Dynamisch elektriciteitscontract bij Engie ervaringen?
Dynamisch elektriciteitscontract bij Engie ervaringen?
Hi Spaargidsers,
Ik ben sinds september verhuisd, ben gasloos, stookolieloos.
We hebben daarvoor ook mazoutketel voor verwarming vervangen door lucht-lucht warmtepomp systeem en voor sanitair warmtepompboiler.
Daarnaast hebben we ongeveer 6300 wp zonnepanelen gelegd.
Voor tips rond het optimale gebruik van de warmtepomp keek ik over de grens naar Nederland.
Het zijn nu eenmaal gierige pinnen daar dus ik kon er maar van leren qua instellingen etc.
Wat ik geregeld zag passeren daar was een dynamisch energiecontract.
Het komt er op neer dat je energieprijs per uur berekend wordt en dat die dan wordt toegepast per uur van je verbruik.
Tijdens de nacht valt die soms terug tot 3 cent per kilowatt daar.
Mensen laten op die manier dingen hun gang gaan als ze veel opbrengst hebben van hun panelen - > overdag vermijden ze de dure uren door zelf op te wekken.
Als ze weinig tot niets opwekken proberen ze vooral 's nachts te verbruiken als het tarief in elkaar stuikt tot 1/10e van de normale prijs. Of ze verwarmen hun huis al 's nachts zodat het enkel op temperatuur moet blijven in de dure uren wat minder energie vraagt.
Het vergt ofwel een slim systeem die alles automatisch aanstuurt (dat bestaat) of veel manueel geregel van jezelf, kan ook.
Je kan het ook doen zonder panelen etc zolang je maar je verbruik goed in kaart hebt en er op aanpast.
Nu zie ik in België enkel Engie dit aanbieden.
Iedere dag om 14u tonen ze de prijs van de dag erna als ik het goed heb.
Ik wilde een voorbeeld linken naar de dagprijs sheet maar site laat het niet toe.
Engie dynamic - > dagprijzen
2 vragen:
1) Ze geven de prijs per megawatt als ik het goed heb, hoe gaan we dan naar kilowatt? delen door 100 door 1000?
2) Zijn er mensen hier met ervaring met dit energie contact (engie dynamic)
Grote dank alvast!
Ik ben sinds september verhuisd, ben gasloos, stookolieloos.
We hebben daarvoor ook mazoutketel voor verwarming vervangen door lucht-lucht warmtepomp systeem en voor sanitair warmtepompboiler.
Daarnaast hebben we ongeveer 6300 wp zonnepanelen gelegd.
Voor tips rond het optimale gebruik van de warmtepomp keek ik over de grens naar Nederland.
Het zijn nu eenmaal gierige pinnen daar dus ik kon er maar van leren qua instellingen etc.
Wat ik geregeld zag passeren daar was een dynamisch energiecontract.
Het komt er op neer dat je energieprijs per uur berekend wordt en dat die dan wordt toegepast per uur van je verbruik.
Tijdens de nacht valt die soms terug tot 3 cent per kilowatt daar.
Mensen laten op die manier dingen hun gang gaan als ze veel opbrengst hebben van hun panelen - > overdag vermijden ze de dure uren door zelf op te wekken.
Als ze weinig tot niets opwekken proberen ze vooral 's nachts te verbruiken als het tarief in elkaar stuikt tot 1/10e van de normale prijs. Of ze verwarmen hun huis al 's nachts zodat het enkel op temperatuur moet blijven in de dure uren wat minder energie vraagt.
Het vergt ofwel een slim systeem die alles automatisch aanstuurt (dat bestaat) of veel manueel geregel van jezelf, kan ook.
Je kan het ook doen zonder panelen etc zolang je maar je verbruik goed in kaart hebt en er op aanpast.
Nu zie ik in België enkel Engie dit aanbieden.
Iedere dag om 14u tonen ze de prijs van de dag erna als ik het goed heb.
Ik wilde een voorbeeld linken naar de dagprijs sheet maar site laat het niet toe.
Engie dynamic - > dagprijzen
2 vragen:
1) Ze geven de prijs per megawatt als ik het goed heb, hoe gaan we dan naar kilowatt? delen door 100 door 1000?
2) Zijn er mensen hier met ervaring met dit energie contact (engie dynamic)
Grote dank alvast!
Re: Dynamisch elektriciteitscontract bij Engie ervaringen?
1000W = 1KW
1000KW = 1MW
1000MW = 1GW
Ze geven de prijzen zoals op de day ahead markt waar je uw energie koopt. Die is steeds in €/MWh. Je krijgt niet 1 prijs maar 24 prijzen te zien, 1/ u.
Uitleg over engie dynamic en de werking er van: https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/
Bestudeer ook de effecten van het capaciteitstarief. Wil je bij dynamic zo weinig mogelijk aan engie betalen? Moet je in de goedkoopstevperiodes verbruiken. Dan zal je een hoge kwp hebben. Al je verbruik en hoogste kwartierpiek zal in die periode liggen. Het dynamisch tarief heeft niet alleen voordelen.
1000KW = 1MW
1000MW = 1GW
Ze geven de prijzen zoals op de day ahead markt waar je uw energie koopt. Die is steeds in €/MWh. Je krijgt niet 1 prijs maar 24 prijzen te zien, 1/ u.
Uitleg over engie dynamic en de werking er van: https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief/
Met een maandelijkse variabel tweevoudig tarief o.b.v. de spot index (epex=belpex) bekom je ongeveer hetzelfde effect. De parameters a en b verschillen dan wel in de prijsformule. Maar de gebruikte index is de gemiddelde prijs van die maand. Dat is ook wat je gemiddeld bij dynamic betaald. Het verbruik/u verschilt wel en daardoor de werkelijk te betalen prijs ook.Hoe wordt de prijs per uur berekend?
De prijs van het Dynamic tarief verandert continu: elk uur wordt de prijs aangepast aan de prijzen op de Belgische energiebeurs. Daar wordt de prijs van elektriciteit grotendeels bepaald door vraag en aanbod. Omdat steeds meer elektriciteit wordt opgewekt door zonnepaneleninstallaties, windmolens en andere groene energieproducenten, verandert de verhouding tussen vraag en aanbod, en dat heeft invloed op de prijs.
Hoe is de prijsformule van Dynamic opgebouwd? Wordt er echt geen marge genomen op de energieprijs?
De prijsformule van Dynamic is 0.1 x Epex-spot + 0.204 c€/kWh.
Het eerste stuk 0.1*Epex-spot is gewoon één op één de prijs van de beurs. Die 0.1 staat er omdat de beurs handelt in Eur/MWh, maar de prijs op de tariefkaart in cEur/KWh staat. Dit is dus gewoon het omzetten naar de eenheid op de tariefkaart
Bestudeer ook de effecten van het capaciteitstarief. Wil je bij dynamic zo weinig mogelijk aan engie betalen? Moet je in de goedkoopstevperiodes verbruiken. Dan zal je een hoge kwp hebben. Al je verbruik en hoogste kwartierpiek zal in die periode liggen. Het dynamisch tarief heeft niet alleen voordelen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hi Tycoon,
Bedankt voor je bijdrage.
Je gaat het voor mij echter wat dummyproof moeten maken
Op hun tariefkaart van 30/12 zie ik bvb tussen 2u-3u - > 3,09 - > betaal ik dan zogezegd 3,09 cent per kw of moet ik nog extra rekenen en zoja wat moet ik doen met die 3,09 ^^
Bedankt voor je bijdrage.
Je gaat het voor mij echter wat dummyproof moeten maken

Op hun tariefkaart van 30/12 zie ik bvb tussen 2u-3u - > 3,09 - > betaal ik dan zogezegd 3,09 cent per kw of moet ik nog extra rekenen en zoja wat moet ik doen met die 3,09 ^^
Je moet die 3,09€/MWh of 309 eurocent/MWh (c€/MWh) in de formule steken bij epex. Die 3,09 is de waarde tussen 2-3u. Dit komt overeen met 0,309 c€/KWh = (309c€/MWh/1000).
De werkelijke prijs exclu btw wordt dan (0,1 × 3,09) + 0,204 of 0,513 eurocent/KWh.
Inclusief 6% BTW wordt het dan 0,513 * 1,06 of 0,54378 eurocent/KWh tussen 2u-3u. Dat is wat je voor de elektriciteit aan engie betaald.
Die prijsformule moet je 24keer/dag toepassen. Voor elk uur de juiste prijs berekenen.
Hier vind je de marktprijzen, uw epex indexwaarden, voor de laatste 7 dagen. https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
De gemiddelde van die waarden is wat ze met kleine afwijkingen als maandelijkse belpex/epex index publiceren.
Merk op dat op 28/12 tussen 17u-18u de groothandelsprijs 100€/MWh of 10000 eurocent/Mwh was. Dat was dan 10,204 eurocent/KWh exclusief BTW.
Voor een dynamisch contract moet je aan fluvius wel kwartiermeting vragen en betaal je meer meet & datakosten aan de disttibutienetbeheerder.
De werkelijke prijs exclu btw wordt dan (0,1 × 3,09) + 0,204 of 0,513 eurocent/KWh.
Inclusief 6% BTW wordt het dan 0,513 * 1,06 of 0,54378 eurocent/KWh tussen 2u-3u. Dat is wat je voor de elektriciteit aan engie betaald.
Die prijsformule moet je 24keer/dag toepassen. Voor elk uur de juiste prijs berekenen.
Hier vind je de marktprijzen, uw epex indexwaarden, voor de laatste 7 dagen. https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx
De gemiddelde van die waarden is wat ze met kleine afwijkingen als maandelijkse belpex/epex index publiceren.
Merk op dat op 28/12 tussen 17u-18u de groothandelsprijs 100€/MWh of 10000 eurocent/Mwh was. Dat was dan 10,204 eurocent/KWh exclusief BTW.
Voor een dynamisch contract moet je aan fluvius wel kwartiermeting vragen en betaal je meer meet & datakosten aan de disttibutienetbeheerder.
Ok!
Op dit moment dus totaal oninteressant.
Enerzijds doordat er maar 1 partij het aanbied en anderzijds omdat er weer vanalles soorten regelingen bij gezet worden.
Als je op het goedkoopste moment op 51 cent overigens komt, is het echt wel veel te duur ook. Geen idee hoe ze dan in NL tot 3 a 5 cent komen.
Maar bedankt voor de verduidelijking, Tycoon.
Op dit moment dus totaal oninteressant.
Enerzijds doordat er maar 1 partij het aanbied en anderzijds omdat er weer vanalles soorten regelingen bij gezet worden.
Als je op het goedkoopste moment op 51 cent overigens komt, is het echt wel veel te duur ook. Geen idee hoe ze dan in NL tot 3 a 5 cent komen.
Maar bedankt voor de verduidelijking, Tycoon.
Toch nog even hier op terug komen, Tycoon.Tycoon schreef: ↑30 december 2022, 12:08 Je moet die 3,09€/MWh of 309 eurocent/MWh (c€/MWh) in de formule steken bij epex. Die 3,09 is de waarde tussen 2-3u. Dit komt overeen met 0,309 c€/KWh = (309c€/MWh/1000).
Want ik zag toevallig een artikel hierover en daar praten ze ook over bodemprijzen en dit contract met engie.
Dan moet je bij de bodem echt wel lager dan 0,513 eurocent zitten. Momenteel betalen wij variabel iets van 43 cent. Dus zou je met dat dynamisch plan, net veel hoger zitten contstant want zelfs hoger bij de bodem.
43 cent (0,43 euro) is bijna 100x hoger dan 0,513 cent (0,00513 euro)
Met dynamisch zit je hier (in dit specifieke voorbeeld) dus net veeeel lager dan variabel.

Met dynamisch zit je hier (in dit specifieke voorbeeld) dus net veeeel lager dan variabel.
amai wow, ik ga in een hol kruipen van schaamte! Bedankt voor de verduidelijking

Ok maar dat is toch superinteressant?
Als je het goed aanpakt tenminste.
Hi
ben nieuw op dit platform.
ik zat tot en met december bij Luminus (vast contract) en was vanaf januari overgeschakeld naar Engie flow.
kreeg recent een brief in de bus dat deze werd omgezet naar een vast contract met hogere tarieven. vandaar mijn zoektocht.
ik kwam uit bij Luminus basic (25,33c€/kwh enkelvoudig // dag 30,70c€/kwh en nacht 21,60c€/kwh) en ook bij engie dynamic (25,793c€/kwh)
als ik jullie voorbeeld volg van 18/01/23 tijdsblok 23u00 tem 00u00, corrigeer me gerust als ik fout denk, kom ik bij volgende uit:
0.1 x Epex-spot (=125) + 0.204 c€/kWh = 12,704c€/kwh
dit deel je nogmaals door 100 ==> 12,704:100 = 0,12704 cent exclusief BTW.
klopt dit? zoniet, verduidelijk het mij aub want ik moet dringend overschakelen...
ik zat tot en met december bij Luminus (vast contract) en was vanaf januari overgeschakeld naar Engie flow.
kreeg recent een brief in de bus dat deze werd omgezet naar een vast contract met hogere tarieven. vandaar mijn zoektocht.
ik kwam uit bij Luminus basic (25,33c€/kwh enkelvoudig // dag 30,70c€/kwh en nacht 21,60c€/kwh) en ook bij engie dynamic (25,793c€/kwh)
als ik jullie voorbeeld volg van 18/01/23 tijdsblok 23u00 tem 00u00, corrigeer me gerust als ik fout denk, kom ik bij volgende uit:
klopt dit? zoniet, verduidelijk het mij aub want ik moet dringend overschakelen...
Volgens mij correct. Vergeet wel de nettarieven en andere kosten niet. Ik ben zelf sinds 2 dagen dynamic klant en doe meestal de epex spot x 0,1 + 15 cent. Zo heb je bij benadering je tarief inclusief de kosten die ENGIE aanrekent en de overige kosten.
Misschien ook handig om weten. Als de epex prijzen negatief zijn, wat soms wel eens voorvalt, en je hebt op dat moment zonnepanelen die injecteren moet je volgens mij betalen voor je injectie?
Misschien ook handig om weten. Als de epex prijzen negatief zijn, wat soms wel eens voorvalt, en je hebt op dat moment zonnepanelen die injecteren moet je volgens mij betalen voor je injectie?
Goed om na een maand even je ervaring te delen. Heb nog geen digitale meter dus voor mij nog niet van toepassing.
Een batterij kan hierdoor ook terug interessanter worden. Als je goed aanstuurt dat het opladen gebeurt bij zon of lage kost uren. Kun je wellicht wel wat besparen. Genoeg voor de investering van een batterij? Dat durf niet te zeggen.
Een batterij kan hierdoor ook terug interessanter worden. Als je goed aanstuurt dat het opladen gebeurt bij zon of lage kost uren. Kun je wellicht wel wat besparen. Genoeg voor de investering van een batterij? Dat durf niet te zeggen.
Zal ik zeker doen. In deze opstelling kan een batterij zeker terug interessant worden. Hoewel ik er zelf voor opteer om nog niet te investeren in een batterij. Ik wacht nog even af welke richting de elektrische / hybride wagens uitgaan. Volgens mij kunnen die op zeer korte termijn fungeren als thuisbatterij.
Dynamisch is zeker ook interessant voor woningen met bvb een warmwater boiler. Laten aanspringen wanneer de tarieven laag zijn.
Dynamisch is zeker ook interessant voor woningen met bvb een warmwater boiler. Laten aanspringen wanneer de tarieven laag zijn.
Goeie tip!
Soort thermische batterij eigenlijk. Er komt binnenkort een warmtepompboiler hier dus ga ik meenemen id berekening. Batterij vind ik ook een lastige maar als je s nachts quasi gratis 10 kw kunt opladen en je hebt overdag nog wat van je panelen kun je ook in de winter een eindje ver geraken. Maar met de dalende prijs zal het verschil tussen hoogste en laatste prijspunt binnen een dag ook zakken natuurlijk waardoor batterij weer minder interessant wordt.
De auto's zijn idd ook goeie maar vraag me wat af ofdat de batterijen niet snel versleten zullen zijn als je het gebruikt om zowel je huis er mee powered als er dan mee rond rijdt ect.
Opvolgen en regelmatig eens rekenen is de boodschap.
Doe je nu al bepaalde dingen bewust snachts?
Soort thermische batterij eigenlijk. Er komt binnenkort een warmtepompboiler hier dus ga ik meenemen id berekening. Batterij vind ik ook een lastige maar als je s nachts quasi gratis 10 kw kunt opladen en je hebt overdag nog wat van je panelen kun je ook in de winter een eindje ver geraken. Maar met de dalende prijs zal het verschil tussen hoogste en laatste prijspunt binnen een dag ook zakken natuurlijk waardoor batterij weer minder interessant wordt.
De auto's zijn idd ook goeie maar vraag me wat af ofdat de batterijen niet snel versleten zullen zijn als je het gebruikt om zowel je huis er mee powered als er dan mee rond rijdt ect.
Opvolgen en regelmatig eens rekenen is de boodschap.
Doe je nu al bepaalde dingen bewust snachts?
Neen je mag niet nogmaals delen door 100! De parameter 0,1 zorgt er nl al voor dat je van € en MWh overgaat tot eurocent en KWh.axekebe schreef: ↑17 januari 2023, 16:01 Hi
1MWh = 1000KWh en 1€ = 100 euocent -> 1€/MWh = 1 * 100/1000 = 0,1 eurocent/KWh vandaar die 0,1 in de formule.
Tussen 23u en middernacht betaalde je 12,704 eurocent/KWh.
Lees de uitleg van engie hier: https://www.engie.be/nl/dynamic-tarief
De 125 op de dagkaart is 125€/MWh. 12500 eurocent/MWh = 12500/1000 = 12,5 eurocent/KWh of 125€/MWh * 0,1 = 12,5 eurocent/KWh.
In de dagkaart van vandaag is dat 162,95€/Mwh tussen 23u en 0u. De prijzen in die dagkaart zijn in €/MWh zie de hoofding "eSpot EUR/MWh" van die kolom.
Als je nog eens deelt door 100 heb je de prijs in €/KWh. Of 0,12704€/KWh op 18/1.
Grootschalige elektrische batterijen wanneer ze op grid niveau worden toegepast worden minstens elke 4 uur opgeladen en ontladen. Anders renderen ze niet, dus minstens 6 cyclussen op een dag. Maar die batterijen dienen wel om te injecteren in het net. Als particulier zal je je tot 1 cyclus per dag moeten beperken, maar je bespaart wel de volledige elek kost, ook distributie.DriesLe schreef: ↑19 januari 2023, 19:32 Goed om na een maand even je ervaring te delen. Heb nog geen digitale meter dus voor mij nog niet van toepassing.
Het dynamisch elektriciteitscontract lijkt me eigenlijk vooral interessant voor wie wel een (grote) thuisbatterij kan plaatsen maar geen PV panelen. Die heeft namelijk een heel jaar om van de prijsverschillen te profiteren, iemand met een PV installatie zal het grootste deel van het jaar op de PV/batterij combinatie leven.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash