DIA
TIP
-
Groeiaandelenfavoriet2014
- Hero Member

- Contacteer:
DIA
Deze supermarktketen ziet mij er op basis van balans en vrije kasstroom erg interessant uit.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member

- Contacteer:
Re: DIA
- Vrije kasstroom-marges vrij goed voor een concurrentiële sector, nl. 5.5%.
- Schuldgraad van 1.5x EBITDA.
- Stijgende inflatie
- Economisch herstel in Spanje (dit jaar weer echte omzetgroei)
- Nettodvidendrendement voor de Belgen is 1.95%. Jaarlijks stijgend dividend sinds start dividenduitbetalingen 2012.
- Vrij kasstromen zijn echter wel volatiel, maar nu noteert DIA tegen ca. 7 keer de VKS en het percentage van vrije kasstromen ligt het hoogst sinds beursgang.
- Werkkapitaal negatief (stijgende omzet zorgt dan voor normaliter meer vrije kasstromen).
- Stijgende inflatie
- Economisch herstel in Spanje (dit jaar weer echte omzetgroei)
- Nettodvidendrendement voor de Belgen is 1.95%. Jaarlijks stijgend dividend sinds start dividenduitbetalingen 2012.
- Vrij kasstromen zijn echter wel volatiel, maar nu noteert DIA tegen ca. 7 keer de VKS en het percentage van vrije kasstromen ligt het hoogst sinds beursgang.
- Werkkapitaal negatief (stijgende omzet zorgt dan voor normaliter meer vrije kasstromen).
-
pisa
Vragen vooraleer ik mijn persoonlijk gedacht hierover kan zeggen: (in het groen en schuine letters). Mijn persoonlijk gedacht is ook maar wat het is natuurlijk.
- De Free float is 100%. Dit zorgt niet voor stabiliteit. Wat is verder de band nog met Carrefour?
- Het aandeel heeft gepiekt in 2015. Wat is de reden voor de daling nadien?
- Het aandeel wordt door 29 analisten gevolgd. Daarvan zijn er 19 die aanbevelen te kopen of op te bouwen, 6 die aanbevelen te houden en 4 die aanbevelen te verkopen. Ik beschouw dit normaal zelf als een contraire indicator. Het is dus een aandeel dat door de meerderheid van de analisten wordt aanbevolen en toch zakt de koers. Enige verklaring hiervoor?
- Bij die analisten is het gemiddelde koersdoel €6,10 en het hoogste €7,00. Beiden liggen fors boven de huidige koers van €5,17. Zijn alle beleggers dan zo dom dat ze dit niet zien? Het is niet bepaald een obscuur aandeeltje.
- De beta is 0,94. Distributie is immers een defensieve sector. Als men denkt dat de markten naar boven gaan knallen, dan kiest men toch beter een aandeel met een hogere beta?
- De koers/omzet is lager dan vergelijkbare aandelen. Wat is de reden daarvoor?
Bijkomende vragen:Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: - Vrije kasstroom-marges vrij goed voor een concurrentiële sector, nl. 5.5%. Wat is de reden daarvan?
- Stijgende inflatie Staat dat vast dat deze inflatie gaat blijven stijgen?
- Economisch herstel in Spanje (dit jaar weer echte omzetgroei) Hoe duurzaam is dit herstel?
Naast Spanje wordt ook in Frankrijk een belangrijk deel van de omzet gedraaid 28%. Frankrijk is niet bepaald een land waar men economisch hoopvol voor is. Verder Argentinië 7% en Brazilië 11%...
- Nettodvidendrendement voor de Belgen is 1.95%. Jaarlijks stijgend dividend sinds start dividenduitbetalingen 2012. Zowat elk bedrijf dat niet in nood zit heeft sinds 2012 stijgende dividenden. Wat is overigens de pay-out ratio? Verder: 1,95% dividendrendement voor de Belgen is minder dan de helft van de oorspronkelijke 4,06%. Dat betekent dus elk jaar al voor de Belgen meer dan 2% van de koers in lucht opgaat Voor dit jaar verwacht men 4,12% Dat is niet bepaald een spectaculaire stijging
- Vrij kasstromen zijn echter wel volatiel, maar nu noteert DIA tegen ca. 7 keer de VKS en het percentage van vrije kasstromen ligt het hoogst sinds beursgang. Volatiele VKS schrijft u zelf. In 2015 was de VKS maar een derde van die van 2016. Wat is de reden hiervan? En omdat het nu goed gaat, verwacht u dat dit vanaf nu zo zal blijven duren?
- De Free float is 100%. Dit zorgt niet voor stabiliteit. Wat is verder de band nog met Carrefour?
- Het aandeel heeft gepiekt in 2015. Wat is de reden voor de daling nadien?
- Het aandeel wordt door 29 analisten gevolgd. Daarvan zijn er 19 die aanbevelen te kopen of op te bouwen, 6 die aanbevelen te houden en 4 die aanbevelen te verkopen. Ik beschouw dit normaal zelf als een contraire indicator. Het is dus een aandeel dat door de meerderheid van de analisten wordt aanbevolen en toch zakt de koers. Enige verklaring hiervoor?
- Bij die analisten is het gemiddelde koersdoel €6,10 en het hoogste €7,00. Beiden liggen fors boven de huidige koers van €5,17. Zijn alle beleggers dan zo dom dat ze dit niet zien? Het is niet bepaald een obscuur aandeeltje.
- De beta is 0,94. Distributie is immers een defensieve sector. Als men denkt dat de markten naar boven gaan knallen, dan kiest men toch beter een aandeel met een hogere beta?
- De koers/omzet is lager dan vergelijkbare aandelen. Wat is de reden daarvoor?
-
- Hero Member

- Contacteer:
Pisa, heel leuke opmerkingen.
Zelf heb ik nog niet genoeg ingezoomd op dit bedrijf. Maar wat vaststaat: ze zijn ondergewaardeerd in mijn optiek. Zelfs al gaat het wat slechter de komende tijd, ze zullen nog altijd op basis van vrije kasstromen ondergewaardeerd blijven.
En inderdaad ik verwacht een verder stijgende inflatie, daar zijn ook tekenen van.
100% free float is inderdaad vreemd dat er geen institutioneel in belegd is.
Niet elk bedrijf keerde een stijgend dividend uit sinds 2012; dat hangt af van sector tot sector.
Zelf heb ik nog niet genoeg ingezoomd op dit bedrijf. Maar wat vaststaat: ze zijn ondergewaardeerd in mijn optiek. Zelfs al gaat het wat slechter de komende tijd, ze zullen nog altijd op basis van vrije kasstromen ondergewaardeerd blijven.
En inderdaad ik verwacht een verder stijgende inflatie, daar zijn ook tekenen van.
100% free float is inderdaad vreemd dat er geen institutioneel in belegd is.
Niet elk bedrijf keerde een stijgend dividend uit sinds 2012; dat hangt af van sector tot sector.
-
- Hero Member

- Contacteer:
Die VKS daalde door stijgend werkkapitaal
-
anonymous9
'niet genoeg ingezoomd' en 'wat vaststaat' lijken me contradicties.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef:Pisa, heel leuke opmerkingen.
.
Dit gezegd zijnde, DIA is een stabiel bedrijf maar ik weet niet of het wel écht zo goedkoop staat. Werkkapitaal was trouwens POSITIEF... Er was een POSITIEVE bijdrage van 200M EUR.
Dat levert een adjusted OpCF op van 618M EUR. - 63M belastingen (haja, er werd maar 6M effectief betaald, terwijl er een totaal van 69M betaald dient te worden, die dan ten laste van 2017 cash flows zal vallen, maar volledig toerekenbaar is op 2016). - 52M interesten. Dan kom je neer op 503M EUR.
Daarvan 345M EUR capex, geeft 158M EUR free cash flow ( en dan negeer je de cashverliezen opd e wisselkoersen, die het zouden laten dalen tot 120M EUR).
Mijn conclusie: DIA is eerder een 'houden' dan een kopen momenteel.
Dit gezegd zijnde: net debt/EBITDA goed onder controle, en ook de capex zal wellicht wat zakken dit jaar (paar eenmalige elementen).
Wat de institutionals betreft; ik zie toch een Vanguard, Schroder, Blackrock en JP Morgan op de lijst staan? Weliswaar allen onder de drempel van 5% uiteraard, maar toch.
Ik zou niet weten waarom ik een positie zou moeten beginnen in een bedrijf aan een FCF van 5%, dat is dus totaal de moeite ook niet hé... 5% is het allerlaagste dat ik zou overwegen voor een wereldwijde multinational of een bedrijf met sterke moat. Niet voor een supermarktje. Dan staat zelfs een Ahold Delhaize dit jaar goedkoper (doordat de synergievoordelen nu pas echt goed zullen beginnen doorspelen).
Daarenboven denk ik dat DIA marktaandeel zal blijven verliezen in Spanje. Carrefour zet er hard op in, terwijl ook Mercadona vaak, héél vaak, goedkoper is.
En daar NOG eens boven, in Argentinië is DIA wel een van de allergrootste supermarktspelers, maar als je gisteren het rapport van ABN AMRO over Argentinie gelezen hebt, dan is men zéér pessimistisch gestemd over de toekomstige EUR/ARS wisselkoers. Dat betekent dat er blijvende druk op de Argentijnse bijdrage zal zijn, en op de Peso-cash positie.
Ziet er mij ook niet interessant uit. Volatiele kasstromen, mede door grote schommelingen in het werkkapitaal. Kwaliteitsverschil met Ahold Delhaize is dag en nacht.
Dia is eerder een prijsbreker zoals Colruyt, maar het hierboven al aangehaalde Mercadona heeft betere kaarten om zich de koning van de Spaanse retail te mogen noemen. De eigenaars zijn er niet voor niets schatrijk mee geworden!jens_dev schreef: Kwaliteitsverschil met Ahold Delhaize is dag en nacht.
Ps: ik zie net dat dat de eigenaren van Mercadona (Juan Roig en familie) volgens Forbes op de tweede plaats van de lijst van rijkste families in Spanje staan, met een geschat vermogen van 8 miljard.