Erfbelasting betalen op niet gekregen geld !
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Erfbelasting betalen op niet gekregen geld !
Ik vind - en daar wordt hier blijkbaar nogal gemakkelijk overheen gegaan - dat het in de eerste plaats aan de ouders toekomt hoe ze dit willen regelen en het niet aan de kinderen is om te bepalen op welke hoeveelheid spaargeld de ouders nog recht hebben om in eigen bezit te houden.
Uiteraard.
Ik zeg enkel dat er onder de 100.000€ helemaal geen reden is om iets te ondernemen uit fiscaal oogpunt.
Een oplossing waarbij iemand zich niet comfortabel bij voelt is uiteraard een slechte oplossing.
En gelukkig kan de ouder(s) toch heel wat geld in zuiver eigen beheer houden zonder dat dit fiscaal afgestraft wordt.
Ik zeg enkel dat er onder de 100.000€ helemaal geen reden is om iets te ondernemen uit fiscaal oogpunt.
Een oplossing waarbij iemand zich niet comfortabel bij voelt is uiteraard een slechte oplossing.
En gelukkig kan de ouder(s) toch heel wat geld in zuiver eigen beheer houden zonder dat dit fiscaal afgestraft wordt.
-
- Newbie
- Contacteer:
[/quote]
Hou er wel rekening mee dat Vlabel nog tijd heeft om het grondiger uit te spitten. Louter een brief ontvangen met het te betalen bedrag wilt niet zeggen dat je mag stellen dat de aangifte "goedgekeurd" werd.
[/quote]
6 maanden dacht ik. Althans dat meldde mijn notaris me toch.
Hou er wel rekening mee dat Vlabel nog tijd heeft om het grondiger uit te spitten. Louter een brief ontvangen met het te betalen bedrag wilt niet zeggen dat je mag stellen dat de aangifte "goedgekeurd" werd.
[/quote]
6 maanden dacht ik. Althans dat meldde mijn notaris me toch.
@el perro,
Dit lees ik graag. Er zijn twee kinderen en het meeste van het geld is de voorbije jaren allang uitgedeeld aan kinderen en kleinkinderen. Het is dus de moeite niet waard om voor het resterende bedrag nog uitwegen te gaan zoeken. Bedankt voor deze info.
@ David_DeWa,
Daar ben ik niet mee akkoord omdat vaak deze(oudere) mensen alles maar laten liggen tot het te laat is en er uiteindelijk een hoop successierechten moeten worden betaald.
Nu is alles in onderling overleg netjes opgeruimd(effectenrekeningen, huizen, grond,enz) en kunnen ze zonder zorgen van hun oude dag genieten.
Ja in sommige families loopt het op wieltjes, Goed zo.
In andere families staan ze alleen maar klaar om te cashen.
Zorg behoevende ouders, hebben ze geen tijd.
Om daarna te cashen heeft men altijd tijd.
Anno 2021 realiteit.
Hakken op een ander.
Het grote ego.
Altijd de anderen in fout, de anderen zijn profiteurs etc.
Altijd ingeprent geweest, eerst voor eigen deur vegen.
Anno 2021 realiteit.
Hakken op een ander.
Het grote ego.
Estate Guru believer.
Samengevat: de anderen steken het altijd op de anderen.platin schreef: ↑16 maart 2021, 19:08 Ja in sommige families loopt het op wieltjes, Goed zo.
Anno 2021 realiteit.
Hakken op een ander.
Het grote ego.
Als hypocrisie kan dat wel tellen uiteraard.
Vader verleden jaar gestorven, moeder nu 95 jaar. Alles geregeld via notaris. Onze zus wilde ook cashen om haar levenstandaard in stand te houden m.a.w. kan geen geld houden leef al vele jaren op het randje. Niets uitbetaald moeder heeft het vruchtgebruik van haar huis en woont nog thuis en wij alles op een gezamenlijke spaarrekening geplaatst. Wel iedereen zijn eigen successierechten betaald op onze deel. Zus zal tweemaal nadenken nu.
-
- Verbannen Gebruiker
Als dat in jullie familie zo overeengekomen is en de vrije wil van je ouders kan ik daar niets op tegen hebben.karine schreef: ↑16 maart 2021, 16:09 Daar ben ik niet mee akkoord omdat vaak deze(oudere) mensen alles maar laten liggen tot het te laat is en er uiteindelijk een hoop successierechten moeten worden betaald.
Nu is alles in onderling overleg netjes opgeruimd(effectenrekeningen, huizen, grond,enz) en kunnen ze zonder zorgen van hun oude dag genieten.
Maar dat is nog geen reden om er vanuit te gaan dat dit opgaat voor alle oudere mensen.
Mijn ouders genieten bv. nog elke dag zonder zorgen van al hun eigen spaargeld. Zonder het daarom te moeten overdragen op een rekening van hun nazaten.
Ze zijn gelukkig nog wijs en zelfstandig genoeg om er voor te zorgen dat ze uiteindelijk zelf genoeg uit hun eigen vermogen gehaald hebben ipv het op te potten voor de volgende generatie.
Oudere mensen zijn overwegend al lang niet meer de onmondige sukkels welke 'voor eigen bestwil' alle touwtjes uit handen moet genomen worden.
Er zijn er zeker die nog bekwaam genoeg zijn en er ook interesse voor hebben maar bij vele andere liggen de prioriteiten en interesses op die leeftijd wel ergens anders.David_DeWa schreef: ↑17 maart 2021, 12:37 Oudere mensen zijn overwegend al lang niet meer de onmondige sukkels welke 'voor eigen bestwil' alle touwtjes uit handen moet genomen worden.
Op wieltjes lopen, dat noem ik respect en opvoeding voor mijn ouders die zowel voor mij als mijn zus tot de laatste dag op de eerste plaats zullen blijven staan. Vandaar dat ik hen sowieso ook in deze barre tijden tweemaal per week blijf bezoeken.
Van de andere kant zijn ze hun hele leven steeds heel spaarzaam geweest net zoals mijn grootouders dat waren.
Maar één ding weet ik wel en dat is dat ze steeds heel gelukkig waren en nog zijn zonder al die overbodige luxe die vele mensen tegenwoordig nodig hebben om nog gelukkig te kunnen zijn.
Een generatie om jaloers op te zijn.
+1karine schreef: ↑17 maart 2021, 14:39Er zijn er zeker die nog bekwaam genoeg zijn en er ook interesse voor hebben maar bij vele andere liggen de prioriteiten en interesses op die leeftijd wel ergens anders.David_DeWa schreef: ↑17 maart 2021, 12:37 Oudere mensen zijn overwegend al lang niet meer de onmondige sukkels welke 'voor eigen bestwil' alle touwtjes uit handen moet genomen worden.
Op wieltjes lopen, dat noem ik respect en opvoeding voor mijn ouders die zowel voor mij als mijn zus tot de laatste dag op de eerste plaats zullen blijven staan. Vandaar dat ik hen sowieso ook in deze barre tijden tweemaal per week blijf bezoeken.
Van de andere kant zijn ze hun hele leven steeds heel spaarzaam geweest net zoals mijn grootouders dat waren.
Maar één ding weet ik wel en dat is dat ze steeds heel gelukkig waren en nog zijn zonder al die overbodige luxe die vele mensen tegenwoordig nodig hebben om nog gelukkig te kunnen zijn.
Een generatie om jaloers op te zijn.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zo op randje leefde ze dan toch niet als ze de successrechten heeft betaald zonder cash te ontvangen ?vdcDirk schreef: ↑17 maart 2021, 12:17 Vader verleden jaar gestorven, moeder nu 95 jaar. Alles geregeld via notaris. Onze zus wilde ook cashen om haar levenstandaard in stand te houden m.a.w. kan geen geld houden leef al vele jaren op het randje. Niets uitbetaald moeder heeft het vruchtgebruik van haar huis en woont nog thuis en wij alles op een gezamenlijke spaarrekening geplaatst. Wel iedereen zijn eigen successierechten betaald op onze deel. Zus zal tweemaal nadenken nu.
En is dat dan een gezamenlijke spaarrekening van jou samen met je zus waar jullie enkel iets kunnen afhalen als jullie beiden akkoord zijn of zo ?
Dat is haar probleem. De spaarrekening zijn we met drie en om af te halen moet men altijd met twee zijn. Iedereen heeft een volmacht en rente gaat naar mijn moeder haar spaarrekening. Moeder heeft twee zonen en dochter.