Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Spaarrekeningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Ervaringen opvragen gelden uit nalatenschap

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
69 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende
TIP
Gebruik onze tools spaarrentes vergelijken - Simulatie van uw rendement - Vergelijk kredietwaardigheid
platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

Re: Ervaringen opvragen gelden uit nalatenschap

• Citeer

Bericht door platin » 20 oktober 2020, 15:17

En zo vaart Keytrade zijn eigen koers.
Onkunde ?
Onwetendheid ?
Kennis gebrek personeel ?
Daarmee blijft probleem dat Keytrade op eigen houtje beurs trans actie's uitvoert zonder medeweten erfgenamen ?????
Of zou zoiets in hun voorwaarden staan.
Estate Guru believer.

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 20 oktober 2020, 17:10

Lila B schreef: ↑17 oktober 2020, 16:56
Ook de effecten bij KTB werden uit mijn zicht geregeld en verkocht. Wat er dus gebeurd is met mijn rekeningen en effecten, daar heb ik geen inkijk op.
Keytradebank: te mijden als hoofdbank!!!!
In principe gebeurt er bij overlijden van de partner enkel een waardeschatting waarbij men de keuze heeft tussen 3 datums, de slotkoers van de dag van overlijden of 1 maand erna of 2 maanden..,nergens dat effecten verkocht worden zonder toestemming.

Kan u wat verduidelijken of dit scenario op zijn minst is voorgesteld door Keytrade?

Lila B
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 20 oktober 2020, 18:55

mouche schreef: ↑20 oktober 2020, 17:10
Lila B schreef: ↑17 oktober 2020, 16:56
Ook de effecten bij KTB werden uit mijn zicht geregeld en verkocht. Wat er dus gebeurd is met mijn rekeningen en effecten, daar heb ik geen inkijk op.
Keytradebank: te mijden als hoofdbank!!!!
In principe gebeurt er bij overlijden van de partner enkel een waardeschatting waarbij men de keuze heeft tussen 3 datums, de slotkoers van de dag van overlijden of 1 maand erna of 2 maanden..,nergens dat effecten verkocht worden zonder toestemming.

Kan u wat verduidelijken of dit scenario op zijn minst is voorgesteld door Keytrade?
De waardebepaling is gebeurd op de dag van het overlijden. Ook bij Keytrade. Maar niet via mij. Alleen via de notaris. Er was geen enkele mogelijkheid om met hen te praten. Ik veronderstel wel dat de gegevens die ze aan de notaris hebben verstrekt, correct waren. Bij de vereffening-verdeling, zoveel maanden later, heeft de notaris voorgesteld om alle effecten daar te verkopen en alles, samen met de rekeningen over te maken op de rekening van de notaris. Dit zal ook wel correct verlopen zijn. Het onrechtvaardige is dat ik er niets van heb kunnen meevolgen. De keuze die u voorstelt, heb ik nergens gehoord. Ook niet bij de andere instellingen.

eddyl
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer eddyl
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door eddyl » 20 oktober 2020, 18:59

De procedure die Mouche beschrijft is de juiste. Volgens mij is het toch de erfgenaam die beslist welk moment hij kiest voor de waardebepaling van de portefeuille en niet de notaris.

Lila B
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 20 oktober 2020, 21:29

eddyl schreef: ↑20 oktober 2020, 18:59 De procedure die Mouche beschrijft is de juiste. Volgens mij is het toch de erfgenaam die beslist welk moment hij kiest voor de waardebepaling van de portefeuille en niet de notaris.
Ik ben helemaal geen erfgenaam, dat heb ik tot mijn grote schrik vernomen! Dat is precies het grote probleem! We waren getrouwd in gemeenschap van goederen, we dachten altijd: als er iemand van ons sterft, dan is het hele vermogen voor de andere. Maar dat klopt dus niet!
Het betekende blijkbaar dat alles wat wij bezaten, na het overlijden gewoon in twee werd verdeeld! De ene helft bleef van mij, omdat ik nog niet dood ben.
De andere helft is integraal naar onze drie minderjarige kinderen gegaan! Ik heb wel vruchtgebruik gekregen. De notaris heeft dat berekend.
En ik mag in de gezinswoning blijven wonen. (Je moet blij zijn mevrouw, vroeger was dat wel anders) >:(
De echte erfgenamen, mijn drie jongens dus, werden vertegenwoordigd door een vrederechter. Zij heeft dus alles beslist in de naam van de kinderen. Hun geld (wat een raar woord) staat nu op drie rekeningen geblokkeerd tot ze meerderjarig worden. :( :( :(
Maar vrederechters werken traag. Ze zoeken van alles op, zodat de kinderen niet zouden benadeeld worden. Vandaar dat het zolang geduurd heeft.
Mijn papa is al 10 jaar geleden gestorven. Mijn mama heeft nog altijd alles van hun gemeenschap in handen. Zo ging het ook bij de ouders van mijn echtgenoot. Alles bleef gewoon in het gezin van de overblijvende ouder. Blijkbaar moesten we een huwelijkscontract gesloten hebben. Ik wist dat niet.
Maar ja...

eddyl
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer eddyl
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door eddyl » 21 oktober 2020, 12:08

Zover ik weet valt bij gemeenschap van goederen de helft van het totale vermogen in de nalatenschap. Dit wordt dan verdeeld als volgt, 50% (of een vierde voor de langstlevende want jij erft ook van je echtgenoot) en 50% (of een vierde) voor de kinderen.

Lila B
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 21 oktober 2020, 12:35

eddyl schreef: ↑21 oktober 2020, 12:08 Zover ik weet valt bij gemeenschap van goederen de helft van het totale vermogen in de nalatenschap. Dit wordt dan verdeeld als volgt, 50% (of een vierde voor de langstlevende want jij erft ook van je echtgenoot) en 50% (of een vierde) voor de kinderen.
Waar heb je dit gevonden? Als dat zo is, dan heeft de notaris een serieuze fout gemaakt.

Nefertari
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Nefertari
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nefertari » 21 oktober 2020, 12:58

Dat is zoals ik het ook altijd al geweten heb (tenzij er intussen serieuze wijzigingen zijn).

De helft van de totale bezittingen van een (onder wettelijk stelsel) gehuwd koppel is sowieso al van de langstlevende echtgenoot. Dus dat moet je niet meer erven, want het wás en blijft van jou.

Alleen de andere helft (die dus aan de overleden echtgenoot toebehoorde) behoort tot de erfenis.
Daarvan erft de langstlevende echtgenoot 1/2 en de andere helft komt toe aan de wettige kinderen van de overledene.
Alleen voor de gezinswoning is de regel anders (vruchtgebruik voor de langstlevende echtgenoot).

eddyl
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer eddyl
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door eddyl » 21 oktober 2020, 13:02

Zover ik weet zijn er geen aanpassingen aan de wet geweest. Dit alles geeft wel aan dat je best je huwelijkscontract laat aanpassen met een keuzebeding zodat je als langstlevende zelf kunt kiezen wat je erft,. Bv. Alles (kost wel wat aan successierechten), alle roerende zaken, alle onroerende zaken of een combinatie hiervan.

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 21 oktober 2020, 13:30

Voor is het belangrijk dat u nagaat of u getrouwd was onder het stelsel van algehele gemeenschap ( keuze in uw huwelijkscontract) of onder het wettelijk stelsel (zonder huwelijkscontract of keuze ervoor).

Bij het eerste zijn er 2 vermogens en wordt alles verdeeld na het overlijden tenzij er een keuze-beding (tontine) was. Dan kon de langstlevende kiezen voor alles te erven, dit werd vroeger standaard in het huwelijkscontract opgenomen.

Bij het wettelijk stelsel zijn er 3 vermogens en is het belangrijk om eigen goederen te kunnen aantonen. Het eigen vermogen van de overledene en de helft van het gemeenschappelijk vermogen vallen dan in de nalatenschap.

Is uw man voor of na 1 september 2018 overleden? Want dan is het erfrecht veranderd.
Nu is steeds de helft voor de kinderen en heeft de overlevende echtgenoot maar een vruchtgebruik als reserve. De langstlevende echtgenoot dient dit dan nog uitdrukkelijk te kiezen.

Edit: Echtgenoot overleden in november 2018, dus volgens de nieuwe regels. Heeft de notaris naar de keuze van uw reservatair deel gevraagd?

Tycoon
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Tycoon » 21 oktober 2020, 13:51

Nefertari schreef: ↑21 oktober 2020, 12:58 Dat is zoals ik het ook altijd al geweten heb (tenzij er intussen serieuze wijzigingen zijn).

De helft van de totale bezittingen van een (onder wettelijk stelsel) gehuwd koppel is sowieso al van de langstlevende echtgenoot. Dus dat moet je niet meer erven, want het wás en blijft van jou.

Alleen de andere helft (die dus aan de overleden echtgenoot toebehoorde) behoort tot de erfenis.
Daarvan erft de langstlevende echtgenoot 1/2 en de andere helft komt toe aan de wettige kinderen van de overledene.
Alleen voor de gezinswoning is de regel anders (vruchtgebruik voor de langstlevende echtgenoot).
Is niet meer zo sinds september 2018 volgens notaris.be.
De reserve van de langstlevende echtgenoot
De langstlevende echtgenoten genieten in ons recht van een bijzondere bescherming. Ze komen niet alleen in aanmerking om te erven, ze hebben ook recht op een beschermd minimaal erfdeel (de reserve). Een echtgenoot kan dus in principe niet onterfd worden (behoudens het geval waarbij de echtgenoten in een echtscheidingsprocedure zitten).
De wet kent de langstlevende echtgenoot twee soorten reserves toe:
•het vruchtgebruik op de helft van alle goederen van de nalatenschap = ABSTRACTE RESERVE
OF
•het vruchtgebruik op de gezinswoning en de huisraad = CONCRETE RESERVE
Sinds 2018 varieert het deel van de erfenis dat iemand moet voorbehouden voor zijn kinderen niet naargelang het aantal kinderen. Men kan steeds beschikken over de helft van zijn vermogen en men moet steeds de andere helft voorbehouden voor de kinderen, ongeacht hoeveel kinderen er zijn.

merlina
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer merlina
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door merlina » 21 oktober 2020, 13:51

Het gemeenschappelijk vermogen wordt in 2 gedeeld, want de helft is sowieso van de langstlevende partner. De andere helft erven de kinderen, de langstlevende partner erft enkel het vruchtgebruik als er niets op papier gezet is (vb.huwelijkscontract)
De notaris heeft bij Linda B dus correct gehandeld. Eigenlijk erf je dus niet van uw partner behalve vruchtgebruik.

eddyl
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer eddyl
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door eddyl » 21 oktober 2020, 13:54

Klopt, het is gewijzigd vanaf september 2018. Indien ik het goed begrijp erven de kinderen de totale erfenis van de overledene en de partner het vruchtgebruik op de roerende en onroerende goederen. Dus waar de partner vroeger de helft van de erfenis (toch zeker het roerende gedeelte) in volle eigendom kreeg krijgt hij nu alleen het vruchtgebruik, stel u voor dat alles op een spaarboekje staat. Klopt dit?

Lila B
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Lila B
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Lila B » 21 oktober 2020, 14:01

merlina schreef: ↑21 oktober 2020, 13:51 Het gemeenschappelijk vermogen wordt in 2 gedeeld, want de helft is sowieso van de langstlevende partner. De andere helft erven de kinderen, de langstlevende partner erft enkel het vruchtgebruik als er niets op papier gezet is (vb.huwelijkscontract)
De notaris heeft bij Linda B dus correct gehandeld. Eigenlijk erf je dus niet van uw partner behalve vruchtgebruik.
Dus het zou correct verlopen zijn volgens jou. Ik ben alleszins hard aan het twijfelen nu.
Mijn man overleed eind november 2018. Dank aan allen om te helpen meedenken.

merlina
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer merlina
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door merlina » 21 oktober 2020, 14:15

Volgens mij is alles inderdaad correct verlopen, jullie enige fout is dat jullie gehuwd waren in gemeenschap van goederen, maar dat jullie bijvoorbeeld geen (langst leeft al heeft) clausule opgenomen hebben in het contract. Daardoor erf je niets van uw partner, behalve het vruchtgebruik, alles gaat naar de kinderen.
Dit heeft wel als voordeel dat er minder successierechten betaald moeten worden, de kinderen erven nu immers onmiddellijk.
Bij de (langst leeft al heeft) clausule moet jij eerst erven en successie betalen en dan bij uw overlijden moeten de kinderen terug erven van u en terug successie betalen.
Maar de keerzijde is natuurlijk dat jij deze erfenis misschien goed kon gebruiken nu je achterbleef met kleine kinderen.
Ik begrijp u volkomen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

69 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Volgende

Terug naar “Spaarrekeningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy