Ervaringen beleggen in bevak / sicafi / closed end funds?
TIP
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Ervaringen beleggen in bevak / sicafi / closed end funds?
Ik zit te denken om voor de volgende ronde mij wat meer toe te leggen op bevaks. Blijkbaar is dat voor velen een synoniem voor vastgoedbevaks, maar dat is nu niet waar ik mij in interesseer, eerder de bevak die belegt in aandelen en obligaties.
Tegenover open fondsen lijkt mij het grote voordeel dat je bijna op voorhand weet dat je een koopje doet: de netto inventariswaarde verschilt heel vaak (enorm) van de prijs waarop hij verhandeld wordt op de beurs, soms zelfs tot 40% (nu niet meer). Of de onderliggende aandelen hun prijs waard zijn is daarmee natuurlijk niet gezegd. Mijn idee is dan: als de waarde X aantal procenten lager is, zal die op termijn naar die NIW toegroeien, waarbij de onderliggende aandelen ook (kunnen) stijgen.
Om die reden lijken holdings mij ook altijd zeer interessant, vaak nog meer omdat ze goedkoper werken dan de vaak dure fondsen. Alleen vind ik niet alle holdings even transparant. Brederode bv. Ook hebben holdings niet altijd een duidelijk beleggingsbeleid of sector/regio waarin ze beleggen.
Graag had ik even gepeild wie er hier al veel (positieve of negatieve) ervaringen heeft met dergelijke fondsen, of mijn beeld een beetje klopt etc etc etc...
Tegenover open fondsen lijkt mij het grote voordeel dat je bijna op voorhand weet dat je een koopje doet: de netto inventariswaarde verschilt heel vaak (enorm) van de prijs waarop hij verhandeld wordt op de beurs, soms zelfs tot 40% (nu niet meer). Of de onderliggende aandelen hun prijs waard zijn is daarmee natuurlijk niet gezegd. Mijn idee is dan: als de waarde X aantal procenten lager is, zal die op termijn naar die NIW toegroeien, waarbij de onderliggende aandelen ook (kunnen) stijgen.
Om die reden lijken holdings mij ook altijd zeer interessant, vaak nog meer omdat ze goedkoper werken dan de vaak dure fondsen. Alleen vind ik niet alle holdings even transparant. Brederode bv. Ook hebben holdings niet altijd een duidelijk beleggingsbeleid of sector/regio waarin ze beleggen.
Graag had ik even gepeild wie er hier al veel (positieve of negatieve) ervaringen heeft met dergelijke fondsen, of mijn beeld een beetje klopt etc etc etc...
Re: Ervaringen beleggen in bevak / sicafi / closed end funds
waarom zouden holdings of closed end fondsen naar hun inventariswaarde toegroeien ?
Als ze ooit ophouden te bestaan ja, dat kan even duren, Sofina bestaat al 100 jaar en denk dat ze van plan zijn er nog 100 bij te doen.
onderwaarderingen stijgen/dalen net als de inventariswaarde zelf.
Het eindresultaat zal is even onvoorspelbaar als voor een gewoon aandeel.
Koopjes in de zin dat je zeker een goede zaak doet zijn het dus niet.
Weet niet of iemand ooit studie gedaan heeft van de return van holdings/fondsen met een hoge onderwaardering vs met geen onderwaardering over de jaren heen.
Enfin zou nooit iets komen enkel en alleen omdat er een grote onderwaardering is.
Als ze ooit ophouden te bestaan ja, dat kan even duren, Sofina bestaat al 100 jaar en denk dat ze van plan zijn er nog 100 bij te doen.
onderwaarderingen stijgen/dalen net als de inventariswaarde zelf.
Het eindresultaat zal is even onvoorspelbaar als voor een gewoon aandeel.
Koopjes in de zin dat je zeker een goede zaak doet zijn het dus niet.
Weet niet of iemand ooit studie gedaan heeft van de return van holdings/fondsen met een hoge onderwaardering vs met geen onderwaardering over de jaren heen.
Enfin zou nooit iets komen enkel en alleen omdat er een grote onderwaardering is.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Goede redenering, vergelijk de effectieve rendementen. Alleszins lijkt het mij minder risicovol om €90 te betalen voor iets dat €100 waard is, dan €110 voor wat €100 waard is, iets dat we genoeg gezien hebben bij vastgoedbevaks.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Je weet wat ze zeggen: als er geen hond in geïnteresseerd is, moet je er in beleggen.
Bij deze weet ik dat ook dan weer.
Merci, forum.
Bij deze weet ik dat ook dan weer.
Merci, forum.
Er is zeker interesse: holdings-t15349.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ronnie schreef:Holdings is zoiets waaraan banken opzettelijk niet teveel aandacht aan besteden, interessant voor hun klanten dus.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Dat is niet helemaal hetzelfde he.