Distribuerend aandelenfonds keert niet uit (Keytrade)
TIP
Distribuerend aandelenfonds keert niet uit (Keytrade)
9 jaar geleden kocht ik enkele fondsen bij Rabobank, die in 2017 naar Keytrade verhuisden. Eén ervan is een distribuerend aandelenfonds (belegt momenteel 95% in aandelen, 5% cash): Fidelity Funds - Asia Focus Fund A-DIST-EUR (LU0069452877).
Ik heb sinds de aankoop nooit dividend-uitkeringen ontvangen, niet door Rabobank en niet door Keytrade. Kunnen jullie dit verklaren?
Meer achtergrond:
Ik heb sinds de aankoop nooit dividend-uitkeringen ontvangen, niet door Rabobank en niet door Keytrade. Kunnen jullie dit verklaren?
Meer achtergrond:
- Morningstar pagina voor dit fonds: https://www.morningstar.be/be/funds/sna ... F0GBR04MAJ
- In de KIID staat: "Inkomsten worden herbelegd in bijkomende aandelen of worden op verzoek uitbetaald aan de aandeelhouders." Dit is voor mij voorlopig dan ook de enige mogelijke verklaring: ik zou zelf elk jaar een verzoek tot uitbetalingen moeten indienen?
Of zou dit eerder een soort fiscale omzeiling zijn: het fonds categoriseren als distribuerend, maar nooit dividenden uitkeren?
- Ter info: ik ben bezig mijn actief beheerde fondsen te verkopen, ik vervang ze namelijk door ETFs. Ik ben dus zeker niet van plan nog bij te kopen van dit of andere actief beheerde fondsen.
Re: Distribuerend aandelenfonds keert niet uit (Keytrade)
Voor zulke informatie is het altijd best om naar de info van de fondsleverancier zelf te gaan kijken.
Op https://www.fidelity.nl/fondsen/factshe ... mance-risk (en de excel die je daar vind) zie ik dat dit fonds tot 2016 elke zomer een dividend betaalde, daarna niet meer.
Heb jij tot 2016 dividenden ontvangen; of extra deelbewijzen?
Op https://www.fidelity.nl/fondsen/factshe ... mance-risk (en de excel die je daar vind) zie ik dat dit fonds tot 2016 elke zomer een dividend betaalde, daarna niet meer.
Heb jij tot 2016 dividenden ontvangen; of extra deelbewijzen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Als je een dividendfonds verkoopt, betaal je geen 1.32% taks, omdat de roerende voorheffing bevrijdend werkt. Verkoop je een kapitaliserend fonds, dan betaal je die 1,32% taks wel.
In België kan je de laatste jaren heel wat fondsen terugvinden die fiscaalvriendelijk zijn. Strikt genomen zijn het dividendfondsen, maar ze betalen niet of amper dividend.
Zelf heb ik er zo enkele
.
In België kan je de laatste jaren heel wat fondsen terugvinden die fiscaalvriendelijk zijn. Strikt genomen zijn het dividendfondsen, maar ze betalen niet of amper dividend.
Zelf heb ik er zo enkele
Bedankt allebei voor jullie duidelijke antwoorden! Zo zijn meteen beide vragen die ik had beantwoord
.
Ik dacht eigenlijk dat ik enkel kapitaliserende fondsen had aangekocht, het is pas bij de verkoop nu dat ik merk dat één ervan distribuerend is. Misschien werd dit bij de overdracht van Rabobank naar Keytrade in 2017 omgezet van de kapitaliserende variant naar de distribuerende (omdat het toch fake-distribuerend is)?
Neen, geen van beide. Toen zat dit fonds nog bij Rabobank, en ik heb daar nooit inkomende transacties op m'n effectenrekening zien passeren. (M'n andere fondsen waren allemaal kapitaliserend.)
Ik dacht eigenlijk dat ik enkel kapitaliserende fondsen had aangekocht, het is pas bij de verkoop nu dat ik merk dat één ervan distribuerend is. Misschien werd dit bij de overdracht van Rabobank naar Keytrade in 2017 omgezet van de kapitaliserende variant naar de distribuerende (omdat het toch fake-distribuerend is)?
heb hetzelfde voor met Fidelity world technology. Medirect