ETF beleggen via DeGiro - Herbalanceren aan zo laag mogelijke kosten
TIP
Re: ETF beleggen via DeGiro - Herbalanceren aan zo laag mogelijke kosten
Waarom eigenlijk geen small caps, als ik moest kiezen tussen Emerging en Small Cap dan zou ik sowieso voor de small caps gaan
'Assetklassen' kan je zien als een uitwaaierend boomdiagram.jvdc schreef: ↑27 maart 2019, 10:55 Bij assetklasse wordt bedoeld aandelen, obligaties, cash, ...?
Eens die keuze gemaakt zal de keuze binnen het aandelengedeelte minder hard doorwegen.
Gesteld dat de transactiekosten gelijk zouden zijn, is de grootst mogelijke spreiding uiteraard de beste, maar hier gaat het om een afweging tussen transactiekosten en een beperkte extra diversificatie. Zeggen dat IWDA amper geografische spreiding biedt lijkt me namelijk wat van de pot gerukt.
De eerste en belangrijkste vertakking is inderdaad die tussen cash, obligaties, aandelen, onroerende goederen etc.
Binnen elke klasse zijn er echter nog subtakken met wezenlijk verschillende risicoprofielen, verwachte rendementen en onderlinge correlatie. Neem nu obligaties: die gaan van Zwitsers staatspapier tot uitgiftes van een corrupt staatsbedrijf uit Mozambique bezig met tonijnvisserij. Of zelfs tot Nyrstar... High-yieldobligaties zijn rendabeler, volatieler en positiever gecorreleerd met aandelen dan staatsobligaties. Kan je die twee types obligatie dan nog echt in 'dezelfde klasse' plaatsen?
Ik zeg niet dat IWDA 'amper' geografische spreiding biedt, wel minder dan die '75 % van de markt' misschien zou doen vermoeden.
Die 75 % bestaat immers volledig uit aandelen uit ontwikkelde markten, die allemaal met enigszins gelijkaardige uitdagingen en opportuniteiten worden geconfronteerd en een aanzienlijke onderlinge correlatie in koersverloop zullen vertonen. Gelet op het verschil in fundamentals tussen opkomende en ontwikkelde markten kan je moeilijk uitsluiten dat opkomende dan wel ontwikkelde markten langdurig en systematisch zullen outperformen.
En laten we wel wezen: een eenmalige instapkost van 1 % heeft op lange termijn een verwaarloosbaar effect op je rendement. De ietsje lagere TER van EMIM (0.18 % vs 0.20 %) zal op lange termijn die 1 % ook al deels uitwissen.
Bedankt voor de antwoorden. Ik ben wel van plan in EMIM in te stappen, alsook een enkele nog te bepalen obligatie(graag ook daar uw advies over aub!), en zoek echt naar praktische oplossingen om dit te doen aan zo laag mogellijke kosten bij DeGiro.
Ik had gedacht eenmaal per jaar (in januari) in te leggen in EMIM en de obligatie , en de rest van het jaar elke maand in IWDA.
Zou het een goed plan zijn om bij het begin van het jaar, bij het herbalanceren, EMIM en obligatie te overschatten, zodat de gewenste verdeling (90% / 10% / 10%) benaderd wordt ongeveer halverwege het jaar, na maandelijks enkel in IWDA in te leggen? Dit zou waarschijnlijk de laagste kosten geven. Of lijkt dit jullie wat risicovol?
Mijn ideale portfolio is één die ik zo weinig mogelijk moet over nadenken en in herbalanceren - vandaar mijn idee om slechts eenmaal per jaar te herbalanceren (wat dan zou inhouden een deel van IWDA te verkopen om te kunnen inleggen in EMIM en obligatie met een zekere overschatting).
Goed plan?
Ik had gedacht eenmaal per jaar (in januari) in te leggen in EMIM en de obligatie , en de rest van het jaar elke maand in IWDA.
Zou het een goed plan zijn om bij het begin van het jaar, bij het herbalanceren, EMIM en obligatie te overschatten, zodat de gewenste verdeling (90% / 10% / 10%) benaderd wordt ongeveer halverwege het jaar, na maandelijks enkel in IWDA in te leggen? Dit zou waarschijnlijk de laagste kosten geven. Of lijkt dit jullie wat risicovol?
Mijn ideale portfolio is één die ik zo weinig mogelijk moet over nadenken en in herbalanceren - vandaar mijn idee om slechts eenmaal per jaar te herbalanceren (wat dan zou inhouden een deel van IWDA te verkopen om te kunnen inleggen in EMIM en obligatie met een zekere overschatting).
Goed plan?
OP wil blijkbaar voor een principiele strategie om wereldwijd te beleggen in large-cap en mid-cap aandelen en dit volgens de weging van de free-float, misschien EM iets onderwogen>dw schreef: ↑27 maart 2019, 08:30Wel 75 % die geen willekeurige steekproef van 'de aandelenmarkt' is: die 75 % zijn allemaal large en mid caps uit onwikkelde markten, met andere woorden een groep aandelen met hoge onderlinge correlatie. Als diversificatie is dat dus niet zo indrukwekkend als het lijkt.
Zoals je zelf altijd zegt: het gros van je rendement wordt bepaald door de assetklasse waarin je belegt. Nu stel je echter voor om binnen je aandelengedeelte amper te diversifiëren tussen de verschillende aandelenklassen?
...
Het indrukwekkend aantal aandelen in IWDA beschermt je uiteraard zeer goed tegen bedrijfseigen risico, beschermt goed tegen sectoraal risico (dat kan je overigens al met een veel kleiner aantal aandelen afdekken) maar beschermt amper tegen geografische risico's. Opkomende markten zitten er niet in en niet-Amerikaanse ontwikkelde markten worden onderwogen in GDP-termen.
Als principiele strategie helemaal niet slecht. Je kan je afvragen "waarom geen small-caps"; als assetklasse verwachten velen hiervan een groter risico en een groter verwacht rendement.
Spijtig genoeg lijkt het voor OP niet mogelijk om zijn strategie op een kost efficiente manier uit te voeren.
lange termijn, inderdaad, zo'n vijftig jaar van telkens 0,02% minder kosten om de 1% instapkosten terug te verdienen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Eenmaal per jaar herbalanceren is zeker ok. Je zal zien dat de afwijking dikwijls niet groot is.shaokim schreef: ↑27 maart 2019, 19:50 Mijn ideale portfolio is één die ik zo weinig mogelijk moet over nadenken en in herbalanceren - vandaar mijn idee om slechts eenmaal per jaar te herbalanceren (wat dan zou inhouden een deel van IWDA te verkopen om te kunnen inleggen in EMIM en obligatie met een zekere overschatting).
Goed plan?
Als je 1 maand EMIM koopt 1 maand de obligatie en dan de andere maanden heb je van nature bijna een 10/10/90% verdeling. Je zal niet dikwijls moeten herbalanceren. misschien nog een extra maand in je obligatie beleggen omdat deze waarschijnlijk het minst zal varieren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Wat is je strategie? Waarom Azie? Waarom zou je landen zoals Japan/Singapore dubbel aankopen en landen zoals Rusland, Brazilie, Tjechie, Zuid-Afrika, helemaal niet? Waarom denk je dat alle beleggers samen de huidige waarde van de aziatische aandelen onderschatten?Ilikebigbutts schreef: ↑27 maart 2019, 11:36Waarom niet gewoon een asie etf. Ik ben van mening dat EMIM het niet echt bijzonder doet sinds begin 2018 toen ik die kochtjvdc schreef: ↑27 maart 2019, 10:44 Enkel IWDA lijkt me zeker geen slechte strategie als je met wat kleinere bedragen belegt (gemakkelijk en een minimum aan transactiekosten) maar mits een kleine inspanning en extra kost heb je er met EMIM een mooie diversificatie bij. Persoonlijk zou ik dus ook EMIM erbij nemen.
Zoals al aangehaald, om de kosten te beperken kan je EMIM wat minder frequent aankopen (bijvoorbeeld trimestrieel of halfjaarlijks).
-
- Newbie
Ze onderschatten ze niet. Ze overschatten ze.B7H4long schreef: ↑27 maart 2019, 20:43Wat is je strategie? Waarom Azie? Waarom zou je landen zoals Japan/Singapore dubbel aankopen en landen zoals Rusland, Brazilie, Tjechie, Zuid-Afrika, helemaal niet? Waarom denk je dat alle beleggers samen de huidige waarde van de aziatische aandelen onderschatten?Ilikebigbutts schreef: ↑27 maart 2019, 11:36
Waarom niet gewoon een asie etf. Ik ben van mening dat EMIM het niet echt bijzonder doet sinds begin 2018 toen ik die kocht
Ik dacht eerder op een strategie van Amerika/europa/asia over te stappen. Alleen weet ik nog maar enkel van europa dat IMAE past in dat plaatje.
Door te gaan schatten maak je het nodeloos complex terwijl je net zo weinig mogelijk wilt nadenken?shaokim schreef: ↑27 maart 2019, 19:50 Bedankt voor de antwoorden. Ik ben wel van plan in EMIM in te stappen, alsook een enkele nog te bepalen obligatie(graag ook daar uw advies over aub!), en zoek echt naar praktische oplossingen om dit te doen aan zo laag mogellijke kosten bij DeGiro.
Goed plan?
Misschien EMIM en obligaties in het midden van het jaar kopen? Dan kan je wel gewoon op die 90/10/10 mikken.
Idem voor herbalanceren. Als je het zo simpel mogelijk wilt houden moet je misschien wel helemaal niet verkopen. Enkel in de juiste proporties EMIM en obligaties bijkopen.
Als je denkt dat Azië momenteel overschat is moet je daar net minder van kopen.Ilikebigbutts schreef: ↑28 maart 2019, 07:22Ze onderschatten ze niet. Ze overschatten ze.B7H4long schreef: ↑27 maart 2019, 20:43
Wat is je strategie? Waarom Azie? Waarom zou je landen zoals Japan/Singapore dubbel aankopen en landen zoals Rusland, Brazilie, Tjechie, Zuid-Afrika, helemaal niet? Waarom denk je dat alle beleggers samen de huidige waarde van de aziatische aandelen onderschatten?
Ik dacht eerder op een strategie van Amerika/europa/asia over te stappen. Alleen weet ik nog maar enkel van europa dat IMAE past in dat plaatje.
Los daarvan wil OP helemaal niet aan regio-picking doen. Hij wil gewoon een simpele aandelenportefeuille die een goede afspiegeling is van 'de wereld', tegen een zo laag mogelijke kost en met zo weinig mogelijk werk.
Velen hebben die denkoefening al voorgedaan en er bestaat een redelijk grote consensus over dat IWDA (70%) + EMIM (10%) + WSML (20%) een goede representatie is van 'de wereld'. Omdat EMIM en WSML slechts kleine percentages uitmaken in je portefeuille en/of omdat hun volatiliteit groter is, kan je argumenteren om één ervan of allebei niet op te nemen in portefeuille.
Waarom het warm water telkens opnieuw proberen uit te vinden?
Als niemand het warm water opnieuw zou uitvinden hadden we nu niet eens ETFs, dan hadden we misschien wel alleen gewone fondsen ... veel te duur naar mening van de ETF-belegger.
Of we hadden misschien niet eens fondsen, maar aandelen ... of waren het papieren schuldbewijzen. Misschien schreven we wel nog op een lei met onze griffel.
Niet dat alles een positieve wending kon genoemd worden, maar ik ben blij dat er soms is tegendraads gedaan kan worden, of dat iemand toch iets anders wil proberen.
Je kan inderdaad enkel IWDA kopen. Zoveel gaat die 10% EMIM en bonds niet uitmaken op zich.
Market cap weighting is misschien het meest efficiënte in theorie. Het is min of meer hoe alle beleggers samen in publieke markten beleggen dus ga je even goed doen als de gemiddelde belegger (voor kosten). Ook geen herbalanceren nodig in principe.
Natuurlijk zijn er ook altijd argumenten om anders te beleggen: bv 1/3 IWDA, EMIM, IUSN. Wat je zelf wilt, niemand weet de toekomst.
Market cap weighting is misschien het meest efficiënte in theorie. Het is min of meer hoe alle beleggers samen in publieke markten beleggen dus ga je even goed doen als de gemiddelde belegger (voor kosten). Ook geen herbalanceren nodig in principe.
Natuurlijk zijn er ook altijd argumenten om anders te beleggen: bv 1/3 IWDA, EMIM, IUSN. Wat je zelf wilt, niemand weet de toekomst.
-
- Newbie
Zoals in de andere post waarom ipv IWDA niet VUSA (lagere ter), europa kan je dan apart kopen met IMAE en daarbij aansluiten EMIM.ignition schreef: ↑28 maart 2019, 19:44 Je kan inderdaad enkel IWDA kopen. Zoveel gaat die 10% EMIM en bonds niet uitmaken op zich.
Als je de fonds factsheets bekijkt zal je de andere verschillen zien. Zijn die niet belangrijk?
-
- Newbie
Denk te hebben gevonden dat de VUSA dividend niet kapitaliseert, dus ff verder zoeken in de kernselect van degiro voor amerika etf.
Heb nog wat zitten neuzen en heb deze gevonden:
https://api.fundinfo.com/document/f1302 ... ca0d270957
Er staat hedged bij. Iemand die me meer kan zeggen hierover, over dit alternatief?
Da's een tracker van de S&P 500, hedghed naar euro (noteert normaliter in dollar). Niet te vergelijken met IWDA (= wereldwijd).