Energie en Aardgas
Re: Energie en Aardgas
Het is correcter om te spreken over abonnementskost van de energieleverancier. Die wordt tegenwoordig inderdaad door sommige leveranciers per begonnen jaar aangerekend ipv pro rata (dus per dag).
Meterhuur is voor de DNB, en zit dus verrekend in de distributietarieven, waar de energieleverancier geen invloed op heeft maar gewoon doorfactureert. Deze betaal je dus gewoon pro rata voor de periode bij oude en nieuwe leverancier.
Hallo,
Luminus heeft mij ook al de duurdere tarieven doorgestuurd ben nu aan het kijken voor verandering van leveranciers op myluminus.be staat dat einddatum contract voor zowel gas/ elec 12-04 is ( contract van jaar bij beide)
Wanneer moet ik online een andere kiezen dan? aangezien ik ergens gelezen heb dat er een maand opzeg is?
12-03? Of loop ik dan de kortingen mis die ik vorig jaar als "nieuwe" klant kreeg of liever gezegd nog moet krijgen.
Alvast bedankt
Michel
Luminus heeft mij ook al de duurdere tarieven doorgestuurd ben nu aan het kijken voor verandering van leveranciers op myluminus.be staat dat einddatum contract voor zowel gas/ elec 12-04 is ( contract van jaar bij beide)
Wanneer moet ik online een andere kiezen dan? aangezien ik ergens gelezen heb dat er een maand opzeg is?
12-03? Of loop ik dan de kortingen mis die ik vorig jaar als "nieuwe" klant kreeg of liever gezegd nog moet krijgen.
Alvast bedankt
Michel
Is je contract vorig jaar gestart op 12/4 of 13/4?
Je moet dus best een nieuwe leverancier zoeken voor eind deze week en je geeft hem de opdracht om pas op bovenstaande datum je nieuwe contract te starten.
Je moet dus best een nieuwe leverancier zoeken voor eind deze week en je geeft hem de opdracht om pas op bovenstaande datum je nieuwe contract te starten.
Proficiat met jullie aankoop!
Je kan en mag niet EPC x vierkante meter doen.
O.a. warm water zit daar niet nauwkeurig in denk ik.
Plus ga je wel elke ruimte constant warmen tot 21 graden?
Ik vind 1500 euro wel heel goed meevallen eigenlijk.
Is maar 125 euro per maand...
Je kan en mag niet EPC x vierkante meter doen.
O.a. warm water zit daar niet nauwkeurig in denk ik.
Plus ga je wel elke ruimte constant warmen tot 21 graden?
Ik vind 1500 euro wel heel goed meevallen eigenlijk.
Is maar 125 euro per maand...
Ik heb Luminus, in mijn inloggedeelte staat het volgende ( Einddatum contract: 28/07/2018 ). Is dat de datum waarmee ik rekening moet houden?
Ik zou, als ik thuis ben, eens mijn documenten van vorig jaar er moeten bij nemen. Dan weet ik wanneer het gestart is.
Ik zou, als ik thuis ben, eens mijn documenten van vorig jaar er moeten bij nemen. Dan weet ik wanneer het gestart is.
Ik heb het even bekeken in de facturen, mijn huidig contract is opgestart op 29/07/2017 en loopt dus af op 28/07/2018. Welke startdatum vul ik het best in op het formulier voor de nieuwe energie- en gasleverancier?
Op mijn aardgasfactuur staat helaas een datum van 2 augustus.
Om het extra moeilijk te maken zeker?
Op mijn aardgasfactuur staat helaas een datum van 2 augustus.

Om het extra moeilijk te maken zeker?
Ik heb gebeld, Luminus rekent de abonnementskost niet per jaar aan maar per dag. Essent, Octa+, Mega, Elegant, ... doen dat wel.
Ik heb MEGA SUPER (energie) en Octa + (aardgas).
Omdat Mega de goedkoopste was (10€ abbo kost etc) en Octa+ in combo met mijn tankkaart voordelig
Omdat Mega de goedkoopste was (10€ abbo kost etc) en Octa+ in combo met mijn tankkaart voordelig

Je mag niet enkel die abo prijs vergelijken natuurlijk. Je moet het totaal plaatje bekijken. En dan hangt het van uw verbruik af.
Stel dat je 2 leveranciers hebt:
X met hoge aboprijs, maar lage prijs per KWh
Y met lage aboprijs, maar hogere prijs per KWh.
Dan zal het van je verbruik afhangen welk van de 2 doorslag geeft.
Als je een héél laag verbruik hebt, kan het zijn dat leverancier Y goedkoper uitkomt.
Heb je een heel hoog verbruik, dan gaat de abo prijs minder meespelen, en zal de prijs per KWh meer bepalend worden.
Stel dat je 2 leveranciers hebt:
X met hoge aboprijs, maar lage prijs per KWh
Y met lage aboprijs, maar hogere prijs per KWh.
Dan zal het van je verbruik afhangen welk van de 2 doorslag geeft.
Als je een héél laag verbruik hebt, kan het zijn dat leverancier Y goedkoper uitkomt.
Heb je een heel hoog verbruik, dan gaat de abo prijs minder meespelen, en zal de prijs per KWh meer bepalend worden.
Interessante link: http://aanbieders.be/blog/2018/03/14/va ... -pro-rata/
Dat ze die vaste vergoeding volledig doorrekenen tijdens het eerste jaar, kan ik nog mee leven.
Dus eigenlijk is dan Essent de enige (van dat lijstje) die het volledig aanrekent per begonnen jaar.
Dus eigenlijk is dan Essent de enige (van dat lijstje) die het volledig aanrekent per begonnen jaar.
Eerste jaar volledig aanrekenen, ja. Maar daarna is pro rata rekenen een stuk klantvriendelijker.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben terug aan het kijken om te veranderen maar stel vast dat mijnenergie.be, aanbieders.be, VREG-test en Test-Aankoop allemaal verschillende resultaten toont. De verschillen lopen op tot 70 euro/jaar en bij de één komt Eneco er als goedkoopste uit bij de ander is dat Engie of MEGA.
De groepsaankoop van Oost-Vlaanderen (in mijn geval) is al afgesloten, volgende groepsaankoop is maar in het voorjaar van volgend jaar.
Hebben jullie ook zo'n verschillende resultaten?
De groepsaankoop van Oost-Vlaanderen (in mijn geval) is al afgesloten, volgende groepsaankoop is maar in het voorjaar van volgend jaar.
Hebben jullie ook zo'n verschillende resultaten?
Hou er rekening mee dat mijnenergie.be niet alle leveranciers in beschouwing neemt én commissie ontvangt voor elke overstap die ze kunnen aansmeren. Geen idee hoe het bij aanbieders.be zit, maar zal wel gelijkaardig zijn. Er zal ook wel een verschil zijn in hoe snel elke site nieuwe tariefformules invoert, en uiteraard bevat elke databank wel wat foutjes.
Ik zou bij een verschillend resultaat geneigd zijn de VREG-test te volgen. Daar zullen ook wel foute of achterhaalde prijzen tussenzitten, maar het is in ieder geval de enige écht onafhankelijke prijsvergelijker.
Ik zou bij een verschillend resultaat geneigd zijn de VREG-test te volgen. Daar zullen ook wel foute of achterhaalde prijzen tussenzitten, maar het is in ieder geval de enige écht onafhankelijke prijsvergelijker.