Elia
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Elia
OK point taken Pol.
Maar "eigen vermogen" maakt ook deel uit van Fluxys' winstformule. En dat eigen vermogen ging wel behoorlijk naar omlaag door die afsplitsing van de internationale activiteiten in 2010/2011. Wat het groeipotentieel onderuit haalt.
En om de paar jaar moet de winstformule, of de parameters ervan, worden heronderhandeld.
Ach, ik bekijk het vooral als beursthermometer. Als "iedereen" steen en been klaagt over dalende koersen maar Fluxys geeft geen krimp is er eigenlijk niets aan de hand.
Maar "eigen vermogen" maakt ook deel uit van Fluxys' winstformule. En dat eigen vermogen ging wel behoorlijk naar omlaag door die afsplitsing van de internationale activiteiten in 2010/2011. Wat het groeipotentieel onderuit haalt.
En om de paar jaar moet de winstformule, of de parameters ervan, worden heronderhandeld.
Ach, ik bekijk het vooral als beursthermometer. Als "iedereen" steen en been klaagt over dalende koersen maar Fluxys geeft geen krimp is er eigenlijk niets aan de hand.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Tot begin dit jaar had ik de obligatie van Fluxys, die nog een mooie coupon gaf. Maar aan alle mooie liedjes komt een eind.
Met het vrijgekomen bedrag wou ik Fluxys en/of Elia. Maar dat laatste stond te duur (wie weet komen er binnenkort wel opportuniteiten). Fluxys heb ik een tijdje terug kunnen kopen aan 25 euro.
Met het vrijgekomen bedrag wou ik Fluxys en/of Elia. Maar dat laatste stond te duur (wie weet komen er binnenkort wel opportuniteiten). Fluxys heb ik een tijdje terug kunnen kopen aan 25 euro.
Niet volledig akkoord:
- Een plotse rentestijging gaat zich onmiddellijk laten voelen in de coupon van nieuwe obligaties, terwijl de verrekening van de hogere OLO-rente in de tarieven van Elia met vetraging gebeurt (twee jaar als ik het goed voorheb).
- De basisvergoeding stijgt in lijn met OLO, maar de vergoeding voor de zogenaamde 'strategische investeringen' niet (die daalt meestal zelfs lichtjes).
- In Duitsland bestaat die automatische koppeling tussen rente en vergoeding bij mijn weten niet.
Elia is waarschijnlijk minder rentegevoelig dan pakweg een GVV, maar ik zou niet durven zeggen dat de omgekeerde correlatie met obligaties voor Elia volledig ontbreekt.
Bij Fluxys zijn er minder strategische investeringen en ben je als aandeelhouder enkel aan België blootgesteld, dus daar is de link met OLO veel duidelijker. Desondanks ben ik meer fan van Elia, om de redenen die Afrodiziak al aangaf (geen pay-outs van 100 % en meer + spreiding over België en Duitsland).
Afrodiziak schreef: ↑1 januari 2019, 22:41 OK point taken Pol.
Ja pas op, ik verdedig Fluxys noch de dividendpolitiek die het bedrijf voert. Ik poneerde gewoon een stelling

Dit artikel moeten onze politici ook eens lezen....om te plannen op lange termijn...
(gratis aanmelden)
https://www.rechargenews.com/transition ... ower-lines
(gratis aanmelden)
https://www.rechargenews.com/transition ... ower-lines
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Nieuws over elia vandaag: goede cijfers, meer dividend, kapitaalverhoging.
Wat vinden julie daarvan?
Lang geleden nog wat elia gehad.
Wat vinden julie daarvan?
Lang geleden nog wat elia gehad.
Elia is een ‘obligatie’ die je aanvullend pensioen verzekert 

Kapitaal verhoging van 400 miljoen. Op welke manier en wanneer is nog een vraag. Weet iemand meer?
De koers is nu €64,1 dus je krijgt een mooie korting van 11%De aandeelhouders van Elia moeten de komende dagen uitmaken of ze al dan niet meer geld gaan stoppen in het bedrijf. Ze krijgen vanaf morgen als eersten de kans om voor elke acht aandelen die ze al hebben er nog eentje bij te kopen tegen 57 euro per stuk. De Belgische hoogspanningsbeheerder gaat ervan uit dat het zo maximaal 435 miljoen euro vers geld kan ophalen.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Ik ga ervan uit dat men transactiekosten moet betalen als men de aandelen geleverd krijgt van de KV.
Is dit zo, of worden deze aandelen gratis toegevoegd aan de portefeuille?
MVG
Is dit zo, of worden deze aandelen gratis toegevoegd aan de portefeuille?
MVG
Bij Bolero worden geen transactiekosten aangerekend voor het inschrijven bij de KV. En ook geen andere bijkomende kosten. Zo staat het in de begeleidende mail vandaag omtrent Elia. En in het verleden bij WDP was dit ook zo.
Maar het handelen in rechten (om bijvoorbeeld op een veelvoud van 8 te komen) is wel onderhevig aan de normale beurstarieven. In de meeste gevallen ga je dus €7,5 extra moeten betalen tenzij je meer dan ~2630 rechten te verhandelen hebt. Dit is dus zelden interessant.
Ik veronderstel dat de overschot aan rechten die je hebt bij een inschrijving wanneer je geen veelvoud van 8 hebt, gewoon verkocht worden en die opbrengst kosteloos bijgerekend wordt.
Het zou bizar zijn dat ze daar €7,5 transactiekosten voor rekenen aangezien 7 rechten minder waard zijn dan de transactiekosten.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Sommige brokers rekenen een forfait aan van 5 euro als je meedoet aan een kapitaalverhoging. Dwz als je al aandelen en dus ook rechten hebt.
Vaak rekenen brokers dan een percentage aan kosten aan. Vaak 25% of 50%.reteiP schreef: ↑6 juni 2019, 16:15
Ik veronderstel dat de overschot aan rechten die je hebt bij een inschrijving wanneer je geen veelvoud van 8 hebt, gewoon verkocht worden en die opbrengst kosteloos bijgerekend wordt.
Het zou bizar zijn dat ze daar €7,5 transactiekosten voor rekenen aangezien 7 rechten minder waard zijn dan de transactiekosten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik deed een poging om wat rechten bij te kopen en zo aan een rond getal te komen voor de kapitaalverhoging, maar helaas: de uitgever moet een document PRIIPS opstellen en dat doet hij niet. Daarom te hoge risico klasse ('warrants') bij Degiro en dus geen aankoop mogelijk. Dank je wel Europa om de kleine belegger uit te schakelen 'voor zijn eigen goed'. Zijn er omwegen?
Waarom al die moeite?woodpeckerbird schreef: ↑10 juni 2019, 14:30 Ik deed een poging om wat rechten bij te kopen en zo aan een rond getal te komen voor de kapitaalverhoging, maar helaas: de uitgever moet een document PRIIPS opstellen en dat doet hij niet. Daarom te hoge risico klasse ('warrants') bij Degiro en dus geen aankoop mogelijk. Dank je wel Europa om de kleine belegger uit te schakelen 'voor zijn eigen goed'. Zijn er omwegen?
Je kan max. 7 rechten (van de

Mijn (vrije) tijd is me meer waard als € 6.65
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "