een dummie boek over beleggingen?
TIP
een dummie boek over beleggingen?
Heeft iemand een goed boek op oog voor een totale beginner in deze wereld.
Ik heb onlangs een keyplan geopend bij keytrade maar ik zit te peddelen zonder kompas.
Niets zwaar voor de maag/hoofd - gewoon een lees gemakkelijk boek over de basis van beleggingen etc
mvg
Laurens
Ik heb onlangs een keyplan geopend bij keytrade maar ik zit te peddelen zonder kompas.
Niets zwaar voor de maag/hoofd - gewoon een lees gemakkelijk boek over de basis van beleggingen etc
mvg
Laurens
Re: een dummie boek over beleggingen?
Wil je zelf aan stockpicking doen of beleggen in fondsen?
Indien het tweede is dit een goed startpunt: https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started
Indien het tweede is dit een goed startpunt: https://www.bogleheads.org/wiki/Getting_started
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
U vraagt, wij draaien
https://www.bol.com/nl/f/beleggen-in-aa ... 080195279/
Dat heb ik toch gelezen in het begin, niet te moeilijk enzo, en er staat wel het een en ander in
Dat heb ik toch gelezen in het begin, niet te moeilijk enzo, en er staat wel het een en ander in
“Iedereen belegger” van Pierre Huylenbroeck. Zeer goed boek in duidelijke en klare taal. Een aanrader !Rigzin schreef: ↑10 juni 2020, 10:52 Heeft iemand een goed boek op oog voor een totale beginner in deze wereld.
mvg
Laurens
-
- Newbie
- Contacteer:
Ikzelf heb gebruik gemaakt van de volgende:
Het tweede had veel overlap met De Basis van het Beleggen en ging iets minder diep in op de materie, maar bevatte daartegen wel een introductie op iets complexere producten zoals opties en turbo's, ratios en daarnaast enkele strategieën (spread, straddle, strangle) om door een combinatie van één of meer van deze producten toch rendement te halen tijdens en stijgende, dalende en vlakke markt.
Het derde vond ik iets geavanceerder, maar met de kennis uit de eerste twee verstaanbaar. Het richt zich vooral op het onderscheid tussen investeren en speculeren, gestaafd met anecdotes van de auteur. De gereviseerde editie met commentaar door Jason Zweig plaatst de hoofdstukken in een meer hedendaags kader. Dit boek wordt als de bijbel van het value investing aanzien en het viel mij op dat de oorsprong van de gedachtegang van de eerste twee boeken - 'De Basis van het Beleggen' meer dan 'Beleggen voor Dummies' - zich duidelijk in het werk van Benjamin Graham bevindt. Uiteraard richt dit boek zich meer op een Amerikaanse lezer, maar de grote lijnen blijven geldig.
Alledrie de boeken benadrukken dat de markt consistent verslaan een uiterst zeldzame vaardigheid is, dus als je op zoek bent naar 'get-rich-quick'-boeken, zijn deze waarschijnlijk niet voor jou. Als ik maar één boek zou mogen kiezen van de drie om mee te beginnen, zou ik 'De Basis van het Beleggen' kiezen.
- De Basis van het Beleggen (Holland Invest)
- Beleggen voor Dummies (Hans Oudshoorn & Peter Siks)
- De Intelligente Belegger (Benjamin Graham)
Het tweede had veel overlap met De Basis van het Beleggen en ging iets minder diep in op de materie, maar bevatte daartegen wel een introductie op iets complexere producten zoals opties en turbo's, ratios en daarnaast enkele strategieën (spread, straddle, strangle) om door een combinatie van één of meer van deze producten toch rendement te halen tijdens en stijgende, dalende en vlakke markt.
Het derde vond ik iets geavanceerder, maar met de kennis uit de eerste twee verstaanbaar. Het richt zich vooral op het onderscheid tussen investeren en speculeren, gestaafd met anecdotes van de auteur. De gereviseerde editie met commentaar door Jason Zweig plaatst de hoofdstukken in een meer hedendaags kader. Dit boek wordt als de bijbel van het value investing aanzien en het viel mij op dat de oorsprong van de gedachtegang van de eerste twee boeken - 'De Basis van het Beleggen' meer dan 'Beleggen voor Dummies' - zich duidelijk in het werk van Benjamin Graham bevindt. Uiteraard richt dit boek zich meer op een Amerikaanse lezer, maar de grote lijnen blijven geldig.
Alledrie de boeken benadrukken dat de markt consistent verslaan een uiterst zeldzame vaardigheid is, dus als je op zoek bent naar 'get-rich-quick'-boeken, zijn deze waarschijnlijk niet voor jou. Als ik maar één boek zou mogen kiezen van de drie om mee te beginnen, zou ik 'De Basis van het Beleggen' kiezen.
Laatst gewijzigd door julianlatest op 10 juni 2020, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
En in dezelfde reeks:Aerolla schreef: ↑10 juni 2020, 19:02 U vraagt, wij draaien
https://www.bol.com/nl/p/beleggen-voor- ... 114043376/
Ik kan bevestigen: een prima instapboek en overal te vinden, mijn exemplaar haalde ik gewoon uit de lokale bib om de hoek
De schitterende eenvoud van indexbeleggen (J. Wintermans). Was voor mij een eyeopener, en zeer toegankelijk geschreven.
The little book that beats the market (J. Bogle). Over indexbeleggen, geschreven door de oprichter van het eerste indexfonds. Engelstalig.
Je ziet waar mijn beleggingsvoorkeur naar uit gaat
The little book that beats the market (J. Bogle). Over indexbeleggen, geschreven door de oprichter van het eerste indexfonds. Engelstalig.
Je ziet waar mijn beleggingsvoorkeur naar uit gaat
Ik heb er hier 10 opgelijst https://www.debelgischebelegger.be/home ... beleggers/
Onderstaande is goed boek om quality growth investing te begrijpen.. hopelijk helpt dit:
https://www.amazon.com/Quality-Investin ... B017BI3V9A

https://www.amazon.com/Quality-Investin ... B017BI3V9A

Bekijk vooraf vooral wat je verwacht van beleggen.
Een paar vragen die je zeker voor jezelf moet beantwoorden zijn:
- hoe veel tijd wil er in steken, kan ik een bedrijf volgen, kan ik een jaarverslag begrijpen en door de marketing van dat verslag kijken
- hoe goed slaap je nog als je portefeuille ineens 20% rood staat (of 30% of meer...)
- hoe lang kan ik mijn geld missen, en wat wil ik met dat geld ooit doen?
- wil je regelmatig een dividend of niet
- heb je in een keer een bedrag te investeren, of ga je maandelijks opbouwen?
Pas als je die vragen beantwoord hebt voor jezelf, en dat is zeer individueel, dan kan je met dat in je achterhoofd gaan beleggen.
Een paar vragen die je zeker voor jezelf moet beantwoorden zijn:
- hoe veel tijd wil er in steken, kan ik een bedrijf volgen, kan ik een jaarverslag begrijpen en door de marketing van dat verslag kijken
- hoe goed slaap je nog als je portefeuille ineens 20% rood staat (of 30% of meer...)
- hoe lang kan ik mijn geld missen, en wat wil ik met dat geld ooit doen?
- wil je regelmatig een dividend of niet
- heb je in een keer een bedrag te investeren, of ga je maandelijks opbouwen?
Pas als je die vragen beantwoord hebt voor jezelf, en dat is zeer individueel, dan kan je met dat in je achterhoofd gaan beleggen.
Leren beleggen doe je niet via een boek maar door ervaring . Geen enkel boek kan je vertellen wat goedkoop gewaardeerd is en bovengemiddeld rendement zal geven in de komende jaren . Dit kun je alleen maar zelf vinden door bedrijven te doorgronden .
Vele beleggers zullen dit nooit kunnen.
Gelukkig moet je dit niet kunnen/kennen om succesvol te beleggen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dan zal je toch een boek moeten hebben dat je uitlegt hoe je die bedrijven doorgrondt.
Een goeie chauffeur word je ook enkel door ervaring, maar we gaan leerling-chauffeurs niet zomaar in een auto zetten zonder enige uitleg: dat leidt sowieso tot ongevallen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ik ben zo"n belegger. Ik kan nagenoeg niets zinnig zeggen over een jaarrekening van een bedrijf. Ik heb zelfs nog nooit de moeite gedaan om mij door dergelijk materiaal te wroeten. Ik heb er ook zeer mijn twijfels over of ik betere resultaten zou halen, mocht ik dat wel doen.
Jaarrekeningen doorgronde is noodzakelijk om te weten hoe de huidige situatie is van het bedrijf maar zegt echter weinig over de toekomstige groei van een bedrijf slechts een kleine indicatie .
En de beurs kijkt altijd vooruit daarom heeft een jaarrekening ook maar een beperkte waarde om de winst te berekenen .
En de beurs kijkt altijd vooruit daarom heeft een jaarrekening ook maar een beperkte waarde om de winst te berekenen .