Elia
TIP
Re: Elia
Dar ben in nog niet zo zeker van in het geval van Elia. De inkomsten (langs Belgische kant) worden vooral bepaald door de stand van de rente. En heel veel kan die niet meer zakken. Dus dalende interestvoeten hebben waarschijnlijk niet veel invloed meer/jupi schreef:...Maar er komen wel andere tijden zeker of niet?
Langs de andere kant, een stijging zorgt voor meer inkomsten. Maar ook een hogere rentelast. Nu is deze laatste wel goed ingedekt voor de komende jaren. Dus ook hier geen spectaculaire beïnvloeding.
Elia is een rustig aandeel, dat goed opbrengt en ideaal om ieder jaar (of korter) een vast bedrag in te investeren. Mijn advies: niet blijven wachten. Doen.
Uw argumentatie lijkt me 100% correct. Vandaar dat het ook mijn plan was om telkens na het dividend bij te tanken maar nu wacht ik toch even af omdat deze stijging die we hadden me wat overdreven lijkt. Deze is trouwens al wat afgenomen en niet enkel door het dividend.
Een aandeel kan ook gewoon zakken/stijgen op basis van sentiment; redenen die niets te maken hebben met het bedrijf zelf. Colruyt werd begin februari afgestraft voor verontrustende resultaten. 4 maanden later staat het aandeel weer hoger dan voor die resultaten terwijl er fundamenteel niets veranderd is. Elia is een interessant aandeel, maar voor mij niet aan deze koers.Belca2 schreef:Dar ben in nog niet zo zeker van in het geval van Elia. De inkomsten (langs Belgische kant) worden vooral bepaald door de stand van de rente. En heel veel kan die niet meer zakken. Dus dalende interestvoeten hebben waarschijnlijk niet veel invloed meer/jupi schreef:...Maar er komen wel andere tijden zeker of niet?
Langs de andere kant, een stijging zorgt voor meer inkomsten. Maar ook een hogere rentelast. Nu is deze laatste wel goed ingedekt voor de komende jaren. Dus ook hier geen spectaculaire beïnvloeding.
Elia is een rustig aandeel, dat goed opbrengt en ideaal om ieder jaar (of korter) een vast bedrag in te investeren. Mijn advies: niet blijven wachten. Doen.
Voila, vandaar dat ik wacht om bij te tanken. We zitten in een ietwat te euforische periode, of we komen er althans uit. Volgens mij is instappen nu niet aan de orde, of toch althans bij Elia niet.
Op gevaar af van enkele mensen tegen de gevoelige haren te strijken: Als je gelooft in een waarde aandeel en je wenst in te stappen via 'cost averaging' (gespreide instap in de tijd voor een vast bedrag), dan is het totaal niet belangrijk wanneer je instapt. Als je het maar regelmatig doet en voor een langere periode.
Probeer vooral niet de markt te 'timen'
Probeer vooral niet de markt te 'timen'
Voor fondsen ok, procentuele instapkost en kleine bedragen. Voor aandelen kan ik dat niet toepassen.
Goed nieuws voor Elia: het beruchte Stevin project heeft zijn stedebouwkundige vergunning beet. In principe kan het project nu uitgevoerd worden mede door de overeenkomst met de stad Damme.
Benieuwd of het aandeel hier op gaat reageren. Omhoog?
bron: http://www.elia.be/nl/over-elia/newsroo ... vinProject" onclick="window.open(this.href);return false;
Benieuwd of het aandeel hier op gaat reageren. Omhoog?
bron: http://www.elia.be/nl/over-elia/newsroo ... vinProject" onclick="window.open(this.href);return false;
Maldegem blijft natuurlijk wel nog dwarsliggen, maar van zodra er een definitieve goedkeuring is voor het project Stevin zie ik de koers hier zeker en vast positief op reageren.
Heb deze 6 pagina's nog eens nagelezen, dit aandelen is reeds heel wat gestegen, zijn jullie meningen nog altijd zo positief?
ze hebben mijn koersdoel bereikt, ik houd ze wegens TINAJhn schreef:Heb deze 6 pagina's nog eens nagelezen, dit aandelen is reeds heel wat gestegen, zijn jullie meningen nog altijd zo positief?
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
ik heb ze aan 31 sedert juni vorig jaar , hou ze ondanks de ferme stijging voor een gewoon dividendaandeel,maar ik vind geen degelijk alternatief , dus TINA !
Elia is een aandeel dat rust bezorgt in elke goed huisvader portefeuille. Een stevig maar voorzichtig dividend (pay out 53% IFRS winst) dat nog nooit gedaald is en dus waarschijnlijk die weg zal blijven volgen. Het is juist dat Elia reeds stevig gestegen is dit jaar maar vergeet niet dat Elia in 2013 (licht, 1,5%) gedaald was en achter bleef tov zijn buitenlandse sectorgenoten (National Grid, Terna, ...)
In het algemeen verwacht ik geen grote schokken bij dit aandeel ook al is het koersdoel €38) van sommige analisten bereikt. Een eventuele renteverhoging zou beperkt roet in het eten kunnen gooien maar die is zeker nog niet voor vandaag of morgen.
Het blijft in mijn portefeuille.
In het algemeen verwacht ik geen grote schokken bij dit aandeel ook al is het koersdoel €38) van sommige analisten bereikt. Een eventuele renteverhoging zou beperkt roet in het eten kunnen gooien maar die is zeker nog niet voor vandaag of morgen.
Het blijft in mijn portefeuille.
Underperform advies van Exane.
Begin september 2013 ging Exane nog van neutral naar outperform.
Begin september 2013 ging Exane nog van neutral naar outperform.
Ook bij mij blijft Elia ondanks de 20% winst op jaarbasis in mijn portefeuille. Als defensieve waarde is dit een aandeel om veilig bij te houden. Zelfs in slechte tijden brent dit aandeel met zijn dividend een mooi rendement. Bijhouden tot in "betere" tijden.
TINA is een gevaarlijke redering om aandelen te kopen want er is altijd een alternatief, spaarboek en als de beurs daalt kan dat wel eens de beste zijn.
heb zelf elia sinds dit jaar in mijn belgische portefeuille omdat het bij de 20 beste scorende aandelen op potentieel/risico profiel is voor mij. Wat ook aantoont dat er in Brussel niet veel echt spotgoedkope aandelen meer zijn.
heb zelf elia sinds dit jaar in mijn belgische portefeuille omdat het bij de 20 beste scorende aandelen op potentieel/risico profiel is voor mij. Wat ook aantoont dat er in Brussel niet veel echt spotgoedkope aandelen meer zijn.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes