Duurzame investeringen
TIP
-
anonymous9
Re: Duurzame investeringen
Toch opletten voor je kennis:
De koersen van de ETF's in duurzame bedrijven zijn al een heel jaar fors aan het klimmen.
Ze golfden hoger en hoger samen met de opiniepeilingen die Biden als winnaar voorspelden.
Nu hij effectief president is, zal er misschien nog wat stijging komen, maar mogelijks is het vet nu van de soep.
Ze zijn ook voor de Robinhood-beleggers geliefde speculatieve speeltjes.
Eén van de bekendste zonne-energie ETF's is nog Invesco Solar (ticker TAN).
De handel daarin is zeer uitgebreid en liquide.
Een heel aantal van de duurzame ETF's hebben trouwens ook Tesla in portefeuille. Dikwijls is het zelfs hun belangrijkste post. Of dat effectief zo een duurzaam bedrijf is, weet ik niet.
De koersen van de ETF's in duurzame bedrijven zijn al een heel jaar fors aan het klimmen.
Ze golfden hoger en hoger samen met de opiniepeilingen die Biden als winnaar voorspelden.
Nu hij effectief president is, zal er misschien nog wat stijging komen, maar mogelijks is het vet nu van de soep.
Een heel aantal van de duurzame ETF's hebben trouwens ook Tesla in portefeuille. Dikwijls is het zelfs hun belangrijkste post. Of dat effectief zo een duurzaam bedrijf is, weet ik niet.
-
woodenhome
- Newbie

- Contacteer:
Zou je kunnen toelichten waarom je twijfelt aan de duurzaamheid van het bedrijf Tesla?MoreOrLess schreef: ↑8 november 2020, 22:29 Toch opletten voor je kennis:
Tesla is namelijk de oorzaak van de wereldwijde versnellende transitie naar duurzame energie. In mijn ogen is Tesla het belangrijkste bedrijf ter wereld met betrekking tot duurzaamheid en hoort daardoor in elke ETF van duurzame energie thuis. Als zij er niet waren geweest, was geen enkele autobouwer begonnen met elektrische wagens. Het is letterlijk de missie en visie van Tesla om de transitie te versnellen en zodanig de wereld te redden.
Tesla - Alphabet A - Aperam - Basic Fit - Recticel - Alfen - Illumina - Invitae - Palo Alto - Barco
-
anonymous9
De reden waarom ik het niet zeker weet is omdat ik geen zicht heb hoe de productie van de wagens van Tesla gebeurt. Is dat duurzaam? Ik weet het gewoonweg niet. Ik weet evenmin hoe duurzaam de batterijen en dergelijke meer zijn. Ik heb ook geen zicht op de activiteiten die Tesla nog plant in de toekomst zoals bijv de vliegtuigen.
Het is dus niet zozeer 'twijfelen'. Ik weet het gewoonweg niet.
Het is dus niet zozeer 'twijfelen'. Ik weet het gewoonweg niet.
Naast de duurzaamheid zijn er natuurlijk ook "ethical practices" redenen te vinden om bvb Tesla uit te sluiten:
https://www.asnbank.nl/zo-maakt-geld-ge ... stapt.html
Het beleggingsuniversum van Triodos en ASN zijn heel interessante beginpunten, ook omdat bvb ASN een heel uitgebreide lijst met woord en uitleg publiceert van het hoe en waarom. Die van ASN vind je hier:
https://www.asnbank.nl/over-asn-bank/du ... gging.html
Soms investeren ze toch in "minder duurzame" bedrijven om te kunnen wegen op de beslissingen van de raad van bestuur om verbetering teweeg te brengen. In die zin zie ik meer voordeel in het investeren via een vehikel als een beleggingsfonds in zulke bedrijven dan als kleine garnaal rechtstreeks in de aandelen. De beleggingsfondsen van ASN hebben een relatief lage kostenratio (tov de meeste actief beheerde fondsen) en de meeste kan je kopen via Euronext Amsterdam.
Naast echt duurzame fondsenbeheerders als Triodos en ASN, zijn er ook tal van lijstjes en tabellen te vinden. Eentje waar ik al vaak naar heb gekeken is deze die kijkt naar de "sustainable impact" van een ETF:
https://etfdb.com/esg-investing/environmental-issues/
Natuurlijk is het moeilijk om hier besluiten uit te gaan trekken, maar je gaat snel dezelfde onderliggende bedrijven vinden.
Als laatste bron die ik al heb doornomen zijn er de Dirty Profits rapporten:
https://www.facing-finance.org/en/publi ... ofits-1-6/
Deze lichten verschillende "bekende" bedrijven uit die in een of meerdere of zelfs herhalende schandalen zijn verwikkeld.
Voor mij zijn vele van deze bedrijven no-go's door de streken die ze hebben geprobeerd uit te halen.
https://www.asnbank.nl/zo-maakt-geld-ge ... stapt.html
Het beleggingsuniversum van Triodos en ASN zijn heel interessante beginpunten, ook omdat bvb ASN een heel uitgebreide lijst met woord en uitleg publiceert van het hoe en waarom. Die van ASN vind je hier:
https://www.asnbank.nl/over-asn-bank/du ... gging.html
Soms investeren ze toch in "minder duurzame" bedrijven om te kunnen wegen op de beslissingen van de raad van bestuur om verbetering teweeg te brengen. In die zin zie ik meer voordeel in het investeren via een vehikel als een beleggingsfonds in zulke bedrijven dan als kleine garnaal rechtstreeks in de aandelen. De beleggingsfondsen van ASN hebben een relatief lage kostenratio (tov de meeste actief beheerde fondsen) en de meeste kan je kopen via Euronext Amsterdam.
Naast echt duurzame fondsenbeheerders als Triodos en ASN, zijn er ook tal van lijstjes en tabellen te vinden. Eentje waar ik al vaak naar heb gekeken is deze die kijkt naar de "sustainable impact" van een ETF:
https://etfdb.com/esg-investing/environmental-issues/
Natuurlijk is het moeilijk om hier besluiten uit te gaan trekken, maar je gaat snel dezelfde onderliggende bedrijven vinden.
Als laatste bron die ik al heb doornomen zijn er de Dirty Profits rapporten:
https://www.facing-finance.org/en/publi ... ofits-1-6/
Deze lichten verschillende "bekende" bedrijven uit die in een of meerdere of zelfs herhalende schandalen zijn verwikkeld.
Voor mij zijn vele van deze bedrijven no-go's door de streken die ze hebben geprobeerd uit te halen.
Laatst gewijzigd door rubenvb op 9 november 2020, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Het klopt dus (jullie hadden gelijk) FAN & TAN zijn niet te kopen via binckbank, ik heb het geprobeerd met een lage koers aan te kopen, maar lukte dus niet: "Bepaalde effecten, zoals trackers zonder KID (Key Information Document), mogen onder de Europese PRIIPS regelgeving niet meer worden aangekocht. Klik hier voor meer info."
Wat betreft Tesla: Het begrip duurzaamheid is voor iedereen anders natuurlijk, ik weet dat Tesla voor mijn kennis eerder niet past in haar portefeuille dan wel.
Wat betreft Tesla: Het begrip duurzaamheid is voor iedereen anders natuurlijk, ik weet dat Tesla voor mijn kennis eerder niet past in haar portefeuille dan wel.
Gezien op Twitter :
Do you know the green GEMS of renewable energy?
Goldman Sachs foresees a great future for Iberdrola, Orsted and Enel, the biggest GREEN energy majors
Het aandeel Orsted lijkt me al te duur, maar wellicht zit er nog potentieel in Enel en Iberdrola.
Ik heb die laatste twee in bezit en met name Iberdrola heeft al een mooie stijging achter de rug, maar het is nog bescheiden in vergelijking met Orsted, dus er zou zeker nog meer in het vat kunnen zitten.
Do you know the green GEMS of renewable energy?
Goldman Sachs foresees a great future for Iberdrola, Orsted and Enel, the biggest GREEN energy majors
Het aandeel Orsted lijkt me al te duur, maar wellicht zit er nog potentieel in Enel en Iberdrola.
Ik heb die laatste twee in bezit en met name Iberdrola heeft al een mooie stijging achter de rug, maar het is nog bescheiden in vergelijking met Orsted, dus er zou zeker nog meer in het vat kunnen zitten.