Energieprijzen: Gas/Elektriciteit (Luminus)
Energieprijzen: Gas/Elektriciteit (Luminus)
Goedemiddag Forumleden
Mijn schoonouders hebben vorige week een gasinstallatie geplaatst en ze hebben gas afgesloten via Luminus.
Nu heb ik dit eens bekeken en ze hebben voor gas het Comfy-tariefplan geadviseerd gekregen.
Elektriciteit is Actief+-plan van Luminus.
Op de website van Luminus ben ik de eenheidsprijzen gaan vergelijken.
GAS
Comfy
3,01 euro/KWH
48,40 euro vast
Optifix
2,71 euro/KWH
19,50 euro vast
Basic
2 euro/KWH
19,50 euro vast
Elektriciteit
Comfy
9,40 euro/KWH Dag + 6,50 euro/KWH Nacht
72,60 euro vast
Optifix
8,98 euro/KWH Dag + 6,33 euro/KWH Nacht
19,50 euro vast
Basic
5,22 euro/KWH Dag + 4,06 euro/KWH Nacht
24,20 euro vast
Ik heb met de klantendienst gebeld en enkel comfy werd proactief voorgesteld.
Voor Basic en Optifix heb ik achter moeten vragen om te horen dat deze inderdaad wel voordeliger zijn.
Basic zou wel een variabel tarief zijn. (3 maanden vast en dan meegaan met de marktprijs)
Voor Elektriciteit hebben ze vandaag een tarief van 8,25 euro/KWh Dag en 5,47 euro/KWH Nacht en 90,75 euro Vast.
Dame van Luminus zei dat de prijzen enorm duur werden in de winter maanden indien we zouden opteren voor een variabel tarief en dat het in de zomer dan terug goedkoper werd. Hoe veel kan dit schommelen?
Zal natuurlijk van uw verbruik afhangen, maar de eenheidsprijzen zijn toch gelijk? Of je nu 1000 KWH verbruikt of 10.000 KWH? Of ben ik mis?
Wat zou het beste zijn? Optifix is zeker beter dan de huidige tariefplannen die ze hebben, maar is het het overwegen waard om naar de variabele te gaan?
Indien er nog informatie nodig is, hoor ik het.
Ter informatie voor wat het waard is: We leven met 4 volwassenen en hebben naar mijn inziens een gemiddeld verbruik.
Alvast bedankt!
Mijn schoonouders hebben vorige week een gasinstallatie geplaatst en ze hebben gas afgesloten via Luminus.
Nu heb ik dit eens bekeken en ze hebben voor gas het Comfy-tariefplan geadviseerd gekregen.
GAS
Comfy
3,01 euro/KWH
48,40 euro vast
Optifix
2,71 euro/KWH
19,50 euro vast
Basic
2 euro/KWH
19,50 euro vast
Elektriciteit
Comfy
72,60 euro vast
Optifix
19,50 euro vast
Basic
24,20 euro vast
Voor Basic en Optifix heb ik achter moeten vragen om te horen dat deze inderdaad wel voordeliger zijn.
Basic zou wel een variabel tarief zijn. (3 maanden vast en dan meegaan met de marktprijs)
Voor Elektriciteit hebben ze vandaag een tarief van 8,25 euro/KWh Dag en 5,47 euro/KWH Nacht en 90,75 euro Vast.
Dame van Luminus zei dat de prijzen enorm duur werden in de winter maanden indien we zouden opteren voor een variabel tarief en dat het in de zomer dan terug goedkoper werd. Hoe veel kan dit schommelen?
Zal natuurlijk van uw verbruik afhangen, maar de eenheidsprijzen zijn toch gelijk? Of je nu 1000 KWH verbruikt of 10.000 KWH? Of ben ik mis?
Wat zou het beste zijn? Optifix is zeker beter dan de huidige tariefplannen die ze hebben, maar is het het overwegen waard om naar de variabele te gaan?
Ter informatie voor wat het waard is: We leven met 4 volwassenen en hebben naar mijn inziens een gemiddeld verbruik.
Alvast bedankt!
Re: Energieprijzen: Gas/Elektriciteit (Luminus)
Luminus basic (variabel inderdaad) kan je alleen hebben als je het online aankoopt, via de website. Niet via call center of een verkoper in de straat.
Variabel zal wel zo slecht niet zijn zeker ? Het kan stijgen maar ook dalen..
Domiciliering (betaling) is verplicht en enkel facturen via internet mogelijk.
Er zitten geen overbodige (voor mij toch) extra diensten in.
Ik heb dat tarief en het komt me voordelig uit.
Vergeleken bij mijn eerdere goedkope leveranciers valt de website erg mee en ik vind het goed dat ik zo vaak als ik wil mijn meterstand kan ingeven en zien hoe mijn voorschot evolueert tov de te verwachten afrekening.
Verder geen problemen gehad echt met Luminus..
Hun snelheid van factureren na de meteropname was wel belabberd maar als je daar niet echt van wakker ligt zijn ze prima.
Variabel zal wel zo slecht niet zijn zeker ? Het kan stijgen maar ook dalen..
Domiciliering (betaling) is verplicht en enkel facturen via internet mogelijk.
Er zitten geen overbodige (voor mij toch) extra diensten in.
Ik heb dat tarief en het komt me voordelig uit.
Vergeleken bij mijn eerdere goedkope leveranciers valt de website erg mee en ik vind het goed dat ik zo vaak als ik wil mijn meterstand kan ingeven en zien hoe mijn voorschot evolueert tov de te verwachten afrekening.
Verder geen problemen gehad echt met Luminus..
Hun snelheid van factureren na de meteropname was wel belabberd maar als je daar niet echt van wakker ligt zijn ze prima.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor je feedback.
Online de zaken beheren is absoluut geen probleem.
Ik heb enkel wat twijfels over het variabel tarief.
Zowel optifix als basic is beter als wat wij op dit moment hebben.
Extra toeters en bellen moet er zeker niet aan gekoppeld worden.
Enkel gas en elektriciteit aan een zo goedkoop mogelijk tarief.
Online de zaken beheren is absoluut geen probleem.
Ik heb enkel wat twijfels over het variabel tarief.
Zowel optifix als basic is beter als wat wij op dit moment hebben.
Extra toeters en bellen moet er zeker niet aan gekoppeld worden.
Enkel gas en elektriciteit aan een zo goedkoop mogelijk tarief.

Ik was ook aan het denken : als je er van overtuigd zou zijn dat de prijzen van de energie hard gaan stijgen, dan ben je misschien beter met optifix.
Zelf heb ik er nog niet van gehoord en me er nog niet echt op toegelegd moet ik zeggen.
Als de prijs die jij betaalt de prijs volgt die het hen kost, lijkt me dat ok.
Een vaste prijs is een beetje zoals een offerte voor werken aan je huis. Iemand die de prijs voor je opmaakt gaat daar altijd een reserve in stoppen voor alle zekerheid.
De maatschappij die de prijs voorstelt en berekent zal wel meer inzicht hebben in de verwachtingen van de groothandelsprijzen voor energie dan ikzelf..
Zelf heb ik er nog niet van gehoord en me er nog niet echt op toegelegd moet ik zeggen.
Als de prijs die jij betaalt de prijs volgt die het hen kost, lijkt me dat ok.
Een vaste prijs is een beetje zoals een offerte voor werken aan je huis. Iemand die de prijs voor je opmaakt gaat daar altijd een reserve in stoppen voor alle zekerheid.
De maatschappij die de prijs voorstelt en berekent zal wel meer inzicht hebben in de verwachtingen van de groothandelsprijzen voor energie dan ikzelf..
Ja dat begrijp ik.
Ik had aan de dame van Luminus gevraagd of ze ergens de eenheidsprijzen bijhielden en of ik deze kon raadplegen. Zo zou ik gemakkelijk kunnen zien wat de eenheidsprijs was van elektriciteit & gas op juni 2018 en december 2018. Helaas was dit niet gekend door haar, ze werkte nog niet lang voor Luminus.
Via Google ben ik er ook niet echt slimmer op geworden.
Ik had aan de dame van Luminus gevraagd of ze ergens de eenheidsprijzen bijhielden en of ik deze kon raadplegen. Zo zou ik gemakkelijk kunnen zien wat de eenheidsprijs was van elektriciteit & gas op juni 2018 en december 2018. Helaas was dit niet gekend door haar, ze werkte nog niet lang voor Luminus.
Via Google ben ik er ook niet echt slimmer op geworden.
Via
https://www.vreg.be/nl/cijfers-en-statistieken
kom je bij
Ben je daar iets mee vooruit ?
Het is op redelijk korte termijn..
https://www.vreg.be/nl/cijfers-en-statistieken
kom je bij
Ben je daar iets mee vooruit ?
Het is op redelijk korte termijn..
voor gas bvb mega zen 1,83 kw/hEmreK92 schreef: ↑24 september 2019, 12:26 Goedemiddag Forumleden
GAS
Comfy
3,01 euro/KWH
48,40 euro vast
Optifix
2,71 euro/KWH
19,50 euro vast
Basic
2 euro/KWH
19,50 euro vast
Elektriciteit
Comfy
72,60 euro vast
Optifix
19,50 euro vast
Basic
24,20 euro vast
Alvast bedankt!
of luminus dan goedkoop is ?
Estate Guru believer.
Een goede plaats om prijzen te vergelijken en van promoties in kennisgesteld te worden’
www.mijnenergie.be
www.mijnenergie.be
De vreg is zonder promotie de aangewezen start plaats.Bp8755 schreef: ↑24 september 2019, 15:34 Een goede plaats om prijzen te vergelijken en van promoties in kennisgesteld te worden’
www.mijnenergie.be
Voor de meeste promotie's bvb steeds maar promotie na 1 jaar klant zijn.
Vroeger weg is geen promotie maar een duurder tarief.
En mijnenergie is centjes rapen hoor of zouden ze gratis werken.
Estate Guru believer.
Van zodra je aan enkele samenaankopen hebt meegedaan, zit je bijna permanent aan bodemtarieven, en loont het nog nauwelijks om van leverancier te veranderen. Als het eerste aansluitingsjaar bijna voorbij is, doe je een telefoontje naar je leverancier "ga je me een goede prijs geven het tweede jaar, of ik ben weg?"
Een beetje lef en brutaliteit daarbij hélpt, zelfs op het randje van de onbeschoftheid!
Een beetje lef en brutaliteit daarbij hélpt, zelfs op het randje van de onbeschoftheid!
In het verleden heb ik ondervonden dat om een lagere prijs vragen geen zin heeft; Take it or leave it..
Groepsaankopen van de provincie : paar keer aan meegedaan maar daar nooit de beste prijs gevonden.
Ook in het verleden vaak ondervonden dat je het eerste jaar vaak een goed tarief krijgt en dat ze daarna duurder worden.
Wie vandaag de goedkoopste is, is dat daarom volgend jaar niet.
Nieuwe klanten krijgen vaak goede tarieven als lokkertjes. De meesten kijken toch niet jaarlijks hun prijs na.
Wat je best kan doen : elk jaar weer opnieuw de prijzen nakijken en berekenen.
Mega aan 1,87 .... Luminus aan 2,00 ... dan kan de vaste vergoeding al veel verschil maken.
Om 10 euro te besparen zou ik niet veranderen.
Om 30 euro te besparen op zowel electriciteit als op gas, dan wel.
Groepsaankopen van de provincie : paar keer aan meegedaan maar daar nooit de beste prijs gevonden.
Ook in het verleden vaak ondervonden dat je het eerste jaar vaak een goed tarief krijgt en dat ze daarna duurder worden.
Wie vandaag de goedkoopste is, is dat daarom volgend jaar niet.
Nieuwe klanten krijgen vaak goede tarieven als lokkertjes. De meesten kijken toch niet jaarlijks hun prijs na.
Wat je best kan doen : elk jaar weer opnieuw de prijzen nakijken en berekenen.
Mega aan 1,87 .... Luminus aan 2,00 ... dan kan de vaste vergoeding al veel verschil maken.
Om 10 euro te besparen zou ik niet veranderen.
Om 30 euro te besparen op zowel electriciteit als op gas, dan wel.
Ik werd in het verleden al 2X opgebeld door leveranciers-bijna-einde-kontrakt met het voorstel om toch bij hen te blijven met dezelfde voorwaarden als de nieuwe groepsaankoop.
Maar daar ben ik toch niet op ingegaan, ze moeten dat maar rapper doen, vooraleer je een nieuw kontrakt getekend hebt, want dan heb je weer de rompslomp om dat allemaal op te zeggen, nog voor het begonnen is.
Ik weet ondertussen ook dat het prijsverschil tussen hen, soms zeer klein is.
Maar daar ben ik toch niet op ingegaan, ze moeten dat maar rapper doen, vooraleer je een nieuw kontrakt getekend hebt, want dan heb je weer de rompslomp om dat allemaal op te zeggen, nog voor het begonnen is.
Ik weet ondertussen ook dat het prijsverschil tussen hen, soms zeer klein is.
Graag willen we bij Luminus blijven, tenzij de prijsverschillen enorm zijn.
Ik zal de website van mijnenergie ook eens doornemen.
Mijn onzekerheid lag bij het variabel of vast tarief.
Ik begrijp dat de eenheidsprijzen bij variabel afhankelijk zijn van de marktprijs, maar schommelt de marktprijs enorm tijdens de wintermaanden tov zomermaanden?
Ik zal de website van mijnenergie ook eens doornemen.
Mijn onzekerheid lag bij het variabel of vast tarief.
Ik begrijp dat de eenheidsprijzen bij variabel afhankelijk zijn van de marktprijs, maar schommelt de marktprijs enorm tijdens de wintermaanden tov zomermaanden?
Wat promoties via mijnenergie betreft heb ik enkel voor lampiris vastgesteld dat contract via mijnenergie moet afgesloten worden,
Voor de promotie van engie, Luminus en Eneco kon de promotie ook gewoon via hun website online verkregen worden
En ja wil je steeds van een promotie genieten ja dan moet je elk jaar opnieuw de test doen en switchen, wan langdurig bij dezelfde leverancier blijven wordt niet beloond
Vergelijken van variabele tarieven is niet zo makkelijk, er worden meestal ook verschillende aanpassingsformules door de energie aanbieders gebruikt
Hoeveel de variabele tarieven schommelen hangt vooral af van hoe streng de winter is, hoeveel problemen er zijn met kerncentrales in belgie, europa, .... ,vraag in buitenland
Voor de promotie van engie, Luminus en Eneco kon de promotie ook gewoon via hun website online verkregen worden
En ja wil je steeds van een promotie genieten ja dan moet je elk jaar opnieuw de test doen en switchen, wan langdurig bij dezelfde leverancier blijven wordt niet beloond
Vergelijken van variabele tarieven is niet zo makkelijk, er worden meestal ook verschillende aanpassingsformules door de energie aanbieders gebruikt
Hoeveel de variabele tarieven schommelen hangt vooral af van hoe streng de winter is, hoeveel problemen er zijn met kerncentrales in belgie, europa, .... ,vraag in buitenland