Enkele beginnersvragen ivm online beleggen
TIP
Enkele beginnersvragen ivm online beleggen
Hallo iedereen,
Zelf heb ik altijd belegd op de ouderwetse manier, namelijk bij mijn bank langsgaan en zien of ze interessante producten in aanbieding hadden, en eventueel daar fondsen of aandelen kopen.
Graag zou ik nu willen beginnen met wat meer zelf te doen, namelijk online beleggen.
Ik heb nu al wat gelezen op deze site, en heb al heel wat bijgeleerd, maar heb toch nog wat vragen, voornamelijk in verband met belasting.
1) Ben ik juist als ik zeg dat wanneer ik bij een Belgische broker aankoop, en later verkoop, alle taksen zijn afgehouden (rv etc)?
2) Als ik ETF's koop op een Europese exchange (bv. Duitsland of Nederland), en ik verkoop die later, wordt dan ook de verschuldigde belasting automatische afgehouden? Rekening houdend dat alles met een Belgische broker zal gebeuren.
3) Normaal gezien moet er niets worden aangegeven in de personenbelasting bij de verkoop van aandelen. Maar stel dat ik maandelijks voor kleine sommen zou beleggen (bv. elke maand voor 100 euro ETF of iets dergelijks), is dit dan ook nog normaal beheer?
Nog een bijkomende vraag: is er een broker die interessant(er) is indien er met kleine sommen belegd wordt?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Zelf heb ik altijd belegd op de ouderwetse manier, namelijk bij mijn bank langsgaan en zien of ze interessante producten in aanbieding hadden, en eventueel daar fondsen of aandelen kopen.
Graag zou ik nu willen beginnen met wat meer zelf te doen, namelijk online beleggen.
Ik heb nu al wat gelezen op deze site, en heb al heel wat bijgeleerd, maar heb toch nog wat vragen, voornamelijk in verband met belasting.
1) Ben ik juist als ik zeg dat wanneer ik bij een Belgische broker aankoop, en later verkoop, alle taksen zijn afgehouden (rv etc)?
2) Als ik ETF's koop op een Europese exchange (bv. Duitsland of Nederland), en ik verkoop die later, wordt dan ook de verschuldigde belasting automatische afgehouden? Rekening houdend dat alles met een Belgische broker zal gebeuren.
3) Normaal gezien moet er niets worden aangegeven in de personenbelasting bij de verkoop van aandelen. Maar stel dat ik maandelijks voor kleine sommen zou beleggen (bv. elke maand voor 100 euro ETF of iets dergelijks), is dit dan ook nog normaal beheer?
Nog een bijkomende vraag: is er een broker die interessant(er) is indien er met kleine sommen belegd wordt?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Re: Enkele beginnersvragen ivm online beleggen
Ja klopt.1) Ben ik juist als ik zeg dat wanneer ik bij een Belgische broker aankoop, en later verkoop, alle taksen zijn afgehouden (rv etc)?
De terugvordering van roerende voorheffing op dividend moet je wel zelf in je belastingsbrief invullen, het jaar nadien. Tot een bepaald bedrag is er een vrijstelling, maar je broker houdt standaard 30% af.
Ja.2) Als ik ETF's koop op een Europese exchange (bv. Duitsland of Nederland), en ik verkoop die later, wordt dan ook de verschuldigde belasting automatische afgehouden? Rekening houdend dat alles met een Belgische broker zal gebeuren.
Dat is zeker en vast beleggen zoals 'een goede huisvader'.3) Normaal gezien moet er niets worden aangegeven in de personenbelasting bij de verkoop van aandelen. Maar stel dat ik maandelijks voor kleine sommen zou beleggen (bv. elke maand voor 100 euro ETF of iets dergelijks), is dit dan ook nog normaal beheer?
Wat met abnormaal bedoeld wordt is meerdere trades per dag, gebruik van opties...
Je sprak van Belgische, dan zal Binck het goedkoopste zijn denk ik. Hoofdzetel is wel Nederland maar ze volgen de Belgische fiscaliteit als ik mij niet vergis. Misschien kan een Binck lid dit even bevestigen.Nog een bijkomende vraag: is er een broker die interessant(er) is indien er met kleine sommen belegd wordt?
Voor €100 per maand gaan je kosten wel relatief hoog zijn.
Bolero of Mexem kan ook. Met die laatste geen ervaring maar de tarieven zien er scherp uit.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Indien je vanuit KBC komt is Bolero mssch het beste verlengstuk om te beginnen.
Je moet toch rekenen op 2500 euro per aankoop (aandeel, etf, ) gezien er telkens een vast bedrag is aan onkosten; ongeacht de omvang van jouw aankoop of verkoop.Simpel gezegd betaal je 10 euro kosten bij aankoop van 100 euro bekaert en je betaalt ook 10 euro bij aankoop van 3000 euro bekaert...
Belastingen enz worden bij Brokers met vestiging in Belgie automatisch verwerkt.
Enkel de RV op roerende voorheffing moet je manueel veel jouw belastingsbrief het jaar nadien terug eisen.
Je moet toch rekenen op 2500 euro per aankoop (aandeel, etf, ) gezien er telkens een vast bedrag is aan onkosten; ongeacht de omvang van jouw aankoop of verkoop.Simpel gezegd betaal je 10 euro kosten bij aankoop van 100 euro bekaert en je betaalt ook 10 euro bij aankoop van 3000 euro bekaert...
Belastingen enz worden bij Brokers met vestiging in Belgie automatisch verwerkt.
Enkel de RV op roerende voorheffing moet je manueel veel jouw belastingsbrief het jaar nadien terug eisen.
Bij Bolero betaal je 7,5 euro tot 2500 euro aankoop, en daarna 15 euro.JulusCesar schreef: ↑30 april 2020, 12:46 Indien je vanuit KBC komt is Bolero mssch het beste verlengstuk om te beginnen.
Je moet toch rekenen op 2500 euro per aankoop
... Simpel gezegd betaal je 10 euro kosten bij aankoop van 100 euro bekaert en je betaalt ook 10 euro bij aankoop van 3000 euro bekaert...
Je koopt dus idealiter voor net minder dan 2500 euro, of voor aanzienlijk erboven.
Voor mezelf houd ik de limiet op 1000 euro minimum. Dat komt dan op 0,75% kosten.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mijn ervaringen bij bolero: 15 euro voor transactie beurs buiten EU. 7,5 euro voor Belgische, Nederlandse en Duitse beurs. Tot 2.500 euro toch.
Laatst ingave tracker op Ierse beurs: 15 euro kosten. Ik geef 1 eenheid minder in en de kosten halveren.
Dus dit wel in het oog houden.
Op de site van Bolero vind je enorm veel informatie, gebruik deze! Van iemand die spijt heeft dat hij dit zelf niet gedaan heeft.
Laatst ingave tracker op Ierse beurs: 15 euro kosten. Ik geef 1 eenheid minder in en de kosten halveren.
Dus dit wel in het oog houden.
Op de site van Bolero vind je enorm veel informatie, gebruik deze! Van iemand die spijt heeft dat hij dit zelf niet gedaan heeft.
Ik zit ook bij Bolero. Doe aankopen Euronext meestal tussen 2300 en 2500 voor €7,5 tx kost.
Wel een nadeel, hun kost op buitenlandse dividenden. Al zijn dat type aandelen al sowieso te vermijden.
Wel een nadeel, hun kost op buitenlandse dividenden. Al zijn dat type aandelen al sowieso te vermijden.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Bolero is duurder dan Binck als je wil beleggen in trackers die enkel op Xetra noteren, zoals het uitstekende VWCE. Ga je vooral passief beleggen, dan zou ik zeker Binck kiezen. Bolero rekent hoedanook 15 EUR aan; bij Binck is dat 9,75 EUR.
Maar waarom niet beide? Losse aandelen op Bolero bijvoorbeeld en passieve portefeuille op Binck?
Maar waarom niet beide? Losse aandelen op Bolero bijvoorbeeld en passieve portefeuille op Binck?
Of euronext trackers op Binck en Xetra op Bolero? Dan heb je het beste van twee werelden. Zit je wel weer met 2 brokers wat herbalanceren vervelender maakt... en de vraag is of die paar euro echt het verschil gaan maken? Ik snap dat je de kosten laag moet houden, maar dit zijn eenmalige kosten. Verschil in rendement door verschillende prijs afhankelijk van op welke dag dat je koopt is wellicht al groter...
Hallo,
Ik ben nog maar net gestart met me in te lezen in beleggen en heb een beginnersvraag. Ik zou op termijn Adobe aandelen willen kopen. Die noteren o.a. op de NASDAQ en in Frankfurt. De kosten om ze in Frankfurt te kopen zijn lager. Doe ik er dan beter aan ze daar te kopen of toch beter Nasdaq? Er zit een klein verschil op de koers.
Dank alvast.
Ik ben nog maar net gestart met me in te lezen in beleggen en heb een beginnersvraag. Ik zou op termijn Adobe aandelen willen kopen. Die noteren o.a. op de NASDAQ en in Frankfurt. De kosten om ze in Frankfurt te kopen zijn lager. Doe ik er dan beter aan ze daar te kopen of toch beter Nasdaq? Er zit een klein verschil op de koers.
Dank alvast.
Tegen de tijd dat ik plan te verkopen, kan het brokerlandschap al ontzettend hard veranderd zijn hoor... daar ga ik nu nog niet al te veel aan denken. Oke, maar denk je nu echt dat het op die paar euro gaat aankomen bij herbalanceren? Ook daar weer: de dag waarop je het doet zal een veel grotere invloed hebben.
Ik ga nooit ontkennen dat de kosten laag houden enorm belangrijk is, maar uiteindelijk komt er een punt waarop het verschil niet eens meer merkbaar is... er dan toch mee bezig blijven lijkt me nogal zinloos.
Ik ga nooit ontkennen dat de kosten laag houden enorm belangrijk is, maar uiteindelijk komt er een punt waarop het verschil niet eens meer merkbaar is... er dan toch mee bezig blijven lijkt me nogal zinloos.
De kosten zullen wellicht doorwegen dus dan zou ik Frankfurt kiezen ook al zal de liquiditeit daar veel lager zijn. Voor een kleine belegger maakt dat niets uit.ASB schreef: ↑1 mei 2020, 14:42 Hallo,
Dank alvast.
Je gaat ze ook ooit willen verkopen dus het verschil in kosten x2 doen.
Nu vraag ik me af, kan je ook verkopen op een andere beurs dan waar je kocht? Grote partijen kunnen dit ongetwijfeld om zo de prijzen gelijk te houden met arbitrage, maar hoe zit dit als kleine belegger?