Ecocheques
Ecocheques
Mijn werkgever is sinds kort overgeschakeld van maaltijdcheques (Sodexo Lunch Pass) van 6 EUR naar die van 7 EUR. Eigenlijk hadden ze dat vorige maand al willen/moeten doen maar er was blijkbaar iets niet tijdig in orde. Om dus ons verlies van vorige maand te compenseren ontvangen we nu zo'n 50 EUR extra in Ecocheques. Nu ben ik eens gaan rondneuzen wat je daarmee kan aankopen en ik vind het een beetje bedroevend, niet echt uitgaven die voor mij prioritair zijn.
Nu zei een collega van me dat je daar gewoon alles mee kan kopen in de winkels die ze aanvaarden, gewoon een beetje chance hebben met de kassier(ster) zoals bij de maaltijdcheques. Heeft er hier iemand ervaring met ecocheques die hij/zij met ons kan delen?
Nu zei een collega van me dat je daar gewoon alles mee kan kopen in de winkels die ze aanvaarden, gewoon een beetje chance hebben met de kassier(ster) zoals bij de maaltijdcheques. Heeft er hier iemand ervaring met ecocheques die hij/zij met ons kan delen?
Re: Ecocheques
Ik zit met hetzelfde probleem, niet ter compensatie maar als bonus.
Nu zie ik bv. in de makro gids dat er bij bepaalde producten staat dat je ze met eco-cheques kan kopen. Ga er dus vanuit dat het voor de rest niet het geval is.
Moest er dus iemand weten waar je alles, of bv. alle electro in een bepaalde winkel/ keten kan kopen, alvast bedankt op voorhand voor de info.
Nu zie ik bv. in de makro gids dat er bij bepaalde producten staat dat je ze met eco-cheques kan kopen. Ga er dus vanuit dat het voor de rest niet het geval is.
Moest er dus iemand weten waar je alles, of bv. alle electro in een bepaalde winkel/ keten kan kopen, alvast bedankt op voorhand voor de info.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wij zitten met ongeveer hetzelfde systeem : geen eco-cheques, maar kadocheques; bij elke gelegenheid, hoe onnozel ook, krijgen we kadocheques twv 250 euro. Dit is (bijna) maandelijks. Ik vind dit zelf overdreven; wat moet ik doen? Ze weigeren?
http://www.ecocheque.be/
Wat kan je kopen met een ecocheque?
Ecocheques (of ‘groene cheques’) zijn bestemd voor de aankoop van ecologische producten en diensten.
Je kan deze producten en diensten aankopen bij handelaars en (diensten)leveranciers die ecocheques aanvaarden (net zoals bv. bij maaltijdcheques zijn ze dit niet verplicht).
Wat die ecologische en producten en diensten dan wel zijn, is vastgelegd in een lijst die wordt beheerd door Nationale Arbeidsraad. Deze lijst is van onbepaalde duur, maar kan jaarlijks worden herzien.
Deze lijst is opgebouwd rond zes ecologische doelstellingen:
•energiebesparing;
•waterbesparing;
•duurzame mobiliteit;
•voorkoming van afval;
•ecodesign (producten en diensten met het Europese ecolabel);
•natuur
Bij elke doelstelling hoort een lijst met producten en diensten.
Bij de eerste overhandiging van de ecocheques moet de werkgever zijn werknemers informeren over de lijst van producten en diensten.
Wat kan je kopen met een ecocheque?
Ecocheques (of ‘groene cheques’) zijn bestemd voor de aankoop van ecologische producten en diensten.
Je kan deze producten en diensten aankopen bij handelaars en (diensten)leveranciers die ecocheques aanvaarden (net zoals bv. bij maaltijdcheques zijn ze dit niet verplicht).
Wat die ecologische en producten en diensten dan wel zijn, is vastgelegd in een lijst die wordt beheerd door Nationale Arbeidsraad. Deze lijst is van onbepaalde duur, maar kan jaarlijks worden herzien.
Deze lijst is opgebouwd rond zes ecologische doelstellingen:
•energiebesparing;
•waterbesparing;
•duurzame mobiliteit;
•voorkoming van afval;
•ecodesign (producten en diensten met het Europese ecolabel);
•natuur
Bij elke doelstelling hoort een lijst met producten en diensten.
Bij de eerste overhandiging van de ecocheques moet de werkgever zijn werknemers informeren over de lijst van producten en diensten.
Ik krijg spijtig genoeg 125 EUR aan eco cheques in december en volgend jaar 250 EUR aan die cheques. Ik vind ze redelijk waardeloos omdat je er niets mee kan kopen. Ik neem weinig openbaar vervoer, spaarlampen koop ik niet want deze zijn enorm milieuvervuilend en ongezellig, batterijen gebruik ik niet echt en ik koop zeker gen 125 EUR aan batterijen. Misschien een fiets maar die wordt toch gepikt in Antwerpen-centrum. Voorts misschien milieuvriendelijke producten maar zover ik het begrepen heb is het een beperkende lijst en daar staat enkel een of ander onbekend Frans merk op, terwijl België de marktleider in milieuvriendelijke producten huisvest nl. ecover. Staat wel niet in de lijst, bizar! Ik probeer ze dus te verpatsen voor cash geld 

Zeer bizarre initiatief.
Je kan er wel een allesverdelger mee kopen maar biologische wasmiddelen van Ecover dan weer niet.
Dat is pas ECO !
Duurzame mobiliteit is ook zo een lachertje:
Geen enkele fietsenmaker aanvaard de ecocheque.
Je kan er wel een allesverdelger mee kopen maar biologische wasmiddelen van Ecover dan weer niet.
Dat is pas ECO !
Inderdaad, als men ecover met deze cheques had kunnen kopen zou dit nog een goed initiatief zijn. Men steunt een Belgisch bedrijf dat het milieu ter harte neemt maar neen, enkel een Frans merk dat niet eens te verkrijgen is in de supermarkt. België toch een kolonie van Frankrijk?Sletje schreef: Zeer bizarre initiatief.
Dat is pas ECO !
Wat spaarlampen betreft : die redenering is gebaseerd op vooroordelen die ooit de wereld werden ingestuurd.Pieterjan schreef: Ik krijg spijtig genoeg 125 EUR aan eco cheques in december en volgend jaar 250 EUR aan die cheques. Ik vind ze redelijk waardeloos omdat je er niets mee kan kopen. Ik neem weinig openbaar vervoer, spaarlampen koop ik niet want deze zijn enorm milieuvervuilend en ongezellig, batterijen gebruik ik niet echt en ik koop zeker gen 125 EUR aan batterijen. Misschien een fiets maar die wordt toch gepikt in Antwerpen-centrum. Voorts misschien milieuvriendelijke producten maar zover ik het begrepen heb is het een beperkende lijst en daar staat enkel een of ander onbekend Frans merk op, terwijl België de marktleider in milieuvriendelijke producten huisvest nl. ecover. Staat wel niet in de lijst, bizar! Ik probeer ze dus te verpatsen voor cash geld![]()
Ze gaan 8à10 maal zo lang mee dan gloeilampen, en ze verbruiken beduidend minder energie : ze zijn dus veel milieuvriendelijker dan gloeilampen.
Ook voel je heel sterk het verschil in je portemonee, als je je eindafrekening krijgt van de elektriciteitsmaatschappij.
Ik heb al meer dan 10 jaar al mijn gloeilampen in kamers waar gemiddeld veel uren verlicht moet worden (vooral in de winter dan), vervangen door spaarlampen.
Tot nu toe heb ik nog geen enkele spaarlamp moeten vervangen wegens defect, én mijn energierekening is gedaald.
En dat ze ongezellig licht geven, of lelijk of te groot zouden zijn is ook een fabeltje :
De eerste generaties spaarlampen zijn al lang vervangen door allerlei modellen, waar iedereen zijn stijl in vindt.
En net zoals bij andere lampen, bestaan ook hier verschillende kleurtypes van licht : van hard wit licht voor werkplaats of kantoor, tot zacht gezellig licht voor woonruimten.
Er zijn er die onmiddellijk volle licht geven, en andere die eerst weinig licht geven en dan langzaamaan meer, er zijn ook spaar-buislampen die flikkeren bij het aansteken(zoals TL-lampen), enz...
Om de goede keuze te kunnen maken, ga je ze dus best niet kopen in winkeltjes waar ze alleen een paar standaardlampen in voorraad hebben.
Zoek eerst op welke lamptypes het best geschikt zijn voor het gebruik dat je er wil aan geven.
Indien nodig : vraag raad aan de verkoper bij de betere electrozaken, of zelfdoezaken.
En vergeet niet : vroeg of laat zul je je tóch moeten aanpassen, want de gloeilampen verdwijnen uit de handel.
weet iemand of je met ecocheques aandelen van ecopower of beauvent kan kopen
Hoe ga je die ecocheques storten op hun rekening?Save our Centen schreef: weet iemand of je met ecocheques aandelen van ecopower of beauvent kan kopen
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!

Voor elk probleem wordt wel een oplossing gevonden, een moderator zou dit toch moeten weten...
Dit kan niet.Save our Centen schreef: weet iemand of je met ecocheques aandelen van ecopower of beauvent kan kopen
't ware nochthans een makkelijke manier om je cheques uit te geven
cp1234 schreef:Dit kan niet.Save our Centen schreef: weet iemand of je met ecocheques aandelen van ecopower of beauvent kan kopen
Als je wilt koop ik je ecocheques cash over tegen 1/3 van de waarde, kan je er toch nog ecopower aandelen mee kopen.Save our Centen schreef: 't ware nochthans een makkelijke manier om je cheques uit te gevencp1234 schreef:
Dit kan niet.
Toch leuk dat hier nog sympathieke mensen met een gevoel voor humor te vinden zijn... (die onder 1 hoedje spelen)
cp1234 schreef:Als je wilt koop ik je ecocheques cash over tegen 1/3 van de waarde, kan je er toch nog ecopower aandelen mee kopen.Save our Centen schreef: 't ware nochthans een makkelijke manier om je cheques uit te geven