ergens lagere prijs colruyt past zijn prijzen aan
Re: ergens lagere prijs colruyt past zijn prijzen aan
Maar aan de andere kant is het bij acties voordelig om een voorraad in te slaan van de producten die je wél vaak gebruikt.
Dat vind ik irritant aan Colruyt, je moet al de folders van de concurrentie uitpluizen om te weten of er iets voordelig geprijsd zal staan. Als je op dat moment uw kasten vult met product X, kan je tientallen euro's uitsparen.
Colruyt kan dan makkelijk zijn om alles op 1 plaats te kopen aan het voordeeltarief, maar bedenk wel dat eenmaal de concurrentie uitgeschakeld is, dat Colruyt dan ineens niet meer zo goedkoop is. Want ze vergelijken hun prijzen enkel met fysieke winkels binnen de x-aantal kilometers. Eenmaal een monopolie in een streek, kan je fluiten achter uw goedkope prijzen bij Colruyt.
Dat vind ik irritant aan Colruyt, je moet al de folders van de concurrentie uitpluizen om te weten of er iets voordelig geprijsd zal staan. Als je op dat moment uw kasten vult met product X, kan je tientallen euro's uitsparen.
Colruyt kan dan makkelijk zijn om alles op 1 plaats te kopen aan het voordeeltarief, maar bedenk wel dat eenmaal de concurrentie uitgeschakeld is, dat Colruyt dan ineens niet meer zo goedkoop is. Want ze vergelijken hun prijzen enkel met fysieke winkels binnen de x-aantal kilometers. Eenmaal een monopolie in een streek, kan je fluiten achter uw goedkope prijzen bij Colruyt.
Ik koop meestal in een Colruyt iets verderop waar binnen een straal van 100 meter een Lidl, Aldi, AH en Kruidvat ligt. Op de trein pluis ik de digitale boekjes uit om te zien of er iets in promotie staat dat ik nodig heb (10 minuutjes werk?) en anders koop ik het huismerk.
Ik ga niet beginnen met speciaal rond te rijden om 3 pakken Soubry pasta te gaan halen want dan verlies ik teveel tijd... Wat ik wel doe is proberen Rode Prijs + hoeveelheidskorting mee te pikken op zaken zoals toiletpapier, diepvriesgroentjes,... omdat ik dat toch moet kopen en het bewaart lang.
Ik ga niet beginnen met speciaal rond te rijden om 3 pakken Soubry pasta te gaan halen want dan verlies ik teveel tijd... Wat ik wel doe is proberen Rode Prijs + hoeveelheidskorting mee te pikken op zaken zoals toiletpapier, diepvriesgroentjes,... omdat ik dat toch moet kopen en het bewaart lang.
Een monopolie in de streek ? Komaan, België telt één supermarkt per 3205 inwoners ... er komen er nog steeds bij ... alsof een Colruyt een megamonster is die al zijn concurrenten opeet ...TNTim schreef: ↑7 februari 2019, 16:13 Colruyt kan dan makkelijk zijn om alles op 1 plaats te kopen aan het voordeeltarief, maar bedenk wel dat eenmaal de concurrentie uitgeschakeld is, dat Colruyt dan ineens niet meer zo goedkoop is. Want ze vergelijken hun prijzen enkel met fysieke winkels binnen de x-aantal kilometers. Eenmaal een monopolie in een streek, kan je fluiten achter uw goedkope prijzen bij Colruyt.
https://retailsonar.com/blog/post/is-er ... -in-belgie
Het voordeel van Colruyt is bovendien als ze hun prijs gelijkstellen met een promotie van een concurrent uit de streek er (meestal) voldoende voorraad is om groot in te slaan ... bij die concurrent is het product meestal uitverkocht, wat ben je dan met dat prijsvoordeel ? ...
Als er bij Colruyt een bepaald product onder een door mij zelf bepaalde drempelprijs gaat dan koop ik groot (groot !) in ... uiteraard geen versproducten ;-) ... ik heb op die manier al véél euro's uitgespaard ...
Dat is toch het business model?
In grote steden en dichtbevolkte gebieden zal dit minder spelen. Bij ons in de streek is er een Carrefour en een Match gesloten wegens niet rendabel genoeg.
Als Colruyt op een bepaalde plaats zijn prijs verlaagt wegens meer concurrentie, verhoogt het op een andere plaats zijn prijs waar er minder concurrentie is. Want de winstmarge bij Colruyt dient behouden te blijven.
Verlaagt de rentabiliteit van de concurrentie zodat de concurrentie minder promoties kan aanbieden -> goed voor Colruyt, want ze dienen hun prijzen niet te verlagen. Maar helaas slecht voor de consument.
Deze week waren koffiekoeken 1 + 2 gratis bij AH.geebee schreef: ↑8 februari 2019, 11:19Het voordeel van Colruyt is bovendien als ze hun prijs gelijkstellen met een promotie van een concurrent uit de streek er (meestal) voldoende voorraad is om groot in te slaan ... bij die concurrent is het product meestal uitverkocht, wat ben je dan met dat prijsvoordeel ? ...
Begin deze week naar AH geweest en op het kwartier dat we er winkelden werden ze 2x bijgevuld.
Twee minuten na het bijvullen moest je er geen meer nemen, want dan waren ze allemaal al weg.
Is er dan voldoende voorraad? Ik vind persoonlijk van wel. Mensen profiteren gewoon volop van de acties.
Die redenering klopt niet helemaal. In hun winstmarge van de jaren voordien zaten die prijsverlagingen ook al in.
Het is natuurlijk wel zo dat ze geen moeite moeten doen om de goedkoopste te zijn als er geen andere winkels in de buurt zijn, maar Vlaanderen zit tjokvol supermarkten. In een straal van pakweg 1 km rond mijn huis zijn er, naast 1 Colruyt, ook 2 Delhaizes, 3 Carrefours, 1 Okay, 1 Aldi en 1 grote Lidl. De AH moest weg omdat er al twee Delhaizes waren, dat mocht niet.
Groot inkopen : Ik vind het niet per se een slecht idee.
Er zijn wel een paar dingen die me ertoe brengen om voorzichtig te zijn :
we hebben hier nog altijd een grote bloc chocolade liggen uit 1981... ik heb er de datum van aankoop zelf op geschreven. Die gaan we al zeker niet meer opeten.
Ook nog wat conserven zonder datum maar die staan er al een paar jaren teveel
Dingen die ik vroeger graag at, nu niet meer.
Soms gaan dingen ook kapot waarvan je het niet verwacht.
Ik heb bv eens wasmiddel gehad dat begon te verdikken en dat meer een gel werd dan de bedoeling was, omwille van 'een paar jaar oud'.
Heb ook al pils en coca cola weten slecht worden..
Er zijn wel een paar dingen die me ertoe brengen om voorzichtig te zijn :
we hebben hier nog altijd een grote bloc chocolade liggen uit 1981... ik heb er de datum van aankoop zelf op geschreven. Die gaan we al zeker niet meer opeten.
Ook nog wat conserven zonder datum maar die staan er al een paar jaren teveel

Dingen die ik vroeger graag at, nu niet meer.
Soms gaan dingen ook kapot waarvan je het niet verwacht.
Ik heb bv eens wasmiddel gehad dat begon te verdikken en dat meer een gel werd dan de bedoeling was, omwille van 'een paar jaar oud'.
Heb ook al pils en coca cola weten slecht worden..
Wasmiddel wordt onbruikbaar na een jaar of 4. Dus opletten met in één keer 10 flessen kopen.
(Klontert en maakt vlekken op kledij)
(Klontert en maakt vlekken op kledij)
Alsof dat business model er ooit toe zou leiden dat de grote reus Colruyt enkel en alleen overschiet en dan als een dictator ons kleine mensjes de hoogst mogelijke prijzen zal aanrekenen ... er is een verschil tussen theorie en praktijk ...
Internationaal groeperen die supermarkten zich ook.
En zo bedingen ze nog betere aankoopprijzen.
Het is niet alleen wat we in onze eigen achtertuin zien wat meespeelt.
Als ik mij morgen ga vestigen als winkelier ga ik het heel moeilijk hebben om zelf dingen goedkoop aan te kopen. Geen wonder dat een deel van de onafhankelijke supermarkten zich bv ook laten bevoorraden door Colruyt Retail.
En zo bedingen ze nog betere aankoopprijzen.
Het is niet alleen wat we in onze eigen achtertuin zien wat meespeelt.
Als ik mij morgen ga vestigen als winkelier ga ik het heel moeilijk hebben om zelf dingen goedkoop aan te kopen. Geen wonder dat een deel van de onafhankelijke supermarkten zich bv ook laten bevoorraden door Colruyt Retail.
Praktijk: hier in de streek is er een hypermarkt Carrefour en een Smatch weggeconcurreerd.
Colruyt volgt hier dus niet meer de promoties van Carrefour en Smatch, dit ten nadele van de consument.
Over welke theorie en praktijk heeft u het juist?
Als je zelf een kleine supermarkt wil openen, dan moet je het hebben van service en open zijn op zondag! Anders haal je dat nooit tegenover een discounter als Colruyt, Aldi of Lidl.
Geef mij maar aldi en lidl, die voeren zo geen acties van 'bel ons, en wij passen onze prijzen aan'.
Ze hebben àltijd lage prijzen, niemand moet daar voor bellen.
Ze hebben àltijd lage prijzen, niemand moet daar voor bellen.
Daar zit ook een vorm van waarheid in.
Als je niet belt, is hun prijs dus hoger en bedriegen ze hun klanten?
Ik vroeg ooit aan een bekende verandabouwer of er toevallig korting mogelijk was. Meneer deed er meteen 500 euro van af (zonder weerwoord). Ik zei hem 'dat doe je wel heel snel, dat wil zeggen dat er nog marge is? Dat jullie dus bij alle klanten direct een TE hoge prijs vragen?'
Eigenlijk vind ik dat zo'n beetje argwanend, maar dat kan aan mij liggen.
Bedrijven die meteen korting kunnen geven. Dat wil toch zeggen dat ze teveel vragen voor hun product en de klant eigenlijk al op voorhand aan het belazeren zijn?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
In vele wasmiddelen voor kledij en ook vaatwasser zitten enzymen.
Dit zijn eiwitachtige stoffen die vuil afbreken.
Ze(eiwitten) degraderen redelijk vlug nog voor het wasmiddel (zeep) zelf stuk gaat zoals hierboven beschreven. Zeker de "koude"wasmiddelen verliezen hierdoor vlug hun werking.
We spreken hier over maanden naargelang de bewaar condities; warmte , lichte , vocht (bij poeders)....
Maar nog voor andere producten is hamster aankopen niet OK
Zo gaan bij sommige voedingswaren elementen uit de (plastiek) verpakking over in de voeding
Pet flessen met dranken verliezen hun CO2 na een maand.
Heb je daar een bron voor?JulusCesar schreef: ↑8 februari 2019, 23:15
In vele wasmiddelen voor kledij en ook vaatwasser zitten enzymen.
Dit zijn eiwitachtige stoffen die vuil afbreken.
Ze(eiwitten) degraderen redelijk vlug nog voor het wasmiddel (zeep) zelf stuk gaat zoals hierboven beschreven. Zeker de "koude"wasmiddelen verliezen hierdoor vlug hun werking.
We spreken hier over maanden naargelang de bewaar condities; warmte , lichte , vocht (bij poeders)....
Maar nog voor andere producten is hamster aankopen niet OK
Zo gaan bij sommige voedingswaren elementen uit de (plastiek) verpakking over in de voeding
Pet flessen met dranken verliezen hun CO2 na een maand.
De enzymen in wasmiddelen (amylasen en proteasen) zijn doorgaans zeer stabiele enzymen. In mijn enzymologiecursussen destijds werd al gezegd dat een waspoeder zolang het droog bleef eigenlijk oneindig lang houdbaar was, iets dat me ook werd bevestigd door kennissen die later in de sector zijn gaan werking als biochemici. Als je kijkt waar de enzymen in kwestie in de natuur voorkomen begrijp je ook waarom ze zo stabiel zijn...
Onbeperkte houdbaarheid geldt niet voor vloeibare wasmiddelen, in waterig milieu kunnen enzymen wel enigszins aan werkzaamheid verliezen. Ook hier zal het echter over jaren, geen maanden, gaan.
Koop wasmiddelen dus gerust in bulk als ze in promotie staan. Koop wel geen extra grote familieverpakkingen als je maar alleen bent, want eenmaal geopend staan wasmiddelen bloot aan omgevingsvochtigheid en beginnen ze wel heel langzaam aan werking te verliezen.
Er is één uitzondering op die regel en dat zijn blekende (zuurstofgebaseerde) wasmiddelen genre OxyAction of gewone ouderwetse javel. Die verliezen bij de minste vochtigheid, lichtblootstelling of dergelijke al bijna al hun werkzaamheid, dus de houdbaarheidsdatum respecteren is daar de boodschap.
PS: het is mierenneuken, maar een enzyme is echt een eiwit. Geen reden om 'eiwitachtig' te gebruiken.