DKV uitsluiting door tandbehandeling
DKV uitsluiting door tandbehandeling
Goede middag,
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen aub.
Even eerst een situatieschets:
Tandartsbezoek met dochter van 5 jaar oud. Blijkt dat ze vijf gaatjes heeft, waardoor ze dus besluiten met volledige verdoving alle tandjes samen te behandelen. We vragen aan tandarts en behandelende arts in het ziekenhuis of dit duur zal zijn en zegt van niet, merendeel wordt door ziekenfonds gedekt zegt hij.
Op de dag van opname (dagziekenhuis) wordt er me gevraagd of ik een DKV verzekering heb, en deze heb ik inderdaad via mijn werkgever. Persoon achter de balie zegt dat ik een eenpersoonskamer mag vragen met deze verzekering en zeg daar dus ja op. Ik teken hiervoor ook een document af.
Even tussen de lijnen door, het gebruik van de kamer is welgeteld 2 a 3 uur geweest aangezien dochtertje vrij snel wakker was en mocht vertrekken.
Nu, een par maand later (ingreep was in april) krijg ik een factuur van DKV zeggende dat ik 778 eur moet betalen omdat zij een tandbehandeling niet dekken. Ik heb verder onderzoek gedaan en blijkt dat de totale factuur iets van een 1500 eur was. De bahandeling zelf werd door het ziekenfonds betaald. De rest van de factuur telt ongeveer 100 eur aan honoraria voor de dokter en 670 eur aan supplement kost door de keuze van een 1-persoonskamer.
Nu berust DKV hun theorie om de betaling te weigeren op het feit dat indien de behandeling uitgesloten wordt door de polis ook alle kosten zoals een kamer worden uitgesloten. Klopt dit? Is dit correct?
Ik heb alle mogelijke argumenten aangebracht en heel de polis gelezen en ik ga akkoord dat de tandbehandeling inderdaad niet door hen wordt gedekt, maar in de polis staat wel dat bij elke opname de kamerkeuze gedekt wordt.
Ze hebben ook gezegd dat indien dit niet om een tandbehandeling zou gaan, ze deze toeslagen wel zouden betalen.
Ik vind nergens in de polis terug dat indien de behandeling wordt uitgesloten, dat ze ook de kamerkeuze niet zouden dekken.
Kan ik hier iets tegen doen? Op zich is het al schandalig dat er meer dan 600 eur wordt afgerekend voor 2-3 uurtjes in een kamer te zitten... voor 600 eur vind je een hele week een leuke hotelkamer op een leukere plek dan een ziekenhuis...
Alvast bedankt! Grtz, Patricio
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen aub.
Even eerst een situatieschets:
Tandartsbezoek met dochter van 5 jaar oud. Blijkt dat ze vijf gaatjes heeft, waardoor ze dus besluiten met volledige verdoving alle tandjes samen te behandelen. We vragen aan tandarts en behandelende arts in het ziekenhuis of dit duur zal zijn en zegt van niet, merendeel wordt door ziekenfonds gedekt zegt hij.
Op de dag van opname (dagziekenhuis) wordt er me gevraagd of ik een DKV verzekering heb, en deze heb ik inderdaad via mijn werkgever. Persoon achter de balie zegt dat ik een eenpersoonskamer mag vragen met deze verzekering en zeg daar dus ja op. Ik teken hiervoor ook een document af.
Even tussen de lijnen door, het gebruik van de kamer is welgeteld 2 a 3 uur geweest aangezien dochtertje vrij snel wakker was en mocht vertrekken.
Nu, een par maand later (ingreep was in april) krijg ik een factuur van DKV zeggende dat ik 778 eur moet betalen omdat zij een tandbehandeling niet dekken. Ik heb verder onderzoek gedaan en blijkt dat de totale factuur iets van een 1500 eur was. De bahandeling zelf werd door het ziekenfonds betaald. De rest van de factuur telt ongeveer 100 eur aan honoraria voor de dokter en 670 eur aan supplement kost door de keuze van een 1-persoonskamer.
Nu berust DKV hun theorie om de betaling te weigeren op het feit dat indien de behandeling uitgesloten wordt door de polis ook alle kosten zoals een kamer worden uitgesloten. Klopt dit? Is dit correct?
Ik heb alle mogelijke argumenten aangebracht en heel de polis gelezen en ik ga akkoord dat de tandbehandeling inderdaad niet door hen wordt gedekt, maar in de polis staat wel dat bij elke opname de kamerkeuze gedekt wordt.
Ze hebben ook gezegd dat indien dit niet om een tandbehandeling zou gaan, ze deze toeslagen wel zouden betalen.
Ik vind nergens in de polis terug dat indien de behandeling wordt uitgesloten, dat ze ook de kamerkeuze niet zouden dekken.
Kan ik hier iets tegen doen? Op zich is het al schandalig dat er meer dan 600 eur wordt afgerekend voor 2-3 uurtjes in een kamer te zitten... voor 600 eur vind je een hele week een leuke hotelkamer op een leukere plek dan een ziekenhuis...
Alvast bedankt! Grtz, Patricio
Re: DKV uitsluiting door tandbehandeling
Ik ken de exacte letter van uw verzekeringscontract natuurlijk niet, maar als uw polis tandzorg NIET dekt, dan zie ik niet in waarom DKV eender welke kost van tandzorg-gerelateerde subjecten zou moeten terugbetalen.
Wat niet wegneemt dat uw kamersupplement schandalig hoog was! Welke regio van ziekenhuis was dat?
Wat niet wegneemt dat uw kamersupplement schandalig hoog was! Welke regio van ziekenhuis was dat?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan dit ook voorleggen aan de financiële ombudsdienst van het ziekenhuis, wellicht begrijpen zij de situatie (verkeerde informatie gekregen) en kan er misschien wel een geste wat betreft de factuur gedaan worden. Moraal van het verhaal: geloof geen praatjes aan de registreerbalie in het ziekenhuis ... die onthaalbediende kent je verzekeringscontract niet. Misschien best meteen vooraf contact opnemen met DKV (voor de operatie/kamerkeuze). Maar ja, ik begrijp het wel, er is een medisch probleem met je kind dat je zo snel mogelijk wil oplossen ... dan sta je soms niet stil bij de financiële gevolgen. Je kan in de toekomst ook altijd op zeker spelen en sowieso een tweepersoonskamer nemen ... verzekering blij en jij komt dan nooit voor verrassingen te staan. Het is geen ramp om 2-3 uur een kamer te delen hé.
Ik weet niet of er bij DKV misschien andere voorwaarden zijn, maar bij alle hospitalisatieverzekeringen waarvan ik of een gezinslid ooit gebruik maakten, had men uitsluitend recht op kamer-terugbetaling indien er sprake was van minstens 1 overnachting in het ziekenhuis.
Dus nooit voor dag-hospitalisatie.
Ikzelf heb 2 keer een chirurgische ingreep ondergaan (1 onder plaatselijke verdoving, en 1 onder gehele anesthesie) waarbij ik tegen de avond terug naar huis mocht (of 'moest' ondanks de pijn).
Voor geen van deze beide keren kwam de hospitalisatieverzekering tussen voor de kamer, hoewel ik telkens urenlang in een kamer moest verblijven; zowel vóór als nà de operatie.
Wél bij andere, meerdaagse opnames van mij of mijn gezinsleden; ook bij keuze voor 1-persoonskamer.
De verzekeringen in kwestie waren: 1 via mijn werkgever; 1 privé, en 1 van de mutualiteit.
Ikzelf heb 2 keer een chirurgische ingreep ondergaan (1 onder plaatselijke verdoving, en 1 onder gehele anesthesie) waarbij ik tegen de avond terug naar huis mocht (of 'moest' ondanks de pijn).
Voor geen van deze beide keren kwam de hospitalisatieverzekering tussen voor de kamer, hoewel ik telkens urenlang in een kamer moest verblijven; zowel vóór als nà de operatie.
Wél bij andere, meerdaagse opnames van mij of mijn gezinsleden; ook bij keuze voor 1-persoonskamer.
De verzekeringen in kwestie waren: 1 via mijn werkgever; 1 privé, en 1 van de mutualiteit.
aan de balie vroegen ze of u DKV hebt...maar impliciet bedoelden ze natuurlijk ook: voor de ingreep in kwestie,
het juiste antwoord was dus niet ja, maar NEE,
ik vrees dat u geen been hebt om op te staan
het juiste antwoord was dus niet ja, maar NEE,
ik vrees dat u geen been hebt om op te staan
U hebt wel een been om op te staan, zowel letterlijk als figuurlijk.
De wet bepaalt dat een contract (dienst of koop) slechts gesloten is als er consensus is over de belangrijkste elementen. Het belangrijkste element is de prijs. De consensus hoeft niet noodzakelijk beschreven te zijn in een papieren contract. Hebt u een getuige van het gesprek? Mondelinge akkoorden zijn immers ook rechtsgeldig.
U bent zeer slecht ingelicht geweest hierover, aangezien ze uw DKV kaart aanvaardden en u hierop antwoordden dat u gratis recht had op een éénpersoonskamer. Meld ze het uur en datum van dat gesprek. Wellicht kunnen ze achterhalen wie dan aan de balie stond.
De kliniek moet u dus een lagere aanvaardbare prijs voorstellen, want u had wellicht een andere kamer gekozen als u de prijs had geweten.
Besluit : Teken bezwaar aan tegen de exorbitante ziekenhuisfactuur.
De wet bepaalt dat een contract (dienst of koop) slechts gesloten is als er consensus is over de belangrijkste elementen. Het belangrijkste element is de prijs. De consensus hoeft niet noodzakelijk beschreven te zijn in een papieren contract. Hebt u een getuige van het gesprek? Mondelinge akkoorden zijn immers ook rechtsgeldig.
U bent zeer slecht ingelicht geweest hierover, aangezien ze uw DKV kaart aanvaardden en u hierop antwoordden dat u gratis recht had op een éénpersoonskamer. Meld ze het uur en datum van dat gesprek. Wellicht kunnen ze achterhalen wie dan aan de balie stond.
De kliniek moet u dus een lagere aanvaardbare prijs voorstellen, want u had wellicht een andere kamer gekozen als u de prijs had geweten.
Besluit : Teken bezwaar aan tegen de exorbitante ziekenhuisfactuur.
Ik dacht dat bij de keuze van éénpersoonskamer de behandelende arts vrij mag bepalen hoeveel zijn ereloon en supplementen is.
Kamertype Kamersupplement
Gemeenschappelijke kamer Verboden
Tweepersoonskamer Verboden
Eenpersoonskamer
Toegelaten, behalve:
indien de gezondheidstoestand van de patiënt of de technische voorwaarden van het onderzoek een eenpersoonskamer vereisen;
bij opname in een eenpersoonskamer omdat er geen ander kamertype beschikbaar is;
bij opname, buiten de wil van de patiënt, op de spoedafdeling of de afdeling intensieve zorg;
bij opname in een eenpersoonskamer omwille van dienstnoodwendigheden;
bij opname van een kind samen met een begeleidende ouder.
Het kamersupplement wordt vrij bepaald door het ziekenhuis.
( Bron : Cm )
Als je bij opname zegt een hospitalistatie verzekering te hebben, mag je er op rekenen dat ze goed doorrekenen, zeg je van niet zullen ze voorzichtiger zijn,omdat de rekening dan door het ziekenfonds streng gecontroleerd wordt. Na terugbetaling van je ziekenfonds kun je dan het overige deel aan je hospitalistaie verzekering vragen.
Hospitalisatie verzekeringen bevatten zoveel kleine lettertjes en voorwaarden, dat het niet altijd even simpel is om het te lezen, maar je moet ook nog wel kunnen begrijpen wat ze juist allemaal ermee bedoelen, en das niet altijd gemakkelijk.
Als je twijfelt aan de juistheid van je faktuur, ga er mee naar je ziekenfonds, zij zullen ,indien foute faktuur,het nodige doen.
Gemeenschappelijke kamer Verboden
Tweepersoonskamer Verboden
Eenpersoonskamer
Toegelaten, behalve:
indien de gezondheidstoestand van de patiënt of de technische voorwaarden van het onderzoek een eenpersoonskamer vereisen;
bij opname in een eenpersoonskamer omdat er geen ander kamertype beschikbaar is;
bij opname, buiten de wil van de patiënt, op de spoedafdeling of de afdeling intensieve zorg;
bij opname in een eenpersoonskamer omwille van dienstnoodwendigheden;
bij opname van een kind samen met een begeleidende ouder.
Het kamersupplement wordt vrij bepaald door het ziekenhuis.
( Bron : Cm )
Als je bij opname zegt een hospitalistatie verzekering te hebben, mag je er op rekenen dat ze goed doorrekenen, zeg je van niet zullen ze voorzichtiger zijn,omdat de rekening dan door het ziekenfonds streng gecontroleerd wordt. Na terugbetaling van je ziekenfonds kun je dan het overige deel aan je hospitalistaie verzekering vragen.
Hospitalisatie verzekeringen bevatten zoveel kleine lettertjes en voorwaarden, dat het niet altijd even simpel is om het te lezen, maar je moet ook nog wel kunnen begrijpen wat ze juist allemaal ermee bedoelen, en das niet altijd gemakkelijk.
Als je twijfelt aan de juistheid van je faktuur, ga er mee naar je ziekenfonds, zij zullen ,indien foute faktuur,het nodige doen.
Daghospitalisatie is gedekt bij zowel DKV als AG Care (en de meeste andere hospitalisatieverzekeringen.Nefertari schreef:Ik weet niet of er bij DKV misschien andere voorwaarden zijn, maar bij alle hospitalisatieverzekeringen waarvan ik of een gezinslid ooit gebruik maakten, had men uitsluitend recht op kamer-terugbetaling indien er sprake was van minstens 1 overnachting in het ziekenhuis.
groepshospitalisatieverzekeringen kunnen 'op maat zijn' van de firma (met meer uitsluitingen om minder te moeten betalen)
Er is dus een dubbel probleem ;
1. kan DKV weigeren de éénpersoonskamer te vergoeden op basis van de polis voorwaarden.
2. Mag het ziekenhuis supplement aanrekenen voor die éénpersoonskamer.
Voor punt 2 kan je info vragen aan je ziekenkas
Voor punt 1 http://www.ombudsman.as/
1. kan DKV weigeren de éénpersoonskamer te vergoeden op basis van de polis voorwaarden.
2. Mag het ziekenhuis supplement aanrekenen voor die éénpersoonskamer.
Voor punt 2 kan je info vragen aan je ziekenkas
Voor punt 1 http://www.ombudsman.as/
Heb een paar jaar geleden iets gelijkaardigs meegemaakt met AG-insuarance.
Ook verzekering via mijn werkgever , ik heb dan via werkgever gans het verhaal uit de doeken gedaan aan de makelaar.
Uiteindelijk heeft AG dan toch betaald.
Ook verzekering via mijn werkgever , ik heb dan via werkgever gans het verhaal uit de doeken gedaan aan de makelaar.
Uiteindelijk heeft AG dan toch betaald.
Tandproblemen is bij bijna alle hospitalisatieverzekering uitgesloten (behalve bij ongeval) dus dat de hospiverzekering niet tussenkomt zal wel juist zijn. Ik denk niet dat daar discussie over zal zijn.
Probleem is niet de tandbehandeling( die is deels terugbetaald door ziekenkas ) maar het supplement voor de éénpersoonskamer.nuyttie schreef:Tandproblemen is bij bijna alle hospitalisatieverzekering uitgesloten (behalve bij ongeval) dus dat de hospiverzekering niet tussenkomt zal wel juist zijn. Ik denk niet dat daar discussie over zal zijn.
Quote "
De rest van de factuur telt ongeveer 100 eur aan honoraria voor de dokter en 670 eur aan supplement kost door de keuze van een 1-persoonskamer.Ik heb alle mogelijke argumenten aangebracht en heel de polis gelezen en ik ga akkoord dat de tandbehandeling inderdaad niet door hen wordt gedekt, maar in de polis staat wel dat bij elke opname de kamerkeuze gedekt wordt.
Indien er verder geen nadere omschrijving of beperking in de polis staat,( bv. dat de eenpersoons kamer enkel vergoedbaar is als de behandeling ook vergoedbaar is ) mag verzekerde ervan uit gaan dat dit kamer supplement wel gedekt is.
Al hetgeen niet expliciet verboden of beperkt of uitgesloten is, is in principe toegestaan/goedgekeurd.
Zoniet is er sprake van misleiding, en kan verzekeraar bij elk schadegeval het draaien en keren, zoals het hun best uitkomt, om verzekerde niet te vergoeden.
(Zo kan je perfekt bij de ene maatschappij alleen een brandverzekering hebben voor het gebouw, bij de andere maatschappij alleen een inboedelverzekering en bij nog een andere maatschappij alleen een rechtsbijstandverzekering.
Bij schade zal je dan de drie verzekeringen moeten aanspreken om je respektievelijke schade vergoed te zien.)
En zo zijn er nog wel enkele voorbeelden.
probleem is wel de tandbehandeling. Als dit uitgesloten is, zijn natuurlijk ook alle supplementen en andere kosten uitgesloten die er mee te maken hebben.