Langetermijn Sparen
TIP
Langetermijn Sparen
Binnenkort is mijn lening afbetaald, en ik was initieel van plan om aan fiscaal langetermijnsparen te doen.
Maar met alles wat ik hier gelezen heb de afgelopen maanden, en het feit dat je geld dan wel 20 jaar heel erg "vast" staat en je ook niet weet hoe de wetgeving hieromtrent gaat evolueren, heb ik beslist hier vanaf te zien.
Mijn plan was om 2x per jaar een aandeel met een hoog dividend, een GVV of een tracker met een hoog dividend aan te schaffen.
Maar ook hier komen weer enkele vragen bij kijken :
- hoe kan ik trackers selecteren/filteren op basis van hun dividend ? Zijn er ergens lijsten van ? Bij Keytrade kan ik wel zien hoe vaak ze een dividend uitkeren, maar niet hoeveel. Kijk ik bv. op de site van iShares, dan moet ik ze een voor een open klikken om het te achterhalen. Geen idee hoe het bij andere aanbieders zit.
- Wat als de RV nog hoger gaat dan de huidige 27% ?
Waarom de dividenden ? Momenteel zijn die niet echt nodig en zou ik ze terug investeren. Maar als ik bv. over 10 jaar zou beslissen om minder te gaan werken, dan zijn die wellicht wel welkom.
Lijkt jullie dit een goed plan, of stap ik beter af van het dividend-gebeuren en kijk ik hiervoor beter naar goede holdings of goed gespreide trackers ?
Maar met alles wat ik hier gelezen heb de afgelopen maanden, en het feit dat je geld dan wel 20 jaar heel erg "vast" staat en je ook niet weet hoe de wetgeving hieromtrent gaat evolueren, heb ik beslist hier vanaf te zien.
Mijn plan was om 2x per jaar een aandeel met een hoog dividend, een GVV of een tracker met een hoog dividend aan te schaffen.
Maar ook hier komen weer enkele vragen bij kijken :
- hoe kan ik trackers selecteren/filteren op basis van hun dividend ? Zijn er ergens lijsten van ? Bij Keytrade kan ik wel zien hoe vaak ze een dividend uitkeren, maar niet hoeveel. Kijk ik bv. op de site van iShares, dan moet ik ze een voor een open klikken om het te achterhalen. Geen idee hoe het bij andere aanbieders zit.
- Wat als de RV nog hoger gaat dan de huidige 27% ?
Waarom de dividenden ? Momenteel zijn die niet echt nodig en zou ik ze terug investeren. Maar als ik bv. over 10 jaar zou beslissen om minder te gaan werken, dan zijn die wellicht wel welkom.
Lijkt jullie dit een goed plan, of stap ik beter af van het dividend-gebeuren en kijk ik hiervoor beter naar goede holdings of goed gespreide trackers ?
-
fropskottel
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Langetermijn Sparen
Heel vervelend dat de fiscaliteit zo een instabiel broddelwerk is in België. Goed idee om daarmee rekening te houden.annetje schreef:Binnenkort is mijn lening afbetaald, en ik was initieel van plan om aan fiscaal langetermijnsparen te doen.
Als je nu niet onmiddellijk inkomen uit je beleggingen wil halen, dan kan je evengoed (voldoende liquide!) accumulerende producten aanschaffen. De kans is groot dat dat fiscaal interessanter gaat zijn. Verderop kan je dan evenuteel overschakelen naar distribuerende producten.Waarom de dividenden ? Momenteel zijn die niet echt nodig en zou ik ze terug investeren. Maar als ik bv. over 10 jaar zou beslissen om minder te gaan werken, dan zijn die wellicht wel welkom.
Maar nogmaals: fiscaliteit is in België een onbetrouwbare nest koterijen...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Langetermijn Sparen
Bedankt voor je reactie, fropskottel.
Ik ga eens alle topics ivm trackers opsnorren, om daar ev. wat inspiratie uit te halen.
Het duurt toch nog een dik half jaar eer ik mijn eerste pakketje kan aankopen, en daartegen is er hopelijk iets meer duidelijkheid ivm de fiscaliteit. Al ben ik me er van bewust dat dit om de haverklap kan wijzigen.
Ik ga eens alle topics ivm trackers opsnorren, om daar ev. wat inspiratie uit te halen.
Het duurt toch nog een dik half jaar eer ik mijn eerste pakketje kan aankopen, en daartegen is er hopelijk iets meer duidelijkheid ivm de fiscaliteit. Al ben ik me er van bewust dat dit om de haverklap kan wijzigen.