Duurzame eu etf's, wat is het verschil?
TIP
Duurzame eu etf's, wat is het verschil?
Tijdens het zoeken naar duuzame etf's binnen Europa kwam ik o.a deze twee tegen:
1) SLMC, IE00BFNM3D14
Volgt deze index: https://www.msci.com/documents/10199/13 ... d0555e2e81
2)SLMA,IE00BFNM3B99
Volgt deze index: https://www.msci.com/documents/10199/11 ... 90134119bb
De beschrijving en selectienormen van de indexen zijn dezelfde. Alleen bevat de eerste, Europa. De tweede bevat de Europese muntunie.
De belangrijkste positie bij SLMC is Nestle, bij SLMA zit dit er dan weer niet in (opvallend terwijl ze dezelfde selectiecriteria hebben).Toch is hun koersverloop praktisch identiek, wat ik opvallend vind.
De TER is bij beide 0,12%
Hoe moet je nu bepalen welke je zou nemen?
Om het nog moeilijkerr te maken is er ook nog IESE,IE00B52VJ196 met een TER 0,2%
Deze volgt echter een andere index
1) SLMC, IE00BFNM3D14
Volgt deze index: https://www.msci.com/documents/10199/13 ... d0555e2e81
2)SLMA,IE00BFNM3B99
Volgt deze index: https://www.msci.com/documents/10199/11 ... 90134119bb
De beschrijving en selectienormen van de indexen zijn dezelfde. Alleen bevat de eerste, Europa. De tweede bevat de Europese muntunie.
De belangrijkste positie bij SLMC is Nestle, bij SLMA zit dit er dan weer niet in (opvallend terwijl ze dezelfde selectiecriteria hebben).Toch is hun koersverloop praktisch identiek, wat ik opvallend vind.
De TER is bij beide 0,12%
Hoe moet je nu bepalen welke je zou nemen?
Om het nog moeilijkerr te maken is er ook nog IESE,IE00B52VJ196 met een TER 0,2%
Deze volgt echter een andere index
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Duurzame eu etf's, wat is het verschil?
Ik zie het nu, Nestle is Zwitsers. Ik dacht Frans.
Maar dan snap ik nog steeds niet dat hun koersverloop zo gelijk loopt. Zijn beide ook op hetzelfde moment opgericht.
Nominale waarde per aandeel is ook praktisch gelijk. Dit terwijl hun inhoud toch anders is.
Maar dan snap ik nog steeds niet dat hun koersverloop zo gelijk loopt. Zijn beide ook op hetzelfde moment opgericht.
Nominale waarde per aandeel is ook praktisch gelijk. Dit terwijl hun inhoud toch anders is.
Hat lijkt dat het stukje Europa/niet-euro dus gelijkaardig presteerde als het stuk euro; op de periode die jij bekeek
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ze zijn beide op 19/10/2018 opgericht,verder kan ik dus niet vergelijken.
Dus vraag ik mij af op welke basis je zou moet kiezen?
Het enigste dat misschien op lange termijn kan spelen is: de ene is alleen in euro de andere euro + andere munten zoals BP.
Dus vraag ik mij af op welke basis je zou moet kiezen?
Het enigste dat misschien op lange termijn kan spelen is: de ene is alleen in euro de andere euro + andere munten zoals BP.
Je lijkt je te baseren op de resultaten uit het verleden. Het is geweten dat: "resultaten uit het verleden geen goede indicator zijn voor de toekomst".
Kies de ETF die het best past bij de portefeuille die je wil opbouwen: wens je enkel euro of wil je ook een deel in de Europese-niet-Euro landen?
Kies de ETF die het best past bij de portefeuille die je wil opbouwen: wens je enkel euro of wil je ook een deel in de Europese-niet-Euro landen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Nee hoor, maar ik dacht eerst dat het om dezelfde etf's gingen.Zelfde oprichtingsdatum, zelfde prijs/aandeel, synchroon koersverloop. Terwijl de ene dubbel zoveel bedrijven heeft als de andere. Ook groot verschil in fondsgrootte.
Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie,dit kan toch niet toevallig zijn
Of misschien is het een (klein) bewijs dat veel spreiden niet nodig is om het zelfde rendement te behalen (230 bedrijven tegenover 417).
Mijn voorkeur gaat trouwens naar euro + niet euro opdat ik volledig Scandinavië wil. Deze zijn meestal koplopers betreffende duurzaamheid. Dus SLMC of IESE.
IESE bestaat al sinds 2011 maar heeft maar 110 bedrijven.
Spreiden doe je om het risico te verminderen, niet om het rendement te verhogen.
Als je een hoger rendement wil halen moet je juist minder spreiden en beleggen in de bedrijven die de volgende periode beter zullen doen dan het gemiddelde; de volgende Amazon, Apple of Tesla. (Alleen is het zo moeilijk om te weten welke dit zullen zijn)