Discriminatie pensioensparen! : Niet voor wie geen familie heeft?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Discriminatie pensioensparen! : Niet voor wie geen familie heeft?
Ik krijg te horen bij De Federale verzekering :
"Gezien u niet wettelijk samenwoont, niet gehuwd bent en geen bloedverwant tot in de 2de graad kunt aanduiden, kunt u jammer genoeg geen Vita Pensioen onderschrijven."
Fiscaal sparen zo deelt men mij mee is voor mij niet mogelijk omdat ik niet gehuwd ben, niet wettelijk samenwoon en geen dichte bloedverwanten heb.
Pure discriminatie, toch? Is dit wel wettelijk ?
Welke alternatieven zijn dan wel mogelijk voor me?
"Gezien u niet wettelijk samenwoont, niet gehuwd bent en geen bloedverwant tot in de 2de graad kunt aanduiden, kunt u jammer genoeg geen Vita Pensioen onderschrijven."
Fiscaal sparen zo deelt men mij mee is voor mij niet mogelijk omdat ik niet gehuwd ben, niet wettelijk samenwoon en geen dichte bloedverwanten heb.
Pure discriminatie, toch? Is dit wel wettelijk ?
Welke alternatieven zijn dan wel mogelijk voor me?
Re: Discriminatie pensioensparen! : Niet voor wie geen familie heeft?
Dat is grote zever.
Dit geldt alleen voor bepaalde lange termijn spaarverzekeringen, waarbij een begunstigde moet aangeduid worden.
Dit geldt alleen voor bepaalde lange termijn spaarverzekeringen, waarbij een begunstigde moet aangeduid worden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik dacht wel dat dat een voorwaarde was voor psp ook.
Maar dan nog, met pragmatisme geredeneerd. Er staat dat je deze in het contract moet aanduiden als begunstigde, niet nominatief (met naam en toenaam), maar wel generiek ("de echtgenote van de verzekerde"). Er staat ook niet dat deze personen ook effectief moeten bestaan. Je kan immers nog later trouwen en (wie weet) massa's kids krijgen. Met andere woorden: sluit gewoon zo'n contract af, met de standaard begunstigingsclausule bij overlijden voor pensioensparen. Punt. Waarom moet die verzekeraar nu weten hoe je familie in mekaar steekt?
Wat met iemand die een echtgenote heeft en geen andere bloedverwanten. En stel dat die echtgenote de week nadien sterft. Die kon dan wel zo'n contract afsluiten?
https://financien.belgium.be/nl/particu ... ioensparen
Maar dan nog, met pragmatisme geredeneerd. Er staat dat je deze in het contract moet aanduiden als begunstigde, niet nominatief (met naam en toenaam), maar wel generiek ("de echtgenote van de verzekerde"). Er staat ook niet dat deze personen ook effectief moeten bestaan. Je kan immers nog later trouwen en (wie weet) massa's kids krijgen. Met andere woorden: sluit gewoon zo'n contract af, met de standaard begunstigingsclausule bij overlijden voor pensioensparen. Punt. Waarom moet die verzekeraar nu weten hoe je familie in mekaar steekt?
Wat met iemand die een echtgenote heeft en geen andere bloedverwanten. En stel dat die echtgenote de week nadien sterft. Die kon dan wel zo'n contract afsluiten?
https://financien.belgium.be/nl/particu ... ioensparen
Zever of niet ... VDK deelde me net hetzelfde mee als ik informeerde naar pensioensparen met kapitaalgarantie : niet mogelijk in mijn positie inderdaad omdat er weer een begunstigde moest worden aangeduid*.
intekenen op een pensioenspaarFONDS kon dan weer wel... zonder kaptitaalgarantie en winstgarantie :/
Zijn de meeste pensioenspaarverzekeringen uitgesloten of heb ik gewoon toevallig twee instanties bevraagd die dat niet aanbieden. Zijn er alternatieven voor pensioensparen met fiscaal voordeel met garantie minimum opbrengst en kapitaalgarantie ?
* Is dat dan niet steeds zo dat er een begunstigde moet worden aangeduid bij pensioensparen?
De wetgeving is enkele jaren geleden veranderd.
De verzekering die misschien dat wet wat (te) correct wil toepassen , moet de bonen vreten ?
Wat zou het zijn met een verzekering die de wet niet correct toepast en de fiscus komt daarachter ? alle je aftrekken verworpen ?
De verzekering die misschien dat wet wat (te) correct wil toepassen , moet de bonen vreten ?
Wat zou het zijn met een verzekering die de wet niet correct toepast en de fiscus komt daarachter ? alle je aftrekken verworpen ?
Lijkt heel vreemd dat een pensioenspaarverzekering bij VDK niet mogelijk zou zijn.
https://www.vdk.be/particulieren/wrappe ... n/vdk-life
In het algemeen heb ik nooit gehoord over beperkingen op pensioenspaarverzekering: ik ken menig vrijgezel, niet samenwonend, geen kinderen* die een pensioenspaarverzekering hebben.
*Onderliggend is het een tak21, dus misschien wel een beperking tot-2-de graad?
https://www.vdk.be/particulieren/wrappe ... n/vdk-life
In het algemeen heb ik nooit gehoord over beperkingen op pensioenspaarverzekering: ik ken menig vrijgezel, niet samenwonend, geen kinderen* die een pensioenspaarverzekering hebben.
*Onderliggend is het een tak21, dus misschien wel een beperking tot-2-de graad?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
"ik ken menig vrijgezel, niet samenwonend, geen kinderen* die een pensioenspaarverzekering hebben. "
als die nog ouders hebben is het ook ok, dat is familie van de eerste graad en ook erfgenamen
als die nog ouders hebben is het ook ok, dat is familie van de eerste graad en ook erfgenamen
en als die dan sterven voor de verzekeringsnemer op pensioen gaat?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
dan kan er effectief een probleem zijn vrees ik
de pensioen verzekering heeft een "nobel" doel, je erfgenamen financieel helpen als je dood bent.
Heb je geen erfgenamen, dan kan het zijn dat de fiscus je geen aftrek meer gunt.
Kan men een verzekering verwijten dat zij mogelijk als enige de wet wil toepassen, ook als speelt het in haar nadeel ( een klant minder hebben )
Heb je geen erfgenamen, dan kan het zijn dat de fiscus je geen aftrek meer gunt.
Kan men een verzekering verwijten dat zij mogelijk als enige de wet wil toepassen, ook als speelt het in haar nadeel ( een klant minder hebben )
Neen, in het geval van een pensioenspaarrekening komt de som - als niets anders werd geregeld - toe aan de nalatenschap. Er worden geen begunstigden aangeduid want het is ook geen verzekering.
Ik heb dusver al bijgeleerd dat er een pensioenspaarfonds bestaat
een pensioenspaarrekening
en niet geldig voor mij een pensioenspaarverzekering
Bestaan er nog andere fiscale voordelige mogelijkheden van pensioensparen of pensioenopbouw ?
En kom ik dan ook niet in aanmerking voor levensverzekeringen? Ik heb trouwens een groepsverzekering van mijn vorige werknemer : hoe zit het daar dan mee? Deze laatste ben ik aangegaan toen mijn ouders nog leefden en toen ik nog getrouwd was.
Fiscaal voordelige mogelijkheden van pensioensparen of pensioenopbouw zijn pensioensparen (kan zonder verzekering) en langetermijnsparen.
Ik ken twee fiscaal vormen van individueel pensioensparen (3de pijler): de Pensioenspaarverzekering (tak21 en tak23) en het pensioenspaarfonds. Zie wikifin
Wat is een pensioenspaarrekening?
pensioenspaarfonds is correcte juridische benaming, maar is eigenlijk het vehikel
bankiers gebruiken vaak "pensioenspaarrekening" omdat je als klant een rekening krijgt waarnaar je overschrijft en eenheden in een fonds koopt
http://www.kluwereasyweb.be/documents/v ... ml?lang=nl