Einde gesjoemel spaarboekjes
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Einde gesjoemel spaarboekjes
Voorgaande jaren heb ik dit ook nooit gedaan. Ik denk dat ik het dit jaar wel ga aangeven.
Ik hoop dat dit de goede beslissing is?
Maar ik zou niet direct weten waar ik dit moet invullen op de belastingsbrief?
En welk bedrag? Is dit de intrest van het jaar 2011 of 2012?
Ik hoop dat dit de goede beslissing is?
Maar ik zou niet direct weten waar ik dit moet invullen op de belastingsbrief?
En welk bedrag? Is dit de intrest van het jaar 2011 of 2012?
Wat ga je aangeven ? De rv van wat ?
vg, Pol
vg, Pol
je moet enkel het deel dat boven het vrijgestelde bedrag is ingeven.
Voor alleenstaande 1830 euro, voor gehuwd koppel 3660 euro.
Als je niet méér dan 1830 euro/3660 euro intresten hebt, moet je niks ingeven. En voor je die 1830 euro intresten hebt, zou je al bijna 100.000 euro op je spaarboekjes moeten hebben staan.
Enkel wat boven de 1830 euro intrest is ,of 3660 euro gehuwd koppel ( dus van al je gereglementeerde spaarboekjes samen ) moet je dus aangeven en wordt belast tegen 15% + opdeciemen.
Voor alleenstaande 1830 euro, voor gehuwd koppel 3660 euro.
Als je niet méér dan 1830 euro/3660 euro intresten hebt, moet je niks ingeven. En voor je die 1830 euro intresten hebt, zou je al bijna 100.000 euro op je spaarboekjes moeten hebben staan.
Enkel wat boven de 1830 euro intrest is ,of 3660 euro gehuwd koppel ( dus van al je gereglementeerde spaarboekjes samen ) moet je dus aangeven en wordt belast tegen 15% + opdeciemen.
Gehuwd koppel...dat betekent dat je, of per persoon1880 € vrijstelling hebt, of indien een gemeenschappelijke spaarrekening, de helft van de intresten hiervan bovenop je eigen intresten moet geteld worden. Je mag dus niet alles op één hoop gooien en tot 3660 € tellen. De limiet blijft 1880 per persoon. Een niet onbelangrijk feit, zeker als de spaartegoeden ongelijk verdeeld zouden zijn tussen de partners.
Vergeet ook niet dat fraude tot 5 jaar terug kan nagekeken en bestraft worden. Er was wel even sprake de verjaring te laten wegvallen, maar dat zit voorlopig weer in de frigo...
Vergeet ook niet dat fraude tot 5 jaar terug kan nagekeken en bestraft worden. Er was wel even sprake de verjaring te laten wegvallen, maar dat zit voorlopig weer in de frigo...
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ik dacht dat er bij opzettelijke fraude tot 7 jaar kon terug gegaan worden. 
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Het is inderdaad 7 jaar.Spruitekop schreef:Ik dacht dat er bij opzettelijke fraude tot 7 jaar kon terug gegaan worden.
terloops
Nieuw is dat er voor een vrijwillige fiscale regularisatie men in tegenstelling tot vroeger bovenop de 7 jaar , ONBEPERKT in tijd het kapitaal moet regularisteren vanaf 01-07-2013
Knappe regering!
Wie zoekt die vindt, behalve... als ge gaat zoeken waar het niet is, en de "goudmijn" angstvallig vermijdt. En laat dat is nu precies zijn wat deze knappe regering doet...
Proficiat!
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Onze Antwerpse diamantairs ontspringen telkens de dans. De sukkelaars, ze moeten van armoede elke dag zwarte kledij dragen. 
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Met de dalende rentes (ECB verlaagt nogmaals zijn rente !) moeten we geen schrik hebben dat we nog RV zullen moeten betalen op onze spaarboekjes ! 
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
Dan zullen die geen spaarboekjes hebben hé. Ze hebben nu toch wel de tijd gekregen op er iets op te vinden.Spruitekop schreef:Onze Antwerpse diamantairs ontspringen telkens de dans. De sukkelaars, ze moeten van armoede elke dag zwarte kledij dragen.
wat ik mij afvraag: als je het nu plots wel invult, gaat men zich dan bij een controle niet de vraag stellen waarom je het vorige keer niet ingevuld hebt? of checkt men niet met vorige jaren?Geertje schreef:Ben belastingsbrief aan het invullen en is bijna klaar, maar ben aan het twijfelen om de RV aan te geven of om ook dit jaar te "vergeten". Nog mensen in dit geval ?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Denk ik niet, het is perfect mogelijk dat je dan de vorige jaren wel onder de grens zat met je spaarrekeningen maar dat je met 'n paar termijnrekeningen zat waarbij de RV werd afgehouden door de bank (naamloos).
Nu brengen de termijnrekeningen nog minder op dan spaarrekeningen en zijn ze bovendien strenger met een "nooduitstap". Vele mensen hebben de termijnrekeningen de rug toegekeerd en houden het op een "spaarboekje met hoog rendement" zoals bij sommige internetbanken, d'er zijn dus wel economische verklaringen waarom dit nu plots meer zou aangegeven worden naar mijn idee.
Nu brengen de termijnrekeningen nog minder op dan spaarrekeningen en zijn ze bovendien strenger met een "nooduitstap". Vele mensen hebben de termijnrekeningen de rug toegekeerd en houden het op een "spaarboekje met hoog rendement" zoals bij sommige internetbanken, d'er zijn dus wel economische verklaringen waarom dit nu plots meer zou aangegeven worden naar mijn idee.
Moet je dan trouwens zelf alles aangeven boven de vrijgestelde schijf? Of alleen daar waar niet bij de bron meteen al 15% is ingehouden? Bijvoorbeeld, bij de ene bank heb ik 2000 euro interest, bij de andere 1000 euro. Bank 1 geeft mij een vrijstelling op de eerste 1830 en houdt 15% in op 170 euro, bank 2 geeft mij ook een vrijstelling van 1830 en houdt dus geen 15% in. Moet ik dan 1170 euro aangeven? of alleen 1000?
Wat als ik bij beide banken 2000 euro interest krijg?
Wat als ik bij beide banken 2000 euro interest krijg?
Levine, je telt het het totaal van je intresten, min het bedrag waarop reeds 15% werd ingehouden, min 1830, de vrijstelling voor inkomsten 2012.
In jouw geval kom ik uit op 1000 € dat je moet aangeven of: (2000+1000 €) -170-1880. Dit onafgezien van het aantal banken waar je zit.
In jouw geval kom ik uit op 1000 € dat je moet aangeven of: (2000+1000 €) -170-1880. Dit onafgezien van het aantal banken waar je zit.
Voor aanslagjaar 2013 - inkomsten 2012 geef je de intresten aan die gestort zijn in januari 2012?