geven. Langs de andere kant zijn de kosten wel significant lager per transactie zie ik op de website van Lynx zelf. Of klopt deze vergelijking (opgemaakt door Lynx zelf) niet?
Dus als ik het goed lees is DB wel duurder dan Binck Bank voor mijn profiel?
Die 12 euro bewaarloon per lijn, betekent dit dat je 12 euro betaalt per jaar per rekening die je open hebt staan?
Of betekent 'lijn' iets anders dan een rekening?
Ik ben wel van plan om telkens meer dan 500 euro / keer te beleggen, zowel voor fondsen, trackers als voor aandelen, dus die extra kosten <500€ zijn voor mij niet van belang.
Tot slot, wanneer ik een rekening bij Lynx zou openen, wat zijn de nadelen van een rekening bij een Belgische bank zoals Binck? Ik hoorde dat het ingewikkelder is om je belastingen aan te geven. Langs de andere kant zijn de kosten wel significant lager per transactie zie ik op de website van Lynx zelf. Of klopt deze vergelijking (opgemaakt door Lynx zelf) niet?
Laatst gewijzigd door steven05 op 31 mei 2020, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Als DB personal klant betaal je geen 8 EUR per lijn. Maar je betaalt dan wel 50 euro per kwartaal
Maar om DB Personal klant te kunnen worden, moet je er al 150k hebben staan. En TS spreekt over 25k.
De bedragen zijn de laatste jaren opgetrokken van 8 euro per lijn - > 10 euro - > 12 euro. Het maximum is gestegen van 100 euro naar 200 euro.
De bedragen zijn de laatste jaren opgetrokken van 8 euro per lijn - > 10 euro - > 12 euro. Het maximum is gestegen van 100 euro naar 200 euro.
Als ik lees X € per lijn als kleine belegger.
Zou Me Direct geen alternatief zijn gezien slechts 25 k.
Etf of aandeel kopen en daarna x € per lijn ophoesten , tegenover een kleine instapkost bij Me voor Etf.
De meeste fondsen gratis aan te kopen zijn bij Me.
Er geen jaarlijkse lijntjes te betalen zijn.
Waarom men dan perse bij een grootbank als kleine belegger wil gaan ?
Tenzij men natuurlijk in de huisfondsen van DB wil gaan beleggen.
(weeral het huisfondsen verhaal alles voor de bank , de kleintjes voor de klant)
Het verhaaltje van de lege doos duikt hier ook weer op ( garantie regeling)
Db valt dan nog onder de Duitse garantie regeling , met zoveel meer centjes in een groot Europees land.
Die lege doos zal nog minder bevatten dan de Belgische.
De slechte papieren (nasleep) Banken crisis van Db nog buiten beschouwing gelaten.
Db was een klein jaar terug het Walhalla volgens sommigen hier op forum.
Helaas is DB op heel korte tijd van Walhalla naar de Hel ( lees kosten) gegaan hier ter lande.
En ja bij Me moet men zelf beslissingen nemen en geen plastronneke die u adviseert.(voor zijne bonus)
Etf of aandeel kopen en daarna x € per lijn ophoesten , tegenover een kleine instapkost bij Me voor Etf.
(weeral het huisfondsen verhaal alles voor de bank , de kleintjes voor de klant)
Db valt dan nog onder de Duitse garantie regeling , met zoveel meer centjes in een groot Europees land.
De slechte papieren (nasleep) Banken crisis van Db nog buiten beschouwing gelaten.
Helaas is DB op heel korte tijd van Walhalla naar de Hel ( lees kosten) gegaan hier ter lande.
En ja bij Me moet men zelf beslissingen nemen en geen plastronneke die u adviseert.(voor zijne bonus)
Estate Guru believer.
Weet er iemand waar men dat kan vinden om dit te activeren?Er loopt momenteel een actie (moet je laten activeren) dat als je nieuw geld naar hen overschrijft en dat binnen een bepaalde termijn belegt, je 1% terugkrijg
Neem hiervoor contact op met een kantoor van DB.
En wat is het verschil dan net tussen Lynx, Me Direct en Binck?platin schreef: ↑31 mei 2020, 16:16 Als ik lees X € per lijn als kleine belegger.
Ik heb al gehoord dat de website van Me Direct een ramp is en vaak vastloopt (horrorverhalen van 5 dagen niet kunnen inloggen etc.). Ik probeerde zonet een pdf met tarieven via de Me Direct website te downloaden en de website geeft een error. Lijkt me dus niet echt gebruiksvriendelijk.
Qua tarieven, heb je een idee van de transactiekosten? Bij Lynx beweren ze 3 euro voor een transactie op BEL 20, terwijl dit bij Binck 7 euro is, dat is wel de moeite om over te stappen lijkt me! Me Direct kon ik niet zien omdat de website crashte, iemand een idee?
Lynx is wel een erg interessant alternatief aangezien ik de infor ivm keuze van mijn beleggingen toch altijd via andere platformen haal, dus persoonlijke begeleiding zoals bij DB is niet nodig. Ben echt op zoek naar een broker met de goedkoopste tarieven, beste platform en garantie dat ik mijn geld nog zie bij faillisement.
Iemand een idee hoe ingewikkeld het is om mijn belastingen in te vullen wanneer ik bij een Nederlandse bank zit + heb ik zekerheid als de bank failliet zou gaan dat ik mijn geld nog terugzie?
Thanks!
Lynx is niet Nederlands maar Brits
Bij mijn weten hebben ze dezelfde garanties als elke andere bank in Europa, ze zijn trouwens een dochter van Interactive Brokers. Ik geloof ooit ergens gelezen te hebben dat er 2 of 3 garantiefondsen zijn, dus genoeg bescherming...
Net zoals bij elke andere effectenrekening kan je je aandelen niet kwijt geraken bij een faillisement, maar ze houden die enkel in bewaring
En de transactiekosten zijn 6€ geloof ik vanbuiten
Verder is Lynx veruit de beste broker, maar ik ben biassed als klant en heb eigenlijk geen enkele ervaring met anderen :p
Maar als je de miserie van anderen leest, dan heb ik daar allemaal geen last van ^^
Fantastische helpdesk etc als er iets zou zijn, zal elke klant bevestigen
Lynx wordt nogal vaak op afgegeven vind ik door anderen die er nooit klant zijn geweest.
Meestal vanwege de moeilijkheidsgraad van het platform: ook dit is een flagrante onwetendheid, want ze hebben al lang een basis+ volledig platform.
Bovendien: als je niet met het volledig platform kan omgaan, moet je beter je geld laten beleggen door een grootbank...
En wat de extra administratieve last betekent van een buitenlandse rekening: een vinkje zetten op je belastingsbrief, een land selecteren uit een dropdown list en eventueel een getal ingeven is niet onoverkomelijk (voor sommigen wel blijkbaar...)
Bij mijn weten hebben ze dezelfde garanties als elke andere bank in Europa, ze zijn trouwens een dochter van Interactive Brokers. Ik geloof ooit ergens gelezen te hebben dat er 2 of 3 garantiefondsen zijn, dus genoeg bescherming...
Net zoals bij elke andere effectenrekening kan je je aandelen niet kwijt geraken bij een faillisement, maar ze houden die enkel in bewaring
Verder is Lynx veruit de beste broker, maar ik ben biassed als klant en heb eigenlijk geen enkele ervaring met anderen :p
Maar als je de miserie van anderen leest, dan heb ik daar allemaal geen last van ^^
Lynx wordt nogal vaak op afgegeven vind ik door anderen die er nooit klant zijn geweest.
Meestal vanwege de moeilijkheidsgraad van het platform: ook dit is een flagrante onwetendheid, want ze hebben al lang een basis+ volledig platform.
Bovendien: als je niet met het volledig platform kan omgaan, moet je beter je geld laten beleggen door een grootbank...
En wat de extra administratieve last betekent van een buitenlandse rekening: een vinkje zetten op je belastingsbrief, een land selecteren uit een dropdown list en eventueel een getal ingeven is niet onoverkomelijk (voor sommigen wel blijkbaar...)
Haha thanks! Klinkt wel heel overuigend! Nog niet veel slechte verhalen gelezen over Lynx idd, en ik heb niemand nodig om mijn handje vast te houden dus het 'moeilijke' platform zou wel moeten lukken.Aerolla schreef: ↑1 juni 2020, 12:56 Lynx is niet Nederlands maar Brits
Ik had wat schrik aangezien ze overkomen als een kleinere speler dat ik minder bescherming zou genieten van mijn geld bij hun, maar dat blijkt dus niet gegrond.
Het is voor mij nog onduidelijk wat de transactiekosten betreft. Op de Lynx website staat er een vergelijking waarbij Lynx slechts 6 euro transactiekosten zou aanrekenen en Binck zogezegd 14 euro zou kosten (per transactie neem ik aan), maar als je kijkt op de website van Binck zie je dat Binck slechts 7 euro transactiekosten aanrekent. Weet iemand precies hoeveel duurder / goedkoper Binck is tov Lynx qua transactiekosten? En is er een verschil qua kosten wanneer je een fonds van een derde partij aankoopt (bij Binck betaal je 0,6% bovenop de beheerskosten van het fonds).
Voor de rest, ik ben wel van plan ook veel in fondsen te beleggen, zowel Belgische als buitenlandse zoals FIdelity, Blackrock, Vanguard, etc. Bied Lynx een breed assortiment aan fondsen aan, ook meer niche fondsen? Vb. Pictet Water fund die in drinkwater gerelateerde zaken investeren?
EDIT: De reviews over Lynx zijn gemengd. Klopt dit?
"Voor een gewone particulier kan ik Lynx sterk afraden gezien de belachelijk hoge inactivity fee en stevige minimale transactiekosten.
Hierdoor is Lynx totaal ongeschikt voor wie eens in de zoveel tijd een bedrag stort in een fonds (buy & hold), wat voor veel particulieren een preferente strategie is."
Over het algemeen toch geen erg positief beeld over Lynx na reviews gelezen te hebben;
"Wat een drama. Corona crash. Inloggen niet mogelijk en de telefoon wordt niet opgenomen."
"De nodige informatie is verborgen en door de hoeveelheid nutteloze informatie is het filteren bijna onmogelijk. Elke keer weer gezeik met het inloggen op het trading platform. Vaak is er ''onderhoud'' wat niet van te voren wordt aangekondigd, Communicatie is waardeloos. Een voorbeeld: je aandelen wordten zomaar geliquideerd omdat je buiten de marge valt. Nergens staat echter aangegeven wat je max marge is, bij aankoop word je niet gewaarschuwd dat je bijna op je max marge zit en nadat deze aandelen zijn geliquideerd krijg je pas uren, soms dagen later een bericht met uitleg wat er gebeurd is. Tegen die tijd zit je dus naar je portfolio te staren zo van: wat is er gebeurd? De online(simpele) account management is waardeloos, zonder live data maar wel met allemaal nummers waar je wederom geen reet aan hebt omdat het geen live data is en er wordt ook niet aangegeven hoeveel de vertraging is. Inloggen lukt vaker niet dan wel omdat de verificatie sms niet wordt verzonden. Tussedoor als je pc in de slaapstaand gaat, moet je weer gaan inloggen en ben je 10min verder totdat je trades kan plaatsen."
Laatst gewijzigd door steven05 op 1 juni 2020, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste die problemen met Me hebben zijn terug te brengen tot de aparte manier van inloggen.
Ge moet uw login ingeven.
Ge moet uw paswoord ingeven
Ge moet de sms code ingeven en dan komt het probleem.
Na ingeven sms code vraagt elke browser om paswoord op te slaan.
Terwijl die sms code niks met paswoord heeft te maken.
Klikt ge dan in browser op opslaan ipv negeren wordt die sms code opgeslagen als paswoord.
De volgende keer bij inloggen wordt dan die sms code als paswoord gebruikt.
Men probeert dan verschillende keren in te loggen en account wordt geblokkeerd.
Dus ietwat aparte manier van beveiliging van account.
Een browser ziet paswoord als login. (terwijl dit niet zo is)
Een browser ziet sms code als paswoord. (terwijl dit niet zo is)
link naar pdf voor tarieven
https://www.medirect.be/nl-be/support/d ... informatie
wel de tarief lijst vanaf 7/20 raadplegen.
Ge moet uw login ingeven.
Ge moet uw paswoord ingeven
Ge moet de sms code ingeven en dan komt het probleem.
Na ingeven sms code vraagt elke browser om paswoord op te slaan.
Terwijl die sms code niks met paswoord heeft te maken.
Klikt ge dan in browser op opslaan ipv negeren wordt die sms code opgeslagen als paswoord.
De volgende keer bij inloggen wordt dan die sms code als paswoord gebruikt.
Men probeert dan verschillende keren in te loggen en account wordt geblokkeerd.
Dus ietwat aparte manier van beveiliging van account.
Een browser ziet paswoord als login. (terwijl dit niet zo is)
Een browser ziet sms code als paswoord. (terwijl dit niet zo is)
link naar pdf voor tarieven
https://www.medirect.be/nl-be/support/d ... informatie
wel de tarief lijst vanaf 7/20 raadplegen.
Estate Guru believer.
Ikzelf brengt klant bij zowel Binck bank, Lynx als Medirect bank.
Medirect gebruik ik voor de aankoop/verkoop van OEFs met Europees paspoort.
Binck bank gebruik ik voor de aankoop/verkoop van OEFs met Europees paspoort, Belgische en Britse aandelen, obligaties op Europese markten en ETFs op de Londense beurs.
Lynx gebruik ik voor de aankoop/verkoop van alles wat beursgenoteerd is (aandelen, ETFs, ETNs, bonds en CEFs) op de Europese en Amerikaanse beurzen, behalve Londen.
Medirect is de goedkoopste broker voor OEFs met een heel uitgebreid aanbod. Hun tarieven voor aandelen en ETFs zijn niet concurrentieel en worden in juni trouwens verhoogd. Zij hebben trouwens ook geen goede mogelijkheden om verschillende aankoop- of verkooporders in te leggen. Bij limietorders rekenen ze bij gedeeltelijke aankopen telkens hun transactiekost aan.
Niet gebruiken dus voor aankopen op de beurs, alleen voor buitenbeursorders zoals OEFs.
Binck bank heeft ook een degelijk aanbod van OEFs en van Europese obligaties. Hun tarieven op de Londense beurs zijn de goedkoopste.
Lynx heeft veruit de goedkoopste tarieven op alle beurzen, behalve Londen. Zij verkopen echter geen buitenbeursprodukten zoals OEFs. Wel moet je jouw buitenlandse rekening melden bij het Centraal AanspreekPunt van de NBB en aanvinken op jouw aangifte van de personenbelasting dat je een buitenlandse rekening bezit in het VK. Geld storten doe je op een Duitse rekening van Interactive Brokers via een procedure die uitgelegd wordt op hun account management.
Qua taxatie:
- Medirect houdt alle voorheffingen en belastingen automatisch af bij aan- en verkoop;
- Binck bank houdt alle voorheffingen en belastingen automatisch af bij aan- en verkoop. Je krijgt ook een attest met het overzicht van de betaalde RV op dividenden die je eventueel kan terugvorderen via jouw aangifte van de PB.
- Lynx houdt de TOB af bij aan- en verkoop en ook de buitenlandse RV bij uitbetalingen van dividenden en interesten van buitenlandse effecten. De Belgische RV wordt niet automatisch afgehouden behalve van Belgische dividenden en interesten. Voor buitenlandse effecten moet je dus de dividenden en interesten nog vermelden op jouw aangifte van de PB. Dat loopt ook redelijk vlot want je krijgt ieder jaar een overzicht van de uitbetaalde dividenden en interesten. Dit kan je ook gebruiken om te bepalen welke dividenden je niet moet aangeven (vrijstelling tot het fiscaal maximum).
Qua interesten: Binck bank en Medirect bank geven een (kleine) interest op hun zichtrekeningen in USD, Lynx niet behalve als je grote bedragen in USD aanhoudt.
Binck bank gebruik ik voor de aankoop/verkoop van OEFs met Europees paspoort, Belgische en Britse aandelen, obligaties op Europese markten en ETFs op de Londense beurs.
Lynx gebruik ik voor de aankoop/verkoop van alles wat beursgenoteerd is (aandelen, ETFs, ETNs, bonds en CEFs) op de Europese en Amerikaanse beurzen, behalve Londen.
Medirect is de goedkoopste broker voor OEFs met een heel uitgebreid aanbod. Hun tarieven voor aandelen en ETFs zijn niet concurrentieel en worden in juni trouwens verhoogd. Zij hebben trouwens ook geen goede mogelijkheden om verschillende aankoop- of verkooporders in te leggen. Bij limietorders rekenen ze bij gedeeltelijke aankopen telkens hun transactiekost aan.
Niet gebruiken dus voor aankopen op de beurs, alleen voor buitenbeursorders zoals OEFs.
Binck bank heeft ook een degelijk aanbod van OEFs en van Europese obligaties. Hun tarieven op de Londense beurs zijn de goedkoopste.
Lynx heeft veruit de goedkoopste tarieven op alle beurzen, behalve Londen. Zij verkopen echter geen buitenbeursprodukten zoals OEFs. Wel moet je jouw buitenlandse rekening melden bij het Centraal AanspreekPunt van de NBB en aanvinken op jouw aangifte van de personenbelasting dat je een buitenlandse rekening bezit in het VK. Geld storten doe je op een Duitse rekening van Interactive Brokers via een procedure die uitgelegd wordt op hun account management.
Qua taxatie:
- Medirect houdt alle voorheffingen en belastingen automatisch af bij aan- en verkoop;
- Binck bank houdt alle voorheffingen en belastingen automatisch af bij aan- en verkoop. Je krijgt ook een attest met het overzicht van de betaalde RV op dividenden die je eventueel kan terugvorderen via jouw aangifte van de PB.
- Lynx houdt de TOB af bij aan- en verkoop en ook de buitenlandse RV bij uitbetalingen van dividenden en interesten van buitenlandse effecten. De Belgische RV wordt niet automatisch afgehouden behalve van Belgische dividenden en interesten. Voor buitenlandse effecten moet je dus de dividenden en interesten nog vermelden op jouw aangifte van de PB. Dat loopt ook redelijk vlot want je krijgt ieder jaar een overzicht van de uitbetaalde dividenden en interesten. Dit kan je ook gebruiken om te bepalen welke dividenden je niet moet aangeven (vrijstelling tot het fiscaal maximum).
Qua interesten: Binck bank en Medirect bank geven een (kleine) interest op hun zichtrekeningen in USD, Lynx niet behalve als je grote bedragen in USD aanhoudt.
Dus Lynx zou voor mijn profiel het meest voordelig zijn lijkt me? lees: 8/10 fondsen en ETF's, 2/10 individuele aandelen, vnl België, ook US & EU.Philippe1 schreef: ↑1 juni 2020, 14:36 Ikzelf brengt klant bij zowel Binck bank, Lynx als Medirect bank.
Qua taxatie:
Nog 2 korte vragen:
1. Qua storingen op het platform / aanmeldingsproblemen, valt dat mee?
2. Ook hoorde ik dat je vaste maandelijkse kosten zou moeten betalen, klopt dit?
"Zag laatst op de Lynx website dat er maandkosten berekend worden zodra je een maand geen handel doet. Terwijl ik bij het aanmelden bij Lynx, het grootste voordeel voor mij als passieve belegger, vond dat ik geen kosten heb als ik geen transacties doe."