Eandis is van jou en mij
TIP
Eandis is van jou en mij
http://www.transitienetwerkmiddenveld.be/eandis
Binnenkort verkoopt u mogelijks iets aan State Grid Corporation of China, een reusachtig Chinees staatsbedrijf. Ik twijfel er niet aan dat deze mededeling u totaal verrast en dat u denkt dat we dwalen. Toch klopt het, tenminste als u woont in een van de 229 Vlaamse gemeenten waar Eandis Assets eigenaar is (wordt) van het distributienet dat de stroom en het gas verdeelt die u en ik verbruiken.
De deal houdt in dat veertien procent van het bedrijf wordt verkocht aan State Grid Corporation of China, het grootste elektriciteitsbedrijf ter wereld en tout court een van de grootste bedrijven ter wereld.
Waarom biedt de Vlaamse overheid haar eigen burgers niet de kans om te investeren in deze belangrijke infrastructuur? Op die manier veranker je het net in Vlaanderen.
Tenslotte stelt zich de vraag of we een reusachtig Chinees staatsbedrijf zeggenschap moeten geven over dingen die belangrijk zijn voor ons allen? Moeten Chinezen mee bepalen hoeveel wij betalen voor onze stroom?
We vragen tevens om te onderzoeken of er geen manieren bestaan om de eigen burgers te betrekken, bijvoorbeeld door middel van een coöperatie. Is het niet beter dat de burgers mee een stem verwerven in beslissingen over ons net? Over de prijzen die Eandis de burgers zal aanrekenen en over de aanpassing van het net aan hernieuwbare energie?
Is dat niet het soort samenwerking dat de burger en de politiek, over de kloof heen, dichter tot elkaar kan brengen en dat de kern zal uitmaken van politiek 2.0? Om al die redenen roepen we de gemeenteraadsleden op het Eandisvoorstel op 3 oktober niet goed te keuren en na te denken over een andere aanpak.
Het volledige opiniestuk van Dirk Van de Poel (Voorzitter Transitienetwerk Middenveld), John Vandaele (Journalist, MO*) en Jonathan Holslag (Professor internationale politiek, VUB) vind je hier. Een overzicht van enkele interessante links over het onderwerp vind je hier.
Hieronder vindt u de ondertekenaars van de opinie, die niet de positie vat van alle organisaties (zoals Bond Beter Leefmilieu) actief in het Transitie Netwerk Middenveld.
Binnenkort verkoopt u mogelijks iets aan State Grid Corporation of China, een reusachtig Chinees staatsbedrijf. Ik twijfel er niet aan dat deze mededeling u totaal verrast en dat u denkt dat we dwalen. Toch klopt het, tenminste als u woont in een van de 229 Vlaamse gemeenten waar Eandis Assets eigenaar is (wordt) van het distributienet dat de stroom en het gas verdeelt die u en ik verbruiken.
De deal houdt in dat veertien procent van het bedrijf wordt verkocht aan State Grid Corporation of China, het grootste elektriciteitsbedrijf ter wereld en tout court een van de grootste bedrijven ter wereld.
Waarom biedt de Vlaamse overheid haar eigen burgers niet de kans om te investeren in deze belangrijke infrastructuur? Op die manier veranker je het net in Vlaanderen.
Tenslotte stelt zich de vraag of we een reusachtig Chinees staatsbedrijf zeggenschap moeten geven over dingen die belangrijk zijn voor ons allen? Moeten Chinezen mee bepalen hoeveel wij betalen voor onze stroom?
We vragen tevens om te onderzoeken of er geen manieren bestaan om de eigen burgers te betrekken, bijvoorbeeld door middel van een coöperatie. Is het niet beter dat de burgers mee een stem verwerven in beslissingen over ons net? Over de prijzen die Eandis de burgers zal aanrekenen en over de aanpassing van het net aan hernieuwbare energie?
Is dat niet het soort samenwerking dat de burger en de politiek, over de kloof heen, dichter tot elkaar kan brengen en dat de kern zal uitmaken van politiek 2.0? Om al die redenen roepen we de gemeenteraadsleden op het Eandisvoorstel op 3 oktober niet goed te keuren en na te denken over een andere aanpak.
Het volledige opiniestuk van Dirk Van de Poel (Voorzitter Transitienetwerk Middenveld), John Vandaele (Journalist, MO*) en Jonathan Holslag (Professor internationale politiek, VUB) vind je hier. Een overzicht van enkele interessante links over het onderwerp vind je hier.
Hieronder vindt u de ondertekenaars van de opinie, die niet de positie vat van alle organisaties (zoals Bond Beter Leefmilieu) actief in het Transitie Netwerk Middenveld.
Re: Eandis is van jou en mij
Bij mij kwam de link naar deze tekst en petitie binnen via Ecopower, maar spijtig genoeg pas in een mail van gisterenavond. Ook hun blaadje "Power Post" viel pas gisteren in de bus.Jhn schreef: ....
....
Dus eigenlijk te laat om de petitie te ondertekenen voor 3 oktober, zoals gevraagd werd.
Maar tóch heb ik ze deze morgen vroeg nog ondertekend, en blijkt dat ik niet alleen ben, want intussen staan er al een 100-tal méér op de teller.
-> Dus met deze een oproep om ook mee te tekenen (voor de Chinezen is het te laat), maar misschien is er nog hoop op een mogelijkheid om als particulieren, dit niet alleen binnen Vlaanderen te houden, maar om ook zélf een graantje mee te pikken. En uiteraard ook om nóg maar eens een prijsverhoging te vermijden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-> Dus met deze een oproep om ook mee te tekenen (voor de Chinezen is het te laat), maar misschien is er nog hoop op een mogelijkheid om als particulieren, dit niet alleen binnen Vlaanderen te houden, maar om ook zélf een graantje mee te pikken. En uiteraard ook om nóg maar eens een prijsverhoging te vermijden.[/quote]
Een graantje meepikken rechtstreeks of onrechtstreeks is een groot verschil.
Onrechtstreeks is een mogelijk dividend.
Rechtstreeks is mogelijke een participatie als particulier in bvb een windmolen, in de gemeente.
En alzo jaarlijks een vaste hoeveelheid stroom gratis afhankelijk van de investering.
Dit gedurende x jaar.
Naar wat zou uw voorkeur uitgaan.
Lijkt me nogal duidelijk me dunkt.
Of Eandis of de gemeenten zo iets aan de particulier willen aanbieden , enkel de kruimeltjes en de burger is weeral content.
Rechtstreeks is mogelijke een participatie als particulier in bvb een windmolen, in de gemeente.
En alzo jaarlijks een vaste hoeveelheid stroom gratis afhankelijk van de investering.
Dit gedurende x jaar.
Naar wat zou uw voorkeur uitgaan.
Lijkt me nogal duidelijk me dunkt.
Of Eandis of de gemeenten zo iets aan de particulier willen aanbieden , enkel de kruimeltjes en de burger is weeral content.
Estate Guru believer.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Kan er hier iemand in de juiste finanaci¨le inhoud van die deal nog eens uit de doeken doen ?
Dus niet de chinezen komen angst maar louter hoe dit geldelijk in elkaar zit/zat.
Heb dit enkel maar vaag kunnen lezen maar mssch was dit duidelijk weergegeven in HLN
en mag deze info van Van Thillo ook op de partner site Spaargids ?
Nee zonder dollen, als we weten wat de Chinezen kregen kunnen we mssch hier bekijken hoeveel je zou kunnen krijgen als particuliere belegger ?
Waarom kan/wil bv de GIMV, TINC, QFG... met toch wat cash achter de hand hierin niet investeren ?
Dus niet de chinezen komen angst maar louter hoe dit geldelijk in elkaar zit/zat.
Heb dit enkel maar vaag kunnen lezen maar mssch was dit duidelijk weergegeven in HLN

Nee zonder dollen, als we weten wat de Chinezen kregen kunnen we mssch hier bekijken hoeveel je zou kunnen krijgen als particuliere belegger ?
Waarom kan/wil bv de GIMV, TINC, QFG... met toch wat cash achter de hand hierin niet investeren ?

Ondertussen heeft een ander chinees staatsbedrijf zich in het grootste windmolenpark van Vlaanderen ingekocht
Het lijken wel aasgieren.

Of de chinezen , andere of particulieren zich inkopen,zal allemaal geen verschil maken,,,,, uiteindelijk zal op termijn het gelag betaald moeten worden, en dat zal dus de verbruiker zijn..JulusCesar schreef:Kan er hier iemand in de juiste finanaci¨le inhoud van die deal nog eens uit de doeken doen ?
Heb dit enkel maar vaag kunnen lezen maar mssch was dit duidelijk weergegeven in HLNen mag deze info van Van Thillo ook op de partner site Spaargids ?
In mijn gemeente werd spijtig genoeg, een voorstel voor een windturbine reeds jaren geleden afgevoerd, wegens tegenkanting van een deel van de bevolking.platin schreef: ...
Dit gedurende x jaar.
Naar wat zou uw voorkeur uitgaan....
Maar ikzelf heb via coöperatieve aandelen van Ecopower, geïnvesteerd in het windturbine-park dat het dichtste bij mijn woonplaats is.
Ook voor onze elektriciteit ben ik bij Ecopower.
Laatst gewijzigd door Nefertari op 6 oktober 2016, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bronnickname schreef:Ondertussen heeft een ander chinees staatsbedrijf zich in het grootste windmolenpark van Vlaanderen ingekocht...

zie http://www.eandis.be/sites/eandis/files ... ta_faq.pdfJulusCesar schreef:Kan er hier iemand in de juiste finanaci¨le inhoud van die deal nog eens uit de doeken doen ?
830 miljoen euro voor 14% van de aandelen
momenteel is het rendement vastgelegd door de VREG op 5,24%. Dit is rendement op eigen vermogen maar omdat state grid eigenlijk te veel betaalt volgens de boeken daalt voor hun het rendement naar 3,1%
in de kranten stond 4%, geen idee hoe dat berekend is.
Al het geld gaat naar eandis, moest state grid weer uitstappen krijgen ze 14% van wat eandis dan waard is en zouden ze een groot deel van wat ze zogezegd teveel betaald hebben niet terugkrijgen. Maar er zit een clausule in dat als ze langer dan 9 jaar blijven, er ieder jaar 1% extra van dat teveel betaalde terug aan hen toegekend wordt. Na nog eens 86 jaar zouden ze dus wel alles wat ze betaald hebben terugkrijgen.
in de kranten staat dat ze gedurende 95 jaar jaarlijks 1% van hun inleg terug krijgen, nogal kort door de bocht lijkt me.
Voor de gemeenten is het natuurlijk omgekeerd, een groot deel van het geld dat state grid teveel betaalt verschijnt nu als meerwaarde in hun boeken maar verdwijnt dan weer langzaam. Ken niks van gemeente boekhouding maar veronderstel dat dit wel interessant is om de boel op te fleuren in aanloop naar de verkiezingen.
Het enige grote project waar ik recent Chinese inbreng heb in zien passeren is Esperance in Henegouwen (75MW), tot nader order nog geen deel van Vlaanderen. Windvision heeft zijn aandeel verkocht aan China General Nuclear om geld op te halen voor nieuwe windmolenparken. Dat is een perfect normale manier van zakendoen, met aasgier spelen heeft dat niets te maken. Ik wens ze er overigens veel plezier mee, het daar gebruikte Enercon 7.5 MW model is nooit echt een succesvol type geweest (veel te korte wieken voor zo'n grote generator).nickname schreef:Ondertussen heeft een ander chinees staatsbedrijf zich in het grootste windmolenpark van Vlaanderen ingekocht![]()
De hernieuwbare energiesector werkt steeds meer die manier: sommige bedrijven bouwen parken (het riskante maar winstgevende deel), andere kopen daarna afgewerkte parken en baten ze uit (minder winstgevend, maar risicoloos).
idd in wallonie, had me vergist, maar dat speelt eigenlijk geen rol
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuw ... t-chinees/
http://www.chinasquare.be/actueel-nieuw ... t-chinees/