Discriminatie bij spaarrekeningen.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Discriminatie bij spaarrekeningen.
Het valt me op dat spaarrekeningen die leeftijdsgroepen discrimineren daar eigenlijk niet op aangepakt worden.
Je zou nog kunnen zeggen: het is een korting die we geven voor een bepaalde doelgroep aan te trekken (bvb. korting op de kost voor het houden van de rekening of een gratis bankkaart) maar sommige rekeningen worden niet toegestaan voor mensen van een bepaalde leeftijd, zoals de 'Bpost Cocoon spaarrekening', een product waarvoor mensen die ouder zijn dan 40 niet meer kunnen intekenen.
Eigenlijk is dit toch een vorm van discriminatie waar de spaarder dus eigenlijk niet van wakker ligt.
Wat is jullie mening daarover?
Je zou nog kunnen zeggen: het is een korting die we geven voor een bepaalde doelgroep aan te trekken (bvb. korting op de kost voor het houden van de rekening of een gratis bankkaart) maar sommige rekeningen worden niet toegestaan voor mensen van een bepaalde leeftijd, zoals de 'Bpost Cocoon spaarrekening', een product waarvoor mensen die ouder zijn dan 40 niet meer kunnen intekenen.
Eigenlijk is dit toch een vorm van discriminatie waar de spaarder dus eigenlijk niet van wakker ligt.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Discriminatie bij spaarrekeningen.
Ik heb dat hier ook al eens op tafel gegooid maar niemand reageerde erop.
Ik vind dat het discriminatie is en dat het niet zou mogen kunnen.
Als de bank de jeugd bevoordeelt is dat nog ok maar dan moet het logischerwijze op 24 of 26 toch ophouden.
Ik vind het initiatief van BPost een snertverhaal en een reden te meer om ze een schop onder hun kont te geven.
Het verbaast me dat niemand, genre Test Aankoop daar iets tegen doet of iets van zegt.
Ik vind dat het discriminatie is en dat het niet zou mogen kunnen.
Als de bank de jeugd bevoordeelt is dat nog ok maar dan moet het logischerwijze op 24 of 26 toch ophouden.
Ik vind het initiatief van BPost een snertverhaal en een reden te meer om ze een schop onder hun kont te geven.
Het verbaast me dat niemand, genre Test Aankoop daar iets tegen doet of iets van zegt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Uit schrik dat ze de helft van hun folders de week nadien gewoon retour gewoon binnen steken zonder ze besteld te hebben?

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Het verbaast met ook dat spaargids hier geen punt van maakt, dan kunnen ze nog eens in het Tv-journaal komen daarmee.
Spruitekop schreef: ↑8 februari 2019, 18:20 Het valt me op dat spaarrekeningen die leeftijdsgroepen discrimineren daar eigenlijk niet op aangepakt worden.
is inderdaad discriminatie
maar er zijn ook van die kinderrekeningen, of waren, bij sommige banken die een hogere intrest gaven , ook puur discriminatie
Alfonds ( of één van zijn nicknames )houdt zich de laatste dagen wel heel stil, of is hij met zijn klikken en klakken van spaargids gevlogen, bij de concurrentie is hij ook al buitengevlogen dacht ik
ik heb deze rekening nog.
Maar das tot 25. Wel leuke rendementen
http://www.besure-kbc.be/#!/info/5afa0e ... unior-plan
Maar das tot 25. Wel leuke rendementen

http://www.besure-kbc.be/#!/info/5afa0e ... unior-plan
De jeugd heeft niet heel veel spaargeld, dus de verhoogde intrest uitbetaling voor die categorie van mensen blijft daardoor beperkt.
Oudere personen die er 80.000 euro op zouden kunnen sparen, zou Bpost teveel rente vergoeding kosten.
En denk niet dat er veel ouders zijn, die zoveel geld op het kind zijn spaarrekening zetten, of tijdelijk parkeren,want dan is het wettelijk eigendom van dat kind, ook al zouden later de ouders het eraf halen, kan het kind dat bedrag altijd terug claimen via de rechtbank.
Oudere personen die er 80.000 euro op zouden kunnen sparen, zou Bpost teveel rente vergoeding kosten.
En denk niet dat er veel ouders zijn, die zoveel geld op het kind zijn spaarrekening zetten, of tijdelijk parkeren,want dan is het wettelijk eigendom van dat kind, ook al zouden later de ouders het eraf halen, kan het kind dat bedrag altijd terug claimen via de rechtbank.
De Ritmo en Cocoon rekening was / is al beperkt door stortingen van 500 Euro max per maand.
Het kan wel een truc zijn om niet hopeloos veel spaargeld binnen te krijgen.
Het kan wel een truc zijn om niet hopeloos veel spaargeld binnen te krijgen.
Ik was vandaag in een supermarkt en aan de ingang stond een grote mand fruit met het opschrift; gratis voor kinderen ... Dus ik nam er eentje. Niet veel later kwam een medewerker me melden dat dit niet voor volwassenen was. Ik heb erop geantwoord dat ik me nog steeds kinds voelde met een nutteloze discussie tot gevolg.
Kijk, een terechte opmerking. Maar veranderen zal het niet. Ik rook niet en vind het zeer onsmakelijk om die vieze dingen op de pakjes te zien aan elke kassa. Ook voor mijn kinderen zeer onsmakelijk en toch verplichten ze de niet rokers erop te kijken ... Een even nutteloze discussie.
Kijk, een terechte opmerking. Maar veranderen zal het niet. Ik rook niet en vind het zeer onsmakelijk om die vieze dingen op de pakjes te zien aan elke kassa. Ook voor mijn kinderen zeer onsmakelijk en toch verplichten ze de niet rokers erop te kijken ... Een even nutteloze discussie.
A lot to do about nothing. Behoort nog eens niet tot de beste spaarrekeningenSpruitekop schreef: ↑8 februari 2019, 18:20 Eigenlijk is dit toch een vorm van discriminatie waar de spaarder dus eigenlijk niet van wakker ligt.

En als we zo gaan beginnen schaf dan maar af:
- de korting die gepensioneerde krijgen op de trein tussen bepaalde uren.Want discriminatie tegenover de jongere medemens.
- de belastingskorting die je voor elke kind krijgt. Discriminatie tegenover koppels zonder kinderen.
- korting die kindere krijgen voor pretparken,vliegtuig,... Discriminatie tegenover volwassen.
- korting bij vvk online tickets. Discriminatie tegenover mensen zonder internet.
En zo kunnen we nog even verder gaan. Het zou een eindeloze lijst zijn. Zolang mensen kunnen klagen zeker...
Dat soort banken laat je dus meteen ook links liggen.
De discriminatiewet voorziet een aantal criteria waarop je niet mag discrimineren.Denfi schreef: ↑10 februari 2019, 12:12 En als we zo gaan beginnen schaf dan maar af:
- de korting die gepensioneerde krijgen op de trein tussen bepaalde uren.Want discriminatie tegenover de jongere medemens.
- de belastingskorting die je voor elke kind krijgt. Discriminatie tegenover koppels zonder kinderen.
- korting die kinderen krijgen voor pretparken,vliegtuig,... Discriminatie tegenover volwassen.
- korting bij vvk online tickets. Discriminatie tegenover mensen zonder internet.
En zo kunnen we nog even verder gaan. Het zou een eindeloze lijst zijn. Zolang mensen kunnen klagen zeker...
Leeftijd is daar een van.
Geen internet, geen kinderen, niet gepensioneerd staan niet in het lijstje.
Je kan inderdaad verdergaan met een eindeloze lijst, maar deze voorbeelden zijn geen discriminatie volgens de discriminatiewet.
Het begrip discriminatie wordt vaak verkeerd begrepen. Veel mensen denken dat je op basis van bepaalde criteria (zoals leeftijd, geslacht, ...) nooit iemand ongelijk mag behandelen. Dat mag echter wel degelijk, maar er moet dan een afdoende rechtvaardiging voor gegeven kunnen worden. Anders zou je bv. een kind van acht jaar niet kunnen verbieden om alcohol te kopen.
Voor mijn gevoel zou men in dit geval pas over leeftijdsdiscriminatie kunnen spreken, indien mensen boven de 40 jaar niet als klant zouden aanvaard worden, of in die bank geen spaarrekening kunnen openen.
De mogelijkheid van "jongerenrekening" (of welke naam men er ook aan geeft) met hogere rente, bestaat al sinds enkele decennia en werd algemeen als normaal aanvaard.
Dit bestond niet toen ikzelf nog tot de "jongeren" behoorde, maar ik heb mij daardoor nooit gediscrimineerd gevoeld.
Tegenwoordig schuift de leeftijdsgrens waarop men nog als "jongere" beschouwd wordt steeds meer op naar boven (van 21à25 naar 35à40).
Net zoals de leeftijd waarop men als "oudere" beschouwd wordt, ook steeds meer naar boven opschuift.
Deze 2 fenomenen hebben te maken met de steeds hogere levensverwachting in onze westerse wereld.
De mogelijkheid van "jongerenrekening" (of welke naam men er ook aan geeft) met hogere rente, bestaat al sinds enkele decennia en werd algemeen als normaal aanvaard.
Dit bestond niet toen ikzelf nog tot de "jongeren" behoorde, maar ik heb mij daardoor nooit gediscrimineerd gevoeld.
Tegenwoordig schuift de leeftijdsgrens waarop men nog als "jongere" beschouwd wordt steeds meer op naar boven (van 21à25 naar 35à40).
Net zoals de leeftijd waarop men als "oudere" beschouwd wordt, ook steeds meer naar boven opschuift.
Deze 2 fenomenen hebben te maken met de steeds hogere levensverwachting in onze westerse wereld.