Equivalent Vanguard VTSM VGTS VBMF
TIP
Equivalent Vanguard VTSM VGTS VBMF
Ik ben Belg maar ik woon al jaren in de US. Bij vanguard heb ik een vrij simpele portfolio:
50% VTSM - Total stock Mkt Idx
20% VGTS - Total Int Stock Idx
30% VBMF - Total Bond Mkt Idx
Ik beheer zelf, en jaar over jaar balanceer ik tussen die drie. Vanguard is mooi omdat er bijna geen kosten aan verbonden zijn.
Vraag : ik plan om terug te keren naar Belgie. Bij welk belgisch online beleggings platform kan ik dit soort portfolio (of equivalent) implementeren met zo laag mogelijk kosten ?
Bedankt!
50% VTSM - Total stock Mkt Idx
20% VGTS - Total Int Stock Idx
30% VBMF - Total Bond Mkt Idx
Ik beheer zelf, en jaar over jaar balanceer ik tussen die drie. Vanguard is mooi omdat er bijna geen kosten aan verbonden zijn.
Vraag : ik plan om terug te keren naar Belgie. Bij welk belgisch online beleggings platform kan ik dit soort portfolio (of equivalent) implementeren met zo laag mogelijk kosten ?
Bedankt!
Re: Equivalent Vanguard VTSM VGTS VBMF
VTSMX is het Vanguard indexfonds dat aandelen van de "volledige" US aandelenmarkt bevat.
VTGTX is het Vanguard indexfonds dat aandelen van de "volledige" ex-US aandelenmarkt bevat.
VBMFX is het Vanguard indexfonds dat obligaties van de "volledige" US obligatiemarkt bevat, gehedged naar USD.
Alternatieven voor de Belgen (zonder US nationaliteit of greencard) zijn:
+Voor de aandelen is er bvb: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) (VWCE) ( Follows the FTSE All-world index. 3300 stocks. Developed and emerging markets, no small cap)
+Voor de obligaties kan je bvb Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (accumulating VAGF) nemen ( The Bloomberg Barclays Global Aggregate Bond (EUR Hedged) index tracks bonds issued in emerging and developed markets worldwide. Rating: Investment Grade.
De transitie van de Us naar niet-US heeft een hele reeks aandachtspunten voor beleggers: bvb exit tax, estate-tax.
(ref Bogleheads: Non-US_investors_guide_to_navigating_US_tax_traps )
Heb je de US-nationaliteit (of een US green card) dan word de situatie nog veel ingewikkelder.
(FATCA, FBAR, PFIC ref: Bogleheads: Taxation_as_a_US_person_living_abroad )
Het kan een goed idee zijn om een thread te openen op het non-US forum van de Bogleheads. Er is daar een heel hulpzame gemeenschap die de US "ontvlucht" zijn.
algemene referentie: Bogleheads:Investing_from_Belgium
VTGTX is het Vanguard indexfonds dat aandelen van de "volledige" ex-US aandelenmarkt bevat.
VBMFX is het Vanguard indexfonds dat obligaties van de "volledige" US obligatiemarkt bevat, gehedged naar USD.
Alternatieven voor de Belgen (zonder US nationaliteit of greencard) zijn:
+Voor de aandelen is er bvb: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Accumulation (EUR) (VWCE) ( Follows the FTSE All-world index. 3300 stocks. Developed and emerging markets, no small cap)
+Voor de obligaties kan je bvb Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (accumulating VAGF) nemen ( The Bloomberg Barclays Global Aggregate Bond (EUR Hedged) index tracks bonds issued in emerging and developed markets worldwide. Rating: Investment Grade.
De transitie van de Us naar niet-US heeft een hele reeks aandachtspunten voor beleggers: bvb exit tax, estate-tax.
(ref Bogleheads: Non-US_investors_guide_to_navigating_US_tax_traps )
Heb je de US-nationaliteit (of een US green card) dan word de situatie nog veel ingewikkelder.
(FATCA, FBAR, PFIC ref: Bogleheads: Taxation_as_a_US_person_living_abroad )
Het kan een goed idee zijn om een thread te openen op het non-US forum van de Bogleheads. Er is daar een heel hulpzame gemeenschap die de US "ontvlucht" zijn.
algemene referentie: Bogleheads:Investing_from_Belgium
Laatst gewijzigd door B7H4long op 8 september 2020, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Eerst nog een financiële instelling in België vinden die een rekening wil openen voor (ex) US persons.
Vind jij dat dergelijke obligatie ETF in elke portefeuille thuishoort ?B7H4long schreef: ↑8 september 2020, 09:34 +Voor de obligaties kan je bvb Vanguard Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (accumulating VAGF) nemen ( The Bloomberg Barclays Global Aggregate Bond (EUR Hedged) index tracks bonds issued in emerging and developed markets worldwide. Rating: Investment Grade.
Ja.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het %aandelen tov %stabiele beleggingen in je portefeuille hangt af van je nood, mogelijkheid en wil om risico te nemen. Dit is een heel persoonlijke beslissing.
Obligatiefondsen maken deel uit van het stabiele gedeelte van de portefeuille.
Lees bvb:
de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... ds#p345897
Obligatiefondsen maken deel uit van het stabiele gedeelte van de portefeuille.
Lees bvb:
de-toepassing-van-de-bogleheads-investe ... ds#p345897
Principieel ben ik ervan overtuigd dat small caps een plaats hebben in een goed gespreide portefeuille, als dit praktisch doenbaar is (*). Small caps hebben een hoger risico, en hebben historisch een hoger rendement gehaald.
(*) bvb aanvaardbare transactiekosten.
Bedankt voor deze heel nuttige informatie! Bogleheads is een resource die ik niet kende, maar waar ik me zeker ga in verdiepen.