Ergo weg, wat in de plaats
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Ergo weg, wat in de plaats
Waarom overzetten? Om het risico van een crash met enorm waardeverlies vlak voor de uitkering te vermijden. Je zal maar in Arpe belegd hebben en in 2008 op pensioen gegaan zijn. 36% minder. Had je in 2007 alles naar een defensief fonds overgezet, was je maar 13% kwijt.
Allez, ik weet niet zeh...
Allez, ik weet niet zeh...
ik dacht dat overzetten bij Argenta gratis was van ene fonds naar defensieve fonds.Tonijnbelegger schreef:Klopt Lowietje, maar je kan geld van een pensioenspaarfonds niet zomaar overzetten naar een pensioenspaarverzekering of je hebt een boete van 33% aan je been. En als je van het ene fonds naar het andere fonds overzet kan de bank je tot 5% kosten aanrekenen. Ik weet niet of dit met Argenta ook zo is (ik dacht van niet), maar ik denk dat je best altijd kijkt of een bank al de fondsen heeft die je nodig hebt en hoe ouder je wordt, hoe defensiever je zou worden naar het schijnt.
maar ik dacht ook dat je kon gratis overzetten naar pensioenspaarverzekering; maar ik heb misschien niet goed opgelet (mijn pensioen is nog héél ver weg, de regels zullen nog veel veranderen)
Men kan inderdaad alles overzetten naar een defensief fonds. Maar ik zou toch iedereen aanraden voor zijn 55ste een pensioenspaarverzekering te nemen. Zelfs in dit defensief fonds niet meer te storten.
Blijkbaar zijn er ook die vergeten dat een fonds niet uitbetaald wordt op hun 60ste of 65ste maar nog jaren lang kan aangehouden worden.
Ik heb mij eind mei 2007 laten uitbetalen. Voor mijn echtgenote ging dit toen nog niet. Zij heeft nu net voor nieuwjaar zich laten uitbetalen. Hoewel zii ook al 3 jaar voldeed aan de voorwaarden.
Er zijn er die er goed bij gevaren hebben.
Blijkbaar zijn er ook die vergeten dat een fonds niet uitbetaald wordt op hun 60ste of 65ste maar nog jaren lang kan aangehouden worden.
Ik heb mij eind mei 2007 laten uitbetalen. Voor mijn echtgenote ging dit toen nog niet. Zij heeft nu net voor nieuwjaar zich laten uitbetalen. Hoewel zii ook al 3 jaar voldeed aan de voorwaarden.
Er zijn er die er goed bij gevaren hebben.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Lowietje, akkoord. Vanaf 55 jaar een spaarverzekering. Maar ik zou toch alles defensief zetten vanaf dan (helaas kan je niet switchen naar een pensioenspaarverzekering, je moet alles in "een" fonds laten) en vanaf dan alles storten in een verzekering.
Goed, je kan wachten, maar dat moet je je wel kunnen veroorloven. De dag van je pensionering heb je immers minder geld en misschien heb je genoeg privécentjes om dat op te vangen, maar het is dan wel pijnlijk als je je kapitaal van pakweg €50.000 ziet wegsmelten tot €32.000 op 1 jaar tijd. Als je uit het dal van januari 2009 wou klimmen om je €50.000 van 5 jaar geleden terug te zien, zitten we ongeveer op vandaag op hetzelfde niveau: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... O2K&tab=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij een defensief fonds zoals dat van Axa was dat al een jaar later het geval: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... WUI&tab=13" onclick="window.open(this.href);return false;
5 jaar van je pensioen... Ik heb niet het eeuwige leven en ik zou daar niet graag op wachten.
Nu zou je dat kunnen opvragen en gewoon verder beleggen niet in het kader van pensioensparen, want hoe lang duurt het eer je je geld ziet nadat je het opvraagt? Hoe liquide is dat? Als je zo'n vertrouwen hebt in het pensioenfonds van Argenta kan je me dunkt beter alles opvragen op je pensioenleeftijd en dan gaan beleggen in Petercam Balanced Dynamic Growth, dat is krak hetzelfde fonds. Lijkt me vlugger "te plunderen" als het slecht dreigt te gaan.
Goed, je kan wachten, maar dat moet je je wel kunnen veroorloven. De dag van je pensionering heb je immers minder geld en misschien heb je genoeg privécentjes om dat op te vangen, maar het is dan wel pijnlijk als je je kapitaal van pakweg €50.000 ziet wegsmelten tot €32.000 op 1 jaar tijd. Als je uit het dal van januari 2009 wou klimmen om je €50.000 van 5 jaar geleden terug te zien, zitten we ongeveer op vandaag op hetzelfde niveau: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... O2K&tab=13" onclick="window.open(this.href);return false;
Bij een defensief fonds zoals dat van Axa was dat al een jaar later het geval: http://www.morningstar.be/be/funds/snap ... WUI&tab=13" onclick="window.open(this.href);return false;
5 jaar van je pensioen... Ik heb niet het eeuwige leven en ik zou daar niet graag op wachten.
Nu zou je dat kunnen opvragen en gewoon verder beleggen niet in het kader van pensioensparen, want hoe lang duurt het eer je je geld ziet nadat je het opvraagt? Hoe liquide is dat? Als je zo'n vertrouwen hebt in het pensioenfonds van Argenta kan je me dunkt beter alles opvragen op je pensioenleeftijd en dan gaan beleggen in Petercam Balanced Dynamic Growth, dat is krak hetzelfde fonds. Lijkt me vlugger "te plunderen" als het slecht dreigt te gaan.
Ik wil er nog bij zeggen dat ge VOOR uw 55ste een pensioenverzekering moet nemen. Anders is er geen taxatie op uw 60ste maar pas na 10 jaar, of pensionnering.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
En dat is niet zo leuk