dilemma
TIP
dilemma
Over een maand kan ik wat geld uit mijn vennootschap halen (liquidatie).
De vraag is: wat doe ik best met dat geld, en hier zit het dilemma.
De afbetaling van mijn huis is vrij hoog. Het is goed haalbaar, vooral mentaal veel :-). Ik zou dat geld (of deel ervan) kunnen gebruiken om stuk huis vervroegd terug te betalen. Dat zou de maanlast sterk verminderen. Echter, de rente op dat hypothecair mandaat is maar 1,1%... dat is dus bijna een gratis lening.
Als alternatief zou ik dat geld kunnen beleggen (ETFs - buy and hold - gelijkaardig wat ik mijn vennootschap al doe). Echter, dan blijft mijn maandlast nog een 4-tal jaar hoog (daarna val ik terug op een laag bedrag voor langere tijd owv fiscale redenen).
Mijn pensioen is over 15-20j.
Suggesties? Wat denken jullie? Misschien is de middenweg wel het beste?
De vraag is: wat doe ik best met dat geld, en hier zit het dilemma.
De afbetaling van mijn huis is vrij hoog. Het is goed haalbaar, vooral mentaal veel :-). Ik zou dat geld (of deel ervan) kunnen gebruiken om stuk huis vervroegd terug te betalen. Dat zou de maanlast sterk verminderen. Echter, de rente op dat hypothecair mandaat is maar 1,1%... dat is dus bijna een gratis lening.
Als alternatief zou ik dat geld kunnen beleggen (ETFs - buy and hold - gelijkaardig wat ik mijn vennootschap al doe). Echter, dan blijft mijn maandlast nog een 4-tal jaar hoog (daarna val ik terug op een laag bedrag voor langere tijd owv fiscale redenen).
Mijn pensioen is over 15-20j.
Suggesties? Wat denken jullie? Misschien is de middenweg wel het beste?
Re: dilemma
Voor mij is gemoedsrust belangrijker dan rendement.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je zit met 2 zaken .... je gevoel en je gezond verstand:
Je gevoel wil de lening een stuk afbetalen om zo je maandlast te verlagen. Dit terwijl je zelf aangeeft dat het niet noodzakelijk is en dat je het perfect kunt dragen.
Je gezond verstand snapt dit en zou kiezen voor een ETF. Omdat de lening maar 1,1% is en je mogelijks meer rendement kunt halen met die ETF.
Daar moet jij zelf uit kiezen. In dergelijke zaken volg ik meestal mijn gezond verstand ...
Je gevoel wil de lening een stuk afbetalen om zo je maandlast te verlagen. Dit terwijl je zelf aangeeft dat het niet noodzakelijk is en dat je het perfect kunt dragen.
Je gezond verstand snapt dit en zou kiezen voor een ETF. Omdat de lening maar 1,1% is en je mogelijks meer rendement kunt halen met die ETF.
Daar moet jij zelf uit kiezen. In dergelijke zaken volg ik meestal mijn gezond verstand ...
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Veel mensen zouden vechten voor zo een interessante lening. Al moet het wel betaalbaar blijven. Ik zou niet meer dan een klein stukje afbetalen, en zeker zorgen dat je nog maximaal terug trekt vd belastingen. Een termijn rekening brengt je al meer op vandaag.
Laatst gewijzigd door Orakel van Brakel op 27 februari 2023, 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Je zal zelfs meer rendement halen met een staatsobligatie op relatief korte termijn, dus ik zou zelf niet vervroegd terugbetalen. Als je het voor de gemoedsrust zo belangrijk vindt, is het uiteraard wel te overwegen.
Die lening aan 1,1% is een fantastische belegging in tijden van hoge inflatie. Ik zou het bedrag investeren in een mix van onbligaties en aandelen (via indexfondsen), en cash. Die cash kan dan aangewend worden om de lening te betalen tijdens de eerste jaren.
1,1% en goed haalbaar. Denk dat je zelf al uw antwoord klaar hebt. Ik ben het ook eens met bovenstaande. Ik zou ook kiezen voor een mix met (staats)obligaties en wereldwijde trackers die je gespreid zou kunnen aankopen.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Cash op verschillende kortlopende termijn rekeningen dan?sintorama schreef: ↑27 februari 2023, 08:58 Die lening aan 1,1% is een fantastische belegging in tijden van hoge inflatie. Ik zou het bedrag investeren in een mix van onbligaties en aandelen (via indexfondsen), en cash. Die cash kan dan aangewend worden om de lening te betalen tijdens de eerste jaren.
Zoals hierboven aangehaald, zeker niet terugbetalen gezien de 1.1% intrest en misschien ook fiscaal voordeel. als je dit wil combineren met gemoedsrust, ga dan voor staatsobligaties of staatsbon.
Of zelfs een gewone spaarrekening. Dat gaat het grote verschil niet meer maken denk ik.Orakel van Brakel schreef: ↑27 februari 2023, 09:58 Cash op verschillende kortlopende termijn rekeningen dan?
Ik ben het er mee eens dat gemoedsrust zeker een factor is om rekening mee te houden, zelfs als je beseft dat je afbetaling eigenlijk goed haalbaar is.
Je kan eventueel overwegen om je lening niet vervroegd af te betalen, maar wel je liquide noodbuffer uit te breiden. Zet bijvoorbeeld 3 tot 5 keer de maandlast van je lening op e-DEPO: zo verdien je er nog iets aan (momenteel meer dan de 1.1% van jouw lening), maar blijven deze middelen toch steeds beschikbaar indien je onverwacht in de problemen komt. De rest kan je dan in ETFs beleggen.
Je kan eventueel overwegen om je lening niet vervroegd af te betalen, maar wel je liquide noodbuffer uit te breiden. Zet bijvoorbeeld 3 tot 5 keer de maandlast van je lening op e-DEPO: zo verdien je er nog iets aan (momenteel meer dan de 1.1% van jouw lening), maar blijven deze middelen toch steeds beschikbaar indien je onverwacht in de problemen komt. De rest kan je dan in ETFs beleggen.
Het is zoals hierboven reeds gezegd kiezen tussen emotie en ratio. Je zegt zelf dat de hypotheek hoog is maar doenbaar. Als je toch op een lager bedrag valt om terug te betalen over vier jaar, dan zou ik toch opteren om het te beleggen in wat ETF's. En een deel van het beschikbare geld an de kant zetten als noodbuffer of om wat bij te dragen aan de maandelijkse lasten.
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Het verkeerde dilemma ...
Het dilemma zou moeten zijn: kies ik voor vast renderende (spaarrekening, termijnrekening, staatsbon, ...) of variabele zaken om in te investeren. Mss kan daar een mix een voldoende mentaal rustgevende optie gevonden worden.
Maar ik vermoed dat je dit inmiddels al wist.
Het dilemma zou moeten zijn: kies ik voor vast renderende (spaarrekening, termijnrekening, staatsbon, ...) of variabele zaken om in te investeren. Mss kan daar een mix een voldoende mentaal rustgevende optie gevonden worden.
Maar ik vermoed dat je dit inmiddels al wist.
Je krijgt 2.8% risicovrij bij de depositokas terwijl je 1.1 betaalt. Lijkt me een no-brainer.
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb besloten niet vervroegd terug te betalen. De helft van het geld mag naar ETFs (verspreid inleggen).
De andere helft moet ik nog eens over nadenken, maar die depositokas lijkt alleszinds interessant voor een ander deel van 't geld.
Pieter
Ik heb besloten niet vervroegd terug te betalen. De helft van het geld mag naar ETFs (verspreid inleggen).
De andere helft moet ik nog eens over nadenken, maar die depositokas lijkt alleszinds interessant voor een ander deel van 't geld.
Pieter