ETF - Trackers
TIP
Re: ETF - Trackers
actieve fondsen lenen hun aandelen uit
passieve fondsen (trackers) lenen hun aandelen uit (securities lending)
De giro leent op zichzelf ook nog eens aandelen uit als je geen custody hebt. Maar dat heeft niets te maken met het gedrag van fondsen, da's een ander 'niveau' in het verhaal.
De giro leent op zichzelf ook nog eens aandelen uit als je geen custody hebt. Maar dat heeft niets te maken met het gedrag van fondsen, da's een ander 'niveau' in het verhaal.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Denk Je dat mijn aandelen op mijn KEYTRADE account niet worden uitgeleend?netwerken schreef:actieve fondsen lenen hun aandelen uit
Vanguard is mbt tot hun ETF's heel transparant over hun "securities lending".
Het zorgt ervoor dat de lopende kosten gedekt worden, waardoor een ETF erin slaagt om een index perfect te volgen, kan deze zelfs kloppen.
Je kan het hier lezen:
https://advisors.vanguard.com/iwe/pdf/Sec_lending.pdf
Het zorgt ervoor dat de lopende kosten gedekt worden, waardoor een ETF erin slaagt om een index perfect te volgen, kan deze zelfs kloppen.
Je kan het hier lezen:
https://advisors.vanguard.com/iwe/pdf/Sec_lending.pdf
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Ik heb ook nooit begrepen waarom zij daarmee dwepen, want sommige stukjes zijn echt wel goed. Streven naar een zo groot mogelijk rendement en dan fondsen adviseren die per jaar 2% van dat rendement opeten? Als beleggen samen een zero-sum game is (dat wil zeggen, alle prestaties samengeteld van individuele beleggers is samen het rendement van de index/markt), wil dat zeggen dat de helft van de beleggers (kapitaal) méér dan de markt en de helft minder behaalt. Door daar 2% af te trekken, trek je die klokcurve naar beneden en heb je meteen een verklaring waarom 80% van de actief beheerde fondsen de index niet klopt.bartgo schreef:Het artikel komt wel van een bron die fondsen aanmoedigt en misschien zelfs banden heeft met fondsenverkopers.
Je zou kunnen zeggen dat ze zich richten op eenvoudige mensen en dat individuele aandelen selecteren een moeilijke klus is, maar waarom ETF's te moeilijk zouden zijn, dat zie ik niet meteen in. Periodiek en passief beleggen in trackers lijkt mij voor de leek de goedkoopste en makkelijkste manier om een vermogen op te bouwen.
In principe niet, maar wie gaat dat controleren? Uiteindelijk is dat maar een cijfertje in een computer ergens, ze kunnen u laten zien wat ze willen. En 2008 heeft aangetoond hoe banken zich gedragen als goede huisvaders, ahum.stockzombie schreef:Denk Je dat mijn aandelen op mijn KEYTRADE account niet worden uitgeleend?netwerken schreef:actieve fondsen lenen hun aandelen uit
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, dus denk ik met die custody account van DeGiro al iets veiliger te zijn (niet dat ik het risico hoog inschat) en de kosten zijn pakken lager (en dat is 100% zeker).Inversor schreef: In principe niet, maar wie gaat dat controleren? Uiteindelijk is dat maar een cijfertje in een computer ergens, ze kunnen u laten zien wat ze willen. En 2008 heeft aangetoond hoe banken zich gedragen als goede huisvaders, ahum.
Vertrouwen is key in deze economie, anders kunnen we enkel in fysiek goud en zilver gaan beleggen.
Wie zegt dat DeGiro de aandelen op de custody accounts niet uitleent?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Als dat zou uitkomen zitten ze met serieus probleem.Inversor schreef:Wie zegt dat DeGiro de aandelen op de custody accounts niet uitleent?
Zoals je zelf zegt: alles is een kwestie van vertrouwen.stockzombie schreef:Als dat zou uitkomen zitten ze met serieus probleem.Inversor schreef:Wie zegt dat DeGiro de aandelen op de custody accounts niet uitleent?
Hey Stockzombie,
Ik lees dat je ook een Keytrade bankklant bent, net zoals ik. Question: zit jij dan ook in trackers op Keytrade, zo ja, zou je een sluier kunnen oplichten?
Je hebt net zoals fondsen, zoveel keus en soorten.
Ik lees dat je ook een Keytrade bankklant bent, net zoals ik. Question: zit jij dan ook in trackers op Keytrade, zo ja, zou je een sluier kunnen oplichten?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik was klant van het eerste uur bij vanmoer & santerre, dat is de enige reden waarom Ik daar nog steeds zit. Enkel aandelen en een fonds (carmignac) alle ETFs zitten bij DeGiro en mijn lijstje vind Je hier.Maxwell35 schreef:Hey Stockzombie,
Geachte leden ,Caixa schreef:Voila dat is mijn keuze geworden
Ik kies voor index trackers om mee te starten , hopelijk brengt het meer op of de 0.15 % dat de bank heeft op een spaarboekje
Wel voor lange termijn en met verschillende instapmomenten :
THINK CAPITAL AM THINK AEX UCITS ETF (TDT) ISIN: NL0009272749
LYXOR UCITS ETF JPX-NIKKEI 400 (JPX4) ISIN: FR0012144582
LYXOR UCITS ETF HONG KONG (HSI) D-EUR (HSI) ISIN: FR0010361675
ISHARES BRIC 50 UCITS ETF (BRIC) ISIN: IE00B1W57M07
LYXOR ETF BEL 20 (BEL) ISIN: FR0000021842
LYXOR UCITS ETF DAX (DR) EUR (DAX) ISIN: LU0252633754
Graag jullie mening , dank bij voorbaat .
Ik heb een tijdje geleden jullie raad gevraagd over deze ETF's maar was eerder negatief , heb toch mijn zin doorgedreven en aangekocht ( 6 x +/- € 10000 = +/- € 60000 ) en vandaag allemaal verkocht .
Opbrengst ( terug betaald op mijn rekening ) na een 3 1/2 halve maand
In volgorde van hier boven
6.40% + 13.50% + 15.10% + 20.50% + 7.45% + 9.82 % = gemiddelde van : 12 %
Beginnersgeluk misschien
-
- VIP member
- Contacteer:
Proficiat !
Dat moet deugd doen. Wie niet waagt niet wint. Les voor de houders van spaarrekeningen.
Dat moet deugd doen. Wie niet waagt niet wint. Les voor de houders van spaarrekeningen.
Knap resultaat in ieder geval.
Heb je ook bijgestort zoals je origineel aangaf?
Hoe vaak heb je gekeken hoe de verschillende trackers en het geheel presteerde?
Denk je dat je dit resultaat zou kunnen herhalen? Ben je uitgestapt omdat het net zo goed ging en je liever verzilverde dan verliefd te worden op je rendement?
Zou je trachten dit resultaat opnieuw te halen of ben je tevreden met het beter doen dan wat je spaarboek opbrengt?
Heb je van het forum veel kunnen opsteken? (Ik kan niet uitmaken als de reacties je hebben aangezet naar opzoek werk, je al kennis had en idëeen wou horen of je "koppig" je eigen gedacht hebt uitgevoerd)
Ben benieuwd als je nu de komende 4 jaar gewoon op de zijlijn zit, een schaduw portefeuille zal af en toe opvolgen of je denkt de smaak te pakken te hebben.
Denk je dat je dit resultaat zou kunnen herhalen? Ben je uitgestapt omdat het net zo goed ging en je liever verzilverde dan verliefd te worden op je rendement?
Zou je trachten dit resultaat opnieuw te halen of ben je tevreden met het beter doen dan wat je spaarboek opbrengt?
Heb je van het forum veel kunnen opsteken? (Ik kan niet uitmaken als de reacties je hebben aangezet naar opzoek werk, je al kennis had en idëeen wou horen of je "koppig" je eigen gedacht hebt uitgevoerd)
Ben benieuwd als je nu de komende 4 jaar gewoon op de zijlijn zit, een schaduw portefeuille zal af en toe opvolgen of je denkt de smaak te pakken te hebben.
Nee , ik heb alles in een keer aangekocht op dezelfde dag , elke week heb ik de toestand geraadpleegd . Om de toestand te herhalen , is dit volgens mij moeilijker op dit moment . Op het moment dat ik instapte stonden de ETF ers vrij laag als ik de grafieken bekeek van de laatste 2 jaar , aan de hand van de grafieken en wat informatie heb ik deze aangekocht .Cydox schreef:Knap resultaat in ieder geval.
Ik had me vooraf voorgenomen als ik de 12% bereik verkoop ik , is het volgende week 13% dan heb ik geen pech gehad , ik was tevreden met 12% . Ik heb veel dingen gelezen op het forum en op andere site om toch iets van de beurs te begrijpen.
Ik heb gekozen voor ETF omdat het met aandelen heel moeilijk is met de speculatietaks , als ik ook 12% wil halen moet ik al wachten tot een rendement van 18% . Om dan weer in te stappen zit je al met die 6 % dat de koers naar beneden moet om aan dezelfde koers terug in te stappen en dat is dan ook te hoog .
Ik heb mijn geld op de beurs gezet omdat ik voor de zoveelste maal was teleurgesteld in de bank ( zagen voor uw geld te beleggen en na ettelijk jaren vervalt dit en heeft het minder opgebracht dan op een spaarboekje , nu begrijp ik ook waarom , nu was ik van gedacht , ik neem maar eens een risico ( met de beurs weet je nooit en niemand denk ik ) verlies ik geld dan is het mijn eigen schuld maar heb er toch iets aan gehad ( beetje meer spanning of dat je het aan de bank laat ) .
Ik ga niet aan de zijlijn staan maar zal het nu meer spreiden .