ETF versus indexfonds (niet beursgenoteerd)
TIP
ETF versus indexfonds (niet beursgenoteerd)
Ik ben van plan om een bedrag gespreid te beleggen voor een lange termijn (30-40 jaar) in een indexfonds, mijn eerste gedachte ging naar IWDA.
Nu ben ik aan het twijfelen of het verstandiger is te beleggen in een (beursgenoteerde) ETF of een (niet-beursgenoteerd) indexfonds. Zijn er hier voordelen of nadelen aan verbonden tussen deze twee keuzes? En heeft een ETF zoals IWDA een grote kans om nog te bestaan na 30-40 jaar?
Nu ben ik aan het twijfelen of het verstandiger is te beleggen in een (beursgenoteerde) ETF of een (niet-beursgenoteerd) indexfonds. Zijn er hier voordelen of nadelen aan verbonden tussen deze twee keuzes? En heeft een ETF zoals IWDA een grote kans om nog te bestaan na 30-40 jaar?
Re: ETF versus indexfonds (niet beursgenoteerd)
Als het fonds of de ETF ophoudt met bestaan, ga je normaal gewoon je geld terugkrijgen. Dat is niet echt een nadeel.
De kans dat iets stopt is het grootst bij de meer 'exotische' formules.
Een ETF die belegt in Zambiaanse aandelen (bijvoorbeeld) gaat misschien onvoldoende kritische massa opbouwen om rendabel te zijn voor de beheerder. Die kan er dan het stopcontact uittrekken.
Met een beleggingshorizon van 30-40 jaar gaan de recurrente kosten de meeste invloed op je totaalrendement hebben.
De tweede grote factor is het instapmoment.
De kans dat iets stopt is het grootst bij de meer 'exotische' formules.
Een ETF die belegt in Zambiaanse aandelen (bijvoorbeeld) gaat misschien onvoldoende kritische massa opbouwen om rendabel te zijn voor de beheerder. Die kan er dan het stopcontact uittrekken.
Met een beleggingshorizon van 30-40 jaar gaan de recurrente kosten de meeste invloed op je totaalrendement hebben.
De tweede grote factor is het instapmoment.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In IWDA zit een redelijk vermogen, denk niet dat deze binnen de kortste keren gaat ophouden met bestaan. Is volgens mij momenteel de grootste in zijn segment.
https://www.justetf.com/en/how-to/msci-world-etfs.html
https://www.justetf.com/en/how-to/msci-world-etfs.html
Ik heb ook nog wat geld staan dat ik hierin wil steken. Best alles in 1 keer of toch spreiden? Beleggingshorizon Is > 20 jaar.
Kan je een paar voorbeelden geven van "traditionele" indexfondsen die je als alternatief ziet van ETF.Nevlai schreef: ↑17 september 2018, 13:18 Ik ben van plan om een bedrag gespreid te beleggen voor een lange termijn (30-40 jaar) in een indexfonds, mijn eerste gedachte ging naar IWDA.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb nog niet echt indexfondsen die gelijkaardig zijn aan IWDA opgezocht op dit moment.B7H4long schreef: ↑17 september 2018, 18:10Kan je een paar voorbeelden geven van "traditionele" indexfondsen die je als alternatief ziet van ETF.Nevlai schreef: ↑17 september 2018, 13:18 Ik ben van plan om een bedrag gespreid te beleggen voor een lange termijn (30-40 jaar) in een indexfonds, mijn eerste gedachte ging naar IWDA.
Voorlopig ken ik alleen maar het "Meesman indexfonds aandelen wereldwijd" als alternatief, maar die is veel kleiner dan IWDA in omvang...
... En is distribuerend: je betaald dus Belgische RV van 30% op de dividenden
... En de jaarlijkse beheerskost is 0,50% ipv 0,20%
Ik zie geen voordelen aan dit fonds.
Als ik Europese traditionele indexfondsen zou kunnen kopen aan dezelfde voorwaarden dan een etf indexfonds dan zou ik dat doen. Spijtig genoeg bestaan die niet.
... En de jaarlijkse beheerskost is 0,50% ipv 0,20%
Ik zie geen voordelen aan dit fonds.
Als ik Europese traditionele indexfondsen zou kunnen kopen aan dezelfde voorwaarden dan een etf indexfonds dan zou ik dat doen. Spijtig genoeg bestaan die niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.