Dubbele afrekening bancontact
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Dubbele afrekening bancontact
Heden kwam ik, naar aanleiding van een ander topic op dit forum, er achter dat bij een betaling met Bancontact in een warenhuis mijn verrichting nadien twee keer van mijn zichtrekening werd afgehouden. Het is de eerste keer dat mij zo iets overkomt.
Zelf heb ik een fout gemaakt door niet onmiddellijk mijn bankafschriften te controleren of ik heb er overgekeken omdat het een doodnormale dagelijkse aankoop betreft.
Ik heb dit onmiddellijk per interne mail geseind aan de desbetreffende bank (DB).
In hun voordeel pleit al vast dat ik nog geen uur later telefoon kreeg van hun verificatiedienst met de mededeling dat ze het hadden nagekeken en mij gelijk moesten geven.
(het bedrag is gedebiteerd voor twee maal het exacte bedrag, op dezelfde plaats en op exact dezelfde datumuurgroep).
Ze hebben mij onmiddellijk een formulier betwisting betaling Bancontact overgemaakt.
Ben benieuwd naar het resultaat van het onderzoek en de reden. De feiten zijn wel al geleden van 13/03/2017.
Komt dit vaker voor of is het een uitzondering?
Kan het Bancontact systeem automatisch flippen of is daar een (al dan niet opzettelijke) manipulatie van de winkelbediende aan vooraf gegaan?
Het is uiteraard geen drama (ook als er geen oplossing komt) maar ik vraag me af of ik betalingen met Bancontact nu steeds dubbel moet gaan nakijken? En dan nog hoe bewijs je als klant je gelijk? Je krijgt immers maar één kassaticket en één Bancontact ticket. Moest je dit aan de kassa dubbel krijgen viel als klant je euro onmiddellijk en kon je het ter plaatse onmiddellijk rechtzetten.
Het komt in meerder winkels voor dat je Bancontact eens niet werkt en je de procedure moet herdoen. In desbetreffende winkelketen komt het ook al eens voor dat de kassa "vastloopt" en ze moeten herbeginnen. Bij zulke gevallen kijk ik na afloop wel altijd mij aankopen na op het kasticket maar ja daarmee voorkom je nog geen dubbele afrekening.
Zelf heb ik een fout gemaakt door niet onmiddellijk mijn bankafschriften te controleren of ik heb er overgekeken omdat het een doodnormale dagelijkse aankoop betreft.
Ik heb dit onmiddellijk per interne mail geseind aan de desbetreffende bank (DB).
In hun voordeel pleit al vast dat ik nog geen uur later telefoon kreeg van hun verificatiedienst met de mededeling dat ze het hadden nagekeken en mij gelijk moesten geven.
(het bedrag is gedebiteerd voor twee maal het exacte bedrag, op dezelfde plaats en op exact dezelfde datumuurgroep).
Ze hebben mij onmiddellijk een formulier betwisting betaling Bancontact overgemaakt.
Ben benieuwd naar het resultaat van het onderzoek en de reden. De feiten zijn wel al geleden van 13/03/2017.
Komt dit vaker voor of is het een uitzondering?
Kan het Bancontact systeem automatisch flippen of is daar een (al dan niet opzettelijke) manipulatie van de winkelbediende aan vooraf gegaan?
Het is uiteraard geen drama (ook als er geen oplossing komt) maar ik vraag me af of ik betalingen met Bancontact nu steeds dubbel moet gaan nakijken? En dan nog hoe bewijs je als klant je gelijk? Je krijgt immers maar één kassaticket en één Bancontact ticket. Moest je dit aan de kassa dubbel krijgen viel als klant je euro onmiddellijk en kon je het ter plaatse onmiddellijk rechtzetten.
Het komt in meerder winkels voor dat je Bancontact eens niet werkt en je de procedure moet herdoen. In desbetreffende winkelketen komt het ook al eens voor dat de kassa "vastloopt" en ze moeten herbeginnen. Bij zulke gevallen kijk ik na afloop wel altijd mij aankopen na op het kasticket maar ja daarmee voorkom je nog geen dubbele afrekening.
Re: Dubbele afrekening bancontact
Ik heb dit nog niet meegemaakt, maar ja, een fout kan altijd voorkomen.
Een alerte bankklant is er drie waard hé
.
Een alerte bankklant is er drie waard hé

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Dubbele afrekening bancontact
Ik heb bij de laatste drie betalingen met mijn prepaid credit card het fenomeen gezien dat het te betalen bedrag dubbel van mijn kaart afgetrokken wordt. Een paar dagen later wordt de fout echter vanzelf rechtgezet en wordt mijn krediet terug verhoogd. Het zijn online betalingen op buitenlandse websites.
Re: Dubbele afrekening bancontact
De kassier(ster) kan met 1 druk op de knop de laatste verrichtingen bekijken op het apparaat waar hij/zij het bedrag ingeeft. Zo kan je meteen laten controleren of het er 2x afgegaan is of niet.Cronos schreef: ↑30 augustus 2017, 18:29
Het komt in meerder winkels voor dat je Bancontact eens niet werkt en je de procedure moet herdoen. In desbetreffende winkelketen komt het ook al eens voor dat de kassa "vastloopt" en ze moeten herbeginnen. Bij zulke gevallen kijk ik na afloop wel altijd mij aankopen na op het kasticket maar ja daarmee voorkom je nog geen dubbele afrekening.
(enfin, bij Atos is die controlemogelijkheid toch het geval)
Re: Dubbele afrekening bancontact
Bij mij ging er ooit eens op eenzelfde dag 2 X hetzelfde bedrag van mijn rekening van een geldopname aan een bankautomaat, terwijl ik dat bedrag slechts 1 keer afhaalde.
Het was in principe onmogelijk om dat te bewijzen, maar het werd uiteindelijk wel rechtgezet en dus teruggestort op mijn rekening.
Zodra ik dat gezien had, ben ik dat gaan melden in het bankkantoor waar die automaat stond (en waar ik overigens geen klant was). De bediende heeft het nodige gedaan om dit door te geven: er moest onderzocht worden of er effectief die dag eenzelfde bedrag teveel zat in de automaat.
't Is lang geleden, maar sindsdien kijk ik altijd mijn bankuittreksels na.
Het was in principe onmogelijk om dat te bewijzen, maar het werd uiteindelijk wel rechtgezet en dus teruggestort op mijn rekening.
Zodra ik dat gezien had, ben ik dat gaan melden in het bankkantoor waar die automaat stond (en waar ik overigens geen klant was). De bediende heeft het nodige gedaan om dit door te geven: er moest onderzocht worden of er effectief die dag eenzelfde bedrag teveel zat in de automaat.
't Is lang geleden, maar sindsdien kijk ik altijd mijn bankuittreksels na.
Re: Dubbele afrekening bancontact
Het ging hier wel degelijk over een Bancontactkaart en geen kredietkaart. Bij een kredietkaart kan je zelf nog reageren omdat het bedrag pas na ontvangst van het overzichtfactuur van je rekening gaat. Bij verrichtingen bancontact moet je al echt dagelijks online je verrichtingen gaan nakijken.Yaris schreef: ↑30 augustus 2017, 18:52 Ik heb bij de laatste drie betalingen met mijn prepaid credit card het fenomeen gezien dat het te betalen bedrag dubbel van mijn kaart afgetrokken wordt. Een paar dagen later wordt de fout echter vanzelf rechtgezet en wordt mijn krediet terug verhoogd. Het zijn online betalingen op buitenlandse websites.
De fout werd ook niet rechtgezet in mijn geval.
Re: Dubbele afrekening bancontact
Ja bewijzen kan ik dat natuurlijk ook niet. Het valt nogal moeilijk te bewijzen dat je iets niet gedaan hebt. Kan er Atos alleen op wijzen dat het toch uitzonderlijk vreemd is dat binnen dezelfde minuut aan dezelfde kassa in dezelfde winkel voor exact hetzelfde bedrag aankopen worden verricht (en het was een bedrag met 2 cijfers achter de komma).Nefertari schreef: ↑30 augustus 2017, 19:10 Bij mij ging er ooit eens op eenzelfde dag 2 X hetzelfde bedrag van mijn rekening van een geldopname aan een bankautomaat, terwijl ik dat bedrag slechts 1 keer afhaalde.
Het was in principe onmogelijk om dat te bewijzen, maar het werd uiteindelijk wel rechtgezet en dus teruggestort op mijn rekening.
Zodra ik dat gezien had, ben ik dat gaan melden in het bankkantoor waar die automaat stond (en waar ik overigens geen klant was). De bediende heeft het nodige gedaan om dit door te geven: er moest onderzocht worden of er effectief die dag eenzelfde bedrag teveel zat in de automaat.
't Is lang geleden, maar sindsdien kijk ik altijd mijn bankuittreksels na.
De bank zelf vond het ook bijzonder vreemd maar die voeren ook alleen maar uit wat ze doorkrijgen van Atos. Hun treft geen enkele schuld en ze hebben onmiddellijk gereageerd na mijn klacht.
Re: Dubbele afrekening bancontact
Dat begrijp ik niet goed. Vraag jij dan altijd aan de kassier(ster) om haar kassa twee keer te checken als je met bancontact betaalt en dit zelf te mogen verifiëren? (anders kan hij/zij nog vertellen wat ze wil).
Re: Dubbele afrekening bancontact
Tuurlijk niet.
Maar als er een probleem geweest is en ik moet alles een tweede keer ingeven en het is een kassier(ster) die ik 'licht opheb' zoals wij zeggen dan vraag ik wel om dat te checken, ja. (nog maar max 2-3 x gedaan overigens in het verleden)
Re: Dubbele afrekening bancontact
Ik dacht dat er een beveiliging was voor bancontact betalingen om dit soort fouten tegen te gaan.
Je kan dacht ik niet 2x achter elkaar hetzelfde bedrag betalen.
Stel je wil Id aldi 2 computers kopen van 699 euro. Je wil een aparte rekening want 1 pc is voor je dochter. Je kan dan niet 2x 699 euro betalen. Men zal dan bv 1 x 1 euro extra aanrekenen en deze terugbetalen. Net omdat er een soort beveiliging op het systeem zit.
Of is dat dan enkel id aldi dat ze zoiets hebben?
Je kan dacht ik niet 2x achter elkaar hetzelfde bedrag betalen.
Stel je wil Id aldi 2 computers kopen van 699 euro. Je wil een aparte rekening want 1 pc is voor je dochter. Je kan dan niet 2x 699 euro betalen. Men zal dan bv 1 x 1 euro extra aanrekenen en deze terugbetalen. Net omdat er een soort beveiliging op het systeem zit.
Of is dat dan enkel id aldi dat ze zoiets hebben?
Re: Dubbele afrekening bancontact
makes sense
Dubbele afrekening bancontact
Keytrade verhaal nog is oprakelen: iedereen bij die bank maakte dat voor elke betaling mee gedurende enkele dagen../
Re: Dubbele afrekening bancontact
Nu in dit specifiek geval heeft het dan toch niet gewerkt (was niet bij de Aldi) en misschien nog een geluk dan bij een ongeluk. Bij twee verschillende bedragen had ik helemaal geen bewijs dat er iets misgegaan was. Dan was het misschien mij niet eens opgevallen.
Viel mij in eerste instantie ook alleen maar op bij het overlopen van huishouduitgaven dat er vlak na elkaar 2 identieke bedragen in debet stonden bij dezelfde winkel. Op de bankafschriften kan ik zelfs niet zien dat het om verrichtingen op hetzelfde tijdstip gaat. De datum:uur:minuut tijdsnotering kan ik alleen op de online afhandeling zien (en die wordt maar een jaar bijgehouden).
Re: Dubbele afrekening bancontact
Dit klopt inderdaad. Je kan met bancontact geen 2x hetzelfde bedrag na mekaar betalen met dezelfde terminal, dit om zulke fouten te vermijden. De kassierster kan dit niet omzeilen (tenzij met de +1 € truuk)voodoo schreef: ↑30 augustus 2017, 21:36 Ik dacht dat er een beveiliging was voor bancontact betalingen om dit soort fouten tegen te gaan.
Je kan dacht ik niet 2x achter elkaar hetzelfde bedrag betalen.
Stel je wil Id aldi 2 computers kopen van 699 euro. Je wil een aparte rekening want 1 pc is voor je dochter. Je kan dan niet 2x 699 euro betalen. Men zal dan bv 1 x 1 euro extra aanrekenen en deze terugbetalen. Net omdat er een soort beveiliging op het systeem zit.
Of is dat dan enkel id aldi dat ze zoiets hebben?
Bij mijn weten zit deze beveiliging er altijd op (toch bij bancontact/maestro. Bij kredietkaarten weet ik dit niet)
Het feit dat het is voorgekomen bij de topicstarter is op zich reeds een bewijs dat er iets is foutgelopen. Bijgevolg zal een bank in dat geval altijd terugbetalen zonder extra bewijslast.