Een aantal vragen ivm persoonlijke situatie
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Een aantal vragen ivm persoonlijke situatie
Beste,
Ik ben 6 jaar samen met mijn vriendin. Wettelijk samenwonend.
Ik heb 5 tal jaar geleden een appartement gekocht, die enkel op mijn naam staat.
Ik zou graag samen iets kopen met mijn vriendin, maar haar inbreng zou verwaarloosbaar zijn.
1) Wat te doen als je samen iets koopt maar de inbreng zou 90% - 10% zijn? Zijn er andere opties? Bv ik koop enkel op mijn naam, en zij betaalt mij huur?
2) Kan ik mijn huidige lening van mijn appartement, die enkel op mijn naam staat, overzetten op een nieuwe lening waar mijn partner zou bij aansluiten ?
3) Ik was van plan mijn lening voor mijn appartement te herzien. Kan ik beter wachten tot ik een nieuwe woning koop samen met mijn partner? Zodat ik niet 2 keer kosten moet betalen?
Bedankt!
Ik heb 5 tal jaar geleden een appartement gekocht, die enkel op mijn naam staat.
Ik zou graag samen iets kopen met mijn vriendin, maar haar inbreng zou verwaarloosbaar zijn.
1) Wat te doen als je samen iets koopt maar de inbreng zou 90% - 10% zijn? Zijn er andere opties? Bv ik koop enkel op mijn naam, en zij betaalt mij huur?
2) Kan ik mijn huidige lening van mijn appartement, die enkel op mijn naam staat, overzetten op een nieuwe lening waar mijn partner zou bij aansluiten ?
3) Ik was van plan mijn lening voor mijn appartement te herzien. Kan ik beter wachten tot ik een nieuwe woning koop samen met mijn partner? Zodat ik niet 2 keer kosten moet betalen?
Bedankt!
Re: Een aantal vragen ivm persoonlijke situatie
1. Je kan de verhouding 90%/10% bij de notaris laten opnemen in de akte, zo kan hier later geen discussie over zijn. Je kan natuurlijk ook zelf het appartement kopen en je vriendin huur laten betalen als ze hiermee akkoord is. Ik zou persoonlijk geen huur willen betalen, want als de relatie ooit misloopt, heb je niets.
2. Ik denk dat je dan beter gewoon een nieuwe lening samen met je vriendin afsluit.
3. Je lening herzien kan je beter niet doen als je op korte termijn toch een andere woning zou willen kopen, want dan betaal je inderdaad 2 keer kosten.
2. Ik denk dat je dan beter gewoon een nieuwe lening samen met je vriendin afsluit.
3. Je lening herzien kan je beter niet doen als je op korte termijn toch een andere woning zou willen kopen, want dan betaal je inderdaad 2 keer kosten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat hangt af van wat je vriendin en jij willen overeen komen.Apocalyptica schreef: ↑14 juni 2019, 12:28
Mijn vriend en ik hebben ook een ongelijke inbreng. Ipv dat te laten weerspiegelen in het percentage eigendom, zijn wij overeengekomen dat we beiden 50 percent eigenaar zijn, maar dat de extra inbreng van de ene neergeschreven wordt in een schuldverklaring: bij verkoop wordt het bedrag van die extra inbreng eerst terugbetaald (aldanniet met indexering, zoals je verkiest) en de rest van de opbrengst wordt 50-50 verdeeld.
Qua afbetaling hebben we gekozen om aan te passen in verhouding van het loon (inclusief eindejaar,...), maar je kan ook gewoon 50-50 doen.
Qua onroerende voorheffing hebben wij besloten om dat 50-50 te verdelen.
In haar plaats zou ik nooit een deel van het geld voor een woning bijdragen, als de woning enkel op jouw naam zou staan. Ofwel koop jij het huis alleen en betaal je alleen de lening, en draag ik bij voor de maandelijkse kosten voor energieverbruik,... en eventueel een soort huur. Ofwel steek ik m'n eigen spaargeld erin, draag ik bij aan de afbetaling van de lening, onroerende voorheffing,... én wordt dit weerspiegeld in gedeeltelijk eigendom van de woning.
Ik vermoed trouwens dat de oude lening niet kan op twee namen gezet worden bij herziening. Met een nieuwe lening kunnen jullie uiteraard allebei tekenen, dan zit je wel in een ander fiscaal regime wat betreft de woonbonus.
Je weet nooit of een relatie blijft duren.
Om te vermijden dat je als je uiteen gaat, je huis moet verkopen, koop je elk voor wat je inbrengt.
Dus jij hebt 90% van de aandelen en je partner 10% ,elk betaald ook naar rato van de aandelen de registratie en notariskost en deel van de lening en andere kosten. Wordt het verkocht heb jij 90% en je partner 10% van de opbrengst of de schuld.
Je kan dan overeenkomen hoeveel je partner bijdraagt in de woonkosten(soort huur of bezetting )zonder dat dit later kan aangewend worden als een soort aflossing op het eigendom of Uw lening.
Of je partner ermee akkoord wil gaan,is ander paar mouwen,maar dit lijkt me financieel gezien toch het eerlijkste. Je mag je trouwens niet verrijken op de kap van een ander, het is en blijft een zakelijke transactie waar toch veel geld mee gemoeid is welke je moet kunnen scheiden van persoonlijke gevoelens.
Ander optie is samen kopen elk 50/50 en ook de lening 50/50 en ze samen afbetalen en je spaargeld opzijhouden.
Nog optie is elk kopen voor 50/50 en een vordering( schuld) opmaken ten laste van je partner die zij moet betalen aan jou in schijven of in geval het misloopt.
Om te vermijden dat je als je uiteen gaat, je huis moet verkopen, koop je elk voor wat je inbrengt.
Dus jij hebt 90% van de aandelen en je partner 10% ,elk betaald ook naar rato van de aandelen de registratie en notariskost en deel van de lening en andere kosten. Wordt het verkocht heb jij 90% en je partner 10% van de opbrengst of de schuld.
Je kan dan overeenkomen hoeveel je partner bijdraagt in de woonkosten(soort huur of bezetting )zonder dat dit later kan aangewend worden als een soort aflossing op het eigendom of Uw lening.
Of je partner ermee akkoord wil gaan,is ander paar mouwen,maar dit lijkt me financieel gezien toch het eerlijkste. Je mag je trouwens niet verrijken op de kap van een ander, het is en blijft een zakelijke transactie waar toch veel geld mee gemoeid is welke je moet kunnen scheiden van persoonlijke gevoelens.
Ander optie is samen kopen elk 50/50 en ook de lening 50/50 en ze samen afbetalen en je spaargeld opzijhouden.
Nog optie is elk kopen voor 50/50 en een vordering( schuld) opmaken ten laste van je partner die zij moet betalen aan jou in schijven of in geval het misloopt.
lietchi schreef: ↑14 juni 2019, 13:04
Mijn vriend en ik hebben ook een ongelijke inbreng. Ipv dat te laten weerspiegelen in het percentage eigendom, zijn wij overeengekomen dat we beiden 50 percent eigenaar zijn, maar dat de extra inbreng van de ene neergeschreven wordt in een schuldverklaring: bij verkoop wordt het bedrag van die extra inbreng eerst terugbetaald (aldanniet met indexering, zoals je verkiest) en de rest van de opbrengst wordt 50-50 verdeeld.
Is ook mijn situatie, en vind ik eerlijker dan wat Ludo voorstelt, om met percentages te werken en zoveel percent van de winst of het VERLIES toe te wijzen volgens het percentage eigenaar.
Want stel, je hebt inderdaad een zeer kromme inbreng van 90-10.
Als je dan verkoopt met verlies, dan moet 90% van het verlies gedragen worden door de brave ziel die er het meeste geld in stopte. Nee, dat vind ik niet logisch.
Bvb:
Huis: 500.000
Inbreng A: 400.000 (80%), inbreng B: 100.000 (20%)
Verkoop: Huis brengt bij verkoop slechts 300.000 op.
Gevolg: A krijgt 240.000 (van zijn 400.000) en B krijgt 60.000 (van zijn 100.000).
In mijn geval: Huis wordt verkocht voor 300.000. A heeft bij voorrang recht op 400.000, alleen is er zoveel niet. Gevolg:
A krijgt 300.000 en B krijgt niks. Beiden verliezen 100.000 tov hun basisinbreng.
Omgekeerd, in geval van winst (wat meestal wel het geval is denk ik bij immo), is de regel van Ludo wel gunstiger voor diegene die meer inbrengt.
Huis wordt verkocht aan 600.000
Systeem Ludo: A krijgt 80% = 480.000. B krijgt 20% = 120.000
Mijn verdeling: A krijgt 300.000. Restant wordt onder beiden verdeeld => Beiden krijgen nog eens 150.000.
Totaal krijgt A 450.000 en B 150.000.
Foutje ingeslopen denk'k, A heeft bij voorrang recht op 300.000?Fakkel schreef: ↑14 juni 2019, 15:11 Bvb:
Huis: 500.000
Inbreng A: 400.000 (80%), inbreng B: 100.000 (20%)
Verkoop: Huis brengt bij verkoop slechts 300.000 op.
Gevolg: A krijgt 240.000 (van zijn 400.000) en B krijgt 60.000 (van zijn 100.000).
In mijn geval: Huis wordt verkocht voor 300.000. A heeft bij voorrang recht op 400.000, alleen is er zoveel niet. Gevolg:
A krijgt 300.000 en B krijgt niks. Beiden verliezen 100.000 tov hun basisinbreng.
Dat gezegd zijnde is er nog een groot verschil tussen de twee systemen: bij ongelijke eigendom, wordt normaal gezien in dezelfde verhouding de afbetaling enz. gesplitst. Hangt echt af van hoe groot het verschil qua inbreng is en of er eventueel een groot verschil is qua loon tussen de twee partners, of je kiest voor het ene of het andere systeem.
Bij ons is het verschil ongeveer 75.000, wat natuurlijk niet zo extreem is als 90-10%.
Hoewel ik me nu wel de vraag stel: dat is de verhouding van de twee bedragen van eigen inbreng tegenover elkaar? Maar wat is de verhouding met het te lenen bedrag? Als de ene 90.000 inbrengt, de andere 10.000, en dan nog een lening van 300.000 voor het koppel, dan is dat natuurlijk geen verhouding van 90-10 qua eigendom.
Samen uit , samen thuis.Apocalyptica schreef: ↑14 juni 2019, 12:28 Beste,
Bedankt!
al de rest ......
Estate Guru believer.