ETF-portefeuille
TIP
Re: ETF-portefeuille
Kan je ETF's kopen bij KBC Bolero? Indien ja, zijn zij veel duurder dan andere aanbieders?
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ik doe mijn ETF's weg, de kosten zijn zodanig hoog dat het niet interessant is. Bij DeGiro betaalde je €0,10 per transactie maar het is een hele karwei met je belastingaangifte.
Bij MeDirect betaal je €7,5. Aangezien ik maandelijks €100 belegde is het dus onrendabel en gooi ik de boel buiten.
Bij MeDirect betaal je €7,5. Aangezien ik maandelijks €100 belegde is het dus onrendabel en gooi ik de boel buiten.
Iedereen bedankt voor de heel handige opmerkingen en tips.
Ik ga mijn portefeuille voorlopig beperken tot 3 ETF's:
a. iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR (IWDA - aandeel: 50% - kost: 0,20% - categorie: Aandelen Wereldwijd Large-Cap Gemengd)
b. PowerShares Cleantech ETF (PZD - aandeel: 25% - kost: 0,67% - categorie: Sector Milieu focus)
c. SPDR® MSCI World Health Care UCITS ETF (EUR) (WHEA - aandeel: 25% - kost - 0,30% - categorie: Aandelen Sector Farmacie & Gezondheid)
ETF's a. en c. zijn beiden gevestigd in Ierland, hetgeen fiscaal voordelig is.
Voor b. heb ik geen betere ETF gevonden die wel in Ierland gevestigd is. Omwille van de categorie en de prestaties van deze tracker, ga ik hem behouden in mijn portefeuille.
Qua territoriale spreiding ben ik tevreden, namelijk Europa 28%, Amerika 63% en Azië 9%.
In de toekomst zou ik nog graag twee sectoren toevoegen, biotechnologie en vastgoed. Maar dat zal ik - vanwege de transactiekosten - momenteel niet doen.
Nu heb ik dan ook een volgende vraag: hoe bepalen jullie de stop loss bij het plaatsen van een trailing stoporder of gebruiken jullie dit helemaal niet?
Op internet vind ik de "ATR-methode", waarbij de stop loss wordt bepaald op basis van de average true range (ATR). De stop loss-waarde is dan - als ik het goed begrijp - de aankoopwaarde verminderd met bijvoorbeeld tweemaal de ATR.
Zijn er nog beleggers die deze methode of een andere berekeningswijze gebruiken?
Ik ga mijn portefeuille voorlopig beperken tot 3 ETF's:
a. iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR (IWDA - aandeel: 50% - kost: 0,20% - categorie: Aandelen Wereldwijd Large-Cap Gemengd)
b. PowerShares Cleantech ETF (PZD - aandeel: 25% - kost: 0,67% - categorie: Sector Milieu focus)
c. SPDR® MSCI World Health Care UCITS ETF (EUR) (WHEA - aandeel: 25% - kost - 0,30% - categorie: Aandelen Sector Farmacie & Gezondheid)
ETF's a. en c. zijn beiden gevestigd in Ierland, hetgeen fiscaal voordelig is.
Voor b. heb ik geen betere ETF gevonden die wel in Ierland gevestigd is. Omwille van de categorie en de prestaties van deze tracker, ga ik hem behouden in mijn portefeuille.
Qua territoriale spreiding ben ik tevreden, namelijk Europa 28%, Amerika 63% en Azië 9%.
In de toekomst zou ik nog graag twee sectoren toevoegen, biotechnologie en vastgoed. Maar dat zal ik - vanwege de transactiekosten - momenteel niet doen.
Nu heb ik dan ook een volgende vraag: hoe bepalen jullie de stop loss bij het plaatsen van een trailing stoporder of gebruiken jullie dit helemaal niet?
Op internet vind ik de "ATR-methode", waarbij de stop loss wordt bepaald op basis van de average true range (ATR). De stop loss-waarde is dan - als ik het goed begrijp - de aankoopwaarde verminderd met bijvoorbeeld tweemaal de ATR.
Zijn er nog beleggers die deze methode of een andere berekeningswijze gebruiken?
Waar ga je je trackers kopen?
Die kost betaal je toch maar 1 keer? Of bedoel je de beheerskosten?
Nee, die kost betaal je bij elke transactie.
Als je dus maar 100 euro per maand te besteden hebt, betaal je al €7,5 transactiekosten. Dit wil dus zeggen dat je ook al 7,5% omhoog moet gaan wil je break-even uitkomen.
Dan praten we nog niet over de verkoop waarbij je ook €7,5 zal mogen neertellen.
Kostelijke affaire dus. Vandaar dat ik er mee stop.
Is het dan niet beter dat je 1200€ per jaar spaart en dán pas investeert in een tracker? Ok, de volaliteit zal minddr in je voordeel spelen, maar aan de andere kant heb je dan ook een kleine 70€ minder kosten.
En alles verkopen omdat de aankoopkosten te hoog zijn, is ook maar een rare irrationele gedachte. De eenheden die je al in bezit hebt kosten nu niets meer.
Hallo,
ETFs bestaan in alle geuren en kleuren. Er is niets magisch aan ETFs.
Een ETF is een korf waar men effecten in kan plaatsen.
Het gedrag van de korf hangt af van de effecten die erin zitten. Als de effecten volatiel zijn, bvb speculatieve aandelen, dan zal de ETF op en neer gaan. Als de effecten in de korf stabiel zijn, bvb staatsobligaties, dan zal de ETF stabiel zijn.
Typisch aan ETFs is dat ze op de beurs gekocht worden (ETF=Exchange Traded Funds), alternatief kan men ook fondsen aankopen via bvb de banken. Voor beide geld dat de koers van de korf bepaald word door de effecten die erin zitten.
Het grootste voordeel van een korf is dat men met een transactie direct een reeks van effecten koopt.
Het is belangrijk om de kosten goed te vergelijken; aan- en verkoopkosten en (doorlopende) beheerskosten.
Ook hebben de fondsen kosten ivm de aankoop den verkoop van hun effecten.
Aktieve fondsen kopen en verkopen veel effecten, passieve fondsen bijna niet.
Persoonlijk verkies ik een minimaal-aantal maximaal-diversificeerde lage-kost passieve index ETFs.
- minimaal-aantal: ik verkies aan minimaal aantal korven, er is geen nood om verschillende korfen te kopen.
- maximaal-diversificeerde: ik vermijd concentratie omdat ik onafhankelijk wil zijn van het resultaat van een berperkt aantal effecten
- lage-kost: er is geen bewijs dat hoge kost beter preseert, zekere niet na aftrek van de kosten
- passieve: aktieve fondsen presteren gemiddeld niet beter. Typisch hebben passieve fondsen lagere kosten.
- index: omdat ik niet geloof dat men vandaag kan weten welke effecten beter zullen presteren, ik wil alle aandelen bezitten, indexfondsen zijn meestal goedkoper.
- ETFs: omdat de kosten van ETF typisch lager zijn dan bij gewone fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- realisticview
- Sr. Member
- Contacteer:
Zijn de A,B en C vernoemde ETF's gedekt door werkelijke aankoop van onderliggende aandelen?
Maw synthetische ETF's zoals m'n dit vernoemd of heb ik het verkeerd op.
Weet dat er twee soorten zijn waarvan in feite 1 soort werkelijk gedekt is door de onderliggende aandelen/aankoop.
Weet dat er twee soorten zijn waarvan in feite 1 soort werkelijk gedekt is door de onderliggende aandelen/aankoop.
Volgens mijn opzoekingen gebruiken de drie ETF's fysieke replicatie.realisticview schreef: ↑19 juli 2017, 22:15 Zijn de A,B en C vernoemde ETF's gedekt door werkelijke aankoop van onderliggende aandelen?