Dividend ETFs
TIP
Dividend ETFs
Zeezout maakte al nuttige threads over dividend aandelen, in deze wil ik heb hebben over ETFs gericht op zulke dividend aandelen, zowel hoog dividend als groeiend dividend (aristocrats). Graag jullie mening over welke jullie goed en niet goed vinden en waarom. Ik hoop dat iedereen hier wat wil bijdragen.
Morningstar is uiteraard ideaal om deze te vinden, waarbij deze mij al interessant lijken:
PowerShares S&P 500® High Dividend Low Volatility Portfolio (USD) | SPHD
PowerShares S&P 500 High Dividend Low Volatility UCITS ETF (EUR) | HDLV (Ierland)
SPDR® S&P Dividend ETF (USD) | SDY
SPDR® S&P US Dividend Aristocrats UCITS ETF (USD) | UDVD
iShares Select Dividend ETF (USD) | DVY (midcaps volgens M*, niet zeker)
WisdomTree MidCap Dividend Fund (USD) | DON (midcaps dus wat mss riskanter is bij crisis)
Nadeel is dat die alleen de VS markt omvatten. De EU maar vreemd genoeg ook globale broertjes van deze ETFs doen meestal veel minder, zie bvb. SPDR® S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF (EUR) GLDV of SPDR® S&P Euro Dividend Aristocrats UCITS ETF (EUR) EUDI.
Naast return vind ik kapitaalsrisico ook wel belangrijk. iShares wordt gedekt voor Blackrock, maar hoe veilig zijn SPDR en WisdomTree?
Graag jullie commentaar (en ervaringen) met deze en andere suggesties.
Morningstar is uiteraard ideaal om deze te vinden, waarbij deze mij al interessant lijken:
PowerShares S&P 500® High Dividend Low Volatility Portfolio (USD) | SPHD
PowerShares S&P 500 High Dividend Low Volatility UCITS ETF (EUR) | HDLV (Ierland)
SPDR® S&P Dividend ETF (USD) | SDY
SPDR® S&P US Dividend Aristocrats UCITS ETF (USD) | UDVD
iShares Select Dividend ETF (USD) | DVY (midcaps volgens M*, niet zeker)
WisdomTree MidCap Dividend Fund (USD) | DON (midcaps dus wat mss riskanter is bij crisis)
Nadeel is dat die alleen de VS markt omvatten. De EU maar vreemd genoeg ook globale broertjes van deze ETFs doen meestal veel minder, zie bvb. SPDR® S&P Global Dividend Aristocrats UCITS ETF (EUR) GLDV of SPDR® S&P Euro Dividend Aristocrats UCITS ETF (EUR) EUDI.
Naast return vind ik kapitaalsrisico ook wel belangrijk. iShares wordt gedekt voor Blackrock, maar hoe veilig zijn SPDR en WisdomTree?
Graag jullie commentaar (en ervaringen) met deze en andere suggesties.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: Dividend ETFs
kijk in elk geval ook de faciliteit na; anders zit je met dubbele RV
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Al 113 views, slechts 1 reply. Als bijna niemand participeert op dit forum heeft het nog weinig zin denk ik.
@JulusCesar Ierse etfs hebben geen bronheffing maar geen idee of deze etfs die mss zelf al hebben betaald. Rendement in euro van SPHD (op Arca in VS) ligt volgens M* YTD zo'n 7% procent hoger dan dochter HDLV met Ierse domicilie dus daar moet een reden voor zijn.
@JulusCesar Ierse etfs hebben geen bronheffing maar geen idee of deze etfs die mss zelf al hebben betaald. Rendement in euro van SPHD (op Arca in VS) ligt volgens M* YTD zo'n 7% procent hoger dan dochter HDLV met Ierse domicilie dus daar moet een reden voor zijn.
Omega6,
Ik vind het best een interessant topic, maar ik kan er helaas geen zinnig woord over zeggen wegens geen ervaring met ETFs.
Ik vind het best een interessant topic, maar ik kan er helaas geen zinnig woord over zeggen wegens geen ervaring met ETFs.
uitgedrukt in euro vs USD kan het verschil verklaren?omega6 schreef: @JulusCesar Ierse etfs hebben geen bronheffing maar geen idee of deze etfs die mss zelf al hebben betaald. Rendement in euro van SPHD (op Arca in VS) ligt volgens M* YTD zo'n 7% procent hoger dan dochter HDLV met Ierse domicilie dus daar moet een reden voor zijn.
Vanuit Belgisch standpunt zijn dividend ETF's fiscaal niet interessant, dus heb ik er geen verder advies over. Er is geen bronheffing, maar wel Belgische RV. De ETF zelf heeft inderdaad ook al withholding tax moeten betalen op de ontvangen dividenden (maar daar is geen ontkomen aan)
Ik ken het gevoel en kan je frustratie begrijpen: velen zien een forum om vrijblijvend informatie te rapen - maar zelf bijdragen: hola!omega6 schreef:Al 113 views, slechts 1 reply. Als bijna niemand participeert op dit forum heeft het nog weinig zin denk ik. ....
Anderzijds is het onderwerp reeds min of meer behandeld geweest in verschillende draden, zoals bv.
Dividend fondsen
ETF - Trackers
ETF topper gezocht
...
Dit illustreert ook een veel voorkomend euvel van fora: de zoekfunctie bestaat maar wordt mijn inziens weinig gebruikt. Het toont ook aan hoe moeilijk het is om een draad te benoemen zodat iedereen het zich in kan terugvinden.
Of misschien is de werkelijke ervaring van Spaargidsers met ETF's gewoon omgekeerd evenredig met het aantal views.

Opletten ook in wat voor soort ETF's je wil beleggen.
Die Low Volatility ETF's zijn die bijv. wel fysiek?
Voordat je het weet zit je in synthetische trackers die via hefbomen e.d.m. rendement proberen te halen.
Zoals hier algemeen geschreven wordt: levensgevaarlijk.
Off topic: er zijn altijd veel meer views dan replies - dat is toch logisch. Als actieve gebruiker van dit forum weet je, dat je voor je eigen plezier hier in de eerste plaats actief bent. Als je een vraag stelt, en die vraag heeft relevantie voor de andere bezoekers van dit forum, en ze kan dan nog beantwoord worden door mede-forumleden, dan is dit des te beter. Als je het alleen om de vraag zelf gaat, dan kan je die net zo goed via opzoekwerk op het Internet beantwoord zien. Een forum als dit is compleet onvoorspelbaar. Ik ben persoonlijk al blij als er niet steeds maar met politieke overtuigingen gereageerd wordt en de aanvankelijke vraag ondergesneeuwd worden onder oeverloze politieke discussies. The good old days dat enkele straffe mannen/vrouwen hier consequent een eigen visie op beleggen aanleerden en uiteenzetten, zijn wel voor een groot deel verdwenen. Helaas hebben hun vervangers niet altijd datzelfde kaliber.
Die Low Volatility ETF's zijn die bijv. wel fysiek?
Voordat je het weet zit je in synthetische trackers die via hefbomen e.d.m. rendement proberen te halen.
Zoals hier algemeen geschreven wordt: levensgevaarlijk.
Off topic: er zijn altijd veel meer views dan replies - dat is toch logisch. Als actieve gebruiker van dit forum weet je, dat je voor je eigen plezier hier in de eerste plaats actief bent. Als je een vraag stelt, en die vraag heeft relevantie voor de andere bezoekers van dit forum, en ze kan dan nog beantwoord worden door mede-forumleden, dan is dit des te beter. Als je het alleen om de vraag zelf gaat, dan kan je die net zo goed via opzoekwerk op het Internet beantwoord zien. Een forum als dit is compleet onvoorspelbaar. Ik ben persoonlijk al blij als er niet steeds maar met politieke overtuigingen gereageerd wordt en de aanvankelijke vraag ondergesneeuwd worden onder oeverloze politieke discussies. The good old days dat enkele straffe mannen/vrouwen hier consequent een eigen visie op beleggen aanleerden en uiteenzetten, zijn wel voor een groot deel verdwenen. Helaas hebben hun vervangers niet altijd datzelfde kaliber.
Ik lees nu pas je bericht...
Een tijdje terug heb ik hier ook eens naar zitten kijken, toen ik op zoek was naar een alternatief voor Fiscaal Langetermijnsparen (waar ik ook maar 1 reactie op gekregen heb) : langetermijn-sparen-t20855.html.
Voor Europa heb ik toen de iShares EURO Dividend UCITS ETF - IDVY gevonden.
Deze heeft een uitkeringsrendement van 5,54%. Domicily is Ierland, Fysieke ETF, kosten 0,40%.
Zelf zit ik ook nog in dubio. Aan de ene kant is het verleidelijk om voor een hoog dividend te kiezen, maar anderzijds is de RV met 27% al vrij hoog... En gaat ze zo blijven of nog verhogen ?
Een tijdje terug heb ik hier ook eens naar zitten kijken, toen ik op zoek was naar een alternatief voor Fiscaal Langetermijnsparen (waar ik ook maar 1 reactie op gekregen heb) : langetermijn-sparen-t20855.html.
Voor Europa heb ik toen de iShares EURO Dividend UCITS ETF - IDVY gevonden.
Deze heeft een uitkeringsrendement van 5,54%. Domicily is Ierland, Fysieke ETF, kosten 0,40%.
Zelf zit ik ook nog in dubio. Aan de ene kant is het verleidelijk om voor een hoog dividend te kiezen, maar anderzijds is de RV met 27% al vrij hoog... En gaat ze zo blijven of nog verhogen ?
Zolang de roerende voorheffing zo hoog is (en vaak ook dubbel), vind ik het niet interessant om voor een dividendstrategie te kiezen. Ik begrijp de motivatie voor dividend (growth) investing maar dat is hier in België fiscaal gewoonweg niet zo interessant.
Eigenlijk is het mij niet te doen om het dividend dat deze etfs uitkeren. Het is eerder dat aandelen met een constant goed dividend beter doen dan de brede S&P500 en met de nulrente op bonds zijn deze nog meer gegeerd.netwerken schreef:uitgedrukt in euro vs USD kan het verschil verklaren?omega6 schreef: @JulusCesar Ierse etfs hebben geen bronheffing maar geen idee of deze etfs die mss zelf al hebben betaald. Rendement in euro van SPHD (op Arca in VS) ligt volgens M* YTD zo'n 7% procent hoger dan dochter HDLV met Ierse domicilie dus daar moet een reden voor zijn.
Vanuit Belgisch standpunt zijn dividend ETF's fiscaal niet interessant, dus heb ik er geen verder advies over. Er is geen bronheffing, maar wel Belgische RV. De ETF zelf heeft inderdaad ook al withholding tax moeten betalen op de ontvangen dividenden (maar daar is geen ontkomen aan)
Zijn er ETFs in (Amerikaanse) dividend aandelen waarop je geen RV betaalt of wordt die dan toch intern afgehouden?
Anderzijds betaal je op kapitaliserende etfs dacht ik 1,32% taks in en uit. Ook, als iets als die SPHD etf vorig jaar 17% winst maakte en daarvan maar zo'n 3% uitkeerde is die RV niet zo'n ramp denk ik tenzij ik iets over het hoofd zie?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
netwerken schreef:uitgedrukt in euro vs USD kan het verschil verklaren?omega6 schreef: @JulusCesar Ierse etfs hebben geen bronheffing maar geen idee of deze etfs die mss zelf al hebben betaald. Rendement in euro van SPHD (op Arca in VS) ligt volgens M* YTD zo'n 7% procent hoger dan dochter HDLV met Ierse domicilie dus daar moet een reden voor zijn.
Tja Blijft voor mij ook een vraag ...zou kunnen dat men inderdaad bij M* de dollars gaat uitdrukken in euro's (in de grafiek doen ze dit in elk geval zo ; dat kan je zelfs aanpassen) en dan zit er eventueel een wisselkoerswinst op hoewel ze beiden investeren in US bedrijven ; wat meteen ook volgens mij de beperktheid is van deze trackers. Mssch is kap nog beter voor de tax ?
heb ook gezien dat de ishares per kwartaal dividend voorziet...zou dit een verschil kunnen maken naar rendement weergave ? Dacht het niet ?
Verder gaat ivm met dividend vaak het fonds van Kempen over de tong; da's natuurlijk geen ETF
Ook nog even meegeven dat bij mocht als indien mogelijks de rente zou stijgen dergelijke dividend aandelen zullen dalen....met wrssch de vastgoed aandelen eerst.
Nog even dit : weinig antwoorden op vragen op dit forum ?Je meot natuurlijk al een nuttig antwoord kunnen geven en daarbij voel ik mij een beetje gebruikt op een commercieel forum; Christian ik groet U en natuurlijk ook Yaris
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Ondertussen eens gekeken naar die ETF's gedragen zijn keurig stabiel(vgl met Bv het actieve kemen fonds)....nog even verder kijken voor die fiscaliteit (deze keer juist geschreven
)
Wat ik eerst zag als een nadeel, enkel s&p lijkt mssch wel een goeie manier om op de us beurs aanwezig te zijn.
In elk geval bedankt om deze topic te starten en de gegevens te delen.

Wat ik eerst zag als een nadeel, enkel s&p lijkt mssch wel een goeie manier om op de us beurs aanwezig te zijn.
In elk geval bedankt om deze topic te starten en de gegevens te delen.