Dividend coöperatieve aandelen 18 jarige - wie geeft dit aan in belastingsaangifte?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Dividend coöperatieve aandelen 18 jarige - wie geeft dit aan in belastingsaangifte?
Ingehouden roerende voorheffing op dividenden van (coöperatieve) aandelen moeten bij minderjarigen door de ouders worden aangegeven.
Mijn zoon is op midden januari 2020 18 jaar geworden. Dus in het begin van 2020 was hij nog 17.
Wie moet in dit geval dit aangeven in de belastingsaangifte? Wij als ouders of mijn zoon?
Thanks
Mijn zoon is op midden januari 2020 18 jaar geworden. Dus in het begin van 2020 was hij nog 17.
Wie moet in dit geval dit aangeven in de belastingsaangifte? Wij als ouders of mijn zoon?
Thanks
Re: Dividend coöperatieve aandelen 18 jarige - wie geeft dit aan in belastingsaangifte?
Uw zoon vult het in zijn eigen belastingaangifte in. Het Cera attest staat ook op zijn naam.
De fiscus kijkt naar de situatie op 1/1/2021, het aanslagjaar.
De fiscus kijkt naar de situatie op 1/1/2021, het aanslagjaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Dividend coöperatieve aandelen 18 jarige - wie geeft dit aan in belastingsaangifte?
Dank u voor de vraag en het antwoord. Mijn dochter moet haar eerste belastingaangifte indienen. Kinderen opgrooien...
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... e/kinderen
Hangt dat niet af van het ten laste zijn of niet, los van de leeftijd dus ?
Indien kind ten laste, dan lijkt me dit onder de belastingsaangifte van de ouders te vallen, zowel eventuele belastbare inkomsten als eventuele belastingvoordelen.
Neen, de leeftijd en soort inkomen speelt een rol om te bepalen of men belastingplichtig is of niet.EarthNvstr1 schreef: ↑23 mei 2021, 10:04https://financien.belgium.be/nl/particu ... e/kinderen
Hangt dat niet af van het ten laste zijn of niet, los van de leeftijd dus ?
Indien kind ten laste, dan lijkt me dit onder de belastingsaangifte van de ouders te vallen, zowel eventuele belastbare inkomsten als eventuele belastingvoordelen.
De gezinssituatie op 1/1 van het aanslag jaar of men ten laste is of niet.
Een 18 jarige krijgt voor het eerst zijn eigen belastingbrief voor het inkomstenjaar waarin hij 18 wordt. Vanaf dan is hij meerderjarig en belastingplichtig zoals alle volwassenen. Vanaf dan zijn alle inkomsten ook persoonlijke inkomsten. Hij heeft vanaf zijn meerderjarigheid in principe het volledige genot van die dividenden en aandelen. Zelfs al zou hij op 31/12 pas 18 worden, zijn de inkomsten van het volledige jaar toch persoonlijke inkomsten voor de fiscus. Daarnaast zijn de onderhoudsgelden van minderjarigen ook persoonlijke inkomsten en dienen ze die in hun eigen aangifte in te vullen, maar dat werd hier niet gevraagd.
De zoon kan nog wel ten laste zijn van zijn ouders als zijn netto bestaansmiddelen minder dan 3380€ zijn.
De zoon geeft zijn vakantiejob, alle ontvangen dividenden (aandelen + etf's, enz.), ontvangen intresten, de ingehouden RV op die intresten/fondsen en de ingehouden RV op dividenden van aandelen tot 800€ aan in zijn eigen belastingbrief. Als die in totaal minder zijn dan de belastingvrije som (BVS) krijgt hij niet alleen de BV en de 240€ RV terug maar alle betaalde RV op die dividenden en intresten terug.
Dat is het voordeel als je nog studeert dan is uw belastbaar inkomen meestal onder de BVS en krijg je de BV en RV terug. Dat"s ook de enigste redenen buiten de recuperatie van de 240€ RV op dividenden waarom men inkomsten waarop reeds RV is ingehouden aangeeft. Normaal kiest men voor die inkomsten voor de definitieve vrijstelling RV zodat men er geen gemeentelijke opcentiemen moet voor betalen.
Maak de simulatie voor de zoon en kies de voordeligste oplossing.