Energieverslindend appartement?
Energieverslindend appartement?
Beste forumleden
Ik heb m’n oog laten vallen op een dakappartement.
De huidige eigenaar heeft me laten weten dat hij voor de energiecrisis 84€ betaald per maand met een jaarlijks afrekening van ongeveer 300€.
Nu is hun voorschot opgetrokken naar 150€. Het EPC heeft een score van C, het appartement is een kleine 90m2.
Vinden jullie dit een ‘normale” maandelijkse kost vr een appartement?
Alvast bedankt!!!
De huidige eigenaar heeft me laten weten dat hij voor de energiecrisis 84€ betaald per maand met een jaarlijks afrekening van ongeveer 300€.
Nu is hun voorschot opgetrokken naar 150€. Het EPC heeft een score van C, het appartement is een kleine 90m2.
Alvast bedankt!!!
Re: Energieverslindend appartement?
Wat zit in die kost in??? Gas -- Electriciteit?? Hoe verwarm je ??
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voor de prijsstijging was het dus €1300 per jaar, dat mag je nu minstens maal drie doen, dus ja, voor een appartement van 90m² is dat veel. Wellicht sterk te reduceren door betere dakisolatie, gaat er tevens voor zorgen dat het in de zomer niet te snel te warm wordt.Sara_ta schreef: ↑6 februari 2022, 08:18 Beste forumleden
Dank voor uw reactie Vortex, dakisolatie is idd wat minder. Om de andere eigenaars van het gebouw te overtuigen om het dak te isoleren lijkt me geen gemakkelijke opgave
Ongeveer 3x zoveel als mijn niet-dakappartement.
Is het een "penthouse"? Heb je buren, of is het appartement vrijstaand op het dak. In het eerste geval zijn alle muren buitenmuren, en vind ik de factuur wel nog OK. In het andere geval is het duur.
Hoe oud is het dak? Bij een volgende renovatie (die er sowieso aankomt) kan je extra isoleren. Tot dan zal het inderdaad moeilijk zijn om de anderen te overtuigen.
Is het een "penthouse"? Heb je buren, of is het appartement vrijstaand op het dak. In het eerste geval zijn alle muren buitenmuren, en vind ik de factuur wel nog OK. In het andere geval is het duur.
Hoe oud is het dak? Bij een volgende renovatie (die er sowieso aankomt) kan je extra isoleren. Tot dan zal het inderdaad moeilijk zijn om de anderen te overtuigen.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Het appartement is idd vrijstaand op het dak, het gebouw is van 1950.RGiskard schreef: ↑6 februari 2022, 08:55 Ongeveer 3x zoveel als mijn niet-dakappartement.
Waarom denk je dat er sowieso een renovatie zal aankomen?
Merci!!
Het appartement is momenteel ook bewoond door een koppel, ik zou er alleen in wonen wellicht zal dat ook een effect hebben
Hoeveel bedraagt het jaarlijks loon van de syndicus (daar zijn soms grote verschillen)?
Hoeveel bedraagt de vergoeding van de rekeningencommissaris (zie hierboven)?
Is er 1 of meerdere liften?
Worden de gemeenschappelijke delen onderhouden door de bewoners of is er een externe kuisploeg?
Hoeveel units in het gebouw en wat is de quotiteit van het app. waar jij een oog op hebt?
Is er een concierge?
Heeft ieder app. zijn eigen H2O, gas en elec. -meter?
Enz...
Vraag aan de huidige eigenaar de afrekening van de laatste 3 jaren. Dit zal al heel wat van bovenstaande vragen beantwoorden.
Hoeveel bedraagt de vergoeding van de rekeningencommissaris (zie hierboven)?
Is er 1 of meerdere liften?
Worden de gemeenschappelijke delen onderhouden door de bewoners of is er een externe kuisploeg?
Hoeveel units in het gebouw en wat is de quotiteit van het app. waar jij een oog op hebt?
Is er een concierge?
Heeft ieder app. zijn eigen H2O, gas en elec. -meter?
Enz...
Vraag aan de huidige eigenaar de afrekening van de laatste 3 jaren. Dit zal al heel wat van bovenstaande vragen beantwoorden.
Omdat platte daken sowieso een eindige levensduur hebben. Voor roofing is dit ongeveer 30 jaar, afhankelijk van de kwaliteit en onderhoud.
Als die binnen 15 jaar komt, dan heb je er weinig aan. Als die binnen een paar jaar al aan de orde is, dan kan je eventueel isoleren.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Wist ik niet, heel erg bedankt!
De prijs van Elek all in .vortex schreef: ↑6 februari 2022, 08:41 Voor de prijsstijging was het dus €1300 per jaar, dat mag je nu minstens maal drie doen, dus ja, voor een appartement van 90m² is dat veel. Wellicht sterk te reduceren door betere dakisolatie, gaat er tevens voor zorgen dat het in de zomer niet te snel te warm wordt.
Fluvius - Antwerpen
Groene burgerstroom
01.01.2021 - 28.02.2021 0,2360 € / kWh all in.
01.03.2021 - 31.12.2021 0,2403 € / kWh all.in
01.01.2022 - 30.06.2022 0,2683 € / kWh all.in
Dus maal 3 hangt af of men wakker was of in diepe zomerslaap in najaar 2021.
Wist niet dat energie aan het stijgen was.
In ver verleden wist niet dat het aandelen waren als excuus.
Dat aandeel van 250 € aan te kopen was de stap te ver voor velen.
Nu met de prijsstijgingen...... blijkbaar een heel slechte beslissing om niet te doen.
Ja heden is er wel een contract stop.
Estate Guru believer.
-
- Verbannen Gebruiker
Betonpannen ook maar ongeveer 30 jaarRGiskard schreef: ↑6 februari 2022, 10:54Omdat platte daken sowieso een eindige levensduur hebben. Voor roofing is dit ongeveer 30 jaar, afhankelijk van de kwaliteit en onderhoud.
Als die binnen 15 jaar komt, dan heb je er weinig aan. Als die binnen een paar jaar al aan de orde is, dan kan je eventueel isoleren.
Aan huidige energieprijzen is een voorschot van 150 EUR/maand waarin water & verwarming zit helemaal niet gek.
Je hebt hier zelf de grootste controle over door het regelen van het verbruik van warm water.
Het aantal personen dat warm water verbruikt is een grote driver.
Het kan dat je minder zal verbruiken. Maar als je iemand zou zijn die niet op zijn verbruik let, kan je evengoed snel aan 200 a 250 EUR per maand zitten. Dat ligt niet aan het appartement. Dat is de nieuwe realiteit wat betreft energieprijzen.
Je hebt hier zelf de grootste controle over door het regelen van het verbruik van warm water.
Het aantal personen dat warm water verbruikt is een grote driver.
Het kan dat je minder zal verbruiken. Maar als je iemand zou zijn die niet op zijn verbruik let, kan je evengoed snel aan 200 a 250 EUR per maand zitten. Dat ligt niet aan het appartement. Dat is de nieuwe realiteit wat betreft energieprijzen.
platin schreef: ↑7 februari 2022, 10:13De prijs van Elek all in .vortex schreef: ↑6 februari 2022, 08:41 Voor de prijsstijging was het dus €1300 per jaar, dat mag je nu minstens maal drie doen, dus ja, voor een appartement van 90m² is dat veel. Wellicht sterk te reduceren door betere dakisolatie, gaat er tevens voor zorgen dat het in de zomer niet te snel te warm wordt.
Fluvius - Antwerpen
Groene burgerstroom
01.01.2021 - 28.02.2021 0,2360 € / kWh all in.
01.03.2021 - 31.12.2021 0,2403 € / kWh all.in
01.01.2022 - 30.06.2022 0,2683 € / kWh all.in
Dus maal 3 hangt af of men wakker was of in diepe zomerslaap in najaar 2021.
Wist niet dat energie aan het stijgen was.
In ver verleden wist niet dat het aandelen waren als excuus.
Dat aandeel van 250 € aan te kopen was de stap te ver voor velen.
Nu met de prijsstijgingen...... blijkbaar een heel slechte beslissing om niet te doen.
Ja heden is er wel een contract stop.

Het zou al raar moeten lopen als we dit jaar geen 6% dividend zullen ontvangen denk ik?