Doe ik me voordeel? "Groene" lening - spaarrekening
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
-
- Full Member
- Contacteer:
Doe ik me voordeel? "Groene" lening - spaarrekening
Stel :
Alhoewel we dit bedrag kunnen ophoesten, ga ik een "groene" lening aan van 7500euro aan een looptijd van 5 jaar.
Gezien dit via een heropname van kapitaal van ons bestaande hypothecaire lening kan, zou dit tegen 1.2% kunnen.
=> ca 7780 terug te betalen op 5 jaar
Dat zou zo'n 130 euro extra(*) per maand betekenen (gedurende 5 jaar) dat we zouden moeten afbetalen. Op zich zou dit lukken, anderzijds verwachten we binnenkort een 2de kindje, waardoor we dit liever niet wensen te doen.
Mochten we die 7500 op een gewone spaarekening (momemteel bv 1.8%) zetten en met een automatische opdracht iedere maand 130 euro eraf halen om de meerkost (*) teniet te doen.
Op die manier hebben eigenlijk geen grotere afbetaling te doen (die we zelf voelen van ons bestaand budget) en hebben we gedurende 5 jaar toch nog steeds een bepaald kapitaal (weliswaar per maand/5jaar 130 euro minder) voorhanden mocht dit nodig zijn in noodgevallen (auto, ziekenhuis,...)
Ondertussen zou de rente van de spaarekening me ondertussen al meer van 280euro moeten opgeleverd hebben...
Zie ik het te eenvoudig?
Alhoewel we dit bedrag kunnen ophoesten, ga ik een "groene" lening aan van 7500euro aan een looptijd van 5 jaar.
Gezien dit via een heropname van kapitaal van ons bestaande hypothecaire lening kan, zou dit tegen 1.2% kunnen.
=> ca 7780 terug te betalen op 5 jaar
Dat zou zo'n 130 euro extra(*) per maand betekenen (gedurende 5 jaar) dat we zouden moeten afbetalen. Op zich zou dit lukken, anderzijds verwachten we binnenkort een 2de kindje, waardoor we dit liever niet wensen te doen.
Mochten we die 7500 op een gewone spaarekening (momemteel bv 1.8%) zetten en met een automatische opdracht iedere maand 130 euro eraf halen om de meerkost (*) teniet te doen.
Op die manier hebben eigenlijk geen grotere afbetaling te doen (die we zelf voelen van ons bestaand budget) en hebben we gedurende 5 jaar toch nog steeds een bepaald kapitaal (weliswaar per maand/5jaar 130 euro minder) voorhanden mocht dit nodig zijn in noodgevallen (auto, ziekenhuis,...)
Ondertussen zou de rente van de spaarekening me ondertussen al meer van 280euro moeten opgeleverd hebben...
Zie ik het te eenvoudig?
Re: Doe ik me voordeel? "Groene" lening - spaarrekening
hoe geraak je aan 1,2%, 1,5% is toch het minimum?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat is toch hetgeen wat ze op papier hebben gezet...
Van de interesten die je betaald op een groene lening kan je ook nog 40% recupereren via de belastingen. Met de huidige lage hypotheken zijn die groene leningen in feite gratis geld.
Ranter the 2nd schreef:Dat is toch hetgeen wat ze op papier hebben gezet...
heb het nog eens opgezocht en was fout, het is als de rente voor aftrek onder 1,5% gaat dat de subsidie verminderd zodat je nooit minder dan 0% betaalt, wat nogal logisch is.zeverare schreef:hoe geraak je aan 1,2%, 1,5% is toch het minimum?
de grote winnaar hier is de bank, maar jij kan er op het eerste zicht weinig mis mee doen, als je investeringen aan alle voorwaarden voldoen natuurlijk.
in het slechtste geval krijg je volgend jaar op je spaarboekje bijna geen intrest en betaal je nog eens 20% roerende voorheffing maar dan nog is dat geen ramp.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dus ik mag er vanuit dat mijn redenering klopt in mijn gevalzeverare schreef:Ranter the 2nd schreef:Dat is toch hetgeen wat ze op papier hebben gezet...heb het nog eens opgezocht en was fout, het is als de rente voor aftrek onder 1,5% gaat dat de subsidie verminderd zodat je nooit minder dan 0% betaalt, wat nogal logisch is.zeverare schreef:hoe geraak je aan 1,2%, 1,5% is toch het minimum?
de grote winnaar hier is de bank, maar jij kan er op het eerste zicht weinig mis mee doen, als je investeringen aan alle voorwaarden voldoen natuurlijk.
in het slechtste geval krijg je volgend jaar op je spaarboekje bijna geen intrest en betaal je nog eens 20% roerende voorheffing maar dan nog is dat geen ramp.
Thx